Hond ziek. Herkent iemand dit?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kymalin

Berichten: 3058
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 21:01

Kabayo schreef:
Nee waren ook rottweilers bij die maar 2 per dag kregen

Ah oké

imaudy
Berichten: 5129
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Hond ziek. Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 21:06

Dit staat op de website van MCD

Juiste dosering
Het instellen van de medicijnen (het vaststellen van de juiste dosering) gebeurt op basis van het gedrag van de hond, een lichamelijk onderzoek en een bloedtest.

Dit is bij het MCD het werk van de internist.

Als dieren te veel medicijnen krijgen, kunnen ze veel drinken, kaal worden, trillen, hijgen, vraatzucht krijgen, minder spieren en een hangbuik. Deze verschijnselen lijken op die van dieren met de ziekte van Cushing.

Als honden te weinig medicijnen krijgen, krijgen ze problemen passen bij de ziekte van Addison (zie boven).

BigOne
Berichten: 38697
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 21:07

Misschien komt hier wel een beetje de onbekendheid met de aandoening tot uiting . Dosering mag dan voor je dierenarts de gangbare dosis zijn maar misschien niet de juiste voor Fenna. Vraag de mensen in de Facebookgroep hoe ze aan deze dosering komen, wat ze in het begin bij het opstarten moesten geven en kijk van daar uit verder .

Kabayo

Berichten: 14248
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hond ziek. Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 21:20

Imaudy ze heeft geen van die symptomen
Bedankt voor je verhelderende bericht

Bigone die hebben ze samengesteld met hun DA

karijn

Berichten: 5430
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Hond ziek. Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 09:37

Kabayo, mocht je je dierenarts spreken, vraag eens goed uit naar de bijwerkingen. En als je die internist mag bellen voor consultatie, dan hij of zij. Als je de bijsluiter voor humaan cortisongebruik leest, komen veel van de klachten die Fenna nu heeft best overeen. Dus de vraag is of de symptomen die ze nu vertoont de symptomen zijn van Addison of juist van het cortisongebruik.

Kabayo

Berichten: 14248
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hond ziek. Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 10:06

Karijn ik heb een paar gedownload maar bij elke staat "geen bijwerkingen"

Ik vind haar nu hetzelfde als gewoon Addison. Dus voordat we het wisten

karijn

Berichten: 5430
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Hond ziek. Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 10:47

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/di ... ecten.html

Dit betreft de bijsluiter van cortison (bij humaan gebruik maar cortison blijft cortison).
Als je goed ingesteld bent, is de kans op bijwerkingen nihil maar in het begin van de behandeling of bij niet juist ingesteld staan, kunnen bijwerkingen optreden.

Mijn paard heeft twee jaar geleden twee keer een flinke kuur prednisolon gehad. Geen bijsluiter of wat dan ook erbij maar via internet heb ik een bijsluiter kunnen vinden over mogelijke bijwerkingen. Daar stond in dat het zeer zelden kan voorkomen dat een paard stress krijgt. Met andere woorden, als een paard schrikt, kan het in de stress schieten en er heel moeilijk uitkomen (irreversibel of onomkeerbaar). Zeer zeldzaam, maar mijn paard kreeg het. Veranderde van een zeer braaf, bomproof dier in een angstvogeltje. Liep ik met hem het hoekje om en stond daar toevallig iemand, dan schrok hij zich ineens het apezuur.

Kabayo

Berichten: 14248
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 10:58

karijn schreef:
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/di ... ecten.html

Dit betreft de bijsluiter van cortison (bij humaan gebruik maar cortison blijft cortison).
Als je goed ingesteld bent, is de kans op bijwerkingen nihil maar in het begin van de behandeling of bij niet juist ingesteld staan, kunnen bijwerkingen optreden.

Mijn paard heeft twee jaar geleden twee keer een flinke kuur prednisolon gehad. Geen bijsluiter of wat dan ook erbij maar via internet heb ik een bijsluiter kunnen vinden over mogelijke bijwerkingen. Daar stond in dat het zeer zelden kan voorkomen dat een paard stress krijgt. Met andere woorden, als een paard schrikt, kan het in de stress schieten en er heel moeilijk uitkomen (irreversibel of onomkeerbaar). Zeer zeldzaam, maar mijn paard kreeg het. Veranderde van een zeer braaf, bomproof dier in een angstvogeltje. Liep ik met hem het hoekje om en stond daar toevallig iemand, dan schrok hij zich ineens het apezuur.

Met name spier en maagproblemen. Al is ze nu niet misselijk geweest.

