Puppy erbij 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 14:22

KimD schreef:
cursebreaker schreef:
Heel herkenbaar ja. Arya heeft ook echt rust nodig tussen bedrijvigheid in door en als ze dat te weinig krijgt, is ze sneller overprikkeld en gaat ze echt atypisch gedrag vertonen. Da's voor mij altijd dan wel meteen duidelijk: ok, weer even rustig aan doen.

En je merkt het vaak ook aan de manier van slapen. Als ze echt mentaal veel te verwerken heeft gehad, slaapt ze echt heel erg diep. En wij geven idd ook nog wel eens verplichte bench rust, maar toen ze nog jonger was kreeg ze dat sowieso veel meer nog omdat ze gewoon echt zelf haar grenzen niet wist en zelf dan vaak niet de rust zou pakken die ze wel nodig had. Daarom vind ik het ook wel fijn dat ze hier gewoon echt heel fijn gaat met de bench; daar is ze echt zo rustig in en slaapt ze snel :j

Waarom ben jij hier online? Op WA brand de lamp! Daarna mag je hier komen mekkeren. :+

_O- _O- _O- _O- Yes, Sir

KimD

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 14:35

Anyway, ik merk dat ook aan onze honden als ze te weinig rust hebben gehad. Ze worden daar heel 'kribbig' van. Daarom hebben wij ook standaard één rustdag in de week. Dan gaan we alleen een kleine rond (5km, uurtje ongeveer) en de rest van de dag lekker thuis, soms wel wat te knabbelen in de middag maar wel rust. Geen training, geen wandeling meer, niet hardlopen of steppen. Gewoon slaapjes doen en de baasjes ook. :')

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 14:48

Pakken jullie honden dan uit zichzelf weinig rust? (Met meerdere honden kan ik me dat wel voorstellen, dat ze net andere ritmes hebben bijv, maar ook degenen met één hond, pakken die honden uit zichzelf geen of weinig rust?)
Toby is in huis een enorme slaapkop, buiten is hij 'aan', maar zodra we binnenkomen, gaat hij eigenlijk vrijwel direct 'uit' en slapen. Merk het aan hem alleen als hij dus echt een hele dag mee op pad geweest is, niet dat hij dan vervelend wordt, maar dan trekt hij zich echt terug in zijn mand in de gang (meestal ligt hij liever op de bank ;) ) en dan zie ik hem uren niet.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 14:57

Er is natuurlijk wel een verschil tussen 'rust' en 'rust'. Rust, als in slapen, doen die van ons ook als ze thuis zijn, zeker met de komende herfst/wintermaanden. Maar mentale rust is net zo belangrijk. Een dagje helemaal niks zodat het koppie lekker leeg kan en tot rust kan komen.

Een wandeling op een 'vreemde' plek is ook al een mentale uitdaging, net zoals hardlopen of steppen en trainen uiteraard al helemaal. Ik wandel maar zelden twee dagen achter elkaar hetzelfde rondje.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:03

KimD schreef:
Er is natuurlijk wel een verschil tussen 'rust' en 'rust'. Rust, als in slapen, doen die van ons ook als ze thuis zijn, zeker met de komende herfst/wintermaanden. Maar mentale rust is net zo belangrijk. Een dagje helemaal niks zodat het koppie lekker leeg kan en tot rust kan komen.

Een wandeling op een 'vreemde' plek is ook al een mentale uitdaging, net zoals hardlopen of steppen en trainen uiteraard al helemaal. Ik wandel maar zelden twee dagen achter elkaar hetzelfde rondje.

Ja, dat is zo.
Wij trainen natuurlijk niet voor de sport. We wandelen wel veel, maar de meeste dagen weliswaar niet hetzelfde rondje, maar wel hetzelfde natuurgebied - daar woon ik immers bijna tegenaan. En mee naar stal is ook 'gewoon', want daar is het ritme veelal hetzelfde. Mentaal overprikkeld is Toby dus alleen op dagen dat we bijvoorbeeld naar het strand of naar een fair gaan, en dan heeft hij daarna wel een rustige dag inderdaad.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:49

