Puppy erbij 2019

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:45

Kaus schreef:
Leuk Ymor! Heb je er ook eentje uit schapenlijnen? Anders ga je het er nog lastig mee krijgen :=

Wij zijn onderweg naar de foto's *\o/*

Dat het uit drijverslijnen moet komen om te kunnen drijven is onzin. Hier in België en Nederland wordt minder gedreven met de hsowlijnen (vaak omdat de mogelijkheden er niet zijn. Hier ook geen goede clubs in de buurt). Maar als we Oostenlijker gaan in Europa zie je zat borders uit showlijnen die hun werkploegen gehaakt hebben en die dagelijks buiten hun showweekends om bij de schapen werken. (Daar hebben de mensen vaker eigen schapen dus veel meer mogelijkheden tot trainen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:46

Esplendido schreef:
[ [url=m/cUIPPv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even een ego post.

Bij ons zijn van zaterdag op zondag de pups geboren. Een reutje en een teefje. Het was een bevalling uit het boekje ondanks de flinke gewichten van de pups. Met moeder en kinderen gaat het goed.
Ik ben na een nacht amper slaap, een nacht overslaan en nu weer een nacht amper slaap helemaal doodop, maar dat komt wel weer goed. En ondanks de vermoeidheid vind ik het heerlijk die kleine hummels en al die piepjes die uit de werpkist komen.

*\o/* gefeliciteerd!!

Kaus

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:51

Zoë, ik zeg toch ook helemaal niet dat het moet :Y) Alleen dat het lastiger is. Ik zie bij mijn trainer regelmatig show borders en australian kelpies langskomen. Ja ze cirkelen netjes en vallen de schappen (over het algemeen, uitzonderingen daargelaten) niet aan. Maar als je er een working kelpie of werklijn bc bij zet is het echt heel anders. Dat verschil is enorm duidelijk. Zo zal ik toch ook niet ontkennen dat mijn werk kelpie gewoon een kneus is met behendigheid? Daar is ie gewoon niet op gefokt. Net zoals de show bc voornamelijk in Nederland en België

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:59

Kaus succes. Krijg je gelijk de uitslag?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:18

Kaus schreef:
Zoë, ik zeg toch ook helemaal niet dat het moet :Y) Alleen dat het lastiger is. Ik zie bij mijn trainer regelmatig show borders en australian kelpies langskomen. Ja ze cirkelen netjes en vallen de schappen (over het algemeen, uitzonderingen daargelaten) niet aan. Maar als je er een working kelpie of werklijn bc bij zet is het echt heel anders. Dat verschil is enorm duidelijk. Zo zal ik toch ook niet ontkennen dat mijn werk kelpie gewoon een kneus is met behendigheid? Daar is ie gewoon niet op gefokt. Net zoals de show bc voornamelijk in Nederland en België

Dan hebben wij wel iets fout gedaan, wij hebben twee borders bewust uit schapenlijnen voor de agility. :+ Dat is overigens wel de trend op het moment omdat de agility lijnen nu steeds meer ziek zijn.

Laatst nog een hele discussie gehad, iemand stelde dat het geen verkeerd idee was om drie jaar lang geen border collies te fokken zodat de lijnen eens kunnen 'uitzieken' en dan heel kritisch te zijn op wat plat te leggen en wat niet. In gedachte is dat natuurlijk een geweldig plan, maar helaas zal zoiets nooit tot uitvoering komen terwijl het voor het ras een goede zet zou zijn.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:26

KimD schreef:
Kaus schreef:

Dan hebben wij wel iets fout gedaan, wij hebben twee borders bewust uit schapenlijnen voor de agility. :+ Dat is overigens wel de trend op het moment omdat de agility lijnen nu steeds meer ziek zijn.

Laatst nog een hele discussie gehad, iemand stelde dat het geen verkeerd idee was om drie jaar lang geen border collies te fokken zodat de lijnen eens kunnen 'uitzieken' en dan heel kritisch te zijn op wat plat te leggen en wat niet. In gedachte is dat natuurlijk een geweldig plan, maar helaas zal zoiets nooit tot uitvoering komen terwijl het voor het ras een goede zet zou zijn.

Die discussie ook gevolgd. Was echt onzin. Maar de hond die de discussie op gang bracht kwam wel uit een combinatie die hoog risico voor epileptie was.
In de showlijnen komt er trouwens veel minder epileptie voor. Dus de 2 types dichter bij elkaar brengen zou veel beter voor het ras zijn. Helaas zijn daar neit veel voorstanders van.

