Puppy erbij 2019

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 18:11

Er zijn natuurlijk ook genoeg mensen die die veldjes gebruiken voor honden die niet direct met alle honden samen kunnen of mogen. Vind het niet meer dan normaal dat alles dan in overleg gaat voordat je ze bij elkaar gooit...
En als dat betekend dat je moet wachten, dan is dat maar zo...

Graag gedaan Punjab! :D

Esplendido

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:19

Ganging up is een vrij bekend en best vaak voorkomend fenomeen wanneer er een vreemde hond tussen een roedel gegooid wordt. Het kan heel snel en om bijna niets ontstaan. En het kan zelfs ontstaan bij honden die normaal gesproken helemaal niet agressief zijn. Ik vind het erg onverantwoord wanneer je als eigenaar jouw hond loslaat op een veld waar al een roedel loopt zonder dit even met de begeleider van de roedel te overleggen. Want wie krijgt de schuld als de hond door de roedel gegrepen wordt?

Een beetje rekening houden met elkaar en op elkaar wachten hoort er in deze drukbevolkte wereld gewoon bij en soms betekent dat ook dat een hond niet los kan terwijl je dat eigenlijk wel gepland had.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:21

Daar ben ik het dus niet mee eens.

Ik zou het bijvoorbeeld ook echt niet tof vinden dat als ik om 8:30 op mn werk moet zijn en dus om 07:30 naar de veldjes ga om een half uurtje de energie eruit te werken met mijn hond, dat ik dan

1 lang moet wachten waardoor er van het half uurtje speeltijd nog maar weinig over blijft.

2 ik toevallig wel een leeg veldje heb en er andere mensen gaan lopen piepen dat ik dat veldje een half uur bezet houdt.

Dat wordt gegarandeerd een keer ruzie! Het is van 2 kanten gewoon niet tof!

Als ik zie hoe druk het op de Dijk in Monster kan zijn vlak voor en vlak na werktijd, dan kan het bijna niet anders dan dat die veldjes ook goed gebruikt worden in de spitsuren.

Gelukkig zijn er hier en in Monster geen officiële regels wat betreft 1 persoon per keer, hier geld gewoon dat je hond sociaal moet zijn want anders heb je een bijt incident aan je broek hangen, wat voor elk losloopgebied natuurlijk geld.

(Zou ook wel wat zijn 1 persoon per keer op de Dijk, ding is 2km lang en veel mensen lopen natuurlijk heen en weer, dus 1 persoon per keer gaat dan natuurlijk echt niet lukken!

Het veldje in Hoogerheide is de enigste in zn soort in de weide omgeving en met iets van 100m x 100 ook de grootste van heel omgeving Bergen op Zoom tot Belgisch Putte.)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:29

Maar een hond die bijt laat je normaliter ook niet los in een losloopgebied. En daar zijn juist de omheinde veldjes ideaal voor, waar regels gelden. Die gebruikte ik met mijn vorige hond bv ook, die uit angst beet naar andere honden en waar ik dus echt niet mee naar een losloop gebied kon gaan, maar die ik wel graag ook de poten wilde laten strekken. Ik moet er niet aan denken dat er gewoon iemand naar binnen zou komen met een andere hond en mijn Rex liep daar los - hij kon er niet uit, dus kon verder niks gebeuren met andere honden maar hij kon wel even lekker los. Er zijn regels zodat ook honden zoals mijn Rex in een omheind gebied los kunnen en als mensen dan heel eigenwijs die regels aan de laars lappen en gewoon hun hond erbij gooien (in een vreemde roedel of gewoon vreemde hond in 't algemeen) dan heb je de poppen aan't dansen ja en wie krijgt dan de schuld? Precies. Terwijl het zo moeilijk niet is om rekening met elkaar te houden toch. Hier wordt er gelukkig wel rekening met elkaar gehouden bij het losloop veldje wat omheind is en wachten mensen op elkaar. Het is zeker rot als het druk is en je hierdoor niet het veld op kunt, maar dat is dan niet anders. Als ik zag dat het bezet was, liep ik gewoon een langer rondje aan de lijn en was het helaas pindakaas.

