gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 19:05

Stoffer gebruikte hem als wc...
En hij weigerde in zijn hok om uit het flesje te drinken, maar deed het wel in t hok van Blik :’).
Dus toen maar een bakje gekocht waar hij niet in kan zitten toiletteren :’).

MoppieFilou

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 19:11

:')

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 19:21

@MoppieFilou, goed in de gaten houden of het water zakt.

@Herfstwind, meestal krijgt het ras waar ik in doe 3 a 5 kleintjes. Nu is het zo dat het deels beïnvloed wordt bij hoe vaak de ram er op gaat op 1 dag en raak dekt en sommige hebben gewoon in hun lijn in het algemeen kleine nestjes (vertelde een andere fokker vandaag dat laatste). Van deze voedster heb ik de dochter ook van augustus en dat was toen ook het enige in het nest. Volgens de fokker van dit kleintje had ze bij de vorige eigenaar een nest met 3. Ze zeggen inderdaad altijd "een konijn heeft zelden 1 kleintje" maar tja zij dus wel. Zo lang ze er goed voor zorgt ga ik niet klagen. Gaat tot nu toe erg goed na even de spannende start. Vanmorgen even moeten terugleggen in het nest zat aan de andere kant maar warm genoeg en vol leven.

@Eoweyn_x, hopelijk snel van die haakjes af dan!

Hier moet ik om de zoveel tijd de bak van Smokey even uitwassen maar blijven verder vrij netjes. Een deel heeft flesjes en een deel bakjes.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 19:46

Ja, dikke vette pech allemaal.

Gelukkig eet Guus goed en staat ook gewoon op zijn pootjes. Midden op zijn achtervoeten is het kaal en een kleine korst. Een sprong vanmiddag open na een gekke sprong en bloedde een beetje. Ik laat z'n pootjes nu even met rust tot de dierenarts ernaar gekeken heeft. Steeds oppakken en insmeren vindt hij echt leuk :=. Hij likt ook veel aan zijn poten, maar dat deed hij vanaf begin af aan al.

Heb nu een rij rubber tegels neergelegd. Dat dempt lekker op de tegels. Verder ligt hij lui te zijn op zijn kleedje.

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:40

Arme Guus
Fokken kan ik niet over meepraten, wel interessant om te lezen!
Ik heb hier ook nog een waterbakje en waterflesje omdat ik t idee heb dat ie t flesje nog niet helemaal snapt.

Wel een andere mijlpaal, ik had m vanochtend beneden in t hok neergezet, vanmiddag toen ik thuis kwam zat ie boven :) trappetje op is dus gelukt!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 21:01

Ah, top :D!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 21:16

Ah fijn!

Dorieke, geef Guus maar een dikke knuffel van me :).

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 21:19

Doe ik :D! Ben heel benieuwd hoe het morgenmiddag gaat. Manlief haalt Pumba op en dan komt ze bij Guus in de ren. Heel benieuwd hoe het gaat morgen! Alles weer goed schoongemaakt en verzet, dus komt vast goed.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 21:41

Het fokken is ook niets voor mij, vind eigenlijk zelfs dat er genoeg konijnen zijn.. Maar goed ik heb dan ook niet bepaald raskonijnen ofzo, geen dieren waar ik nakomelingen van zou willen hebben.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 21:53

Eoweyn_x schreef:
Het fokken is ook niets voor mij, vind eigenlijk zelfs dat er genoeg konijnen zijn.. Maar goed ik heb dan ook niet bepaald raskonijnen ofzo, geen dieren waar ik nakomelingen van zou willen hebben.

Eens! :j Als ik ook lees hoeveel mensen een pretnestje fokken met cavia's :=. Het is allemaal zo schattig, maar waar laat je ze als ze groter zijn? Heel marktplaats staat vol en het asiel zit ook vol met opvangkonijnen...
Genoeg konijnen, tenzij je echt op ras gaat fokken!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 22:04

Ik kan er niet eens mee fokken, dan heeft de dierenarts wel een foutje gemaakt :+.
Vroegaaaah kwamen onze konijntjes van een echte fokker, en die beestjes waren kerngezond en we wisten ook wie mama en wie papa was.
Gaf toch een fijner gevoel, al was het wel 20 jaar geleden dat ik ze kreeg.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 22:29

@Jessica, super dat trapje op lukt nu.

