Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 16:11

Naast legkorrel ook grit aanbieden dit zijn ze nodig voor vertering.

Voor snoepen granen strooien en eventueel meelwormen. Ontwormen heb je verschillende middelen. Van natuurlijk en dan kan je eieren blijven eten. Tot het zwaardere spul dan eieren weggooien.

Voor nu stal prima zeker met kriel kippen. Enige is het ook roofdier veilig als in ratten, wezel, vos, bunzing, enzovoort.

Enten doe ik niet aan. Mestonderzoek zou wel handig kunnen zijn. Voor vitaminen heb je spul voor in het water.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 16:19

Ik kom mij ook melden, lees al een tijdje mee. Zelf hebben we 4 kippen: een van 10 jaar, een aanloopkip van de buurman en 2 nieuwe aangekochte kippen.

Afgelopen maanden zijn de andere 3 kippen van 10 jaar na elkaar overleden aan ouderdom (ziektes zijn uitgesloten) vandaar onze nieuwe kudde.

Alleen dacht ik dat we 4 hennen hadden tot vanochtend een van de nieuwe kippen begon te "kukkelen". Kan ik aan iets herkennen dat het een haan is? En wat ik moet met de eieren doen die in het hok liggen? Wij willen echt geen kuikens namelijk :o

Dit is de kip bij de oude eigenaar, die vertelde mij dat het een hen was -O-
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 16:34

Hennen kunnen ook gaan kukelen. :=

Maar zou bijna zeggen haan aan de houding.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Haan_(kip)#:~:text=De%20haan%20heeft%20lange%20halssierveren,te%20verwarren%20met%20hun%20achterteen.

Eventueel even goede foto van de zijkant om te zien of er sierveren zitten.

_Nelleke_

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 16:42

Dank voor de tips Marcella.

Ik kan een hok lenen van een kennis. Dus de stal is maar tijdelijk.

Grit is een goede.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 16:43

Marcella schreef:
Hennen kunnen ook gaan kukelen. :=

Maar zou bijna zeggen haan aan de houding.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Haan_(kip)#:~:text=De%20haan%20heeft%20lange%20halssierveren,te%20verwarren%20met%20hun%20achterteen.

Eventueel even goede foto van de zijkant om te zien of er sierveren zitten.

Oh echt? Dan is er nog hoop :+ Was vanochtend voor het eerst dat ik het hoorde.

Ga van het weekend even wat betere foto's van hem/haar maken, zal wel graag willen weten wat het nou is haha.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 17:16

Een haan heeft geen effect op eieren hoor! Als je gewoon elke dag de eieren raapt gebeurt er helemaal niks. Bevruchte eieren gaan zich pas ontwikkelen als ze bebroed worden, ofwel door een hen ofwel in een broedmachine.

Ik neig een klein beetje naar een haan, maar ik ben wel benieuwd naar meer foto's.
Hanen zijn te herkennen aan de grotere houding, sporen achterop de poten, en een speciaal type veren in de nek en op de rug.

Ik heb hier trouwens ook een kukelende hen. Ze doet het zelden, maar heel af en toe dan komt er toch een heel gek geluid uit :D

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 12:17

Een van mijn nieuwe kippen heeft helaas wormen. Wat gebruiken jullie altijd voor de ontworming? Er is zoveel beschikbaar dat ik door de bomen het bos niet meer zie

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 13:17

Zelf geef ik Cox & worm van Finecto maar wissel wel eens af met Koudijs wormstop of de Kippenclub ontwormen. := ik heb je niet echt geholpen he. maargoed wissel dus af.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 16:10

Ik geef cox&worms finecto.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 09:30

Bedankt voor de tips! Dat waren inderdaad ook de merken die ik veel tegen kwam. Ik ga maar weer voor de Finecto, die is zondag met 25% korting bij Welkoop. Afwisselen is ook een goed idee!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 11:18

Voor de rest geef ik ook regelmatig knoflook door het water. En af en toe appelazijn. Als ik verse kruiden heb gaan er verse kruiden in het hok.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 17:55

Aanloopkip is inmiddels omgedoopt naar Aagje en heeft een nachthok en 3 vriendjes.

Ik heb ze nu met de schemer in het nachthok gezet, gaan ze daar in zonder eten en water?

Hoe lang duurt het meestal voordat ze zelf bedenken dat ze in het nachthok gaan zitten?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:33

Nachthok sowieso zonder water, anders stijgt de luchtvochtigheid te veel en dat wil je vooral in de winter niet. Ik zet ook geen eten in het nachthok.

