nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 16:30

Vast wel. Is ook weer een zeer vriendelijk volk. Zonder handschoenen en zonder rook te controleren...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 18:28

Dat klinkt heel lief inderdaad!

Afbeelding

Ik heb drie van deze prachtige ramen geoogst :D heel tevreden mee, rest mogen ze houden en ik houd ze goed in de gaten qua bijvoeren en alles.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 19:18

Woehoe!! Eigen oogst!!
Wij halen zondag onze bijen van het koolzaad op. Zijn loodzwaar, dus dat belooft wel iets... Hopelijk kunnen we volgende week slingeren

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 19:31

Dat klinkt veelbelovend!

En ja, ik ben zo blij en trots! Ik heb uiteindelijk negen potjes van 250gr gevuld. En ik had niet eens gedacht perse te oogsten dit jaar! Ik denk dat het toch veel linde is, het heeft een pittig aroma! En een beetje kruidig.

Zo bijzonder, die beestjes :D

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 19:39

Wauw netjes century! Gefeliciteerd! *\o/*
Ik hoop dat we iets kunnen oogsten dit jaar maar de dracht is niet heel best hier, ik vrees er voor.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 21:14

Heerlijk Century! Mijn eerste eigen oogst was ook een paar ramen lindehoning, zo lekker!

De honing die ik heb van die voorjaar (en echt super veel potjes! 33x 450gr en 23x 250gr, en nog een emmer met +/-7L in de garage) vind ik eigenlijk niet zo heel lekker. Hij heeft een erg houtige nasmaak. Ik dacht dus elke keer dat dat kwam omdat ik het van de raampjes af snoepte, maar eenmaal geoogst zit er er nog steeds aan :') Iemand een idee waar ze dan op gevlogen hebben?

Wat betreft vriendelijkheid vd volken, ik heb inmiddels een theorie dat het helpt als je vaker / regelmatig controleert. Bij mij schiet de controle er nog wel eens bij in, om eerlijk te zijn. Voor mijn gevoel tref ik dan dus nogal eens een nieuwe lichting bijen die nog nooit een controle hebben meegemaakt, ipv bijen die denken ‘oh ja, dat gebeurd af en toe’.

Nickeltje, hopelijk komt je volk goed terecht :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 10:20

Indy Mouse, ik heb ook het idee dat dat helpt hoor! Alsof ze je toch een beetje kennen ofzo. Geen idee waar die houtige nasmaak van zou kunnen zijn...

Century, gefeliciteerd met je eerste honing! Geniet ervan :)

Nickeltje, jullie vinden vast een mooi plekje voor het volk. Zo vriendelijk klinkt heerlijk!

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 16:30

Indy_Mouse_9 schreef:
De honing die ik heb van die voorjaar (en echt super veel potjes! 33x 450gr en 23x 250gr, en nog een emmer met +/-7L in de garage) vind ik eigenlijk niet zo heel lekker. Hij heeft een erg houtige nasmaak. Ik dacht dus elke keer dat dat kwam omdat ik het van de raampjes af snoepte, maar eenmaal geoogst zit er er nog steeds aan :') Iemand een idee waar ze dan op gevlogen hebben?

Kan het van de kastanje zijn? Ik heb gelezen dat de honing van de kastanje een ‘nootachtige’ nasmaak heeft, misschien te vergelijken met ‘houtachtig’?

Onze voorjaarshoning is heel erg zoet en ik vind de nasmaak gelijk aan die grote roze kauwgom, die je eerder had (of misschien nog wel hebt?); Bubblicious, geloof ik.

Een paar weken geleden dachten we dat een tweede keer slingeren niet ging lukken, maar er is nu nog zoveel binnengebracht dat we waarschijnlijk toch nog een keer (wel minder veel) gaan slingeren. Daarna mogen ze het zelf weer houden voor de winter.

@Indy_Mouse: wel jammer dat je zoveel honing hebt en het eigenlijk zelf niet zo lekker vindt…

Carmen_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 14:39

Hallo allemaal
Ik wil ook bijen gaan houden :D
Alleen is mam nog niet zo blij met het idee hahaha.

Een vriend van mijn vader doet al heel lang honing maken met zijn eigen bijen.
Hier ga ik komend weekend naar kijken.

