Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 20:19

Jaan81 schreef:
:)) :))

Ik ben sinds een maand zelf aan het insemineren. Heb vijf lessen gehad, waarbij het met de les slechter ging. Drama! M'n vent zei daarna dat ik t maar gewoon moest gaan doen en dan zien we t wel. :oo Veel fouten gemaakt in het begin, maar voor m'n gevoel begin ik er nu wat handigheid in te krijgen.
Maar die pinken, die zijn moeilijk zeg.... Alsof je het in een potlood moet steken, zo smal. (Jersey)

Ik had een verborgen talent wbt insemineren ging meteen heel goed. De eerste 10 koeien had ik in 1x drachtig. Maar daarna had ik een enorme dip. Ik kon soms de ingang van de cervix niet eens vinden. Nu gaat het wel weer goed, ik doe het alleen eigenlijk te weinig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:42

Jaan81 schreef:

Ik ben sinds een maand zelf aan het insemineren. Heb vijf lessen gehad, waarbij het met de les slechter ging. Drama! M'n vent zei daarna dat ik t maar gewoon moest gaan doen en dan zien we t wel. :oo Veel fouten gemaakt in het begin, maar voor m'n gevoel begin ik er nu wat handigheid in te krijgen.
Maar die pinken, die zijn moeilijk zeg.... Alsof je het in een potlood moet steken, zo smal. (Jersey)

Zouden ze daarom pinken heten :oo

Jaan81

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:48

Hahaha, je zou t denken ja :)) :))

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 20:52

Riraito schreef:
Ik heb hier in het verleden ook wel eens wat gepost, maar dat is al weer een tijd geleden. De vraag zal ook vast vaker gesteld zijn, dus mocht er ergens al een antwoord staan dan alvast excuses.

Ik vind het voor mezelf een moeilijk idee dat het kalf gelijk bij de moeder weg gaat. Ik snap dat het noodzakelijk is, de stal is er gewoon niet op gebouwd en ook de koe is zo gefokt dat ze te veel melk geeft voor het kalf. Wat doen jullie met de stiertjes?

De stiertjes gaan met een handelaar bij ons in de buurt mee, en die brengt ze weer naar een mester.
Zijn jullie niet bang dat ze op transport naar het buitenland gaan? De nare praktijken die je op sommige van die vrachtwagens ziet, brr.

Van onze kalfjes weet ik dat ze in Nederland blijven. Eigenlijk blijven de meeste kalfjes in Nederland. Er worden veel kalfjes vanuit het buitenland naar Nederland getransporteerd. Dus niet vanuit Nederland naar het buitenland. Nederland is 1 van de weinige landen waar er nog wat met de stierkalfjes gebeurd. In andere landen krijgen ze vaak een kogel, of ze komen dus naar Nederland. Het kalfsvlees word weer niet veel gegeten in Nederland. Het vlees word dus het meeste weer naar het buitenland getransporteerd.

De transport in Nederland is goed over het algemeen maar er zijn natuurlijk altijd weer uitzonderingen. Maar er zijn strenge regels en controles.

Hoe oud is Mairy nu trouwens?

Mairy is 1 jaar en 4 maanden Een koe krijgt in 'het wild' neem ik aan ook ieder jaar een kalf? Ja in het wild krijgen ze ook elk jaar een kalf en bij ons is dat een streven dus het lukt niet eens altijd. Er zijn zat koeien die meer dan 400 of 500 of zelfs 600 dagen gaan.Ik lees dat boeren hun dieren soms weg moeten doen wanneer ze niet drachtig worden, omdat de melk tegenwoordig zo weinig meer opbrengt. Moeten jullie dat ook doen?

Een koe die niet meer drachtig kan worden gaat inderdaad weg. Dat heeft niks met de melkprijs te maken. Want een koe die niet drachtig wil worden gaat steeds minder melk geven en zal uiteindelijk ook helemaal stoppen met melk geven. En we hebben ze voor de melk. Ze moeten dus regelmatig kalven om melk te blijven geven.

Van alle veehouders in Nederland hoor je denk ik het meeste van de boeren met koeien, volgens mij zit het hier wel ok met het welzijn. Wel erg veel nare berichten over oa kippen en varkens. Hoe zie jij dit? Weet niet of je misschien mensen kent met kippen of varkens?

Ik ken veel varkens en kippen boeren. Ik werk er zelfs. Kippen in Nederland hebben het over het algemeen heel goed. Ze hebben ruimte en er zijn veel vrije uitloop kippen in Nederland. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar die zijn er overal natuurlijk. Voor varkens geld in principe het zelfde.

Waar ik me persoonlijk op het moment aan erger zijn de beelden die in het donker in de stallen worden gemaakt. In het donker lijkt het natuurlijk meteen allemaal al een stuk lugberder. Als ik een foto maak van mijn paard in het donker op stal met zn hoofd naar beneden met hangende oren, dan oogt dat ook niet fraai. Vooral als ik er een pakkende tekst bij zet. Maar goed dat neemt de zielige plaatjes van kippen en varkens niet weg. Maar je moet je realiseren dat er natuurlijk vaak duizenden dieren zitten. Als je 60.000 mensen gaat bekijken zitten er ook altijd wel zieke mensen tussen en er gaat er ook wel eens 1 dood. Even heel grof gezegd. Stel jij hebt 10 konijnen en er gaat er 1 dood dat is 10%. Als je er 100 had gehad waren er dus 10 dood gegaan dat is ook 10%. Maar 10 dode konijnen op een hoop is een heel ander gezicht als 1 dood konijn.