En het is zeer onwaarschijnlijk. Heb even dit gekopieerd van de site

Als je slechts een behandeling moet volgen van enkele weken zullen de bijwerkingen doorgaans beperkt blijven. Pas bij een maandenlange of jarenlange behandeling met cortisone zal de kans op neveneffecten vergroten. In dat geval zijn er heelwat bijwerkingen mogelijk, waarvan we de meest voorkomende even op een rijtje zetten.


Ze is zoooo lief <3
Afbeelding

karijn

Berichten: 5430
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Hond ziek. Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:05

Je zou toch ook zo tegen haar aan kruipen met zo'n koppie!
Wel fijn dat je de lotgenotengroep op facebook hebt.

Kabayo

Berichten: 14248
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 12:01

karijn schreef:
Je zou toch ook zo tegen haar aan kruipen met zo'n koppie!
Wel fijn dat je de lotgenotengroep op facebook hebt.

Niks veranderd toch? <3
Afbeelding

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8407
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:23

Aangezien dit meer een volg-topic wordt en het ietwat voorbij de 15 pagina grens is ( :+ ) verplaats ik dit topic naar BB-HK

Tinkermuts

Berichten: 9399
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:59

O mijn god, kabayo, wil je niet dat soort foto's plaatsen :D :D <3

Kabayo

Berichten: 14248
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hond ziek. Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 14:33

Dierenarts gebeld :)
Die geeft aan dat we vooral moeten zoeken naar de juiste dosis medicatie. Die cortison is 1 tablet voor 10 kilo. Zodoende kreeg ze er 3 van. Dit is overigens voor elke hond de start dosis. Vanuit daar moet je verder zoeken of het meer of minder moet. Ze krijgt nu 3 weken dat aantal en nu moeten we zoeken of ze er goed op doet of niet. Dat is dus duidelijk niet zo. Ik had gister even met mijn vriend overlegd wat hij vond. Die vond net als ik dat we wel 1 minder konden proberen. We moeten toch iets anders gaat ze ook dood... Dus zonder DA overleg heb ik 1 minder gegeven en vanochtend ook weer. Dus 4 cortison per dag en 2 florinef. Ze is zoooo anders. Ze is super blij . DIT is de hond die ik anderhalve maand had. Ze heeft echt een halfuur dol lopen doen. Ze is nu wel moe. Maar "happy" moe. En niet futloos sneu moe.

We doen dit sowieso een week. Mocht ze het dan nog super doen proberen we nog lager te zitten en wellicht helemaal van cortison af. Ze hoeft het ook enkel bij stress situaties zoals vuurwerk of veel drukte oid. Ik moet haar vooral zelf heel goed monitoren.

Natuurlijk kan het instellen van pillen ook wat preciezer via testen. Kost natuurlijk ook veel meer en echt resultaat zie je na een week. Ook met die testen moet je naar de hond kijken en blijft het wat gokwerk qua hoeveelheden.

Mijn DA heeft overigens de gehele periode contact gehad met een internist (en nogsteeds). En ook alles wat hierboven staat komt daarvan en gaan wij in mee. Dit instellen van pillen is lastig. Ik geef haar lekker de tijd en kijk waar ze het goed op doet.

Op dit moment kan ik alleen maar huilen van geluk. Wat heb ik deze hond gemist.
Kijk zelf maar
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Een still uit een filmpje. Zo blij <3
Afbeelding
Moe.. Maar happy :D
Afbeelding


Pff durf weer rustig te ademhalen

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Hond ziek. Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:41

Ga duimen dat het zo blijft! Niet om je van je wolk af te halen maar houd er rekening mee dat het zo weer een keer slecht kan gaan dat is het rotte aan dit soort ziektes niet om je nu een slecht gevoel aan te praten maar ik bedoel het dat je dan niet in eens weer in een diep gat valt want dan moet je hierna terug kijken! Dan moet je denken maar ze heeft echt goede momenten. Dat is wat ik probeer te zeggen. Onze hond zit al 5 jaar aan medicijnen en ze heeft echt nog terugvallen maar zolang deze minder zijn dan de goede momenten en ze duidelijk geniet moet je ervoor gaan.

BigOne
Berichten: 38697
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:56

Maar op het moment dat je weet dat het fout gaat kun je bijstellen qua medicatie en heb je niet meer meteen het gevoel dat je dier doodgaat. Denk dat je er dan minder emotioneel mee omgaat .

Kabayo

Berichten: 14248
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 15:00

bigone schreef:
Maar op het moment dat je weet dat het fout gaat kun je bijstellen qua medicatie en heb je niet meer meteen het gevoel dat je dier doodgaat. Denk dat je er dan minder emotioneel mee omgaat .

Ja mee eens. Ik had nu vooral het gevoel dat helemaal niks holp. En dat ik haar alleen maar aan het kwellen was.

