gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:59

Die ent acties hebben ze inderdaad hier ook, maar zie het niet zo zitten om met Guus een uur in een rij te staan wachten in een krappe winkel :=. Al die stress....

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 18:24

Coconut schreef:

Die ent acties hebben ze inderdaad hier ook, maar zie het niet zo zitten om met Guus een uur in een rij te staan wachten in een krappe winkel :=. Al die stress....

Nee begrijp ik, heb ik met m'n hond ook, maar bij ons zit de dierenarts van dr woof met een eigen stukje in de dierenwinkel en je kunt ook een afspraak maken, ook hebben ze elke dag inloopspreekuur dus dat is wel echt top

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 18:43

Ah, dat is wel fijn inderdaad! Ik ga eens informeren :D.

Net hele bestelling gedaan voor de nijnen. Wilgenballen, touwspeeltjes, 3 pakken hooi en wormtabletjes e.d. voor de hond :D.

Guus heeft net zijn voerbakje nijdig uit zijn kist gesmeten. Hij zal wel denken; die is leeg, die heb ik niet meer nodig :').

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 18:49

Hier haal ik overal dingen weg voor de konijnen eigenlijk. Net zoals voor de pony's ik zie in alles wel nuttige dingen :') . Voor de konijnen allemaal baby ballen.

Durf nog weinig zeggen maar ik zag net een levend kleintje bij mijn ander meisje, kan nog altijd fout gaan maar toch ben erg blij! <3

Hier zitten de voerbakken vast, sinds dat Smokey overdreven gooide met zijn eetbak heb ik nu allemaal vaste bakken hangen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 18:53

Heb normaal ook een betonnen voerbak, maar die was nat geregend. Vandaar even tijdelijk een plastic voerbakje :).

Herken ik ook wel ja! Aan deze speeltjes kunnen ze lekker knagen, ook wel fijn. Best frappant, bij Intratuin een kattenbal gekocht, was goed betaalbaar. Hangt ongeveer dezelfde bal bij de konijnenafdeling en een stuk duurder :'). Maf!

fedjeraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 19:07

Hier vandaag ook op tunnel jacht gegaan voor de konijnen. Eerste action was niet zo'n succes daar lag er maar 1 dus die meegenomen en naar ene andere gegaan en daar lagen er nog 7 dus allemaal meegenomen en de konijnen zojuist blij gemaakt met een tunnel. Is samen met hun sinaasappel kistje wel hun favoriete speeltje

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 19:17

Kei goed dat je succes had alsnog met tunnels! Hier ze ook allemaal meegepakt stuk of 5 denk ik. Er al 2 uitgedeeld. Morgen de andere maar buiten geven aan hun :D .

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 19:23

Ik zag ze liggen bij de action!
Ik weet niet of Stoffer het durft, iets met een konijn wat bang is voor alles wat anders is..
Als we de tafel verschuiven als we eters krijgen komt ie al sluipend op de tafel af alsof ie bijt :+.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 21:01

Mn knappe puber <3.

Afbeelding

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 21:41

<3

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 23:57

Lori: Wat sneu voor je voedster, zeg. Fijn dat ze er goed vanaf gekomen lijkt te zijn, dat had heel anders af kunnen lopen. Hopelijk heb je vanaf nu geen pech meer met de konijnen.. Gelukkig lijkt er bij je andere voedster een levend jonkie te zijn! :D

Coconut: Ah, wat fijn dat Guus een nieuwe vriendin gevonden heeft. Ze zien er wel heel lief uit zo saampjes! <3 Met site hocks heb ik, gelukkig, geen ervaring dus daar kan ik je niet mee helpen. Ik heb hier laatst €103,00 betaalt voor de entingen voor drie konijnen, volgens mij niet ontzettend goedkoop, maar ik heb gewoon een prettig gevoel bij deze dierenarts.

Es_ther: Wat een schatje, zeg! <3

Voor de mensen die ervaring hebben met de sterilisatie van hun voedster nog even een vraag: hoe "heftig" is de nazorg? Is dat vergelijkbaar met de nazorg bij de castratie van een ram? En hoe lang moeten ze gescheiden zitten van hun "partner"?

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 00:33

Herfstwind: ik heb zelf geen ervaring met een castratie, maar bij de sterilisatie van mijn twee konijnen werden ze s ochtends geopereerd en mochten ze in de middag naar huis. Daar mochten ze gewoon samen zitten omdat er een grote pleister op de wond zat. Mijn ene konijn begon direct weer te eten en heeft weinig nazorg nodig gehad. Mijn andere kwam helaas slecht op gang. Ze wilde niet eten en dus kreeg ze dwangvoer. Daar maakte de dierenarts zich wel zorgen om en hij belde dan ook elke dag op. Gelukkig is ze na een paar dagen wel gaan eten, maar dat was wel spannend en veel zorg.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 00:39

anne_joy: Bedankt voor je snelle reactie. Aanstaande maandag ga ik in ieder geval een afspraak maken om een voedster te laten steriliseren, maar ik twijfel om ook meteen een tweede te laten doen. In eerste instantie wilde ik de tweede een maand later doen en de derde dan weer een maand daarna omdat dat financieel wat prettiger is, maar nummer twee heeft nogal wat last van haar hormonen sinds een paar dagen.. Jou verhaal klinkt een beetje als de nazorg bij een castratie, dus dan moet twee konijnen in een keer wel te doen zijn. :)
Laatst bijgewerkt door Lugea op 28-04-19 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 00:53