Met Arya kom ik er nu niet meer omdat ik naar losloopgebied ga, maar ik vind het erg jammer inderdaad dat op veel gebieden wat dat betreft geen rekening met elkaar gehouden wordt. Ik was wel heel blij dat er regels waren bij die veldjes, zodat mijn hond toch even lekker de poten kon strekken zonder dat ik bang hoefde te zijn dat er zomaar een andere hond binnenkwam. Ik vind het echt niet meer als logisch dat je gewoon op elkaar wacht (of minstens even met elkaar praat en overlegd) en niet zomaar je hond naar binnen gaat gooien terwijl er andere honden zijn, losloop veldje of niet - er zijn idd niet voor niks regels daar op die omheinde veldjes die meestal in en rondom woonwijken liggen. Ik was maar wat blij dat ik hier mijn hond met angst agressie toch even wat kon laten doen ipv maar altijd aan die lijn. Gewoon rekening houden met elkaar.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 12-11-19 18:34, in het totaal 2 keer bewerkt

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:30

Deze discussie snap ik echt niet...

Sorry hoor, maar als je hond/roedel niet sociaal is dan kom je niet op de losloopvelden. De losloopvelden zijn voor mensen & honden die daar graag loslopen, wat ook betekent dat je dus met elkaar om moet kunnen gaan. Als je daar dan met je asociale groep akita's gaat lopen, vind ik je zowel bijzonder asociaal als compleet onverantwoord... Dan moet je ergens gaan lopen waar geen andere honden komen of huur je een veldje voor een roedel, jij moet je eigen problemen oplossen en als dat betekent dat je niet op zo'n veldje kan dan zij dat zo...Schuif dat niet af op mensen met sociale honden, die daar komen doen waar het veldje voor bedoeld is. Mijn Zig is absoluut niet sociaal naar vreemde/loslopende honden, hem ga ik dus ook absoluut niet meenemen naar zo'n veldje.

Vragen of je erbij mag, vind ik een ander verhaal. Ik vraag altijd even of ik erbij kan (met AJ), als ik bij een losloopveldje met meerdere honden in wil. Ik heb 1x meegemaakt dat er een aantal honden op het veld waren, waarvan we een paar kenden. ZIj liepen al een half uur samen. Zodra ik erin kwam, stortten de honden zich direct op AJ, die ik heb losgelaten zodat hij weg kon komen omdat hij toch sneller was. Vervolgens ben ik héél hard gaan schreeuwen naar de honden, AJ gepakt, eigenaren pakten hun honden vast, en veld weer verlaten. Dat was een mooi voorbeeld van ganging up en ook waarom ik niet zomaar meer zo'n veldje op loop, die honden waren normaal wel sociaal.
Laatst bijgewerkt door ZoZenn op 12-11-19 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:30

Niemand zegt 1 persoon per keer. Alsook een andere hond erbij wil prima. Maar zoals Evelien al zegt. Je hond zomaar in een roedel gooien in vragen om problemen hier nog nooit ruzie gezien hoor. Zowel aan die velden als aan de 2 veldjes midden in het stad niet. Iedereen vraagt het netjes en bij een nee wachten ze netjes op hun beurt. Hier is gelukkig iedereen zo fatsoenlijk het even te vragen. Ook aan de velden waar de borden niet staan.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:35

Ik hield dat veldje ook geen half uur in beslag verder en als ik iemand zag die aanstalten maakten om het te willen gebruiken, ging ik weer weg. Ik ging op rustigere tijden - als de mensen naar het werk en school waren - en als het leeg was gebruikte ik 'm en anders liep ik gewoon een rondje aan de lijn. En dan was ik een kwartiertje daar en was het weer goed (met z'n 13,5 jaar hoefde ik 'm ook geen half uur meer te laten rennen om moe te maken)

Nu ben ik verwend met Arya waar ik wel mee naar losloop gebieden kan en hier zijn op zich best wat stukken te vinden in de omgeving waar ze lekker los kan zoals op de heide en andere parkjes. Het omheinde veldje gebruik ik dus niet meer nu.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 12-11-19 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:36

ZoZenn schreef:

