[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veriye

Berichten: 2399
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:37

Welke garnaaltjes heb je? En hoeveel catappa blad heb je erin gedaan? Van te voren uigekookt?

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:45

Hier is helaas mijn Crowntail Betta overleden...
Hij was al wat ouder maar baal er zo van!
Ga denk ik wel weer opzoek naar een nieuwe.
Maar zijn er ook nog andere leuke kleurige vissen? Gaat in een 40L bak waar ook 4 corys inzitten

ellepel

Berichten: 47444
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:25

catappa kan de waterwaardes ook flink veranderen denk ik.
ik gebruik het ook wel,maar altijd maar kleine stukjes.
balen hoor!


ymediem 40 liter vind ik te klein voor visjes. :o
zou het daar in bij garnalen houden?
of een rasbora soort misschien nog,die blijven wel klein .

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:55

Hier vandaag helaas ook een overlijden; alweer een Rode Rio minder.

Ymediem; Ik weet het niet echt... Heb net even gegoogeld om de soorten te zien die je noemt. Ben nog niet zo'n kenner :o
Mijn Rode Rio's vind ik wel leuk maar ze zijn niet zo heel sterk. Mijn guppy's zijn tof om te zien maar planten zich erg snel voort :') Misschien dat ik ook nog op zoek ga naar een ander soort visje om bij de guppys te zetten in mijn tweede aquarium, maar dat weet ik nog niet.

Wel erg leuk; mijn slakken doen het super!

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:38

Ga denk ik toch weer voor een betta.
En 40L klein, ja het is idd niet groot. Maar mijn ene betta (nu dus overleden) en 4 grondjes doen het er super in.

Garnalenbak heb ik al en de andere vissen zitten in een groter aquarium.
Maar helaas gingen deze niet met de betta vandaar de 40L bak voor de betta toen.

J0anieke

Berichten: 4945
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:48

Veriye schreef:
Welke garnaaltjes heb je? En hoeveel catappa blad heb je erin gedaan? Van te voren uigekookt?

Van tevoren uitgekookt ja, had 2 bladeren erin gedaan, achteraf waarschijnlijk veel te veel... Alleen had een vriend dezelfde bladeren (ik had ze van hem gekregen) gebruikt gisteren en had hij vandaag ook een grote uitval. Kleiner dan die van mij, maar het lijkt erop dat er toch iets mis was met het blad..

Wispeltuur
Berichten: 1603
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:57

Ymediem schreef:
Ga denk ik toch weer voor een betta.
En 40L klein, ja het is idd niet groot. Maar mijn ene betta (nu dus overleden) en 4 grondjes doen het er super in.

Garnalenbak heb ik al en de andere vissen zitten in een groter aquarium.
Maar helaas gingen deze niet met de betta vandaar de 40L bak voor de betta toen.


Ik zou de corydora's in de grotere bak overzetten en in een grotere school houden. 4 stuks is echt aan de weinige kant voor deze diertjes. Zelf probeer ik voor groep en scholenvisjes minstens 10 stuks aan te houden maar het liefst zelfs 15 tot 20.

Veriye

Berichten: 2399
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 07:10

Het probleem met catappa bladeren is dat ze niet alleen goede stoffen loslaten, maar ze laten de ph ook snel vallen.
Ik neem voor mijn 35l bak elzenproppen of eiken bladeren. Ze laten ook de goede stoffen los, maar hebben net minder invloed op de ph, zijn kleiner en beter te doseren. Denk dat het een overdosis was van Catappa om eerlijk te zijn. :(
Garnalen houden ook niet van grote schommelingen in hun waterwaardes. Ik heb een veel beplant aquarium en al maanden nu geen waterwissel meer gedaan en ze zijn nu met z'n 100 :+ dus soms is minder, meer

ellepel

Berichten: 47444
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 07:48

ik lees nu ineens dat de bladeren gekookt zijn.
ik doe ze er altijd zo in, of nou ja een stuk dan anders heb ik te donker water.
maar als je ze kookt heeft het dan nog wel nut?

J0anieke

Berichten: 4945
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:46

Geen idee, dat vroeg ik me ook af, maar die tekst kreeg ik mee van die vriend, dus maar braaf opgevolgd :=
Het was trouwens 1 catappa blad (geen hele grote) een een half moerbei blad..

ellepel

Berichten: 47444
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:58

heb even op google gekeken en ik vind het volgende
als je de bladeren kookt gebruik je dus het water waarin ze gekookt zijn en doe je het blad zelf weg.
dus uhm..... :D


maar hier ook alweer dode vissen -O-
er tolt een danio door de bak.
dus die laat ik zo hemelen.
gister alles water ververst, en was toch best flink aan de temperatuur in sommige bakken.
in een andere bak weer een kardinaaltetra die raar zwemt.
beetje jammer zo..

J0anieke

Berichten: 4945
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:09

ellepel schreef:
heb even op google gekeken en ik vind het volgende
als je de bladeren kookt gebruik je dus het water waarin ze gekookt zijn en doe je het blad zelf weg.
dus uhm..... :D


maar hier ook alweer dode vissen -O-
er tolt een danio door de bak.
dus die laat ik zo hemelen.
gister alles water ververst, en was toch best flink aan de temperatuur in sommige bakken.
in een andere bak weer een kardinaaltetra die raar zwemt.
beetje jammer zo..

Maar dat is vanwege de stoffen? Dan verklaard niet waarom al m'n garnalen dood zijn..