Kaus wat jij nu zegt is heeft echt niets met de lijkt e maken. Ik ken ook echte weerklinken die geen idee hebben wat met een schaap aan te moeten. En ik ken showlijnen die zonder training echt wel weten wat te doen. Het blijft een drijvers ras en veel heeft met opvoeding te maken. Bij mijn oudste 2 is het substructuur een gewoon uit getraind. Voor ze een jaar waren hebben beide een workshop bij schapen gedaan. Degene die de workshop gaf zei dat beide veel aanleg hadden en ik verder moest doen. Honden verder door getraind in de gehoorzaamheid en dus andere prikkels dan de baas negeren. Vorige maand (meer dan 2 jaar later) Daeva weer bij de schapen gehad. Ik doe haar lijn af. Ze gaat naar de schapen in de houding die hoort. Na enkele passen zie je ze nadenken. Ze keert terug en komt aan mijn voet zitten wachten op een commando. Volgens die man (werkt al 40 jaar met schapen en borders) is dit een typische houding van een gehoorzaamheidshond die niet sinds jong bij de schapen getraind is.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:40

Zit er zo veel ziekte in de borders dan? :(

Dat van de belasting aan een fietsbeugel snap ik niet helemaal. Waarom zou je hond moeten trekken, dan gaat er toch iets niet goed? Voorwaarde van de lijn in je hand houden is toch ook dat er geen druk op komt te staan, hoezo kan dat dan ineens niet meer met een beugel? Ik ga echt niet met een lijn in mijn hand langs een 80 weg naar mijn werk fietsen. :+
En een degelijke beugel heeft een veiligheidsmechanisme inderdaad.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 14:41

Vandaag de eerste puppypakketjes gemaakt <3

Afbeelding

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:41

Kaus schreef:
Leuk Ymor! Heb je er ook eentje uit schapenlijnen? Anders ga je het er nog lastig mee krijgen :=

Wij zijn onderweg naar de foto's *\o/*

Zijn moeder heeft het succesvol gedaan.

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:44

Leuke pakketjes al. Hier baal moment op de post.nl. Ze hebben het te druk pakket nu pas morgen :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:50

Simoonzel schreef:
Zit er zo veel ziekte in de borders dan? :(

Dat van de belasting aan een fietsbeugel snap ik niet helemaal. Waarom zou je hond moeten trekken, dan gaat er toch iets niet goed? Voorwaarde van de lijn in je hand houden is toch ook dat er geen druk op komt te staan, hoezo kan dat dan ineens niet meer met een beugel? Ik ga echt niet met een lijn in mijn hand langs een 80 weg naar mijn werk fietsen. :+
En een degelijke beugel heeft een veiligheidsmechanisme inderdaad.

Ik zal eens kijken of ik dat artikel nog kan vinden waarin dat supergoed stond uitgelegd, dat was echt in jip en janneke taal.

Veel borders worden tig keer gebruikt in NL omdat ze populair zijn, goed werken of goed presteren, maar dat zijn ook vaak jonge reuen die dan op korte tijd veel dekken. Dat moet je natuurlijk niet willen, want als dan iets in de lijn blijkt te hangen heb je op drie jaar tijd een stamboom waar je u tegen zegt onder die reu, en als met die nakomelingen wordt gefokt heb je al snel een groot probleem en ziekte.

Er zijn niet veel lijnen meer die helemaal schoon zijn of waarin maar weinig ziekte zit. Voor Kay heb ik zo'n twee jaar gezocht voordat ik iets gevonden had...

Zoe_97 schreef:

Die discussie ook gevolgd. Was echt onzin. Maar de hond die de discussie op gang bracht kwam wel uit een combinatie die hoog risico voor epileptie was.
In de showlijnen komt er trouwens veel minder epileptie voor. Dus de 2 types dichter bij elkaar brengen zou veel beter voor het ras zijn. Helaas zijn daar neit veel voorstanders van.

[/quote]

Die heb ik dan weer niet gevolgd. :+ Deze discussie was tijdens het trainen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:51

kiwiwitje schreef:

[ [url=m/IIEiSj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat leuk! Die zijn ook online te krijgen?
Ik vind het soms lastig om in te schatten wat ik nu moet pakken voor Arya.
Zo'n kant en klaar pakket lijkt me dan wel super handig bv.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 14:51

Wij balen ook van PostNL. Hebben vanochtend al een half uur met een medewerker aan de telefoon gezeten :+

Ja zijn zeker te krijgen online! :) Maar vooral bedoeld voor de jonge pupjes die net verhuizen.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 11-11-19 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:51

kiwiwitje schreef:

[ [url=m/IIEiSj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Altijd leuk! Ik ben overigens geen fan van de merken, maar Happy Dog & Fokker maken echt leuke puppypakketten.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:55

@ Kaus: Leuk dat het schapendrijven goed ging! Leuke foto ook :D. Succes bij de foto's!

@ Siemoon: Ik kan in het begin écht AJ niet aan een stang willen hebben. Hij kan nogal een ongeleid projectiel zijn, dus toen wilde ik hem wel kunnen loslaten als dat echt moest. inmiddels heeft hij prima fietsmanieren, maar alsnog vind ik zo'n stang niet veilig. Mijn tante is eens lelijk gevallen omdat hij border schrok en de hele fiets mee opzij trok := .

@ Kiwi: gefeliciteerd met de pups! Jammer van de 4 pups, maar gelukkig zijn er nog 5 gezonde over! Leuke pakketjes :D.

