Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:08

Is het mogelijk om als bodembedeking van die puppy trainingsmatjes te kopen en daaroverheen zaagsel en hooi te doen?
Wij hebben thuis geen krant.. en wil toch wel iets waarbij ik de bak schoon kan houden.

Iemand hier al eens over nagedacht?

DubbelFun

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 15:25

@Gebruiker201: die puppymatjes worden ook wel bedonderleggers genoemd en die gebruik ik al járen.
Super makkelijk om dan het hok schoon te maken. Je pakt de 4 punten beet en tilt zo de hele mat met vieze bedding er uit. Het restje met de veger er uit vegen en even met azijn/water-oplossing na doen. Het is zelden echt vies.
Ik heb zowel de 60x90 als de 60x60 onderleggers in gebruik. Per hele hokverschoning heb ik 4x 60/60 en 6x 90/60 nodig.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:51

@nientsje die woekering knip ik er gewoon af en vijl het met een nagelvijl bij.

Sammie zit bij Arrow in die voelt zich niet helemaal lekker, eet verder wel goed. Mocht het maandag nog zo zijn ga ik naar de dierenarts. Sammie is vorige week zeven geworden dus zou mij niets verbazen dat zijn tijd aan het komen is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 17:08

Dat is een hele mooie leeftijd. Zolang ze eten en vooral drinken zou ik me niet zo'n zorgen maken. Áls het hun tijd is doet een DA daar ook niet veel aan.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:41

Ik weet dat ik een tijd niet heb gepraat hier, maar zojuist is onze laatste caaf Bruno overleden... 6 jaar geworden. Beesie was helemaal op. Dus het is maar beter zoAfbeelding

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:53

Sterkte trui mooie leeftijd

DD hij zat in de hooibak helemaalet de haren omhoog, kwam ie erachter dat ik wortels had. Kwam er met een bloed gang aanrennen en toen die afgepakt dreigde te worden liet ie ff merken dat ie er niet can gediend was. Dus weet even niet wat er is

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 19:52

@trui: mooie leeftijd, al blijft het altijd sneu als ze gaan.

@mira: zolang ze nog eten (en drinken) gewoon even aan kijken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 19:58

Ik wil graag meelezen :) wilde eigenlijk een kat maar m'n vriend echt niet. Omdat ik cavia's ook enorm leuk vind gaan we daar naar kijken. Nu is t voor mij 20 jaar geleden dat we cavia's hadden :') dus hoop wat tips van jullie te krijgen.

Wat voor een hok is het beste? En denk dat binnen het best is voor cavia's? Weet dat ze goed voer moeten hebben met extra vit c er in. Maar wat zijn nog meer essentiële zaken?

Edit het liefst een wat minder brede kooi die wel wat langer mag zijn :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 20:13

Investeer vooral in een groot hok*; cavia's rennen graag en op 1,20 kunnen ze echt hun ei niet kwijt :)
Ze springen graag overal op en schuilen ook graag; dus huisjes, tunneltjes, boomstammen etc.
Qua voer heb ik al jaren Caviabrok van Kasper Faunafood, die heeft de meeste Vit-C.

*Ipv de geëigende trailiekooi kun je eens googlen op caviaflat. Makkelijk zelf te maken van een oude (kleding)kast op zijn kant bijv. Als je vriend handig is kun je ook zelf iets maken van meubelpaneel.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:31

Trui :(:) altijd sneu

Ik wil met de tijd ook een caviaflat.
Net ontslag genomen van mijn baan.
Heb een nieuwe, fulltime, baan gevonden met een beter loon. Dus dan kan ik ook weer eens gaan sparen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 20:54

@Nientsje: spannend een nieuwe baan :D

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 23:00

Afbeelding
Jaja: tis gelukt! Heb een mooi beertje gevonden en gekocht. Nog even wachten tot ik hem kan laten castreren en dan koop ik een zeugje erbij ☺️.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 23:21

Wat een knapperd! Heel leuk getekend :)

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 08:43

@ nientsje: ja klopt! Een soort blokjesvloerkleed hihi ook op zijn ruggetje.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 09:31

@dubbeldun dank je!
@gebruiker201 wat een leuke!