Mijn kippen gingen meteen al zelf het nachthok in bij schemering :)

Hier is het nieuwe hok eindelijk klaar! Was een tweedehandsje dat wat liefde nodig had. Nu slaapt Flora gezellig mee bij de rest, dit hok heeft een hogere deur dus nu past ze daar makkelijk doorheen :D

Afbeelding
Afbeelding

Flora kukelt trouwens ook haha. En ze is toch echt een eier-leggende hen!

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 10:50

Hoe is het met alle kipjes en haantjes/wannabe haantjes?

Hier gaat het goed met onze toom. Ze hebben wel een rustig ochtend ritueel :)

Afbeelding

Ze mogen in de moestuin zodat ze ‘m lekker omwoelen maar er wordt nog niet zo hard gewerkt :')

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:08

Hier doen ze het goed! Ze hebben vanochtend een zachtgekookt eitje gekregen, wat een geluidseffecten haha!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 14:59

Hier alles goed, heb 1 kipje die 'niest' dus die even apart gezet en op extra vitamines. ze eet en drinkt goed dus even in de gaten houden.

Wel is alles zwart en blubberig. Wel even fijn dat het droog is maar echt ieder sprietje groen (behalve wat brandnetels) is weg in mijn kippenweide van ruim 400 M2. Gewoon zwart. zucht....

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 15:43

Jep dat doen kippen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:39

Mer1980 schreef:
Hier alles goed, heb 1 kipje die 'niest' dus die even apart gezet en op extra vitamines. ze eet en drinkt goed dus even in de gaten houden.

Wel is alles zwart en blubberig. Wel even fijn dat het droog is maar echt ieder sprietje groen (behalve wat brandnetels) is weg in mijn kippenweide van ruim 400 M2. Gewoon zwart. zucht....

Koudijs ornipar werkt onwijs goed voor niezen. Een kuurtje kan geen kwaad hiermee.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:12

@Marcela: I know, maar vind het toch ieder jaar weer jammer :D

@Matheno: goeie ik rij zo even langs de Welkoop.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 21:26

Hallo, daar ben ik weer met een vraag: zijn er trucs om de ren zo muisvrij mogelijk te houden? Ik haal altijd het voer weg voor de nacht, maar ook overdag zie ik de muisjes gewoon rondrennen. In/om de ren. Wellicht hebben jullie tips? :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 21:31

Kippen 2x daags voeren en niet meer dan ze meteen opeten.
Voor de muizen vallen zetten en als mogelijk een kat er bij.
Maar als de muizen in de ren komen, dan kan bv een wezel dat ook, dus waar komen die muizen je ren binnen?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 21:37

Een trapbak zou ook nog kunnen helpen!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 21:58

Ik heb trapbakken ideaal vind ik het.

Eerste jonge kippen beginnen te leggen. En dus ook de eerste olijf kleurige eitjes. *\o/*

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:24

tamary schreef:
Kippen 2x daags voeren en niet meer dan ze meteen opeten.
Voor de muizen vallen zetten en als mogelijk een kat er bij.
Maar als de muizen in de ren komen, dan kan bv een wezel dat ook, dus waar komen die muizen je ren binnen?

Overal? De ren is van pallets. Wezels hebben we hier niet, uberhaupt geen roofdieren.
Vallen zal ik halen morgen en zien waar ik ze neerzet zonder dat er ongelukken gebeuren.

Trapbakken zijn hier niet te koop. Ik zou kunnen kijken of bezoek dat eens mee kan nemen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 15:18

Oef ik zou 'blij' zijn met muizen, ik heb alleen maar ratten. := ik heb ook behoorlijk wat kippen, de paarden etc. Dus het houdt niet over. Die krengen zitten overal, verzakkingen van de vloeren, kapot geknaagde spullen, bah bah bah. heb 4 vallen staan, 1 levende val en 3 klemmen. Heb in totaal 18 ratten gevangen de afgelopen 5 maanden en zelfs een bestrijdingsdienst met fretten en honden erbij gehad := maar ze gaan niet weg. De stank van de pis en poep bah bah bah.... muizen liever dan ratten. arghhhh

Marcella: wat leuk! Onze cream legbars zijn ook net aan de leg, zo leuk die blauwe eitjes tussen de groene en andere kleuren. <3