Sorry voor alle vragen, ik eet zelf geen vlees en ik wil gewoon graag een beeld krijgen van hoe het hier in Nederland gaat met de dieren. Niet dat er horror verhalen in mijn hond rondspoken ofzo, maar er zijn hier ook zeker misstanden en dat vind ik erg moeilijk... Mag ik vragen of je wel melk(producten) en bijvoorbeeld eieren eet?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 20:55

tamary schreef:
Jaan81 schreef:

Zouden ze daarom pinken heten :oo

:') ja pinken zijn drama af en toe.. en vooral als ze dan nog wat vet zijn en erg veel persen. Of hele dikke mest haha dat is ook drama.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 21:40

Bedankt voor je antwoorden!

Ik eet wel melkproducten, maar niet heel veel omdat ik er niet zo goed op reageer. Eieren eet ik af en toe van de kippen van mijn vriend.

Over koeien weg doen bedoelde ik vooral wanneer ze één jaar niet drachtig is. Boeren geven aan dat ze gewoon het geld niet hebben om haar dan een jaar te laten lopen, omdat ze momenteel verliezen op hun werk.

Eerder in het topic zei je iets over dat ze tegenwoordig te veel op melk focussen als er gefokt wordt (of dat was een discussie met iemand anders? Ik meende het ergens te lezen). Als ik het goed gelezen heb dan ga je liever voor een koe die langer gezond blijft, maar dan misschien iets minder melk geeft? Ik snap weinig van koeien fokken hoor, maar je uitleg in dit topic helpt een beetje :') Helaas worden koeien nooit zo oud (5 á 6 jaar), heb jij veel oudere dieren staan?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 23:50

Afbeelding
Mairy is vandaag drachtig gevoeld! Ze was dus mooi in 1x drachtig. 21 juni is ze uitgerekend.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 00:01

*\o/*

Dat wordt een nieuw volgtopic!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 00:05

Ben je inmiddels tevreden over hoe ze op haar poten staat? Van wat ik mij herinner was dat een probleem.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 08:03

Wat leuk! Ben benieuwd wat voor kalf ze geeft of hebben jullie dat geslecteerd?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:15

Zoals ik zo zie staat ze inmiddels heel mooi op de poten.
Lijkt ook niet te recht.

Mooie pink is mairy geworden.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 13:27

Ik ben tevreden over de vooruitgang van haar beenstand maar ze is nog steeds te hakkig. Maar het gaat zeker vooruit.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:42

Hoe is het afgelopen met de 'andere' eigenaar? Die wilde haar mss terug toch?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 18:23

idylle schreef:
Hoe is het afgelopen met de 'andere' eigenaar? Die wilde haar mss terug toch?

Ze is nu helemaal van mij! :)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:24

Gefeliciteerd !!!

Wat is de rede dat hij haar toch niet wil als ik vragen mag?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 18:29

idylle schreef:
Gefeliciteerd !!!

Wat is de rede dat hij haar toch niet wil als ik vragen mag?

De uitslag van haar genomic uitslag was wel hoog maar niet hoog genoeg. Ze is dus niet super interessant om te verkopen of iets dergelijks.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:40

Gefeliciteerd met d'r drachtigheid!

Ik ben net terug van een excursie naar Viking in Denemarken. Erg i interessant en leerzaam.

Genomics is voor ons/vinden wij niet interessant, dus heb me er nooit verder in verdiept, maar moest nu wel 's t ware.

Wat is jullie mening en ervaring over Genomics?

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:03

gefeliciteerd met haar dracht. eerst in afwachting voor haar nu al voor haar kalfje

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 09:50

Afbeelding

Meile

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:58

Leuke foto's! Jij ook een fijne kerst!

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:44

Knap koetje hoor! Fijne feestdagen!

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:20

Geweldig bedacht! ! Jij/jullie ook hele fijne feestdagen

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:30

Haha leuk.
Jij ook!

Frieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 08:58

Is Mairy ondertussen al gekalfd?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 19:05

Frieke84 schreef:
Is Mairy ondertussen al gekalfd?

Ja Mairy heeft 27 juni gekalfd. Van een vaarskalfje 'Valkelo Mairy 2' ze was 6 dagen overtijd maar stond al 2 weken met een bomvol uier. Ik had het met haar te doen met het warme weer. De bevalling ging erg zwaar :( het kalf had het benauwd en moest er eigenlijk snel uit maar Mairy had weinig ruimte. Toen is er een bloedvat geknapt in de geboorteweg van Mairy dus het was allemaal rete spannend. Er werd namelijk een tang op dat bloedvat gezet die de boel dicht moest houden. Die tang moest minimaal 10dagen blijven zitten. Anders zou ze het niet redden. Bij kleine mairy was haar navelstreng te kort afgescheurd en dat ging na een week fors ontsteken en ze was doodziek. Dus daar hadden we al snel de veearts voor gebeld. Nog geen dag later kreeg grote Mairy koorts en stopte met eten. Ze had een geboorteweg ontsteking waar ze erg beroerd van was. Doordat ze niet at kreeg ze gas in haar buik en toen kantelde de lebmaag maar toen ze kwamen om te opereren zat hij al weer goed en dan kunnen ze niks doen. Die lebmaag is een paar dagen blijven zweven en mairy heeft dus een paar dagen weinig tot niks gegeten. Toen kreeg ze slepende melkziekte en daar was ze ook erg beroerd van. Gelukkig begon ze vrijdag na een berg infusen, spuiten, pijnstilling, pillen, poedertjes en papjes weer te eten *\o/*

Nu lijkt het dan eindelijk de goede kant op te gaan. De rekening van de veearts zal wel geen lachertje worden. Maar goed ze zijn het helemaal waard!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding