'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:20

oomens schreef:
kiwiwitje schreef:
Waarom zou een hond die bijt, die weinig schade aanbrengt geen ''probleem'' zijn?

Kortgezegd omdat die geen probleem oplevert.

Als ik thuis mijn muren dagelijks in elkaar sla dan heb ik wel een agressieprobleem, maar zolang ik dat niet botvier op een ander is dat niet een maatschappelijk probleem waar actie op ondernomen moet worden.

Totaal irrelevante vergelijking, aangezien er genoeg kleine hondjes zijn die daadwerkelijk de hond van een ander aanvallen.

Als jij namelijk je muren in elkaar slaat, ondervindt alleen jij daar last van.

Als een kleine hond mijn rottweiler aanvalt, hebben zowel mijn hond, als ik, en ook de eigenaar van de kleine hond daar last van.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:20

nikilover schreef:
Als er een JR is geweest die iemand heeft gebeten hoor je daar helemaal niemand over.

(Pit)Bullshit!
Als een Jack Russel iemand dodelijk verwondt is dat smulvoer voor alle sensatiebeluste media.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:23

Een auto ongeluk met alleen blikschade komt ook niet uitgebreid in het nieuws, een auto ongeluk met dodelijke afloop wel. Nogal logisch dat gevallen met ernstige afloop (schade) wel in het nieuws komen en gevallen met minder ernstige afloop niet.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:24

oomens schreef:
nikilover schreef:
Als er een JR is geweest die iemand heeft gebeten hoor je daar helemaal niemand over.

(Pit)Bullshit!
Als een Jack Russel iemand dodelijk verwondt is dat smulvoer voor alle sensatiebeluste media.

Ja, daarom staat er natuurlijk altijd standaard een foto van rottweiler of stafford achtige hond bij een nieuwsbericht over een incident met een aanval.. :x

Laatst nog op facebook, werd er ook degelijk nieuws getoond, met een foto van een rottweiler ter illustratie.
Verder werd in de tekst geen ras genoemd.

50000 mensen die erop reageerden dat het ook zulke gevaarlijke honden zijn. :roll:

Vervolgens vraag je expliciet of het om een rottweiler ging, en dan krijg je als antwoord: Nee, het was geen incident met een rottweiler. De foto dient enkel ter illustratie.

Schiet mij maar lek. :evaw:

kiwiwitje

Diablo schreef:
Precies dit. De hele discussie gaat niet om kleine honden die niet opgevoed zijn. Het gaat om honden die doden omdat ze daar voor gefokt zijn. Ze hoeven niet eens uitgelokt te worden, ze slaan zonder uitlokken ook wel toe, dat blijkt wel uit de incidenten (die eigenlijk niet eens meer incidenten zijn, daarvoor komen ze te vaak voor) van de afgelopen tijd.

Onzin, de discussie is veranderd. De discussie is gestart nav het advies van het RDA. Waar er hier duidelijk in gehaakt word dat het probleem groter is.

Als ik iemand op straat uit het niks op zijn bek timmer, gelden er consequenties voor mij. En afhankelijk van de schade, grotere consequenties.
Als ik op straat iemand neer steek, iets waar veelal grotere schade word gemaakt, komt daar ook een consequentie voor mij.
Waarom is dit voor honden anders?

Kortgezegd omdat die geen probleem oplevert.
oomens schreef:
Als ik thuis mijn muren dagelijks in elkaar sla dan heb ik wel een agressieprobleem, maar zolang ik dat niet botvier op een ander is dat niet een maatschappelijk probleem waar actie op ondernomen moet worden.

Het probleem is er wel degelijk. Jouw voorbeeld is namelijk niet van toepassing. We hebben het hier niet over (kleine) honden die binnenshuis iets doen. Maar die dat buitenshuis doen.

oomens

dierenfan schreef:
Jep maar in losloop teveel domme mensen dus loop in afgelegen bossen met honden los en op paden waar boswachter niet gemakkelijk ons eerder ziet dan ik hem. Bossen hier zo enorm dat dat niet zo moeilijk is. Heb in jaren 0 jacht partijen of bijt incidenten dus doe het vast goed.