Ik heb me al ingelezen op internet en Youtube filmpjes bekeken :Y)
Nou ben ik opzoek naar een cursus in Zuid-Limburg. Kunnen jullie me hiermee op gang helpen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 14:45

kimmeuwissen schreef:
Hallo allemaal

Nou ben ik opzoek naar een cursus in Zuid-Limburg. Kunnen jullie me hiermee op gang helpen?

https://www.bijenhouders.nl/afdelingen/limburg hier kijken voor aanbod.

Carmen_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 14:48

tamary schreef:
kimmeuwissen schreef:
Hallo allemaal

https://www.bijenhouders.nl/afdelingen/limburg hier kijken voor aanbod.

Ah Dankjewel. Ik ga meteen een bericht sturen.
Ik had het formulier bij Imkers Nederland al ingevuld maar hier kreeg ik geen reactie op.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 14:49

Zo 4 paaltjes voor mijn lege kast zijn klaar. Straks plaatje op maat zagen en dan alles in de verf.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 15:04

Leuk dat je wilt beginnen!
Cursussen beginnen wel pas volgend jaar weer. Je volgt immers de bijen in hun jaar. We gaan nu al richting de winter.

Carmen_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 15:10

Century schreef:
Leuk dat je wilt beginnen!
Cursussen beginnen wel pas volgend jaar weer. Je volgt immers de bijen in hun jaar. We gaan nu al richting de winter.

Oké.

Misschien dat ik tot die tijd, bij die vriend van mijn vader al wat kan meekijken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 15:13

Dat kan je altijd doen :) In de winter zelf is er niet zoveel te zien omdat je de bijen dan niet kan/mag storen. Maar daar zijn we nu nog niet.
Ik heb dit jaar mijn eerste volk gekregen, dus ik ben ook nog hard aan het leren :)

Carmen_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 15:15

Century schreef:
Dat kan je altijd doen :) In de winter zelf is er niet zoveel te zien omdat je de bijen dan niet kan/mag storen. Maar daar zijn we nu nog niet.
Ik heb dit jaar mijn eerste volk gekregen, dus ik ben ook nog hard aan het leren :)

Wat leuk!
Heb je ook een cursus gedaan?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 16:35

Ja, die heb ik recent afgerond. De NBV-cursus (waar tamary naar verwijst). Was heel leerzaam, en kan ik zeker aanraden! Ik zou niet zomaar zonder durven te beginnen, tenzij ik een goede, betrokken mentor heb.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 16:37

Het fijne van zo'n cursus volgen is dat je direct een netwerk van imkers in je directe omgeving leert kennen waar je ervaringen mee uit kan wisselen, even met elkaar mee kijken, even snel iets vragen als je net je controle hebt gedaan.
Ons "cursus 2018 groepje" bestaat als app groep nog steeds en daar wordt toch regelmatig uitgewisseld. Vragen, koningin is dood, wie heeft er eentje over? Volkje over, volkje tekort... Allemaal uit je eigen dichtbij-netwerkje.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 23:11

Ik ga alleen lege kast neerzetten. Mocht er bijen in trekken dan bel ik wel een imker. Kast kom dus alleen als vangkast.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:04

Welkom Kim, leuk dat je ook wilt bijenhouden! Meekijken bij een bevriende imker is zeker super leerzaam.

Akires1 schreef:
Indy_Mouse_9 schreef:

Kan het van de kastanje zijn? Ik heb gelezen dat de honing van de kastanje een ‘nootachtige’ nasmaak heeft, misschien te vergelijken met ‘houtachtig’?

Onze voorjaarshoning is heel erg zoet en ik vind de nasmaak gelijk aan die grote roze kauwgom, die je eerder had (of misschien nog wel hebt?); Bubblicious, geloof ik.

Een paar weken geleden dachten we dat een tweede keer slingeren niet ging lukken, maar er is nu nog zoveel binnengebracht dat we waarschijnlijk toch nog een keer (wel minder veel) gaan slingeren. Daarna mogen ze het zelf weer houden voor de winter.

@Indy_Mouse: wel jammer dat je zoveel honing hebt en het eigenlijk zelf niet zo lekker vindt…

Ja, ik baal er zelf ook wel een beetje van. Misschien wen ik er nog aan :) Maar ik heb een snood plan om de lokale 'lokale snacks' winkel te benaderen, misschien willen die wel een deel overnemen.
Of het kastanje is durf ik niet te zeggen. Op plaatjes ziet dat er heel rood uit, en dat is mijn honing niet.

