[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 06:06

J0anieke schreef:
Nop.. Mijn vriend vind neon tetra's erg leuk en ik op zich ook wel, maar ik ben bang dat de rest van de vissen dan heel saai worden.. En ik vind apistogramma erg leuke visjes maar die kunnen geloof ik niet zo goed samen met andere visjes.

Neon's zijn super leuk juist. Waarom dan de rest saai? Heb er koperzalmpjes bij en zijn met zijn allen erg leuk, actief en mens gericht. Op de bodem Corydoras en misschien komt er nog koppel dwerg goerami's bij.

J0anieke

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 07:55

Omdat ze zo enorm opvallen door de kleuren. Ik ben bang dat de rest aan visjes daardoor weg valt qua kleur.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 12:00

J0anieke schreef:
Omdat ze zo enorm opvallen door de kleuren. Ik ben bang dat de rest aan visjes daardoor weg valt qua kleur.

Die ervaring heb ik zelf niet. Wel dat kleuren weg vallen door te weinig groen in de bak. Maar door de ene soort de andere minder opvallend zijn dat niet echt.

Ze zijn wel goed aanwezig dus moet wel maken dat je er bij zet die dat goed kunnen hebben of zelf ook heel actief zijn

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 14:37

We gaan t zien.. Lees nu wel dat apistogramma bij kardinaaltjes kunnen, dus misschien dat ik daarop ga uitbreiden. Er komt ook een bodemsoort in, ben daar nog niet over uit. De apistogramma blijken minder met corydoras te kunnen, maar misschien zou dat niet uitmaken op een 1.50m bak.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 16:11

J0anieke schreef:
We gaan t zien.. Lees nu wel dat apistogramma bij kardinaaltjes kunnen, dus misschien dat ik daarop ga uitbreiden. Er komt ook een bodemsoort in, ben daar nog niet over uit. De apistogramma blijken minder met corydoras te kunnen, maar misschien zou dat niet uitmaken op een 1.50m bak.

Zooo moest even google raadplegen. Dat zijn ook prachtige vissen als je van veel vinnen enz houdt die apistogramma. Die gaan dus niet samen met neon's ivm vinnen bijten? Ze zouden iig nog opvallender zijn.

Leuk he dat uitzoeken maar soms ook wel wat frusterend als net niet past wat je in gedachten had

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 16:27

Welke Apistogramma heb je op het oog? Zijn veel soorten :P

Ik vind zelf de German Blue Ram (Mikrogeophagus ramirezi) erg mooi. Is een wat kleinere soort.

Volgens mij kunnen ze wel redelijk goed met kuhlis als bodembewoners!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 16:46

Moet ik even kijken tzt welke de dierenwinkels op voorraad hebben en welke ik leuk vind.. :') Zoo&zo had 3 verschillende, de apistogramma cacatuoides red en gold en die jij noemende geloof ik, electric blue stond erachter. Of misschien dat ik ze dan bij iemand koop via marktplaats... Grote vraag dus nog. :D

Edit: pfoe ben nu al paar dagen aan t lezen over die apistogramma en eigenlijk wordt overal afgeraden om Cory's erbij te doen.. Ik denk dat ik maar gewoon begin met een school neon tetra's en dan kijk ik wel wat ik er later nog bij wil gaan doen.. :')

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 18:40

De 20L was zo'n oerwoud, kon lastig overal tussen om de bodem schoon te zuigen, en het stuk hout lag niet echt stabiel, dus iedere keer dat ik erlangs ging verplaatste die of kwam ie iets omhoog. Altijd bang dat er een garnaal onder geplet zou worden.

Dus complete rescape gedaan. Mos op de bomen moet nog even wat groeien :)

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 19:21

is ook mooi !
ik zit ook wat op de wip om een aquarium wat te veranderen.
ben al aan het kijken voor een ander stuk hout er in, maar dan moet je net geluk hebben.

ik zag vanmiddag bij de aquarium zaak een heel mooi betta vrouwtje.
knalrood, zat echt heel grappig te doen steeds,
geloof dat ze wel bij corydoras kunnen toch?

