Puppy erbij 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:05

Sky schreef:
Ik kom even uit meelees-modus, met een vraag aan alle teef eigenaars..
Hebben jullie voor een traditionele (goedkope) sterilisatie gekozen of voor een laparoscopie sterilisatie?
Ik neig naar het laatste, minder napijn en bij mijn eigen DA.
Alleen ik vind het hele CO2 verhaal best spannend. Wat hebben jullie gedaan?

Toen ik het bij parel liet doen maar dat is al wel weer jaren geleden heb ik een aantal dierenartsen benaderd en riepen allemaal laparoscopie.
1 daarvan zei laparoscopie heeft bij kleine honden weinig nut aangezien ze bijna hetzelfde doen als bij een traditionele sterilisatie omdat ze klein zijn.
Bij grote honden is het verschil wel groot maar tot hoeveel kg dit zou zijn en of er tegenwoordig verschil in zit durf ik dus niet te zeggen.

Ik weet dat parel meer last heeft gehad van haar pleister die ze op haar buikje hadden geplakt als de de ingreep zelf.

fannetje

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:49

Een teef hormonaal intact laten, dan doe je het eigenlijk voor niets, dat heeft voor de teef geen voordelen. Eigenlijk worden teven dus gecastreerd, eierstokken worden verwijderd. Baarmoeder wordt eigenlijk alleen weggehaald wanneer die afwijkend is. Na castratie verschrompeld die gewoon. Ik heb bij Roetsj voor de gewone methode gekozen. 1 klein sneetje van 4-5 cm, ze was beroerder van de narcose, dan van de ok ;) Na 2 dagen weer de oude, was nog een uitdaging om haar rustig te houden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 17:12

fannetje schreef:
Een teef hormonaal intact laten, dan doe je het eigenlijk voor niets, dat heeft voor de teef geen voordelen. Eigenlijk worden teven dus gecastreerd, eierstokken worden verwijderd. Baarmoeder wordt eigenlijk alleen weggehaald wanneer die afwijkend is. Na castratie verschrompeld die gewoon. Ik heb bij Roetsj voor de gewone methode gekozen. 1 klein sneetje van 4-5 cm, ze was beroerder van de narcose, dan van de ok ;) Na 2 dagen weer de oude, was nog een uitdaging om haar rustig te houden.

Ben ik t niet mee eens. Door hormonaal intact te laten kun je een hoop van de inmiddels bekende risico's voorkomen. O.a. gedragsveranderingen etc. Maar toch van de ellende van de loopsheid etc af zijn. :)
Ik zou, met de risico's die bekend zijn mijn teven absoluut niet laten helpen door alles te verwijderen of de eierstokken te verwijderen als dat niet medisch noodzakelijk zou zijn.
Maar iedereen mag daar gelukkig zijn eigen idee over hebben.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:16

Bedankt voor jullie input, ik ga me er nog meer in verdiepen. Mijn DA heeft een hele sterke mening, daarom heb ik zeker iets aan dit soort input!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 17:24

Sky schreef:
Bedankt voor jullie input, ik ga me er nog meer in verdiepen. Mijn DA heeft een hele sterke mening, daarom heb ik zeker iets aan dit soort input!

Heb je een PB gestuurd met wat linkjes.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:28

Ik ben de absolute tegenhanger, ik laat alles castreren aan teven. Heb veel meer proberen met het castreren van een reu.

Als Dana haar nestje heeft gehad wordt ook zij geholpen.

Ik ervaar meer nadelen van een teef intact laten dan van het niet intact laten. Wel vooropgesteld dat wij geen enkele teef met gedragsproblemen hebben en ik daar niet over kan oordelen.

Maar lichamelijk gezien zie ik, zeker als ze ouder worden (8/9+ afhankelijk van het ras) alleen maar nadelen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 17:43

KimD schreef:
Ik ben de absolute tegenhanger, ik laat alles castreren aan teven. Heb veel meer proberen met het castreren van een reu.

Ik ervaar meer nadelen van een teef intact laten dan van het niet intact laten. Wel vooropgesteld dat wij geen enkele teef met gedragsproblemen hebben en ik daar niet over kan oordelen.

Maar lichamelijk gezien zie ik, zeker als ze ouder worden (8/9+ afhankelijk van het ras) alleen maar nadelen.

