[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 10:59

Hoi sorry dat ik hier kom binnenvallen. Ik heb echter een vis gerelateerde vraag.

Ik heb een koppeltje Nannacara Anomala. Vrouwtje heeft kleintjes bij haar en ze groeien voorspoedig.
Maar ik kan ze natuurlijk niet allemaal houden. De bak is daar te klein voor.

Wat is de beste grote/leeftijd om ze te verkopen?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 16:46

dierenfan schreef:
Veriye schreef:
Er zit altijd van nature Co2 in je bak. Heb je geen testkit? De plant heeft wel een medium 6-14mg/l Co2 nodig volgens tropica.
Ik had ook planten in de bak, die "makkelijk" waren, maar ze wouden gewoon niet en zijn weggerot. Maar als de rest van de steksels het doen, zou ik die ene ergens anders plaatsen, tot ze wortels krijgt. Geef je voedingsstoffen toe? ik weet zo niet meer uit mijn hoofd of je voedingsbodem in je bak hebt.

Heb druppel test van colombo en die doe ik regelmatig. Zal even gegevens zoeken.
Qua belichting ze hebben mogelijk dan last van mijn drijfplantjes
[ [url=m/9Gi8gq.jpg]Afbeelding[/url] ]

De andere plant echter staat in dezelfde omstandigheden en groeit inmens gelukkig en worteld ook.

Heb er nu 2 stuk ingekort en last ik drijven. Ben benieuwd

Oh ja heb minimale voedingsbodem, wekelijks vloeibare voeding en tabletten dus voeding in overvloed.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 18:53

Afbeelding

Helemaal happy met mijn bak! Mooi groen geworden in 4 maanden tijd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 19:12

ja wat gaat dat snel!
ziet er mooi uit :D

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 22:10

Gaaf!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 22:17

Mooi!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 08:14

Melyoramel: Ziet er erg gaaf uit!!

wij hebben besloten dat de grote bak de deur uitgaat. wij wouden hem eigenlijk zodra de black molly´s weg zijn (gaan langsaam aan ouderdom dood) een blackwater tank of grote garnalen bak gebruiken...maar ik stoor me steeds meer aan dat grote ding...nu de vraag wat doen wij met de vissen...meegeven, eerst nog houden tot ze allemaal dood zijn( dat gaat nog een tijdje duren)

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 08:52

Ik denk dat veel mensen niet zitten te wachten op vissen bij een bak, als ze een tweedehands aquarium kopen. Grote kans dat ze ze dan gaan doorspoelen, lijkt me verschrikkelijk voor de visjes.

Dus of afwachten, wat nog wel even kan duren, of zelf euthanaseren dmv kruidnagelolie?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 08:58

zet ze gewoon op marktplaats,die vissen ben je zo kwijt :j

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 09:06

Op marktplaats los verkopen of gratis aanbieden inderdaad, had ik ook gedaan vorig jaar en er kwam zelfs iemand met de trein om 1 vis op te halen (die heb ik uiteindelijk zelf naar het station gebracht, vond het zo fijn dat iemand zoveel moeite deed voor een visje)..

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:36

Ik had een vraagje.
Hier twijfel ik al een tijdje over.

Als je plantjes koopt dan zitten ze meestal in een bakje met een soort schuim om de wortels. Als je de planten in de bak gaat plaatsen haal je dat schuim er dan af of laat je dat zitten?

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:58

Ik haal het altijd eraf :)

Goed van de wortels afspoelen onder de kraan, meteen alle bladeren goed wassen om hopelijk eventuele pesticiden en slakkeneitjes eraf te halen.

Ikzelf plaats de planten vaak ook een paar dagen on quarantaine, tegen eventuele pesticiden die in het plantsysteem kunnen zitten. Dus in een vaas met water, iedere dag oud water eruit, nieuw water erin, voor zo'n 5 dagen, voordat ik de planten in het aquarium zet.
Alleen als ik al vissen in het aquarium heb, met een nieuw aquarium krijg je het tijdens het indraaien er wel weer uit :)

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:30

Ooohh dankjewel!
Dan ga ik dat alsnog doen. Planten staan al in het aquarium maar heb zand en zie nu telkens dat schuim komen. Ziet er niet mooi uit.
Was bang dat ik de wortels beschadigde

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:43

Ymediem schreef:
Ooohh dankjewel!
Dan ga ik dat alsnog doen. Planten staan al in het aquarium maar heb zand en zie nu telkens dat schuim komen. Ziet er niet mooi uit.
Was bang dat ik de wortels beschadigde

In mijn ervaring als je het afspoelt onder rustig lopend water onder de kraan, dan vallen die watten vrij makkelijk uiteen :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 15:13

is soms best een gepriegel om alles goed van de wortels te krijgen.
:j

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 16:13

Dankjewel allemaal!
Ga ermee stoeien hahahah
Heb ook nieuwe planten besteld voor mijn garnalenbak dus ga dan meteen goed aan de slag met het schuim hahahaa

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 16:27

we hebben jonge maanvisjes. Ik heb even een tijdje niet opgelet en zie vandaag ineens een wolke kleine visjes om de twee ouderdieren zwemmen. Ze zitten gewoon in de gezelschapsbak en ik heb niet de mogelijkheid ze eruit te haken. Heeft dit kans van slagen?? Pa en moe houden ze goed in de gaten en houden de andere vissen op afstand. Net gevoerd en dan eten de ouders wel, maar zijn ook snel weer terug bij de jonkies....