Ja ik kan het mij voorstellen dat je de kosten liever spreidt.
De eerste dag heb ik beide konijnen dwangvoer gegeven. De ene meer voor de zekerheid omdat ze wel at, maar langzaam en de andere dus omdat zij niet wilde eten. Ik moet wel zeggen dat mijn ene konijn eten echt het belangrijkste is :P en mijn andere konijn al snel doet of je iets giftigs voor haar houdt. Daarin zit dus denk ik al een groot verschil in de nazorg. Hoewel ze wel direct ging eten nadat haar voortanden eruit gehaald waren. Ik was wel blij dat ik het in een week vakantie had gedaan omdat een paar keer dwangvoeren op een dag toch veel tijd in beslag neemt.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 01:03

anne_joy: Ik wil het inderdaad ook zo gaan plannen dat ik in ieder geval de dag erna vrij ben en het liefst de eerste twee dagen voor het geval ik dwangvoeding moet geven. Een voedster leeft ook voor haar eten, dus die moet denk ik wel echt niet fit zijn wil ze niet eten, maar het is tegelijkertijd ook wel een drama-queen. :')
Laatst bijgewerkt door Lugea op 28-04-19 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 01:58

es_ther, je puber mag er zeker zijn! <3

@Herfstwind, Hoop het ook, ging vanavond maar net goed. Als enige in het nest zat die overal rond te friemelen, had 'm al terug gelegd en het nest wat meer dicht gemaakt maar een uur later was die dus terug helemaal weggekropen. Zag 'm niet bewegen, gelukkig toen ik der wou pakken wel maar was zo koud. Maar beginnen warm blazen en opgewarmd dicht bij de verwarming. Toen even doorgegeven en zelf de kooi klaargemaakt, wol bij de mama weg geplukt van de buik, even laten drinken en staan nu dicht bij de verwarming hier. Was daar nochtans ook zo koud niet maar als je naakt geboren wordt.. gelukkig is de mama een makkelijke van karakter. Bedoeling is wel als het goed gaat en die wat haar heeft die terug naar de garage verhuisd dan, hok is veel ruimer natuurlijk.

Als het goed gaat en naakte friemel heeft haar dan post ik een foto. :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 08:10

Hier wel castratie. Niet echt nazorg gehad, wel even op krantjes om te voorkomen dat er viezigheid in kwam.
Volgens mij duurt het ongeveer 4 weken tot ze echt niet meer vruchtbaar zijn en de hormonen eruit zijn.

Bij voedsters kan ik je helaas niet helpen, sorry!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:01

Bij de castratie van m'n nijnen niks nazorg moeten doen. Ze aten uit zichzelf meteen weer en van de DA mochten ze beide gwn op hooi zitten.

Edit: Nog even een vraagje. Ik heb net die drinkfles met bakje die ik had besteld voor Lilly opgehangen, maar hoe weet ik nu of ze eruit drinkt? Haar bakje water heb ik eruit gehaald, anders zal ze het wrs al helemaal niet doen. Maar aangezien dat domme konijn er sowieso met haar poten in gaat staan, kan ik ook niet zien aan de hoeveelheid water of ze gedronken heeft...

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:54

Wat een pech allemaal. Guus heeft z'n pootjes ook open. Bloedde net zelfs een beetje... Komt denk ik omdat ie in z'n urine zit....nu rubber tegels extra gekocht en meneer zit nu lekker buiten en eet beter.
Meneer likt ook erg aan z'n pootjes altijd en dat veroorzaakt ook sore hocks.
Ga toch even naar de dierenarts woensdagmiddag (als het kan). Pootjes checken (zal antibiotica kuur worden) en inenten.

@moppiefilou

Even checken hoe het waterpeil is na een paar uurtjes? Ze hebben het vaak wel snel door.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 14:06

Coconut: Arme Guus :(:) . Hopelijk is ie er snel van af!

Oké :) .

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 15:25

Lori: Het is best nog even spannend de komende tijd zo te horen. Ik zal voor je duimen dat het allemaal goed gaat met de kleine. Ik ben helemaal niet thuis in het fokken met konijnen, maar is het normaal dat een voedster maar één jong krijgt?

Es_ther: Hier heb ik mijn ram destijds ook even op kranten en handdoeken gehouden tot de wond mooi dicht was, maar verder viel het qua nazorg ontzettend mee inderdaad. Hij at ook meteen weer zelfstandig. Ik begreep van mijn dierenarts alleen dat een sterilisatie wel een wat grotere ingreep is, vandaar dat ik even benieuwd was naar de nazorg bij zo'n operatie.