Zit er trouwens nog verschil in karakter tussen mannetjes en vrouwtjes? En wat is het beste om samen te hebben? (En wat kost castreren ongeveer)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 10:10

Mbt castreren loont het om diverse DA's te bellen. Mijn belrondje ging van 25 euro tot 120 euro !!
Het verschil in karakter is dat mannetjes wat meer aanwezig zijn als vrouwtjes; ze hebben onderling meer geluidjes en zijn ondernemender.
De veiligste keus is een castraat en 1 of 2 zeugjes (meer mag ook), of 2 zeugjes.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 11:24

Dierenartsen bellen de prijzen lagen van €180 tot €50 uit een. En dat is ook echt wel de moeite waard om te doen. En mannen zijn drukker en ondernemender, maar ook veel knuffeliger dan de zeugjes. Mijn e zijn zo tam dat ze zodra ze mij horen er aan komen rennen en dan ook echt schoooien. Maar zeugjes zijn stiller, en met een castraat erbij is het helemaal goed! Zou twee zeugjes of een casraat en twee of meer zeugjes. Vader heeft er drie zitten een castraat (mietje eerste klas) en twee zeugjes.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 17:19

Hallo Allemaal!

6 weken geleden is mijn beer gecastreerd. Ik heb toen al een zeugje gekocht en ze uiteraard apart gehouden. Over 2 weken wil ik ze bij elkaar zetten maar ik weet niet zo goed hoe ik het aan moet pakken...

De oude situati:
2 beren in een buiten hok van 1.70
Moet ik dit hok helemaal schoonmaken voor ik het koppel erin zet?

Nieuwe situati:
Castraat en zeugje in het 1.70 buiten hok.

Hoe kan ik ze het beste koppelen? Meteen in het diepe gooien en ze samen in het buiten hok zetten? Of eerst koppelen op nutraal terrein (woonkamer bv)? Hoe zie je dat ze elkaar geaccepteerd hebben en ik ze gewoon samen kan laten?

Sorry voor de vele vragen maar ik weet niet zo goed waar te beginnen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 18:32

Ik zou ze eerst even binnen zetten. In het begin zal de beer misschien nog teveel gaan 'jagen' en dan is het handig om het zeugje af en toe even er uit te halen om wat rust te geven.
Sommige zeugjes leren de beer al heel snel dat ze ergens niet van gediend zijn en dan krijgt de beer een fikse straal pies op de kop :D , maar de ene beer is wat volhardender dan de ander en dan kan het voor één zeugje wel eens teveel zijn.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 18:56

DubbelDun schreef:
Ik zou ze eerst even binnen zetten. In het begin zal de beer misschien nog teveel gaan 'jagen' en dan is het handig om het zeugje af en toe even er uit te halen om wat rust te geven.
Sommige zeugjes leren de beer al heel snel dat ze ergens niet van gediend zijn en dan krijgt de beer een fikse straal pies op de kop :D , maar de ene beer is wat volhardender dan de ander en dan kan het voor één zeugje wel eens teveel zijn.

Oke, de beer is altijd onderdanig geweest naar de overleden beer en de zeug is wel eeb dame met pit. Teminste als ze op schoot zit. :) dan zal ik ze eerst binnen koppelen. Kan dit in een binnenkooi waar eerst de 2 beren in gezeten hebben?

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:43

Nientsje schreef:
Ik heb niks om te slijpen

Misschien met zon elektrische teennagel vijl van de action? Dan kun je inderdaad elke keer een klein stukje weg slijpen.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:15

Taartje schreef:
Nientsje schreef:
Ik heb niks om te slijpen

Misschien met zon elektrische teennagel vijl van de action? Dan kun je inderdaad elke keer een klein stukje weg slijpen.

Ik zat al te denken om een nagelvijltje oid te halen indd :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 20:47

@yenni: ik zou de kooi even goed schoonmaken dat de lucht van de beren er uit is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:31

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:24

DubbelDun schreef:
@yenni: ik zou de kooi even goed schoonmaken dat de lucht van de beren er uit is.

Bedankt!