Garnalen liefhebbers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Re: Garnalen liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 10:21

Volgens de tests is er niks afwijkend aan de waardes. Omdat ik ook een zuurstof probleem vermoedde heb ik het filter wat harder gedraaid zodat er meer watercirculatie is, maar dat lijkt me ook weer wat heftig voor de vele babygarnaaltjes die er in zitten :=

Ik voer nu wel in een glazen schaaltje en als het na een dag nog onaangeroerd ligt, haal ik het eruit dus er blijft nu niet veel achter in het aquarium.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 10:41

Ik heb een grotere waterwissel gedaan en ze zitten gelijk meer onderin :)

Maar dan rest me nog wel de vraag wat jullie voeren :D ik wil graag dat ze meer compleetvoer eten dan alleen lollies.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 11:15

Ja ik weet niet wat je allemaal precies getest hebt natuurlijk, haha. Maar fijn dat de wissel al geholpen heeft!

Ik voer heel gevarieerd... Diverse soorten/merken garnalenvoer, tabletjes, kruidensticks, bladeren, vitamine/mineralen voer, groente, en ze eten mee van de visvlokken en diepvriesvoer... Zo nu en dan een lolly oid.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 11:19

Niet alles komt uit een test. Ik heb ook wekenlang gehad dat een groep steeds omviel. Ook testen gedaan kwam niks uit. Tot ik een vermoeden had dat het uit de bodem kwam. Bodem vervangen probleem opgelost.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 12:04

@Fjordjes: mag ik vragen hoe je dat doet, een bodem vervangen? Misschien een domme vraag hoor, maar ik kan me er geen praktische voorstelling bij maken en kan me voorstellen dat het op een gegeven moment wel nodig is.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 14:03

Ik heb zoveel mogelijk water uit het aquarium in een emmer gedaan, alle garnalen gevangen en die in de emmer gedaan samen met de sponsfilter, daarna rest van het water weggekiept, bodem eruit gehaald en nieuwe bodem erin gedaan, water uit de emmer weer terug, deel nieuw water erbij en natuurlijk garnalen en sponsfilter teruggezet. Is helemaal goed gegaan

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 14:28

Thanks voor de uitleg, dat klinkt wel als iets dat ik ook moet kunnen :D

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 15:51

Hoi hoi ik meld mij!
Ik heb in mei een aantal Alpenwatersalamanders aangeschaft. Deze salamanders zijn echte newts en leven dus volledig in het water. Als assistenten in het aquarium heb ik wat garnalen en slakken toegevoegd aan de schoonmaakploeg. De kleinere garnalen zijn (waarschijnlijk) toch wel opgegeten, maar de grotere doen het erg goed. Ik vond ze zo leuk dat ik een tweede aquarium heb geplaatst voor enkel garnalen (en een paar slakjes).

Ik heb een groep van ongeveer 10 japonica garnalen bij de alpenwatersalamanders zitten. In de andere tank zit een mix van neo caridina's. Liefst zou ik er daar nog wel wat meer aan toevoegen, die van mij vertoeven graag, veel in het java mos en zie ik dus minder.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 20:42

Ik heb ZOVEEL spijt van een mix te kiezen… hou bijna enkel wildkleur over… de kleurige worden opgegeten omdat deze opvallen en de wildkleur is intussen aan het boomen…

Ik heb mijn witte pearl naar mijn mannelijke betta verhuisd en heb er nog enkele toegevoegd. Heb ook terug 3 japonica’s in deze bak zitten.

De wild kleur ga ik uit mijn grote bak halen… en zo stilletjes aan terug naar 1 kleur…

Mijn kleine bak is al verbouwd en de grote komt binnenkort aan de beurt als mijn hout geweekt is! Het kunststof boompje begeeft het…

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 08:17

Herkenbaar! Ik had dat ook en heb daarom besloten alles te verkopen en over te gaan op caridina garnalen. Heb je wel gedoe met osmosewater, maar ik vind ze zo mooi! En die fokken net wat minder hard en houden hun kleur.

Ben pas net over, dus er zijn nog geen drachtige gespot :-)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 12:48

Nou mijn garnalen floreren toch ook wel, ik heb heul veul baby's.

Alleen wat heel gek is: ik heb ook heel veel baby helenaslakken???? Dat is vreemd want mijn aquarium staat pas sinds oktober en begin november kwamen er 2 helenaslakken in. Ik lees op internet dat ze per 10 dagen ongeveer 1 eitje per keer leggen, die na 20-30 dagen uitkomt, waarna de babyslak zich de eerste weken ingraaft in het zand, maar er zitten in mijn aquarium nu al te veel om te tellen? Ik weet haast zeker dat het helenaslakken zijn, want ze hebben zo'n slurfje en een bruin/wit gedraaid huisje.