MoppieFilou: Je zou eventueel een streepje kunnen zetten tot waar het water zit en dan na een tijdje kunnen gaan kijken of er iets uit is? Konijnen hebben vaak wel snel door hoe een drinkfles werkt, maar hier drinken alle vier de konijnen toch het liefst uit een drinkbakje. Ze drinken echter alle vier niet ontzettend veel, maar dat komt volgens de dierenarts doordat ze twee keer per dag groenten (zit ook vocht in) krijgen.

Coconut: Je hebt wel echt pech de afgelopen dagen, hè.. :(:) Wat sneu voor Guus!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 15:56

Ik was het topic kwijt :')

Veel gebeurd de afgelopen tijd las ik, wat een ellende allemaal met de zieke dieren :( sterkte!

Las iets over castratie bij voedsters, vind dat altijd erg meevallen moet ik zeggen. Heb er nu 6 laten castreren in totaal en aten eigenlijk direct weer, na 1-2 dagen weer buiten.

Wat de inentingen betreft was ik afgelopen jaar €150 kwijt voor alle drie de vaccinaties bij 12 konijnen. September RHD twee herhaald, €5 per konijn en moest er 10 laten enten.
Gebeurt via de opvang, ik help daar en zij regelt het via onze dierenarts voor me, hebben jullie geen opvangen in de buurt met entingsdagen bijvoorbeeld?

Hier ook ziekenboeg overigens, Hepsie heeft hoogstwaarschijnlijk haken. Gisteravond en vannacht deed ze al wat anders met eten en toen ik vanochtend alles (biks, hooi, groenvoer) nog zag liggen heb ik haar meteen naar binnen gehaald.
Ze is niet echt ziek ofzo, maar kwijlt vreselijk op links en eet dus niet. Ze is niet de makkelijkste qua aanraken maar het dwangvoer was ze erg blij mee, ze trok zo zelf de spuitjes leeg. Arme beest had vast honger... Daarna ook meteen gekeuteld dus godzijdank werkt de boel nog wel.
Overlegd met mijn eigen dierenarts en de Universiteitskliniek die het ook herkennen als iets met het gebit maar op zondag slijpen ze geen haken... Dwangvoeren tot morgen en dan naar mijn eigen dierenarts die haar na gaat kijken :)
Komt vast goed, ze heeft pijnstiller en darmmiddelen gehad, het enige punt is het niet willen eten. Zou ik ook niet willen met pijn in m'n mond :') Nu ligt ze languit op wat andijvie te sabbelen. Muts is het.
Konijnen en weekend :')

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 16:42

MoppieFilou schreef:
Bij de castratie van m'n nijnen niks nazorg moeten doen. Ze aten uit zichzelf meteen weer en van de DA mochten ze beide gwn op hooi zitten.

Edit: Nog even een vraagje. Ik heb net die drinkfles met bakje die ik had besteld voor Lilly opgehangen, maar hoe weet ik nu of ze eruit drinkt? Haar bakje water heb ik eruit gehaald, anders zal ze het wrs al helemaal niet doen. Maar aangezien dat domme konijn er sowieso met haar poten in gaat staan, kan ik ook niet zien aan de hoeveelheid water of ze gedronken heeft...

Vaak hebben ze het wel snel door :).
Je kan met een stift een streepje zetten en kijken wat er uit is.
Wij hebben een hangend bakje, want Stoffer gooide m om :’).

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 17:09

Herfstwind schreef:
Lori: Het is best nog even spannend de komende tijd zo te horen. Ik zal voor je duimen dat het allemaal goed gaat met de kleine. Ik ben helemaal niet thuis in het fokken met konijnen, maar is het normaal dat een voedster maar één jong krijgt?

Normaal krijgen ze meer baby's, maar af en toe kan het dus wel eens gebeuren. Al is het dus wel meer de uitzondering dan de regel.

Die van mij heeft dus ook eens 1 baby gehad, haar volgende nest waren er 4.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 17:20

Herfstwind: Bedankt :) . Het is trouwens geen "gewoon" drinkflesje maar één met een bakje onderaan.

Eoweyn: Leuk dat je terug bent :D . Met haken op de tanden heb ik helaas veel ervaring. Gelukkig is ze niet erg ziek ofzo.

Esther: Zo'n fles heb ik dus ook! Ik heb hem gekocht omdat ik anders iedere dag de (achteraf gezien veel te lage :') ) ren in moet. Maar ik ken m'n konijnen zo goed dat mijn voorspelling weer eens is uitgekomen.. ^) Ik dacht op voorhand al dat ze het wrs wel klaar zou krijgen om ook dat bakje zo vies als wat te krijgen, en twee keer raden wat ze heeft gedaan.. bakje vol zand en hooi. 8)7