Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:26

Marjan, Ze hebben op hun oppasadres natuurlijk niks te eten gehad :n :P

Ja he Votti! Nu hoeft niemand meer te vragen of ze een Cuy is :+ Ik ga proberen om haar zo te houden, want dit is wel echt veel gezonder dan al dat extra vet. Het zou ook gunstiger zijn voor die cystes als het zo blijft, want het schijnt dat die bij dikke cavia's sneller groeien.

Roosje01

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:38

Ach arme caafs niks te eten gehad op de kinderboerderij :') :+

Ik deed net de koelkast open en ze gingen me toch tekeer alsof er geen eten in hun kooi ligt zoals hooi en brokjes >;) . Stronk witlof gepakt en die werd me toch aangevallen kreeg amper de kans om die neer te leggen :=

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:53

Krijsen is Joey ook goed in, die probeert het eerst door zachtjes te "babbelen" en als je niet snel of adequaat genoeg reageert dan zet hij zijn strot open. Man, man, man wat kan zo'n kleine wolbaal van 1,5 kilo een geluid produceren.
Ze staan nu met de hitte in de slaapkamer omdat we daar airco hebben maar zodra Joe denkt dat je wakker bent dan gaat die strot weer open. Dus onze nachten gaan ongeveer zo: man hoest, Joey krijst. Ik draai me om, Joey krijst. Iemand haalt de neus op... jawel Joey krijst. Het lijkt wel een overijverige scheidsrechter met ADHD soms. Maar het is een heerlijk schatje die we toch voor geen goud willen missen. As we speak zit hij mij intens aan te kijken met een kop van "HEY! Krijg ik nog wat te eten!". Nu heeft hij wel een punt want het is toch zeker vijf minuten geleden sinds de laatste tomaat. _O-

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:33

Wat een schatjes heb je Marjan, stelletje vreet zakjes haha

Hopelijk blijft het goed gaan met Effie, blijft een zorgenkindje of niet?

Tazzey wat een klein adhdertje heb je haha.

Hier morgen weer alles even schoon maken aan hokken ze ruiken zo snel met dit weer. Denk dat ik er een mengsel van zaagsel en hennep doe, misschien dat het minder snel ruikt. Moet alleen even kijken of mijn zaagsel allergie er niet erger van word

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:35

Ik heb Een tijdje zaagsel onder de vlas gehad. Leek wat beter te binden. Nu matten maar ze hebben wat nieuws bedacht :') vanmorgen zaten ze er ineens onder. Wacht op een op maat gemaakte plastic bak zodat ik weer vlas oid kan gebruiken. Heb het idee dat ze dat leuker vonden.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:51

Hier ook een stel ondervoede caafjes. Maak je een zak chips open, met de verjaardag van mijn zoontje, beginnen ze allemaal te gillen. De visite wist niet wat ze hoorden :D

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 15:06

Ik heb eerst een vuilniszak in de bak, daarover een laag hennepvezel en dan Russel bedding. De zak hebben ze tot nu toe nog nooit ontdekt gelukkig want het maakt het schoonmaken een heel stuk makkelijker.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 15:40

Daarom gebruik bedonderleggers met bedding. Je pakt de punten beet en tilt zo de hele boel er uit. Daaronder is het vaak nog gewoon schoon.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 15:41

Had er kranten onder... Alleen Arrow graaft ze op om te gaan snipperen de etterbak :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 15:44

Kranten plakken zo aan de bodem, vond ik niks.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 15:56

Tazzey schreef:
Krijsen is Joey ook goed in, die probeert het eerst door zachtjes te "babbelen" en als je niet snel of adequaat genoeg reageert dan zet hij zijn strot open. Man, man, man wat kan zo'n kleine wolbaal van 1,5 kilo een geluid produceren.
Ze staan nu met de hitte in de slaapkamer omdat we daar airco hebben maar zodra Joe denkt dat je wakker bent dan gaat die strot weer open. Dus onze nachten gaan ongeveer zo: man hoest, Joey krijst. Ik draai me om, Joey krijst. Iemand haalt de neus op... jawel Joey krijst. Het lijkt wel een overijverige scheidsrechter met ADHD soms. Maar het is een heerlijk schatje die we toch voor geen goud willen missen. As we speak zit hij mij intens aan te kijken met een kop van "HEY! Krijg ik nog wat te eten!". Nu heeft hij wel een punt want het is toch zeker vijf minuten geleden sinds de laatste tomaat. _O-

Haha hier moest ik echt om lachen :))

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 17:18

Heb kranten dan houtkorrels en daarop hennepvezel.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:08

Roosje01 schreef:
Heb kranten dan houtkorrels en daarop hennepvezel.