Ik vind het altijd grappig hoe iedereen het hier totaal met elkaar oneens kan zijn. Ikzelf zie wel dat de BC werklijnen (en kelpie, korthaar e.d.) het veel beter doen in het schapendrijven, mits zij uit drijf-ouders komen en er ook direct mee in aanraking komen. BC showlijnen én korthaar showlijnen heb ik alleen maar in de context 'geen idee wat ik hiermee moet, ik jaag erop' gezien. Nu komt mijn korthaar uit een werklijn, maar dan uit een trek/sportlijn, zijn opa deed wel aan drijven. Bij hem zie ik al weer veel minder aanleg/talent. Imo zijn de schapenlijnen weer minder geschikt voor de agility, omdat ze vaak te subtiel of te zelfstandig zijn, waardoor ze minder goed te sturen/controleren zijn en niet over/onder/door dingen willen denderen. Niks MOET natuurlijk en één specifieke hond is altijd zijn eigen individu, maar dit is wat ik zie/hoor.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:00

KimD schreef:
Zoe_97 schreef:

Die heb ik dan weer niet gevolgd. :+ Deze discussie was tijdens het trainen.[/quote]
Ik gok dat die persoon met wie jij de discussie had die dan ook op fb heeft gegooid. Stond ergens onder een post over LB red :p

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:21

Leuke puppy pakketjes! Ik ben vandaag ziek, maar van uitzieken komt niet veel met die adhder in huis _O-

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:36

Voordat ik de quote verder verkloot, heb je toevallig nog een linkje Zoë? Nu ben ik benieuwd.

Mijn kale is ook niet uit een werklijn en werkt de sterren van de hemel. Haar date is overigens wel een werklijn. :j

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:44

Dexter is helemaal goedgekeurd *\%/*

Heupen HD A (niet RvB maar wel door orthopeed), ED vrij en lendenwervels goed.

Helemaal blij *\o/* Keuringsrapport opsturen en dan krijgen we ook de trekontheffing (waar Dierenfan het toevallig over had).

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:49

Dat is goed nieuws, gefeliciteerd! [&]

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:52

Kim ik vind het niet meer terug :/ was op fb onder een post

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:58

Kaus schreef:
Dexter is helemaal goedgekeurd *\%/*

Heupen HD A (niet RvB maar wel door orthopeed), ED vrij en lendenwervels goed.

Helemaal blij *\o/* Keuringsrapport opsturen en dan krijgen we ook de trekontheffing (waar Dierenfan het toevallig over had).

Yeuyyyy *\o/*

Waar heb je nu foto's laten maken trouwens?

Daar heb je toch dat rapport niet voor nodig? Hier kan dat na 'klinische keuring' ook.

(Daarmee bedoel ik overigens niet dat ik niet vind dat je het moet doen en dat ik het zelf niet ga doen, voor de muggenzifters :P)

@KimD: Ik dacht dat jij degene was die zei dat je korthaar vaak de andere kant op gaat of niet zoveel zin heeft of haar eigen ding doet en je voor de lol agility met haar deed? Of heb ik dat nu verkeerd onthouden :o .

Die van mij heeft nml die 'echte werkmodus', zodra je hem bv in een parcours zet of een taak geeft.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 16:03

Dankjulliewel :D

We zijn naar Putten geweest. Veel ervaring en lagere prijs. Waren €119 kwijt voor rug, heupen, 1 foto elleboog. Zonder roesje.

Nee voor die ontheffing heb je heen röntgenfoto nodig maar wel een klinische keuring. En om die nou nog een keer apart te laten doen. Dus dat ook meteen gedaan en nu kan ie opgestuurd worden met klinische en rontgologische keuring. Dubbele zekerheid dus dat je de ontheffing krijgt.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 16:08

Kaus schreef:
Dankjulliewel :D

We zijn naar Putten geweest. Veel ervaring en lagere prijs. Waren €119 kwijt voor rug, heupen, 1 foto elleboog. Zonder roesje.

Nee voor die ontheffing heb je heen röntgenfoto nodig maar wel een klinische keuring. En om die nou nog een keer apart te laten doen. Dus dat ook meteen gedaan en nu kan ie opgestuurd worden met klinische en rontgologische keuring. Dubbele zekerheid dus dat je de ontheffing krijgt.

Dat is een mooie prijs! Ik heb laatst twee ellebogen op de foto laten zetten voor drie keer die prijs.

Interessant gesprek over schapendrijven. We gaan het wel zien. Hopelijk heeft die van mij in ieder geval aanleg voor agility.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 16:10

Gefeliciteerd Kaus!! Super.

Ik ben ook geen fan van zo’n fiets stang. Ken iemand die ooit met een stafford aan zo’n stang fietste en een peuter voorop in het zitje.. stafford schrok ergens van en trok zo de hele fiets over de kop. Kindje had toen niets maar die vrouw had volgens mij haar enkel gebroken.. Dan toch liever de optie om los te laten als er iets dreigt te gebeuren.