Wij hadden natuurlijk ook nog een jonge kitten tegelijk in huis wat toen ze jonger was voor meer prikkels zorgde in huis, maar de meeste pups pakken sowieso ook echt hun eigen rust niet altijd. Arya sliep alsnog zeker heel veel, maar soms zijn ze zo overprikkeld dat ze gewoon door blijven gaan en dan moet je gewoon echt zelf ingrijpen. Dus ik moest idd wel verplicht rust geven omdat ze natuurlijk ook thuis wel geprikkeld werd met Sansa. Het is super tof om ze samen te hebben latne opgroeien, maar dat moest wel begeleid worden :) En nu nog steeds moet ze wel eens verplicht rust omdat ze uit overprikkeling dan druk raakt en in de bench is ze zo weg en dan pakt ze ook echt diepe slaap wat dan al aangeeft dat ze dat gewoon nodig had. Veel honden kunnen toch dat soort grenzen moeilijk zelf bepalen. Nu gaat dat ook al veel beter en makkelijker als een jaar terug en hoef ik maar heel weinig nog in verhouding verplicht rust te geven, maar we doen het dus zeker wel nog want het is bij haar gewoon nog nodig.

Arya heeft idd met nieuwe plekken en veel snuffelen ook al mentaal veel uitdaging en als daar dan ook nog vreemde honden bij komen en en... ergens is dat emmertje dan 'vol' en als ze dan zelf de rust niet pakt, gaat ze echt vervelend worden. Maar die grens is echt voor elk individu heel anders, want ook volwassen honden kunnen echt heel anders hiermee omgaan nog en sommige blijven gewoon meer prikkelgevoelig als een ander en hebben dan meer rust nodig tussendoor om weer op te laden. Maar met pups/jonge honden ben ik echt wel van het rust inplannen handmatig omdat ze dat veelal zelf gewoon niet altijd goed regelen; maar je wordt er wel toe gedwongen ook want ze gaan anders gewoon echt etteren. Wij doen dus idd ook altijd ergens tussendoor een dagje dan helemaal niks.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 04-09-20 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:53

Jip die pakt eigenlijk weinig zijn rust. En als hij die pakt, vaak ligt hij als we buiten zitten onder zijn bosje, maar is hij bij het minste of geringste geluid weer bij je. Dus die verplichten we echt een paar keer tot bench rust. Daar slaapt hij uiteindelijk wel.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 15:53

Hier pakken ze over t algemeen echt wel hun rust. Alleen de jongste wil nog wel eens over haar eigen grens heen gaan. En t is ook wel verschillend wat we met ze doen. We sporten niet met ze maar onze dagindeling is niet altijd even voorspelbaar en dat scheelt ook. Wel wandelen we veel dezelfde rondes.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:04

Hier is het idd ook al beter als een jaar terug, en slaapt ze over ‘t algemeen overdag ook gewoon veel. Maar had bij ons denk ik ook veel te maken met dat sansa er nog was en nu zijn ze allebei echt al een stuk rustiger en gewend ook aan alles. Maar soms moet het toch nog even haha. Rust en zeker na mentale inspanning, is toch wel belangrijk ja en als ze ‘m op momenten dat het wel nodig is niet pakken, dan even verplicht haha. Ik vergelijk het altijd met een kleuter ofzo die over z’n slaap heen is. Die moet je ook ASAP rust geven dan want anders breken ze de tent af :')

Milan was de eerste week school ook niet te genieten bv. Super moe van alles en dat was echt te merken :')

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:08

Wat dat betreft zijn het net kleuters inderdaad. Als Jip over zijn grens gaat is het af en toe echt een monster. Die moet je dan gauw in de bench doen zodat hij gaat slapen _O-

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:19

Roetsj pakt het beste haar rust als ik niet thuis ben of als ik slaap ;)
Ze blijft alert als ik thuis ben, ze gaat wel liggen slapen, maar zodra ik wat ga doen, staat ze naast me. Ben ik het huis uit, dan gaat ze heerlijk knock out (en of er dan iemand voor het huis staat, zal haar een worst zijn, daar reageert ze dan niet eens op ( ja uitgeprobeerd).

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:37

:Z :Z
Alhoewel ik betrapt werd op het maken van de foto.

Afbeelding

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:50

Ik vind t best moeilijk om aan Jinn te zien dat ie echt moe. Zoals nu, na een week zie ik het wel duidelijk maar niet wanneer ik eigenlijk te laat ben. Jinn staat altijd aan en wil ook altijd. Aan mij de taak om te remmen, weet ik maar vind dat best lastig

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:09

Is ook lastig hoor en ik ben ook wel eens te laat- de ene dag kunnen ze meer hebben als de andere dag en laten ze het soms makkelijker zien als een andere dag. Maar als je er in de regel wel mee bezig bent is dat toch heel goed! Kunt ook niet alles voorkomen of altijd perfect reageren natuurlijk :)

Dana lekker aant chillen- she’s judging you Kim _O- hoe durf je haar te storen.