Nu gaan we lekker rustig bekijken waar ze het goed op doet. En ze zal vast weer een terugval krijgen en dan laten we haar testen en proberen we de medicatie weer aan te passen :)

Mondy

Berichten: 11896
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hond ziek. Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:27

Ah gossie.. die 2 foto's op bed... toen en nu <3

JoSav

Berichten: 4703
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:22

Ik hoop dat ze nu een stijgende lijn inzet! Ze heeft echt een hele lieve, boevige (rottie) uitstraling.
Goed dat je ook naar je eigen gevoel durft te luisteren. Ik begrijp dat dit soms heel moeilijk is, zeker als de hoeveelheid en timing van medicatie zo precies moet worden afgesteld.
Ze kijkt een stuk fijner uit de ogen. Daar waren jullie beide wel aan toe. Hopelijk zet dit door! En hopelijk geeft het je de moed om nog even de schouders eronder te blijven zetten. Want dit soort goede dagen (en alleen maar of bijna alleen maar zulke goede dagen) zijn toch wel het streven!

En het is vandaag ook wel heerlijk weer om lekker buiten in het zonnetje op te laden, hè?

Jessix

Berichten: 16525
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:38

Lijkt wat dat betreft dan toch echt een beetje op mijn cushing/paard ervaring. Die stond te shaken met zijn begin dosis van één pil. Ook dat heb ik toen eigenhandig gehalveerd en heel langzaam weer met een kwart pilletje verhoogd.

Maar je zit dan echt even met je handen in het haar. Weet gewoon niet meer wat je moet doen, dus ik snap je paniek zo. En het gevoel om dan maar in te laten slapen, want dit is toch ook niets.

En zie haar nu dan weer eens... :)

Ik denk dat het echt even puzzelen wordt. Ik zou het zeker een maand of liever nog 6 tot 8 weken geven om te zien wat het doet. Zolang ze meer goede dan slechte dagen heeft.. En wellicht zal je ook in de toekomst nog een keer bij moeten stellen. Hopelijk geeft het je wel weer hoop. Zorg ook goed voor jezelf, je zult wel uitgeput zijn ondertussen. :(:)

cursebreaker

Berichten: 11644
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:01

Heerlijke foto's!

Ik denk dat je er idd goed aan doet om zelf te kijken naar je hond en af te stellen, want ook je DA ziet uiteindelijk je hond niet dagelijks, alleen jij en je vriend. fijn dat je dan al zo'n mooi resultaat ziet. Hopen dat het zo blijft of dat het anders telkens snel bijtrekt als je kunt aanpassen qua medicatie! Het zal idd nog steeds zo zijn dat er slechte dagen tussen gaan zitten, want je zult even nodig hebben om te kijken wat de medicijnen doen op langer termijn. Maar denk dat dit wel al een positief teken is als je ziet hoe het betert nadat je aangepast hebt.

kiki1976

Berichten: 16946
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hond ziek. Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 18:46

TS onthoud dat alles richtlijnen zijn. Ieder mens en dier kan er anders op reageren.

Jongen die ik ken meette ooit eens voor de grap zijn suiker gehalte met een apparaat van een vriendin.
Apparaat sloeg op tilt. Zij dr eigen gemeten en was goed, toen weer hem en weer op tilt.
Naar het ziekenhuis gegaan, ook daar niet te meten. Via bloedtest kwam er een waarde van 55 uit.
Dus veel en veel te hoog, een ander had allang in coma gelegen.
Toen ging hij traject in om het te verlagen. Maar zodra ze zijn waarde's onder de 22 brachten met insuline dan kreeg hij toevallen. Het ziekenhuis bleef maar hameren dat zijn suiker omlaag moest en dat ook proberen. Maar het bleef fout gaan.
Het komt zelden voor, maar hij moet zorgen dat die niet lager komt dan 22 anders gaat het mis.

Dus kijk goed naar je hond en handel ernaar. Hopelijk blijft ze nu beter nu je de meds hebt verlaagd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 21:33

Ts volg je gevoel en leef per dag.. Als het opeens zo voelt dat het klaar is, is dat goed.. Maar ik hoop nog steeds zo dat ze gewoon opknapt. Dat gun ik jullie enorm!
Je doet het goed!

Tinkermuts

Berichten: 9399
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Hond ziek. Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 05:57

Wat een fijne foto's, word er blij van

Mando

Berichten: 15777
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Hond ziek. Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 07:06

Wat fijn dat ze opknapt. Hoop dat ze stabiel blijft en net als met mensen... het blijft zoeken naar de juiste medicatie en ze zullen goede en slechte dagen hebben.

Tigress

Berichten: 8958
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 09:44

Ik kwam net deze tegen :')

Afbeelding