Sorry hoor, maar als je hond/roedel niet sociaal is dan kom je niet op de losloopvelden. De losloopvelden zijn voor mensen & honden die daar graag loslopen, wat ook betekent dat je dus met elkaar om moet kunnen gaan. Als je daar dan met je asociale groep akita's gaat lopen, vind ik je zowel bijzonder asociaal als compleet onverantwoord... Dan moet je ergens gaan lopen waar geen andere honden komen of huur je een veldje voor een roedel, jij moet je eigen problemen oplossen en als dat betekent dat je niet op zo'n veldje kan dan zij dat zo...Schuif dat niet af op mensen met sociale honden, die daar komen doen waar het veldje voor bedoeld is. Mijn Zig is absoluut niet sociaal naar vreemde/loslopende honden, hem ga ik dus ook absoluut niet meenemen naar zo'n veldje.

Vragen of je erbij mag, vind ik een ander verhaal. Ik vraag altijd even of ik erbij kan (met AJ), als ik bij een losloopveldje met meerdere honden in wil. Ik heb 1x meegemaakt dat er een aantal honden op het veld waren, waarvan we een paar kenden. ZIj liepen al een half uur samen. Zodra ik erin kwam, stortten de honden zich direct op AJ, die ik heb losgelaten zodat hij weg kon komen omdat hij toch sneller was. Vervolgens ben ik héél hard gaan schreeuwen naar de honden, AJ gepakt, eigenaren pakten hun honden vast, en veld weer verlaten. Dat was een mooi voorbeeld van ganging up en ook waarom ik niet zomaar meer zo'n veldje op loop, die honden waren normaal wel sociaal.

Maar de situatie die je op het einde verteld is toch het fenomeen dat je zeker bij 9/10 roedels ziet? Dat si natuurlijk hondengedrag. Vriendelijk en sociaal naar elke vreemde hond zijn is net geen natuurlijk gedrag.
Die kleine omheinde velden zijn zoals cursebraker zegt ideaal om ze even los te laten.
Als er 3 vrije velden zijn. Waarom moet jou hond dan perse bij die van mij zoals mvdende zou doen? Ik ga trouwens altijd op rustige momenten naar zo’n veldje. Echt nog nooit gehad dat mensen moesten wachten op uren dat ik er was.

Mijn honden lopen trouwens op wandeling ook gewoon los. Maar even lekker balletjes gooien is zo’n veld gewoon ideaal voor.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:38

Maar het probleem is dat een roedel normaal helemaal niet agressief hoeft te zijn om toch in een keer een vreemde hond te pakken. Dat is echt iets wat je als eigenaar van een roedel niet aan kan zien komen vaak. En drie of meer honden vinden zichzelf vaak al een roedel.
Een losloopgebied moet je met een agressieve hond vermijden, maar die afgesloten velden zijn er uitermate geschikt voor om ook die honden even los te kunnen laten. Het is mijns inziens niet meer dan goed fatsoen om even te overleggen met degene op het veld voor je jouw hond erbij gooit.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:41

Ik vind het ook erg bijzonder dat je idd net dat volle veldje moet gaan gebruiken terwijl er 3 vrije velden naast liggen.

En idd, voor mensen met honden zoals ik had (of die ze gewoon even in een veilige omgeving lekker achter een bal aan willen laten rennen ofzo), is het gewoon echt heel fijn. Het was heel jammer geweest als Rex dat niet had gehad. Dat was voor hem een moment dat hij even veilig los kon. Voor de rest hield ik met alles zoveel mogelijk rekening om maar niemand last te bezorgen. Ik ging dus ook echt never nooit niet naar een losloopgebied met Rex, maar die veldjes waren idd geweldig voor 'm. Hij was zo de liefste hond, en die is het net zo goed gegund dat ie even z'n ei kwijt kon buiten. Ik vind het sowieso bijzonder dat mensen maar zomaar hun hond ergens bij durven gooien op zo'n klein omheind gebied waar weinig ruimte is om echt elkaar uit de weg te gaan als het fout gaat. Op de heide in het losloopgebied heb je natuurlijk ook honden die opdringerig zijn en meteen op je afkomen, maar daar kun je wel echt gewoon ruimte opzoeken en vermijden als je wilt.