Het kan ook haast niet dat ze met planten mee zijn gekomen want ze zouden op vaste oppervlakken hun eitjes leggen. En ik hoop dat aquariumwinkels hun platencollectie wel af en toe controleren op slakken.. Op internet staat ook dat het onwaarschijnlijk is dat er een plaag helenaslakken ontstaat omdat ze zo traag eitjes leggen.

Ik zal eens kijken of ik een foto kan maken, maar ze zijn erg klein.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 12:49

Nou ze kweken soms sneller dan je denkt hoor dus het kan zeker wel

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 13:08

Maar als ze pas 2 maanden in het aquarium zitten, met z'n tweeën? Nu al tientallen slakjes?

Afbeelding
Dit is een van de 'grotere' baby's (maar alsnog maar een paar mm groot).

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 13:39

Ik dacht ook dat ze langzamer kweken maar ik had ook vrij snel veel jongen

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 13:49

Ik heb hetzelfde… 1 helena en nu al veel kleine! En mijn neritina is dood, nieuwe gekocht, na een werk opnieuw dood!

Moet wel zeggen dat mijn slakkenplaag veel minder is… maarja als de helena’s nu een plaag worden…

En mijn geliefde ruitenwasser is niet meer…

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 12:19

Het is ook echt allemaal te vinden op bokt! <3

Leuk topic en ik haal hem weer even naar boven. Vroeger hadden we een flink aquarium met oa Maanvissen en om de zoveel jaar beginnen we er weer over, zullen we er weer aan beginnen? En nu gaat het gebeuren. Gister een bak gekocht voor Garnalen :):)

Het is een Superfish Qubiq 60 pro geworden, ik las iets minder goede dingen over de pomp maar ga het gewoon proberen en ander ga ik over op een ander soort sponsfilter.

Ik wil er een landscape aquarium van maken, die natuurlijk wel gunstig is voor Caridina Garnalen. En ik wil een school Boraras Merah's toevoegen.

Het begin is er
Afbeelding

Afbeelding

Desty schreef:
_Karlijn schreef:
Ja dat is ook wat mij weerhield.
Bedankt voor jullie ervaringen, nu nog duidelijker om het niet te doen :)

Hoe gaat het met jullie aquaria en garnalen?

Die van mij doen het echt super goed {:}
Vooral Chrystals ik overvloed :') ben ook de SSS PRL’s gaan scheiden en heb ontdekt dat ik een paar nakweekjes heb met rode ogen. Dus wil misschien een nieuwe lijn gaan starten. Hoe leuk zou dat zijn!

Rood-oogje:
[ Afbeelding ]

PRL’s SSS grades
[ Afbeelding ]

De ‘gewone’ bak (expres ultra groen van de alg voor de baby’s)
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

<3

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 12:35

Heel leuk Jis! Wat voor Caridina’s wil je en wat voor planten ga je erin zetten?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 12:46

Ik zat te denken aan de Red wine king kong.

Planten, Fissidens fontauns voor de boom. Riccardia chamedryfolia mini pellia en Christmas mos voor op de rotsen. Rechtsachter Helanthium tenellum. Wat mosballen en linksachter komt Limnophila sessiliflora.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 12:55

Mooi <3 ben benieuwd naar foto’s tzt

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 13:28

Ooh ik ben benieuwd naar je ervaringen met de bak ook! Het is eentje die ik ook op het oog heb :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 16:37

Eind komende week ga ik met de planten aan de slag en dan het water. Ik denk dat ik een mix neem van water uit de regenton en osmose water.

Tigress schreef:
Ooh ik ben benieuwd naar je ervaringen met de bak ook! Het is eentje die ik ook op het oog heb :D

Ik las over lekkage bij dit type, en ik denk dat dat vooral komt door de pomp die dicht slipt. Om de maand een wissel van de filter cartridge wordt aangeraden dus dat ga ik ruim om de maand wel doen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 17:31

Heeft iemand hier de Hobby Bubble Air Luchtpomp? En zo ja is deze zo stil als wordt gezegd?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 18:19

Geen ervaring mee

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 15:15

Oké bedankt,

De planten duren helaas wat langen, moet nog wat meer geduld hebben :P kan niet wachten tot de bak aan het indraaien is :):)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 15:58

Leuuuk! Enige luchtpomp waarmee ik ervaring heb is die van aqua nova. Die zijn ook erg stil