Ah, de aloude "jamaardeanderenwetenniethoehethoortenikweldusderegelsgeldennietvoormij". Vroeg mij al af wanneer die zou opduiken.

Diablo

oomens schreef:
nikilover schreef:

(Pit)Bullshit!

Dat denk ik ook.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:25

Oomens, als jij thuis iedere dag de muren in elkaar timmert en scheldt en vloekt terwijl je dochter van 2 er naast staan wordt het ook al een ander verhaal. Ondanks dat je haar geen pijn doet, heeft ze toch gevolgen hiervan. Ik ben van mening dat die grote hond wel degelijk gevolgen heeft van die kleine hondjes, ondanks dat ze niet opengereten zijn.

Dat betekend niet dat als je dochter ineens als ze 20 is andere mensen mag slaan (ja, maar mijn moeder.....) maar als dit bij veel gezinnen voor komt kun je wel stoicijns alleen de dochters oppakken die gaan slaan, beter ga je eens kijken waarom er zoveel moeders op de muur staan te rammen naast hun kind.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:25

MyWishMax schreef:
Een auto ongeluk met alleen blikschade komt ook niet uitgebreid in het nieuws, een auto ongeluk met dodelijke afloop wel. Nogal logisch dat gevallen met ernstige afloop (schade) wel in het nieuws komen en gevallen met minder ernstige afloop niet.

En daarom is het dus ook maar direct geen kwalijke zaak...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:26

secricible schreef:
dan zit denk ik daar ons verschil Diablo. Misschien ook omdat ik mijn focus leg bij een ander ras als dat waar jij aan denkt. Want volgens denk jij vooral aan de pitbullachtige (de honden die in mijn ogen fysiek risicohonden zijn) en ik denk aan de niet-westerse honden en de oerhonden (de honden met een iets ander karakter dan de gemiddelde labrador).
Voor de pitbulls heb ik de oplossing niet, daar heb ik geen kennis van wat hun probleem is (behalve dat ze vaak problemen opleveren). Voor de groep waar mijn hart ligt weet ik dat muilkorven geen oplossing is voor hun agressie, maar een baas die zijn hond begrijpt en zijn gedrag in goede banen kan leiden. Dan heb je geen muilkorf nodig. Bij hen is de agressie iig zeker een gevolg van slechte bazen (eigen baas of andermans baas) en niet een oorzaak die in de hond ligt. Dan kun je ze een muilkorf om doen maar dan zullen de incidenten niet afnemen, alleen op een andere manier ontstaan (ontsnappen of binennshuis in eigen gezin). Maar zover ik weet zijn de meeste incidenten met deze rassen al binnenshuis of met eigen gezin en nauwelijks met andere honden.

Ik heb het inderdaad over andere rassen dan jij, omdat die rassen ook de meeste problemen veroorzaken.

secricible

Re: 'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:29

wie weet verschilt onze visie daarom :) Ik weet alleen dat ook mijn akita op die lijst staat. En dat gaat niet opgelost worden op deze manier. Daarom zou ik een andere methode willen.
Ik denk dat er met een groep die meer kennis heeft van de pitbull achtige gekeken moet worden heo zij hun problemen op kunnen lossen. Onze problemen zijn vooral broodfok en baasjes die graag ook zo'n leuke hachihond willen en vervolgens denken een labrador in een akitajasje in huis te hebben. Met een muilkorf voorkomen we dat niet

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:29

secricible schreef:
Oomens, als jij thuis iedere dag de muren in elkaar timmert en scheldt en vloekt terwijl je dochter van 2 er naast staan wordt het ook al een ander verhaal. Ondanks dat je haar geen pijn doet, heeft ze toch gevolgen hiervan. Ik ben van mening dat die grote hond wel degelijk gevolgen heeft van die kleine hondjes, ondanks dat ze niet opengereten zijn.

Dat betekend niet dat als je dochter ineens als ze 20 is andere mensen mag slaan (ja, maar mijn moeder.....) maar als dit bij veel gezinnen voor komt kun je wel stoicijns alleen de dochters oppakken die gaan slaan, beter ga je eens kijken waarom er zoveel moeders op de muur staan te rammen naast hun kind.

Want pitbulls en staffords doden omdat ze altijd getergd worden door andere honden. Leg de schuld gewoon waar hij hoort, bij de honden die moedwillig bijten om te doden. Die worden ook niet lastig gevallen door onopgevoede honden hoor, dan zijn ze in de meeste gevallen al open gescheurd.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:31

secricible schreef:
wie weet verschilt onze visie daarom :) Ik weet alleen dat ook mijn akita op die lijst staat. En dat gaat niet opgelost worden op deze manier. Daarom zou ik een andere methode willen.
Ik denk dat er met een groep die meer kennis heeft van de pitbull achtige gekeken moet worden heo zij hun problemen op kunnen lossen. Onze problemen zijn vooral broodfok en baasjes die graag ook zo'n leuke hachihond willen en vervolgens denken een labrador in een akitajasje in huis te hebben. Met een muilkorf voorkomen we dat niet

De Akita is het probleem ook niet. En mijn CC ook niet. Maar als zij ook een muilkorf om moeten, dan is dat maar zo. Geen man overboord en er zijn een heleboel honden veiliger op straat dan nu.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:32

Diablo schreef:
secricible schreef:

Want pitbulls en staffords doden omdat ze altijd getergd worden door andere honden. Leg de schuld gewoon waar hij hoort, bij de honden die moedwillig bijten om te doden. Die worden ook niet lastig gevallen door onopgevoede honden hoor, dan zijn ze in de meeste gevallen al open gescheurd.

Dat zegt ze toch helemaal niet?
Ze zegt alleen dat daar wel een deel van de oorzaak in zit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:35

nikilover schreef:
MyWishMax schreef:

En daarom is het dus ook maar direct geen kwalijke zaak...

Niet zelf in gaan vullen, aub. Dat schrijf ik niet. Het gedrag, namelijk een andere hond aanvallen, mag niet. Ook niet als klein hondje, of labrador of wat dan ook. Niet als er geen schade is, omdat ze dat niet kunnen toebrengen, niet als er weinig schade is.

Maar dat vind ik wel iets heel anders dan een hond verscheuren.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:37

Jis_ schreef:
secricible schreef:
dat is de vraag Kuggur. Want zoals hierboven al een aantal keer genoemd: als een hond een paar keer een hele nare ervaring heeft opgedaan met een JR, chihuahua of wat dan ook, dan ontwikkelen ze angstagressie oid en worden zij weer agressief. Beter pak je het probleem dan bij het begin aan en zorg je dat ook iedere chihuahua een verantwoorde baas bij zich heeft.

Een stabiele hond, een hond die mentaal goed in elkaar zit gaat niet snel (angst)agressie vertonen van een aanval van een kleinere hond. Daarnaast heb je ook nog honden, degene met de zachtere karakters die eerder vluchtgedrag gaan vertonen en pas gaan bijten als ze niet meer weg kunnen komen.

Exact dit. Mijn beiden honden hebben als pup een nare ervaring gehad maar het enige wat één vd twee doet is hard blaffen naar zwarte mopshondjes, die heeft haar in het dopje van haarneus gebeten, wat er een stukje af lag..En dat is nu het verschil met een hr hond en een hond met een makkelijker en stabieler karakter.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 28-02-17 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:37

Het kan gewoon zo simpel zijn... Iedere hond die moedwillig andere honden (dood)bijt of mensen bijt zou gemuilkorfd en aangelijnd moeten worden.. Van teckel tot stafford, van bastaard tot herder..

Als er nou een algemeen bekend meldpunt zou komen in iedere stad dan zouden de eigenaren van bijtende honden na meerdere meldingen van verschillende mensen achtervolgd moeten worden met boetes en verplicht muilkorven plus aanlijnen van hun hond.

Dan heb je dat gezever niet over hondenrassen en dan worden de mensen die de problemen veroorzaken aangepakt. Vaak zijn het maar een paar mensen waar ontzettend veel andere last van ondervinden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:38

DatBenIkNou; Dus een HR hond zal bij zo'n ervaring gelijk aanvallen? Ipv alleen hard blaffen? Dat is wel een beetje kort door de bocht.. Of begrijp ik je berichtje verkeerd?

lotteenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:38

niet alles gelezen maar vind wel, meerdere hebben het over een muilkorf en dat het dan makkelijker is omdat er geen gevaar is. 1 met sommige kunnen ze weldegelijk wel bijten ( mijn mechelse herder deed het gewoon met 1 aan ) dus wil je een muilkorf moet het echt van die kooien zijn, maar dieren met muilkorf is niet prettig hoor. ze zijn echt niet gelukkig ik weet ook dat ze agressiever werd met muilkorf. heb nu een bulldog maar die krijgt er echt geen aan. super lief dier zit geen kwaad in ;)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:39

Datbeniknou, dat noemen ze alles over 1 kam scheren.

Mijn Rottie is ook weleens blaffend/grommend benaderd door andere honden, maar laat zich nog steeds intimideren door een chihuahua en mijdt alle confrontaties.

Volgens jou dus totaal onmogelijk, want het is een HR-hond, die moest dus gelijk voor de hap gaan?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:39

Marloez schreef:
Het kan gewoon zo simpel zijn... Iedere hond die moedwillig andere honden (dood)bijt of mensen bijt zou gemuilkorfd en aangelijnd moeten worden.. Van teckel tot stafford, van bastaard tot herder..

Als er nou een algemeen bekend meldpunt zou komen in iedere stad dan zouden de eigenaren van bijtende honden na meerdere meldingen van verschillende mensen achtervolgd moeten worden met boetes en verplicht muilkorven plus aanlijnen van hun hond.

Dan heb je dat gezever niet over hondenrassen en dan worden de mensen die de problemen veroorzaken aangepakt. Vaak zijn het maar een paar mensen waar ontzettend veel andere last van ondervinden.

Nu is er geen centraal meldpunt volgens mij. Maar dit soort dingen moeten dus gewoon gemeld worden bij de politie. En meld het bij de gemeente waar je woont.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:41

kiwiwitje schreef:
Nu is er geen centraal meldpunt volgens mij. Maar dit soort dingen moeten dus gewoon gemeld worden bij de politie. En meld het bij de gemeente waar je woont.

Mijn ervaring hier mee is dat ze beloven wat er aan te doen en er vervolgens niets gebeurd.. Het mag allemaal heel wat strenger aangepakt worden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:42

Marloez schreef:
kiwiwitje schreef:

Mijn ervaring hier mee is dat ze beloven wat er aan te doen en er vervolgens niets gebeurd.. Het mag allemaal heel wat strenger aangepakt worden.

Oh geloof ik graag. Wij hebben het met vrachtwagens hier die gevaarlijke situaties veroorzaken.
Maar wat ik daar merk in de reacties die we er op gekregen hebben, is dat ze de ernst niet in zien. En dat maakt het lastig. Alleen als we nu eens helpen handhaven. Dus melden, word de ernst misschien wel duidelijk. Het is in ieder geval het proberen waard.
Politie hier legt het probleem bij de gemeente, en handhaven daarom dus ook niet meer.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:43

oomens schreef:
dierenfan schreef:
Jep maar in losloop teveel domme mensen dus loop in afgelegen bossen met honden los en op paden waar boswachter niet gemakkelijk ons eerder ziet dan ik hem. Bossen hier zo enorm dat dat niet zo moeilijk is. Heb in jaren 0 jacht partijen of bijt incidenten dus doe het vast goed.

Ah, de aloude "jamaardeanderenwetenniethoehethoortenikweldusderegelsgeldennietvoormij". Vroeg mij al af wanneer die zou opduiken.

Laat ik dat nu net niet geschreven hebben...... als de regels voor mij niet zouden gelden zou ik de boswachter niet net zo ontlopen als andere honden eigenaren lijkt mij.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:43

Marloez schreef:
Vaak zijn het maar een paar mensen waar ontzettend veel andere last van ondervinden.

Je zou natuurlijk ook de boel nog kunnen doortrekken om dat probleem aan te pakken. Wanneer je te vaak problemen veroorzaakt met agressieve honden moet je als baasje zelf aangepakt worden.
Een soort, na 5 verplichte spuitjes is het 6e voor de baas, o.i.d.?