@Nickeltje Precies, zo'n appgroepje heb ik ook van mijn cursuslichting! Heel fijn om als het nodig is wat meningen en advies te horen.

Bij mijn krakers is helaas iets niet goed gegaan. Ongeveer anderhalve maand geleden heb ik ze verplaatst van onder de kast naar er in, maar toen ik dinsdag de kast controleerde, zat er duidelijk geen moer meer in. Er waren wat restjes gesloten/uitlopend broed, maar niets noemenswaardigs. Er zijn ook niet veel werksters meer.
Ik twijfel een beetje wat ik zal doen. De achtergebleven werksters vind ik zo sneu, dus ik neig naar samenvoegen met een ander volk. Andere optie is zo laten en een uitstervingsbeleid, zeg maar. Broed toevoegen is zinloos, er zijn veel te weinig bijen over om nog sterk de winter in te komen.

In goed nieuws, de andere twee kasten doen het prima. De ene heeft nog 4-5 ramen broed, en een redelijk hoeveelheid opgeslagen voer. De andere heeft 8 ramen broed, en twee goed gevulde HKs :') dus die ga ik nog slingeren.

Ik overweeg nog een raampje broed uit de 'superkast' over te zetten naar de andere, om ze net ff een boost te geven. Wat denken jullie?

Carmen_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:26

Ik ben inmiddels gaan kijken. Ik had de koningin gevonden :D

Hij heeft thuis een boek voor beginnende imkers liggen, die gaat hij voor me zoeken.
Op internet heb ik al het een en ander gelezen.

Ik heb verschillende verenigingen en e-mailadressen van Limburg geprobeerd, maar nog geen reactie.
Ik begrijp dat er op dit moment geen cursussen gegeven worden, maar even reageren met wat info over de vereniging zou wel zo netjes zijn...

Ik ben ook op internet aan het zoeken naar een kast. Maar er is zoooo veel keus.... Ik heb eigenlijk geen idee waar ik moet beginnen...

Carmen_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:06

Maar goed... Een kast heeft nog alle tijd. Eerst eens voor een pak gaan, dat is het belangrijkste.
Voordat ik een bijenpak koop, wil ik deze graag passen. Maar in Limburg zijn geen winkels die dit verkopen.
Volgende week ga ik een dagje naar Den Bosch. Ligt daar in de buurt een winkel wat dit verkoopt?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:57

Geen ervaringen met winkels aan die kant van het land, sorry.

Indy_Mouse, broed raam overhangen kan dat kleinere volk wel een mooie boost geven voor het laatste deel van de zomer en het grotere volk legt een leeg raam vermoedelijk ook wel weer vol met eieren.

Zo'n stervend volkje zou ik samenvoegen met een ander. In deze tijd van het jaar hoeft dat niet eens met kranten methode. Als je de "nieuwe bijen" (dus het dode volk) in sprayt met een plantenspray waar je water in doet en een aantal druppels thijm olie en al die bijen verneveld daarmee, dan worden ze heel makkelijk geaccepteerd als je ze afschud in het grote volk waarmee je ze samenvoegt.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 16:31

Dank je Nickeltje, dat ga ik proberen. Het stervende volk is misschien nog met 2 bezette ramen, daarvoor voelt een hele samenvoeging ook wat overdreven...

Maar ik heb twee jaar geleden ook gezien wat er gebeurd als de bijen de boekjes 'je hoeft nu geen krant te gebruiken' niet hebben gelezen, en dat was niet grappig.

Het voornaamste is geloof ik dat de twee volken niet heel anders ruiken? Bij de krant ruikt iedereen naar drukinkt, en bij jou methode ruiken ze ook niet naar vreemd volk. Ik denk dat een andere olie dan tijm ook zou kunnen?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 16:33

Oef, dat weet ik niet. Het gaat inderdaad om het anders ruiken dan "andere bij" en iets kruidigs lijkt daarbij te passen.
Onze mentor werkte zijn hele imker carriere al met tijm dus dat hebben wij braaf overgenomen en ook goede ervaringen mee. Heb nog nooit iets anders gebruikt dan of de kranten methode (verse krant anders ruikt de inkt niet meer voldoende) of tijm spray...