@Eoweyn_x, ik ben ook absoluut tegen pretnesten en ook tegen fokkers die de moeite niet nemen om in de basis behoeften van een dier te voorzien. Anders gezegd veel te kleine hokken per dier, nooit geen maatje dat ze elkaar kunnen groomen, samen spelen,... Fokkers die helemaal niet naar de bouw kijken, tanden, .. zo een zaken dus. Ook deze die zodanig veel dieren hebben zitten dan het eerder op broodfok begint te lijken dan wat anders.

Lees zo soms op fb dan bij fokkers "nieuwe hokken 50cm op 1m" en dan reacties van "lekker ruim"? :wow: %)

In Nederland zijn er hoeveel teddy fokkers, 20 (?) en dan nog een aantal die geen website hebben geloof ik? In België zijn dat er 4 dat we nu weten waarvan 2 (ik en nog eentje in de zelfde provincie) zeer kleinschalig werken. Waren er meer maar zijn er afgelopen jaar verschillende gestopt.

Als er eentje ergens wegmoet dan is ook altijd de optie er dat het terugkomt naar hier gewoon. :D

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 22:46

Es_ther schreef:
Ik kan er niet eens mee fokken, dan heeft de dierenarts wel een foutje gemaakt :+.
Vroegaaaah kwamen onze konijntjes van een echte fokker, en die beestjes waren kerngezond en we wisten ook wie mama en wie papa was.
Gaf toch een fijner gevoel, al was het wel 20 jaar geleden dat ik ze kreeg.

Haha hier is het ook niet mogelijk. Binnenkort bij geen enkele meer :')

Mee eens Coconut! Ook bij cavia's hoor je dat vaak...

Maar ook bij konijnen zul je vast goede en slechte fokkers hebben. Hier in NL zitten er vaak teddy's in opvangen.. In 2015 er zelf een van straat geplukt, volledig vervilt. Hoewel er aan de andere kant natuurlijk ook genoeg kortharige konijnen mishandeld, verkeerd gehouden en gedumpt worden.

Heps komt toevallig ook bij een fokker vandaan. Eigenlijk is zij een raszuivere Papillon, maar dan in de kleur Japanner. Ze had de verkeerde kleur en zou geslacht worden. Ik kwam alleen kijken bij de watervogels van die persoon :')

Moppiefilou, heb je deze al eens bekeken?
http://m.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kl ... LkQAvD_BwE

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 23:05

Eoweyn: Die kan ik mss ook eens proberen! :D

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 07:40

Nog even geduld en dan komt Pumba :)! Als ik straks uit mijn werk kom, dan is ze er :D.

Uiteraard zit er natuurlijk veel verschil in fokkers. Heb me er nog nooit erg in verdiept moet ik eerlijk zeggen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 08:26

Coconut: Dat wordt leuk om thuis te komen straks! :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 08:39

Das leuk thuiskomen!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 16:22

Ja, sta te popelen, hahaa :D!!!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 17:04

Heb je haar al gezien ondertussen? :D

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 19:13

Yes, net thuis!!! Liggen bij elkaar in een kist. Guus is ligt lui te zijn, zoals altijd :=. Madam is heel actief, hahaha. Springt gewoon over m heen :').

Woensdag naar dierenarts met Guus. Heeft nu ook een plekje op zijn voorpoot waar hij erg veel aan likt. Pootjes op voeten zijn open en zit korst op....ziet er niet ontstoken uit.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:30

Leuk dat Pumba thuis is :D . Gezellig met zijn 2.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:31

Ja :D en ze is zooooo leuk!! Een flapoor en een rechtopstaand oor, hihi :D. Ook is ze erg aanhaling :).

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:31

Leuk dat ze thuis is! *\o/*

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:34

Fotoooo!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:55

Afbeelding
Afbeelding