@cupcakes haha ja herkenbaar!

@fannetje dat alert zijn als je er bent heeft Arya soms ook. Moet altijd met d’r snufferd ergens bij zijn- de kat ook trouwens- maar gaat erna dan wel weer liggen. En als ze echt diep slaapt omdat ze gewoon echt moet ‘bijtanken’ blijft ze vaak wel liggen omdat ze dan toch te moe is hihi.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:35

Het twijfelen tussen een BOT en een Pommpa is toch weer toegeslagen, de herfst/winter staat weer voor de deur en Dana is toch echt het koukleumpje van de roedel. Nu heb ik een Pommpa gekregen om te testen, ik ben dus reuze benieuwd of de Pommpa daadwerkelijk warmer is dan de BOT en of Pommpa dezelfde resultaten geeft tijdens trainingen als de BOT. '

Ik hoor er heel veel positieve verhalen over maar ook verhalen met statisch geladen honden enzo. :+ Ik ben dus heel benieuwd. :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:35

Wat een leuk ding KimD, zou hier goed staan op Dundy!

Hier slapen ze wel veel en makkelijk. Dundy is sowieso een luilak. Die maakt er ook echt geen probleem van om een hele dag niet uit te gaan (behalve even plassen). Dexter heeft wel moeten leren zijn rust te vinden maar doet dat nu ook heel goed.

Dexter is wel relatief snel chagrijnig als het een drukke dag is geweest. Ook kan ik merken dat als we de twee dagen druk zijn geweest bij de schapen, hij de volgende dag echt tot een uur of 18u zn bed niet uitkomt. Ook niet om te plassen. Die vindt het sowieso vroeg als we eens om 6u de deur uit moeten _O-

Dit geeft denk ik wel een leuk beeld. Dexter op een dag waarop ik aan het werk ben (thuis). Dan kan je zien dat hij de hele dag eigenlijk lekker slaapt en pas in actie komt als we gaan wandelen (wij wandelen één keer per dag lang en intensief ipv meerdere korte rondjes).
Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 20:21

@kimD die jas is cool! Kleur staat ook gaaf

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 20:27

Het is trouwens Pomppa, niet Pommpa, om de een of andere reden vind ik twee keer een m logischer dan twee keer een p. :')

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 07:05

Mogguuuu. Even weer een teken van leven. Deze week bijzonder weinig gedaan met de Strikjes. Veel gewerkt, niet gesport en vandaag moet ik ook weer werken (gisteren nog een training verkocht voor dinsdag en donderdag, maar die training komt niet uit de lucht vallen). Maar nu eerst lekker ontbijtje en koffie op bed met twee Strikjes die languit bij me liggen. Ze zijn naar de trimmer geweest woensdag dus ze ruiken nog naar bloemetjes <3

Afbeelding

Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 07:23

Wij zijn ook al onderweg voor onze wedstrijd, ofja, waren, Kay kreeg kramp dus ik moest omdraaien voor een toiletbezoek. :')

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 07:41

Vind dat altijd zo mooi als ze getrimd zijn. Dan is die vacht zo perfect :P

Oh Succes KimD (in alle opzichten :P )

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 07:58

Succes Kim!

Als ze maar de trimmer geweest zijn, zijn ze ook zo lekker zacht <3 Jip mag volgende week weer :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 08:19

Snooties <3

Afbeelding

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 08:38

Zojuist even een Border Collie achter het behang geplakt.
Gisteravond gewerkt, laat thuis. Jinn uitgelatenen en lekker naar bed. Dacht lekker uit te slapen begint die hond toch een potje te donderjagen.
Paar keer gezegd dat ie moest kappen maar ging gewoon door, hij voelde aan dat het weekend is en dat het weer tijd voor hem is. Ben dus al om 8u opgestaan.

Zit wel 1 voordeel aan, ben naar mn ouders gegaan en die halen elke zaterdag van die lekkere broodjes dus die ga ik zo op eten haha. Ohja en Jinn. Die is nog steeds zo maf xD

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 09:00

Wat ben jij een boefje Jinn.

Otje wat heb jij een lekker koppie!

Succes Kim met alles!

Roosvanblue, wat een dotjes.

Ik ga nu hurry up klaar maken, zou met mams even verhaal 'halen' bij m'n elektrische fiets :o Yoshi ligt nog in coma, saaie hond, jeej dat heeft ie niet van z'n moeder, uitslapen. Maar Yoshi moet mee. Vanmiddag power nappen op de bank. Want vannacht tot laat gewerkt, aankomende 2 nachten weeer...