Hier is dan wel het geluk dat er veel te wandelen is in de omgeving, dus dat zal misschien ook anders zijn als je in een drukkere stad/randwijk woont.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 12-11-19 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:42

Zoe_97 schreef:
Maar de situatie die je op het einde verteld is toch het fenomeen dat je zeker bij 9/10 roedels ziet? Dat si natuurlijk hondengedrag. Vriendelijk en sociaal naar elke vreemde hond zijn is net geen natuurlijk gedrag.
Die kleine omheinde velden zijn zoals cursebraker zegt ideaal om ze even los te laten.
Als er 3 vrije velden zijn. Waarom moet jou hond dan perse bij die van mij zoals mvdende zou doen? Ik ga trouwens altijd op rustige momenten naar zo’n veldje. Echt nog nooit gehad dat mensen moesten wachten op uren dat ik er was.

Mijn honden lopen trouwens op wandeling ook gewoon los. Maar even lekker balletjes gooien is zo’n veld gewoon ideaal voor.

De meeste 'bij elkaar gegooide' roedels reageren zeker niet zo, ik kwam daar heel vaak en dat is echt de enige keer dat ik zo'n heftig voorbeeld van ganging up heb gezien. Ik snap wel waarom mensen met hun hond bij jou komen als jij er als enige bent, ze komen immers om hun hond te laten spelen. Waar kan dat? Bij die andere hond natuurlijk. Dat zit er dik in. Vorig jaar had ik overigens een tijdje een roedeltje van 5 en die reageerden ook zeker niet zo, honden konden daar ook prima in klappen. Zig had ik dan vast als ik een andere hond zag, omdat hij anders de rest opfokt.

Mijn honden lopen meestal vast tegenwoordig, omdat het stuk waar ze los kunnen nu te drassig is en ik door de wijk moet wandelen. Wat ik overigens poepsaai vind {:)-:( .

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:44

Maar laten spelen doe je, in een omheind gebied waar al honden zijn, toch in overleg lijkt me. Het moet niet vanzelfsprekend zijn dat iedereen hun hond maar beschikbaar moet stellen om te laten spelen met iemand anders die hun hond wil laten spelen. Alsof mensen dat maar even Moeten doen omdat je vind dat jouw hond een speel kwartiertje heeft verdiend. Dan moet je oproepjes plaatsen op doggy date ofzo en gaan zoeken naar speel maatjes. Maar ik vind een omheind veld niet de plaats om maar gewoon die vrijheid te nemen. Of anders zou je een groter losloopgebied kunnen opzoeken bv. want daar zijn de mensen meestal wel wat vrijer en laten ze alles gewoon gaan waar ze willen - zie je hier op de heide bv.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 12-11-19 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:44

ZoZenn schreef:

Dit dus!

Het kan altijd een keer mis gaan zoals hierboven geschreven, maar dat zijn "normaal" dus wel sociale honden.

Skip is ook wel eens uitgevallen naar een andere hond op het moment dat zijn vrienden kwamen aanlopen want ineens was de "roedel" er weer. Paar minuten daarvoor was hij nog netjes aan het spelen met de hond.

Ik snap echt wel dat een niet sociale hond ook zn beweging moet hebben, maar moet dit dan precies wanneer het al druk genoeg is bij een losloop veldje?

Ga dan heel vroeg of juist laat op de avond naar het veldje.

Ik ben wel eens een loopse teef tegen gekomen op het losloop strand. Skip was toen nog volledig intact! Geen handige combinatie...

Ben ik toen boos geworden? Nee, want het was 07:30 op een zondag ochtend in januari (dus pikke donker) en die mensen waren helemaal uit Nieuwegein naar Het Westland gereden zodat hun loopse teef even lekker haar poten kon strekken. Ze waren er niet op bedacht dat er nog 2 mafkezen zo vroeg naar het strand gingen :D (wij moesten heel toevallig die dag naar Nieuwegein :j en lieten Skip ff wat stoom afblazen voordat hij een hele dag mee mocht naar een beurs)

Die mensen deden er echt alles aan om geen "conflict" te creëren met intacte reuen en toch hun teef haar beweging te geven, daar kan ik alleen maar respect voor hebben!