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 19:29

ellepel schreef:
is ook mooi !
ik zit ook wat op de wip om een aquarium wat te veranderen.
ben al aan het kijken voor een ander stuk hout er in, maar dan moet je net geluk hebben.

ik zag vanmiddag bij de aquarium zaak een heel mooi betta vrouwtje.
knalrood, zat echt heel grappig te doen steeds,
geloof dat ze wel bij corydoras kunnen toch?

Beetje per betta afhankelijk qua karakter en de grootte van de bak. Maar volgens mij gaat met corydoras over het algemeen wel goed!

Hier gaat het super tussen de corydoras en betta. De corydoras willen nog weleens proberen te scholen met de betta :') Hij negeert ze totaal, tenzij hij hun wafeltje wilt jatten. Zelfs dan is hij niet agressief naar ze, hij pakt gewoon dat wafeltje en zij hebben pech gehad :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 19:31

de eigenaar van die winkel zei ook dat ze soms wel met elkaar kunnen, maar dan moeten ze al van jongs af aan bij elkaar zitten.
deze waren ook nog super klein, zat ook een heel mooie roze bij <3

ze moeten wel veel levend voer hoorde ik?

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 19:53

ellepel schreef:
de eigenaar van die winkel zei ook dat ze soms wel met elkaar kunnen, maar dan moeten ze al van jongs af aan bij elkaar zitten.
deze waren ook nog super klein, zat ook een heel mooie roze bij <3

ze moeten wel veel levend voer hoorde ik?

Hmmn niet perse. De mijne krijgt voornamelijk korrels (Hikari betta biogold), en regelmatig diepvries of gevriesdroogd ter afwisseling. Hij is wel kieskeurig hoor :+ Heb ook nog 2 andere soorten korrels, maar die lust meneer niet. De Hikari spuugt ie ook weleens uit (vaak helpt het om ze een minuutje in water te leggen zodat ze wat zachter zijn voor je ze geeft), maar dat eet ie wel als hij echt honger heeft.
En baby garnalen eet hij ook weleens, dus ja, levend voer :')

Levend voer zit ook risicos aan, heb ik gehoord, dat ze ziektes mee kunnen dragen e.d. brrr, daar gaan je vissen. Je kan ook levend voer zelf kweken (dan kan je de eitjes kopen en een populatie in stand brengen bv.) en dan heb je wat minder kans dat ze iets schadelijks meedragen.
Maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 19:59

ik voer hier wel regelmatig watervlooien.
vinden ze lekker, en leuk om te zien hoe ze er achter aan gaan.
maar ik gooi het zakje altijd leeg in een bakje en dan gaan de vlooien in een zeefje in het aquarium .
dan valt het wel mee hoop ik :j

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 22:01

ellepel schreef:
ik voer hier wel regelmatig watervlooien.
vinden ze lekker, en leuk om te zien hoe ze er achter aan gaan.
maar ik gooi het zakje altijd leeg in een bakje en dan gaan de vlooien in een zeefje in het aquarium .
dan valt het wel mee hoop ik :j

Oja dat is een goede. Ik overweeg ook weleens om een kweekje op te zetten, schijnt niet zo moeilijk te zijn?

Heb ik al eens gezegd dat mijn drijfplantjes erg goed groeien? :')
Ik begon ooit met de voorste ring gevuld met plantjes...
En nu gooi ik om de week sowieso een handvol weg.

Afbeelding

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:12

Hallo :wave:

Ik kom ook gezellig meekletsen.

Ben een beetje aan het oriënteren voor garnalen, wel neocaridina. De bak staat al, een 25L bak. Heb al veel info verzameld.
Alleen hoeveel soorten kan je samen houden in een bak? Vb 5 citroens, 5 vuur en 5 blue Dreams. Of anders?
Als ze gaan kruisen maakt me niet veel uit.
Zitten nu 2 appelslakken in de bak. Appie en Jappie.