Dat is bij ons ras juist andersom. Op oudere leeftijd weinig klachten maar veel gedragsproblemen na laten helpen. Zeker bij jongere teven.
Maar ik ben er ook gewoon niet voor om te snijden in een gezonde hond. Heeft ook zat risico’s.
Maar mijn grootste probleem is dat er in t algemeen te makkelijk geadviseerd word(door dierenartsen en een bepaalde groep gedragstherapeuten/hondentrainers) om maar hoe dan ook zo vroeg mogelijk te helpen en dat de risico’s die inmiddels bekend zijn, zeker bij het laten helpen op jonge leeftijd gewoon niet eens besproken worden.
Van de week toevallig nog in een groep op fb waar ik zit. Een hoop mensen die een hondje hadden die incontinent was. En toen de vraag kwam of ze geholpen waren zeiden ze allemaal ja en t grootste deel nog onder 1 jaar ook. En incontinentie was niet eens t enige “probleem”
Maar de Dierenarts had hun dit nooit als risico verteld..
En daar heb ik moeite mee. Mensen die heilig de DA geloven en de DA die te weinig info geeft.

Oh voor reutjes geld t bovenstaande en mijn mening overigens t zelfde.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:29

@kiwi dierenarts hier castreert geen teven meer onder 1 jaar, en heeft sterke voorkeur voor castratie ná de tweede loopsheid, juist vanwege incontinentie bij te vroege castratie. Ze zijn er dus wel, dierenartsen die informeren. Vriendin heeft hetzelfde advies gekregen bij haar dierenarts in Amsterdam.
Bij reuen, tjah, Toby komt uit een asiel. Die castreren gewoon altijd. Mijn Spaniel was niet gecastreerd en zie bij reuen ook niet altijd voordelen daarvan. Onze spaniel had geen enkele neiging tot dekken of vechten, dus ook geen noodzaak. Moet wel zeggen dat ik dat wel mee vind wegen in mijn keuze voor reu of teef: loopsheid en de bijbehorende issues vind ik best heftig, maar snijden in een gezond lijf ook wel...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 18:45

Ik zeg ook niet dat iedere DA “nalatig” is. Maar er zijn er toch wel een hoop die niet alles vertellen. Of gewoon klakkeloos adviseren om alles te laten helpen. :)
En dat zijn echt niet de enige missers die ze maken.

Een goede DA is goud waard. Of eentje die gewoon op zn minst luistert.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:00

kiwiwitje schreef:
Ik zeg ook niet dat iedere DA “nalatig” is. Maar er zijn er toch wel een hoop die niet alles vertellen. Of gewoon klakkeloos adviseren om alles te laten helpen. :)
En dat zijn echt niet de enige missers die ze maken.

Een goede DA is goud waard. Of eentje die gewoon op zn minst luistert.

Klopt ja, sommige werken ook nog op basis van hele achterhaalde informatie.
Wij hebben hier een redelijk jong team, die ook wel aardig in de gaten hebben dat ik alles verifieer wat ze zeggen. Geldt ook voor mijn paardenarts trouwens: ook jong en weet ook dat ik niet alles voor zoete koek slik. Die verantwoordelijkheid heb je als eigenaar natuurlijk wel ook, doorvragen, checken... (En dan checken wij hier nog wel dingen bij elkaar, dat scheelt ook al veel natuurlijk :j )

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 19:59

Ach je blijft in dat geval bijleren over bij welke je wel en niet moet zijn.
Hier had ik dat laatst nog bij sleeuwijk. Die bleven bij t standaard plaatje van temperaturen.. tussen de 38 en 39 is normaal dus 39,4 is niet schokkend. Maarja.. voor een hond die normaal tussen de 37 en 37,5 is, is dat toch echt 2 graden hoger dus echt serieus koorts.. gelukkig snapte de arts die ik daarna kreeg t wel. Maar dat is toch ook weer zoiets. Heb een flinke lijst van missers uit eigen hand zegmaar. Je word vanzelf oplettend. Maar er zijn helaas nog genoeg mensen die voor iedere scheet naar de DA gaan en gelijk met een stapel medicatie en dieetvoer naar huis gaan.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 06:46

KimD schreef:

Hier sluit ik me bij aan. Ik werk natuurlijk bij een DA en zie veel meer ellende van niet gecastreerde teven dan andersom. Ik (en al mijn collega's) heb er geen problemen mee als mensen hun teef intact willen laten zolang ze heel goed opletten of de cyclus regelmatig is en de symptomen van baarmoederontsteking kennen, maar helaas lukt dat de gemiddelde eigenaar niet. Dan krijg je dus doodzieke, oude honden die met spoed geopereerd moeten worden en wordt de overlevingskans ook een stuk kleiner dan wanneer ze met 1,5 of 2 jaar geopereerd worden.

