Riraito schreef:Ik heb hier in het verleden ook wel eens wat gepost, maar dat is al weer een tijd geleden. De vraag zal ook vast vaker gesteld zijn, dus mocht er ergens al een antwoord staan dan alvast excuses.
Ik vind het voor mezelf een moeilijk idee dat het kalf gelijk bij de moeder weg gaat. Ik snap dat het noodzakelijk is, de stal is er gewoon niet op gebouwd en ook de koe is zo gefokt dat ze te veel melk geeft voor het kalf. Wat doen jullie met de stiertjes?
De stiertjes gaan met een handelaar bij ons in de buurt mee, en die brengt ze weer naar een mester.
Zijn jullie niet bang dat ze op transport naar het buitenland gaan? De nare praktijken die je op sommige van die vrachtwagens ziet, brr.
Van onze kalfjes weet ik dat ze in Nederland blijven. Eigenlijk blijven de meeste kalfjes in Nederland. Er worden veel kalfjes vanuit het buitenland naar Nederland getransporteerd. Dus niet vanuit Nederland naar het buitenland. Nederland is 1 van de weinige landen waar er nog wat met de stierkalfjes gebeurd. In andere landen krijgen ze vaak een kogel, of ze komen dus naar Nederland. Het kalfsvlees word weer niet veel gegeten in Nederland. Het vlees word dus het meeste weer naar het buitenland getransporteerd.
De transport in Nederland is goed over het algemeen maar er zijn natuurlijk altijd weer uitzonderingen. Maar er zijn strenge regels en controles.
Hoe oud is Mairy nu trouwens?
Mairy is 1 jaar en 4 maanden Een koe krijgt in 'het wild' neem ik aan ook ieder jaar een kalf? Ja in het wild krijgen ze ook elk jaar een kalf en bij ons is dat een streven dus het lukt niet eens altijd. Er zijn zat koeien die meer dan 400 of 500 of zelfs 600 dagen gaan.Ik lees dat boeren hun dieren soms weg moeten doen wanneer ze niet drachtig worden, omdat de melk tegenwoordig zo weinig meer opbrengt. Moeten jullie dat ook doen?
Een koe die niet meer drachtig kan worden gaat inderdaad weg. Dat heeft niks met de melkprijs te maken. Want een koe die niet drachtig wil worden gaat steeds minder melk geven en zal uiteindelijk ook helemaal stoppen met melk geven. En we hebben ze voor de melk. Ze moeten dus regelmatig kalven om melk te blijven geven.
Van alle veehouders in Nederland hoor je denk ik het meeste van de boeren met koeien, volgens mij zit het hier wel ok met het welzijn. Wel erg veel nare berichten over oa kippen en varkens. Hoe zie jij dit? Weet niet of je misschien mensen kent met kippen of varkens?
Ik ken veel varkens en kippen boeren. Ik werk er zelfs. Kippen in Nederland hebben het over het algemeen heel goed. Ze hebben ruimte en er zijn veel vrije uitloop kippen in Nederland. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar die zijn er overal natuurlijk. Voor varkens geld in principe het zelfde.
Waar ik me persoonlijk op het moment aan erger zijn de beelden die in het donker in de stallen worden gemaakt. In het donker lijkt het natuurlijk meteen allemaal al een stuk lugberder. Als ik een foto maak van mijn paard in het donker op stal met zn hoofd naar beneden met hangende oren, dan oogt dat ook niet fraai. Vooral als ik er een pakkende tekst bij zet. Maar goed dat neemt de zielige plaatjes van kippen en varkens niet weg. Maar je moet je realiseren dat er natuurlijk vaak duizenden dieren zitten. Als je 60.000 mensen gaat bekijken zitten er ook altijd wel zieke mensen tussen en er gaat er ook wel eens 1 dood. Even heel grof gezegd. Stel jij hebt 10 konijnen en er gaat er 1 dood dat is 10%. Als je er 100 had gehad waren er dus 10 dood gegaan dat is ook 10%. Maar 10 dode konijnen op een hoop is een heel ander gezicht als 1 dood konijn.
Sorry voor alle vragen, ik eet zelf geen vlees en ik wil gewoon graag een beeld krijgen van hoe het hier in Nederland gaat met de dieren. Niet dat er horror verhalen in mijn hond rondspoken ofzo, maar er zijn hier ook zeker misstanden en dat vind ik erg moeilijk... Mag ik vragen of je wel melk(producten) en bijvoorbeeld eieren eet?