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:46

Ik snap dat mensen hun hond lekker willen laten spelen, maar het is niet verstandig om er maar vanuit te gaan dat de andere hond(en) ook willen/kunnen spelen.
Gewoon even vragen lijkt mij wel het minste. Niet alle honden zijn even sociaal.

Zoe_97

ZoZenn schreef:
Zoe_97 schreef:

De meeste 'bij elkaar gegooide' roedels reageren zeker niet zo, ik kwam daar heel vaak en dat is echt de enige keer dat ik zo'n heftig voorbeeld van ganging up heb gezien. Ik snap wel waarom mensen met hun hond bij jou komen als jij er als enige bent, ze komen immers om hun hond te laten spelen. Waar kan dat? Bij die andere hond natuurlijk. Dat zit er dik in.

Mijn honden lopen meestal vast tegenwoordig, omdat het stuk waar ze los kunnen nu te drassig is en ik door de wijk moet wandelen. Wat ik overigens poepsaai vind {:)-:( .

Jij hebt het over bij elkaar gegooide roedels. Ik heb het over een echte roedel zoals je ze hier meestal ziet. Dus 1 eigenaar met 4-10 honden.
Met vreemde honden spelen is heel erg onnatuurlijk gedrag voor honden. Dat is wat veel mensen niet inzien. 3 van mijn 4 honden kunnen prima met andere honden spelen als ze niet in hun eigen roedel lopen. Maar dan nog mogen ze enkel met bekende honden spelen. Ik vind het risico van een vreemde hond veel te groot.

XxDiandraxX

Ik kom zelf nooit bij die veldjes maar eigenlijk omdat ik altijd vind dat die er juist zijn voor de minder sociale honden. De sociale honden kunnen gewoon lekker in het bos op de loslooproute los.

En ja, ik loop daar ook met mijn roedel (4 maar vaak ook 5 honden). Ik houd dat altijd goed in de smiezen juist omdat ik met een roedel loop en veel andere met een of twee honden maar nog nooit problemen mee gehad.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:48

mvdende schreef:
ZoZenn schreef:

Dit dus!

Het kan altijd een keer mis gaan zoals hierboven geschreven, maar dat zijn "normaal" dus wel sociale honden.

Skip is ook wel eens uitgevallen naar een andere hond op het moment dat zijn vrienden kwamen aanlopen want ineens was de "roedel" er weer. Paar minuten daarvoor was hij nog netjes aan het spelen met de hond.

Ik snap echt wel dat een niet sociale hond ook zn beweging moet hebben, maar moet dit dan precies wanneer het al druk genoeg is bij een losloop veldje?

Ga dan heel vroeg of juist laat op de avond naar het veldje.

Ik ben wel eens een loopse teef tegen gekomen op het losloop strand. Skip was toen nog volledig intact! Geen handige combinatie...

Ben ik toen boos geworden? Nee, want het was 07:30 op een zondag ochtend in januari (dus pikke donker) en die mensen waren helemaal uit Nieuwegein naar Het Westland gereden zodat hun loopse teef even lekker haar poten kon strekken. Ze waren er niet op bedacht dat er nog 2 mafkezen zo vroeg naar het strand gingen :D (wij moesten heel toevallig die dag naar Nieuwegein :j en lieten Skip ff wat stoom afblazen voordat hij een hele dag mee mocht naar een beurs)

Die mensen deden er echt alles aan om geen "conflict" te creëren met intacte reuen en toch hun teef haar beweging te geven, daar kan ik alleen maar respect voor hebben!

Maar het voorbeeld waar jij van mij op reageerd gaat helemaal niet over een druk moment. Maar over een moment dat ik op 1 van de 4 veldjes zit en de rest leeg is ;)
Even vragen is zoveel moeite?

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:48

Suze : Ik krijg helemaal een gezellig gevoel bij jouw huis!! Wij gaan dit jaar voor een kerst tak ipv een boom, ivm de dieren ook maar vooral omdat we niet echt plaats hebben. en ik wil wel een cadeautafel :P

Ymor fijn dat het goed ging! spanning komt wel goed denk ik, hier ook in het begin. Hij was niet stil te krijgen

Simoonzel : fijn is dat he! Weer helemaal mooi en fris

Cursebreaker : Denk dat het prima is hoe je het nu aanpakt toch? Die van mij heeft ook wel gespeeld met andere pups en honden. Hij vind niet alle honden leuk maar de honden die hij wel leuk vindt kan die leuk mee spelen een hele middag als het aan hem ligt.

Cupcakes : Misschien proberen te oefenen dat stofzuiger leuk is? Of in ieder geval niet erg. Heeft hier ook tijd gekost maar nu kan ik wel rustig stofzuigen zonder dat hij van slag is. Hier waren vooral andere mensen eng. Gelukkig is dat ook wel omgekeerd.

Punjab : leuke bestelling! Gaat ze vast lekker vinden!

Zoe : wat asociaal zeg.. ik zou daar ook niet van gediend zijn, vooral als er ook andere veldjes beschikbaar zijn

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:50

Boos worden op iemand die met een teef het losloopgebied in gaat zou ik juist wel weer begrijpen.
Want dat snap ik dus echt niet, maar goed.

En zoals gezegd, ik paste me ook echt aan zoveel mogelijk met Rex. Ik ging op rustige momenten en als er iemand kwam, verliet ik het veld ook weer zodat anderen gebruik ervan konden maken. Ik ging er ook geen half uur in beslag nemen. Hij mocht gewoon even 10-15min lopen en z'n ding doen en dat was het weer, maar dan kon hij tenminste op eigen tempo even z'n poten strekken. Dat soort veldjes zijn idd voor minder sociale honden ideaal en het zou jammer zijn als ze die mogelijkheid niet meer hebben straks.

@suze
Ja ik hoop dat ik het goed doe hihi.
Vandaag was in ieder geval weer een hele goede ervaring met de honden die we gezien hebben en waar we even mee gelopen hebben dus dat is alweer mooi meegenomen. Arya heeft ook echt voorkeuren. Waarop het gebaseerd is weet ik (nog) niet, maar met de ene hond wil ze echt meteen spelen en slaat ze met d'r pootjes enz., met de ander vind ze het gewoon leuk om lekker te rennen enz maar ik merk dat ze met leeftijdsgenootjes echt helemaal los kan gaan en dat is ook wel eens leuk. Nu iemand gevonden dus van eigen leeftijd waar ze dat mee kan doen en voor de rest blijf ik lekker de heide op gaan. Kom steeds meer vaste mensen tegen en vandaag dan al wat kunnen oefenen met die 4 honden waar we meegelopen hebben. Gaat op zich dus idd wel heel goed :) 1 van die 4 honden was aan't blaffen toenstraks en daar schrok ze even van en had ze zoiets van oeh, wat nu?! Maar ze kwam heel netjes bij me en heb flink beloond - wil proberen idd dat ze zoveel mogelijk naar mij komt als ze even bang wordt zodat ze niet in blinde paniek weg gaat rennen zoals laatst hihi Dus ook daar vandaag al wat mee kunnen oefenen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:58

Ik kom hier thuis zelden in het omheinde losloopgebied (is er maar één). Ik moet er een stuk voor lopen en als ik daar kom en ik zie andere honden ga ik er voor de zekerheid niet in. Bodhi is met 11maanden in zijn vertrouwde roedel aangevallen door een Boxer die er bij kwam lopen en daar hebben we tot op de dag van vandaag nog last van.

Nee wij wandelen heerlijk op vakantie in ons privé gebied :) Voor de rest heb ik de discussie maar deels meegelezen. De letters vliegen alle kanten op momenteel :')

Nog 2,5 week en dan mogen we weer genieten!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:58

cursebreaker schreef:
Maar laten spelen doe je, in een omheind gebied waar al honden zijn, toch in overleg lijkt me. Het moet niet vanzelfsprekend zijn dat iedereen hun hond maar beschikbaar moet stellen om te laten spelen met iemand anders die hun hond wil laten spelen. Alsof mensen dat maar even Moeten doen omdat je vind dat jouw hond een speel kwartiertje heeft verdiend. Dan moet je oproepjes plaatsen op doggy date ofzo en gaan zoeken naar speel maatjes. Maar ik vind een omheind veld niet de plaats om maar gewoon die vrijheid te nemen. Of anders zou je een groter losloopgebied kunnen opzoeken bv. want daar zijn de mensen meestal wel wat vrijer en laten ze alles gewoon gaan waar ze willen - zie je hier op de heide bv.

Het ligt helemaal aan hoe de situatie is.

Hoe groot is het veldje, is dat 20x40? Dan zou ik ook wel eerst even vragen of mijn hond erbij mag.

Is het veldje 150x150 zoals in Hoogerheide, dan is er genoeg ruimte voor een sociale hond om een soortgenoot even uit de weg te gaan. Als iemand 150m verderop loopt, is het best lastig om even te vragen of je erbij mag... op zn veldje gooi ik Skip dus gewoon erbij.

Daarnaast vind ik het ook belangrijk hoe het in de omgeving verder geregeld is wat betreft losloopgebied. Is er een veldje omheind en vlak erbij in de buurt een losloopgebied? Dan vind ik het logischer dat dat veldje gebruikt wordt door honden die niet los kunnen/ minder sociaal zijn.

Is er in de weide omgeving geen andere mogelijkheid om je hond los te laten lopen, heeft dat veldje eigenlijk gewoon dezelfde "functie" als elk ander losloopgebied en dan ga ik ervan uit dat de honden die er lopen gewoon sociaal zijn.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 19:11

Hier is het veldje idd meer 20x40. Velden van 150x150 vind je hier in de omgeving eigenlijk nergens. Ik wist niet eens dat die bestonden, lol. Maar dan zou ik mijn hond (Rex dan bv) daar ook niet in loslaten als het zo groot was en ik zou weten dat mensen hun honden dan erin zouden laten.

Dit losloop veldje bij mij aan de rand vd wijk ligt op 5-10 min lopen van verschillende ingangen van de brunssumerheide waar het gebied is met losloop, dus veel mensen zoeken hier toch ook wel snel de heide op denk ik. Dat zal ook zeker meewerken met dat het niet mega druk is hier op het omheinde veldje (en alsnog ging ik dan op rustigere tijden hoor. Was voor niemand leuk als ik veel honden tegenkwam op straat)

Denk gezien de locatie hier en alles wat er in de omgeving te vinden is qua losloop gebied, dat mensen hier anders omgaan met de omheinde veldjes en zich gelukkig wel aan de regels houden (denk dat veel mensen die hier gebruik maken van de veldjes ook honden met rugzakjes hebben, want veel van de rest gaat toch al snel naar een losloop gebied en lekker de bossen en heide in). Er staan wel bordjes met regels en ik vind wel dat je die gewoon hoort te volgen als die bordjes er zijn, of je hond nu sociaal is ofniet. Ik vind het nogal wat om maar gewoon aan te nemen dat er alleen sociale honden lopen, hoe groot of klein het veld ook mag zijn. Maar met een 150x150 is het overzicht ook al snel weg en dan zou ik Rex bv. nooit loslaten. Maar zoals gezegd, zo'n grote veldjes ken ik hier ook niet dus heb daar verder geen ervaring mee. Zal dan hier misschien niet te vinden zijn omdat er overal veel andere wandelmogelijkheden zijn en ook losloopgebieden.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 12-11-19 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 19:18

Hoe rodel kleine veldjes. Ik ken hier ook niet zo’n grote velden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 19:27

Ik ken die in Hoogerheide en die vind ik al mega klein!

De Dijk is ook een omheind "veld" en is iets van 40m breed en ongeveer 1,5km lang

Dat zijn dus ook omheinde veldjes maar hier geld wel gewoon de regel: alleen sociale honden.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 19:33

Lastig met dat veldje. Ik weet wel dat ik eerder andere honden uit liet en ik was ook niet blij als ze gewoon hun honden er bij gooide. Maar ik haalde mijn honden wel weg of in ieder geval bij me.

Vraagje: hoe ziet jullie ochtend er uit met een pup? Ik wil altijd even naar het bos maar daar mag je officieel niet komen voor zonsopkomst..