Laparoscopisch doen wij niet, ik heb beide manieren in de praktijk gezien maar persoonlijk nooit verschil gemerkt tussen het herstel, wat zogenaamd sneller is bij laparoscopie. Na 48 uur zijn eigenlijk alle honden weer helemaal de oude en dat komt dan eigenlijk meer door de narcose dan de ingreep.
Je moet vooral doen waar je je goed bij voelt en het door een arts laten doen waar je vertrouwen in hebt, dat is het belangrijkst. Als je eigen DA laparoscopie doet zou ik lekker daarheen gaan en zeker niet gaan shoppen naar de goedkoopste optie (ja echt, dat gebeurt :P ).

Verder gaat het hier goed, we gaan vanavond lekker weer een lesje behendigheid doen, wat steeds fijner gaat! Ik moet echt minder op Popo letten want die doet het toch wel goed. :')
Hij doet me echt versteld staan met hoe slim hij is en hoe goed hij alles oppakt, ik voel me een trotse hondenmama. *\o/*
Sinds we met een speeltje belonen ipv voer is hij ook nog 10x zo gemotiveerd. Had ik eerder moeten bedenken natuurlijk hahaha.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:51

Bedankt voor jullie reacties!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 10:41

Nou inmiddels zijn we bijna 3 weken na boellie's operatie :D
Er zijn momenten dat ik zo ongeveer gillend gek word _O-
Man, wat is die hond veranderd sinds de operatie. Ben er behoorlijk van geschrokken. En ook hoe hij nu ineens kauwt op snacks, met Djessey speelt. En soms gewoon lekker stout is.

Chick heeft besloten dat je best op tafel kan liggen.. :+

Afbeelding

En lekker bullepeesje kauwen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:51

Positief veranderd Kiwi of meer negatief?

Heerlijke foto's weer!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 10:55

positief gelukkig haha. Hij is echt boevig, hij heeft streken en meer energie. Moeten even duidelijk grenzen stellen zegmaar. En hij speelt volop met Djessey ipv alleen boos corrigeren.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:59

Dat is fijn Kiwi!

Ik ben vanochtend vroeg met Jip wezen lopen, omdat ik om 0830 online les had. De zonsopgang was echt wel weer mooi om te zien :D

Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 11:04

Oh lekker! Hier zijn t voorlopig nog steeds rondjes op t industrie. De wandelplekken liggen helaas wat ver van de zaak en met maar 1 auto moet ik t hier doen.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:18

Oh super fijn Kiwi!
Dan weet je dat het niet voor niets is geweest. (Ook al wist je dat al, maar nu is het een extra bevestiging!)

Oeps, weer even terug de grenzen zetten.

Ahhg Jippieeee mooi he nu het wat kouder word is het in de ochtend zo mooi.

Mezzy begint de pubertijd in te gaan geloof ik...
Zodra ik dr los klik, El Pleitos.

Aan de riem is ze een engeltje, trekt niet, negeert bijna alle honden... 8)7

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:33

Leuk, die puberteit :+
Laat ze dan nog maar niet samen de hort op gaan _O-

[quote="Nicky91"

Mezzy begint de pubertijd in te gaan geloof ik...
Zodra ik dr los klik, El Pleitos.

Aan de riem is ze een engeltje, trekt niet, negeert bijna alle honden... 8)7[/quote]

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 11:37

Haha wat is Mezzy een boefje! :P

Ja we hebben duidelijk de beste keuze gemaakt. Maar was toch wel even goed confronterend..

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:40

kiwiwitje schreef:
Haha wat is Mezzy een boefje! :P

Ja we hebben duidelijk de beste keuze gemaakt. Maar was toch wel even goed confronterend..

Jep :') Voor peuters zeggen ze toch ik ben twee en zeg nee...

bestaat er zo iets voor pups? Ik ben 5 maanden.... en mn oren doen het wel maar ik doe er nu al niks meer mee? :') :')

Snap ik wel, gelukkig nu de goede kant op en alles komt weer goed met hm!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 11:42

Oh dat soort periodes hebben ze hier nog steeds hoor. Djessey is nu 18 maanden en die andere 2 zijn 4 jr. :P

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:45

kiwiwitje schreef:
Oh dat soort periodes hebben ze hier nog steeds hoor. Djessey is nu 18 maanden en die andere 2 zijn 4 jr. :P

Hmm :')

Soms is t best confronterend, maarja wie wilde er ook al weer een werklijn... :')

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 12:08

hahaha ach hier zijn t ook maar gewoon terriers en alleen de dames hebben echt drive richting beestjes. Boellie weinig tot nu toe. die is gewoon eigenwijs.