Overigens heb ik regelmatig planten over. Dus als iemand planten zoekt....

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:33

Wat gebruiken jullie als plsnt voeding tabletten? Heb nu vloeibaar en tabletten. Kan ik vloeibaar stoppen en 1 ding gebruiken? Lees steeds meer dat tabletten vaker niet voldoende aan slaan voor sommige planten.
Heb nu JBL de 7 balletjes op het oog die kennelijk 1 jaar voldoende af geven. Zijn goede reviews over. Wat adviseren jullie?

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 19:12

ChristaMoor schreef:
we hebben jonge maanvisjes. Ik heb even een tijdje niet opgelet en zie vandaag ineens een wolke kleine visjes om de twee ouderdieren zwemmen. Ze zitten gewoon in de gezelschapsbak en ik heb niet de mogelijkheid ze eruit te haken. Heeft dit kans van slagen?? Pa en moe houden ze goed in de gaten en houden de andere vissen op afstand. Net gevoerd en dan eten de ouders wel, maar zijn ook snel weer terug bij de jonkies....

Overigens heb ik regelmatig planten over. Dus als iemand planten zoekt....

Welke planten? :wow:

@dierenfan: ik doe beide, er zitten verschillende voedingsstoffen in bodemvoeding en in vloeibare voeding. Sommige nutriënten worden door de wortels opgenomen en sommige door de bladeren.

En zit verschil in plantensoorten, de ene heef veel meer voeding uit de bodem nodig, terwijl een anders nauwelijks voeding uit de bodem haalt, maar juist voornamelijk uit het water.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 20:16

Blijf ik beide doen. Dank je

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 21:57

Planten zijn Anubis, en een of ander heel snel groeidend fijn groen, erg leuk en fijn voor jonge vissen, om zich te verstoppen. Ik zal morgen bij licht even foto's maken.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:53

Afbeelding
Dit is onze bak, draait nu zo'n drie maanden

Afbeelding
de hoge plant in het midden mag getop worden, toppen kunnen zo in de grond gezet worden, groeit gewoon door.

De sprietenplant linker zijkant mag worden ingekort, ook deze toppen kunnen gewoon weer gepoot worden en groeien weer door.

Beide zijn behoorlijk snelgroeiende planten.

De anubis groeit wat minder snel, maar daarvan heb ik de vorige keer een emmer weggegooid, er was geen interesse. Dus nu nieuwe poging. Als iemand wat wil, laat maar weten.

Midden in de provicie Utrecht

Helaas hebben de jonge maanvisjes het niet gered. vanmiddag zagen we er nog twee. Ze werden fel verdedigd door het ouderpaar. Maar nu zijn ze wel en hebben de ouders weer vrede gesloten met de andere volwassen maanvissen. Jammer, maar ik heb niet de tijd om ze apart te zetten en tig keer per dag te voeren en te verversen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:59

Mooie bak zeg!

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 21:04

ChristaMoor schreef:
[ [url=m/qgF17z.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is onze bak, draait nu zo'n drie maanden

[ [url=m/OjBkpp.jpg]Afbeelding[/url] ]
de hoge plant in het midden mag getop worden, toppen kunnen zo in de grond gezet worden, groeit gewoon door.

De sprietenplant linker zijkant mag worden ingekort, ook deze toppen kunnen gewoon weer gepoot worden en groeien weer door.

Beide zijn behoorlijk snelgroeiende planten.

De anubis groeit wat minder snel, maar daarvan heb ik de vorige keer een emmer weggegooid, er was geen interesse. Dus nu nieuwe poging. Als iemand wat wil, laat maar weten.

Midden in de provicie Utrecht

Helaas hebben de jonge maanvisjes het niet gered. vanmiddag zagen we er nog twee. Ze werden fel verdedigd door het ouderpaar. Maar nu zijn ze wel en hebben de ouders weer vrede gesloten met de andere volwassen maanvissen. Jammer, maar ik heb niet de tijd om ze apart te zetten en tig keer per dag te voeren en te verversen.

Ooh mooie bak! <3 Heel gaaf!

De middelste plant en sprietenplant hoeft voor mij niet, dat groeit zo mijn 20 of 85 liter uit denk ik :')

De Anubias ben ik zeeeeeer geinteresseerd in! Ik woon in Ede, dus dat is wel een tripje die ik kan maken! Kunnen we een keertje per PB bespreken :D

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 21:05

We zijn er ook heel blij mee.