Veriye

Berichten: 2399
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 20:48

Je kunt het water gebruiken dat vrij komt, maar ook nog het blad hoor. Het geeft dan alleen wat minder tanine af en sinkt sneller op de grond. Bij veel blackwater tanks voeg je na het uitkoken het blad en de vocht in het aquarium.

Hoe groot is de bak joanieke? (sorry als ik er overheen heb gelezen, heb een lange dag gehad)

J0anieke

Berichten: 4945
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:09

De bak is 30 liter. Heb je niet overheen gelezen hoor :)

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 08:27

Wat doen jullie eigenlijk aan een overschot garnalen en slakken?

ellepel

Berichten: 47444
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 08:52

ik zet ze op marktplaats of breng ze naar de aquarium zaak

xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:53

Melyoramel schreef:
Herinrichten als in helemaal leegmaken of herinrichten als in spullen verplaatsen/weghalen/toevoegen?

Ik had met mijn rescape zoveel mogelijk garnalen weggevangen, de bodem en een klein laagje water laten zitten en toen alles opnieuw ingericht. Er zaten nog wel wat garnalen in, maar ja, na een uurtje vangen was ik het wel beu :Y) Dus zo voorzichtig mogelijk gewerkt, maar ik wilde de bodem wel gewoon houden, dus dit kon prima zo.


Ja ik bedoel dat ik ook het liefste een nieuwe bodem wil. Ik had hem eerst ingericht op garnalen én vissen, maar nu heb ik de vissen weggegeven en wil ik hem eigenlijk alleen voor garnalen gebruiken. Leek me leuk om dan ook zo'n wit zand "riviertje" te maken :))

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:09

Pff. Ik heb zoveel uitval van vissen gehad.
Toch maar iemand laten komen om de bak eens te bekijken. We zijn immers nog maar beginners. Wellicht doen we echt wat fout. Maar waterwaardes goed. Alles liep goed. Dus toch externe factor. Bijvoorbeeld vieze handen oid.

Nu echt heel voorzichtig aan het werk. Consequent. Nu geen uitval. Binnenkort visjes erbij halen. Heb nog 1 cory (echt super zielig), 2 otocinclus en een betta.
Ik doe er geen otocinclus meer bij. Is ook een groepsvisje, weet ik. Maar wil het toch rustiger aandoen.
En de cory is echt heel zielig. Die moet echt vriendjes erbij.

En maar duimen dat het goed gaat.

Alg probleem lijkt nu wel onder controle

Lieszje
Berichten: 7186
Geregistreerd: 13-10-08

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:07

Naar zeg al die uitval :(

Ik heb door een catappablad nog nooit uitval gehad.
Heb ze ook nooit uitgekookt, kijk ze wel altijd even na en spoel ze even na.

Wij hadden gisteren een dood betta vrouwtje.
Ze heeft zich waarschijnlijk klem gezwommen tussen de achterwand en het element :'(

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:02

Och wat sneu lieszje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:17

Nessa schreef:
Pff. Ik heb zoveel uitval van vissen gehad.
Toch maar iemand laten komen om de bak eens te bekijken. We zijn immers nog maar beginners. Wellicht doen we echt wat fout. Maar waterwaardes goed. Alles liep goed. Dus toch externe factor. Bijvoorbeeld vieze handen oid.

Nu echt heel voorzichtig aan het werk. Consequent. Nu geen uitval. Binnenkort visjes erbij halen. Heb nog 1 cory (echt super zielig), 2 otocinclus en een betta.
Ik doe er geen otocinclus meer bij. Is ook een groepsvisje, weet ik. Maar wil het toch rustiger aandoen.
En de cory is echt heel zielig. Die moet echt vriendjes erbij.

En maar duimen dat het goed gaat.

Alg probleem lijkt nu wel onder controle


Corydoras panda is veelal inteelt en daardoor een zwak visje, Otocinclus is altijd wildvang en voor elke levende die je koopt zijn er twee dood gegaan. De kans dat ze het jarenlang goed doen in aquarium is klein, ze zijn lastiger te houden dan gemiddeld aan wordt genomen. Bij deze twee soorten kun je nog zoveel doen, de kans dat ze snel dood gaan is groot.

Hier heeft alles even op een laag pitje gestaan, gezinsuitbreiding heeft even de prioriteit. De vissen zijn allemaal de hitte goed doorgekomen, al zie ik de Tanichthys albanubes (chinese danio's) in de bakken buiten niet meer. De Aphanius mento heb ik nog wel zien zwemmen :)

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:38

Kan ik een andere cory soort erbij zetten? Het gaat om een 75 liter bak

ellepel

Berichten: 47444
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 09:20

jawel, ik heb hier ook een adolfoi bij een aantal paleatus zitten.
gaat prima :j

J0anieke

Berichten: 4945
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:11

Zo, hele bak omgegooid. Helemaal nieuwe start. Oké niet helemaal nieuw, heb een deel bodem laten zitten, deel water hergebruikt en ik ga straks in m'n nieuwe filter de hele spons doen van m'n oude filter zodat ik dit weekend al garnaaltjes kan halen :+

* sneak peak *

Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88103
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:13

Hier alle wissels weer gedaan. Met de warmte 2 oudere zwaarddragers en 3 garnalen verloren. Die garnalen waren nog niet heel oud, dus ik weet niet wat daar de oorzaak van is. De zwaarddragers waren al ouder, dus niet onverwacht.

De baby ancistrussen doen het super! We hebben er nu 5 van zo’n 4-5cm en 1 is wat jonger en dus kleiner. Maar mocht iemand hier nog interesse hebben, ze mogen verhuizen :j