Dan heb ik nog een 60L bak met 7 bokaat(goud)barbelen, een algeneter en corydoras. De barbelen zijn lekker actief. Toch zou ik er wat meer kleur in willen. De algeneter is donker. De corydoras ook.

En dan heb ik nog een 40L bak met een mooie crowntail betta. Deze woont samen met 2 vrouwtjes en albino corydoras. Dit gaat heel goed allemaal.

Ik ben heel blij met mijn bakkies :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 12:15

wat leuk en welkom :D
ik ben natuurlijk heel nieuwsgierig naar jouw bakjes.
heb je foto’s?

ik heb geen idee met de garnalen, maar anders doe je er eerst 2 soorten in?
ze gaan natuurlijk wel uitbreiden, dus je krijgt vanzelf meer.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 12:27

Ik zou geen verschillende neocaridina soorten bij elkaar houden eigenlijk. Je krijgt dan na een paar maanden alleen maar doorzichtige bruine.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 12:59

Technisch gezien zijn het niet eens verschillende soorten. Het is dezelfde soort, Neocaridina davidi/heteropoda, maar verschillende kleurvarianten, door een specifieke kleurmutatie te selecteren voor een kweek.
Dat zorgt er ook voor dat je, als je verschillende kleuren bij elkaar doet, je weer de 'normale' wildkleur krijgt.

Ik zou het ook bij 1 kleur houden :j

Ik heb een 20 liter met Orange Sakura kleur Neocaridina. Ben begonnen met 10 in maart, heb ik nu ruim 50, als het niet meer is :')

Ben benieuwd naar foto's van je bakken! :D

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 13:04

Foto's heb ik dan weer niet van m'n bakken hahahah
Er zitten nu nieuwe planten in de bakken en alles is nog een beetje verplaatst vanwege een bodemwissel.
Zodra alles op orde is zal ik kijken hoe ik een foto moet plaatsen :D

Dank voor het antwoord over de garnalen. Wordt dan nog lastig kiezen hahahah

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 13:16

Heb wel een foto van de 60L
Afbeelding

En de bewoners
Afbeelding
Afbeelding

En natuurlijk heb ik wel een foto van Appie en Jappie
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:25

wat helder is jouw bak zeg.
en mooi ook met die blauwe steentjes!
mijn ruin heet ook appie haha :P

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:03

Afbeelding

Nieuwe vriendjes :D
1 Asolene spixi (zebra appelslak) voor de garnalen en 2 Neritina turrita (zebra renslak) voor de gezelschapsbak, waar al 2 geweislakjes in zitten.

De slakken waren meteen happy met de nieuwe buurvrouw :P
De linker renslak vond ik super mooi qua patroon, die heb ik aangewezen in de winkel, de rechter is random gepakt en wat gehavend, dus hoop dat zijn leventje hier wat behaaglijker is.

Nu nog namen verzinnen, in de voedselcategorie, want de geweislakjes heten al Brownie en Caramel :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:08

Die spixi heeft een paar breukranden zo te zien, die kan wel een beetje extra kalk gebruiken. :)
En wsl gaat dat ook op voor de rechter turrita. :)

Verder zijn het mooie slakken, leuke aanwinsten voor je aquaria iig. :D

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:26

lor1_1984 schreef:
Die spixi heeft een paar breukranden zo te zien, die kan wel een beetje extra kalk gebruiken. :)
En wsl gaat dat ook op voor de rechter turrita. :)

Verder zijn het mooie slakken, leuke aanwinsten voor je aquaria iig. :D

Ja dat dacht ik al, van de week krijgen de garnalen weer een mineralenlolly, heb de geweislakken daar ook van mee zien eten.
En kan beetje GH/KH+ toevoegen.

Heb je nog ander advies voor kalk voor de slakken? :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:51

Afbeelding

bestelde bak werd net bezorgd
helaas dus kapot.
-O-

was ook niet goed verpakt,zat aan de onderkant niet van dat bubbelplastic onder.
meteen gebeld en krijg een andere.
wel balen!!