Houtkorrels zat ik ook aan te denken, bevalt dat een beetje?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:13

Ik vind van wel absorberen goed. Ik ben zelf allergies voor stof. En met alleen hemnepvezel werkte niet super dus toen dit geprobeerd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:47

Ik heb ook houtkorrels geprobeerd.
Ik vond het niet prettig dat ze constant over die korrels heen liepen en ondanks dat op sommige plekken de korrels goed uit elkaar vielen, was dat lang niet overal het geval. Wel zie je de poepjes ook heel goed liggen (met andere bedding kun je die nog wel eens 'onder' vegen) :D. Als je de bak gaat verschonen gooi je dus ook heel veel korrels weg. Ook vond ik dat de korrels die wél uit elkaar vielen erg stoffig werden.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 19:21

Daarom heb ik dun laagje met wat korrels met daarop hennepvezel zodat ze wel een lekkere bovenlaag hebben.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:30

Weer ff lekker naar buiten :D

Afbeelding

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:31

Wij hebben ook geen geluk, het nieuwe zeugje heeft een pruttel in haar neus zitten (Je hoort het niet altijd, wel als ze spanning heeft of snel ademhaalt) en we zijn bang dat ze iets met haar longen heeft. Zeker omdat ons vorige meisje aan een longontsteking oid is overleden ben ik er best wel bang voor, ze niest ook vaker dan nodig. Hoop dat het niets is maar toch even naar de DA. Wordt wel een beetje veel DA naar mijn zin op deze manier. Iemand ervaring met een verkouden cavia oid? Komt waarschijnlijk ook door de stress van de nieuwe omgeving etc...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:35

Het kan maar zo zijn dat er daar op stal iets rondwaarde en dat de ene het erger of eerder heeft gekregen dan de ander. Voor de zekerheid kun je best idd naar de DA gaan.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:25

Zou voor de zekerheid naar de da gaan votti.

Heb ze hier ook buiten staan, heel handig als ik de kooien moet verschonen. Waren vier heel erg blij, baal wel Slade heeft schurft dus die word nu behandeld en de andere drie preventief ook maar niet dat ze er mee eens zijn haha

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:30

Wat voor zand heb jij in je ren melody? :) Ik ben via jou bij beestenplein terecht gekomen, echt ideaal! En ze vinden het hier mega lekker, al die kruiden en lekkers. :D Met mijn twee dames lijkt alles weer normaal te gaan, hadden last van blaasgruis en blaasontsteking tijdje terug. Nu al een hele tijd niets meer gezien. Dus ik ben weer helemaal blij!

Leuke foto’s komen er voorbij van alle cavia’s <3

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:44

Joey klinkt als een leuk luchtalarm! Ik houd wel van die erg vocale figuren :))

Mira, normaal is ze eigenlijk nooit ziek maar deze maand is ze echt naar zorgenkindje gepromoveerd ja.. Ik hoop dat het nu weer gewoon normaal wordt met het koelere weer. Ze weegt nu 1250 gram terwijl ze in de 1700 woog :oo

Ik heb niks onder het zaagsel liggen. Voorheen een tijdje houtkorrels, tot ik doorkreeg dat de darmproblemen daar vandaan kwamen. Bleken ze die dingen op te eten :=

Votti, dat anders ademhalen kan ook aan het weer liggen. Voor de zekerheid zou ik het wel na laten kijken, maar het hoeft niet perse iets ergs te zijn! :)

Evelien, Ik zal het straks even aan mijn vader vragen. Het lijkt een beetje op dat zandbak zand, maar ik weet niet hoe het heet. Ja die mixen zijn leuk he! Hier vinden ze het ook heel erg lekker, en het is nog gezond ook :D Jij had ze ook vitamine D en dat spul van de Knoevelshop gegeven toch? Gelukkig gaat het weer helemaal goed met ze!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 13:53

Ik heb er ook houtkorrels onder liggen. Ben er wel tevreden over. Zijn net terug van vakantie. Buren zijn inmiddels ook wel een beetje fan van onze cavia's. Merkte dat stoffel wel wat moeite had met de warmte. Hij was wat sloom. Even buiten gezet en knapte daar goed van op. Nu op een koelelement in de kooi. Maar is nu weer allert en weer normaal gelukkig. Suf ging buiten even helemaal uit zijn dak met rare sprongen. Was ook even blij met de koelte.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:05

Evelien, het is gewoon ophoogzand. Kost ongeveer €2 per 25 kilo.

Nibbit heeft al helemaal normale keutels, en bij Effie liggen de eerste in goede vorm er nu ook *\o/* Dat is precies waar ik op hoopte, het was dus zoals verwacht echt door het weer. Nibbit gaat vanavond terug bij de rest, en Effie als ze een paar dagen goed keuteld. Eindelijk :D

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:48

Fijn he Melody, dat het weer wat koeler is.. Ben er zelf ook blij mee, was dat benauwde gedoe helemaal zat :j Blij toe dat je caafjes het weer beter doen!!

Zelf hebben wij zaagsel als bodembedekker, hoewel ze bij ons ook vaak buiten de kooi op fleece liggen te slapen. Wel let ik altijd op dat het niet te stoffig voor ze is.

Kleine update: we hebben een kuurtje meegekregen tegen verkoudheid van nieuwe zeugje, waarschijnlijk heeft ze t gekregen van het verhuizen en de warmte. Gelukkig heeft de DA geen gekke dingen gevonden, geen vocht in de longen o.i.d.. Ben best blij om, nu hopen dat het kuurtje aanslaat.! :):)