Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mar_X schreef:Kiwiwitje en cursebreaker: ik ben vanaf het begin bezig geweest met het commando plasje doen, ze weet ook heel goed wat het betekend maar de helft van de tijd hoeft ze gewoon niet te plassen. Ze hoeft ook nooit echt nodig te plassen, kan rustig eerst even knuffelen als ze wakker is en dan pas naar buiten en dan loopt ze vaak eerst nog een paar rondjes door de tuin. In de ochtend plast ze als ze wakker is altijd wel maar daarna zit er altijd wel 4-5 uur tussen voordat ze weer moet, de afgelopen dagen zelfs 7 uur. In middag zit er vaak 2-4 uur tussen, afhankelijk van wat ze heeft gedaan. Ik ga nu dus ook tussendoor niet meer proberen of ze moet omdat dat voor ons allebei frustrerend is. Soms heeft ze dagen dat ze wel in het veld plast maar soms houdt ze het op en plast ze weer in de tuin en onderweg merk ik dan niks aan haar. Ze heeft ook regelmatig last van de puppyvaginitis met plassen, dan zit er weer wat meer pus en dan wil ze liever niet plassen en gaat dan aan haar staart of poten bijten. Vaak plast ze nadat ik het wat schoongemaakt heb dan wel. Ik denk dat het soms ook best irriteert als ze plast en dat ze het daarom soms liever ophoudt.
Mar_X schreef:Kiwiwitje en cursebreaker: ik ben vanaf het begin bezig geweest met het commando plasje doen, ze weet ook heel goed wat het betekend maar de helft van de tijd hoeft ze gewoon niet te plassen. Ze hoeft ook nooit echt nodig te plassen, kan rustig eerst even knuffelen als ze wakker is en dan pas naar buiten en dan loopt ze vaak eerst nog een paar rondjes door de tuin. In de ochtend plast ze als ze wakker is altijd wel maar daarna zit er altijd wel 4-5 uur tussen voordat ze weer moet, de afgelopen dagen zelfs 7 uur. In middag zit er vaak 2-4 uur tussen, afhankelijk van wat ze heeft gedaan. Ik ga nu dus ook tussendoor niet meer proberen of ze moet omdat dat voor ons allebei frustrerend is. Soms heeft ze dagen dat ze wel in het veld plast maar soms houdt ze het op en plast ze weer in de tuin en onderweg merk ik dan niks aan haar. Ze heeft ook regelmatig last van de puppyvaginitis met plassen, dan zit er weer wat meer pus en dan wil ze liever niet plassen en gaat dan aan haar staart of poten bijten. Vaak plast ze nadat ik het wat schoongemaakt heb dan wel. Ik denk dat het soms ook best irriteert als ze plast en dat ze het daarom soms liever ophoudt.
kiwiwitje schreef:Mar_X schreef:Kiwiwitje en cursebreaker: ik ben vanaf het begin bezig geweest met het commando plasje doen, ze weet ook heel goed wat het betekend maar de helft van de tijd hoeft ze gewoon niet te plassen. Ze hoeft ook nooit echt nodig te plassen, kan rustig eerst even knuffelen als ze wakker is en dan pas naar buiten en dan loopt ze vaak eerst nog een paar rondjes door de tuin. In de ochtend plast ze als ze wakker is altijd wel maar daarna zit er altijd wel 4-5 uur tussen voordat ze weer moet, de afgelopen dagen zelfs 7 uur. In middag zit er vaak 2-4 uur tussen, afhankelijk van wat ze heeft gedaan. Ik ga nu dus ook tussendoor niet meer proberen of ze moet omdat dat voor ons allebei frustrerend is. Soms heeft ze dagen dat ze wel in het veld plast maar soms houdt ze het op en plast ze weer in de tuin en onderweg merk ik dan niks aan haar. Ze heeft ook regelmatig last van de puppyvaginitis met plassen, dan zit er weer wat meer pus en dan wil ze liever niet plassen en gaat dan aan haar staart of poten bijten. Vaak plast ze nadat ik het wat schoongemaakt heb dan wel. Ik denk dat het soms ook best irriteert als ze plast en dat ze het daarom soms liever ophoudt.
Als dat puppy vaginitis nog steeds zo’n probleem is zou ik toch heel hard aan de weerstand gaan werken. Want dat t zo lang blijft is tot daar aan toe maar als ze er echt last van houd klopt er toch iets niet. Dat in combi met slecht eten doet mij toch denken dat die weerstand beter kan en ze niet lekker in haar vel zit
Warboel schreef:Heerlijk skippy! Hoe is het nu met Toby? En hopelijk loopt je paard snel weer goed!
cursebreaker schreef:Heel herkenbaar ja. Arya heeft ook echt rust nodig tussen bedrijvigheid in door en als ze dat te weinig krijgt, is ze sneller overprikkeld en gaat ze echt atypisch gedrag vertonen. Da's voor mij altijd dan wel meteen duidelijk: ok, weer even rustig aan doen.
En je merkt het vaak ook aan de manier van slapen. Als ze echt mentaal veel te verwerken heeft gehad, slaapt ze echt heel erg diep. En wij geven idd ook nog wel eens verplichte bench rust, maar toen ze nog jonger was kreeg ze dat sowieso veel meer nog omdat ze gewoon echt zelf haar grenzen niet wist en zelf dan vaak niet de rust zou pakken die ze wel nodig had. Daarom vind ik het ook wel fijn dat ze hier gewoon echt heel fijn gaat met de bench; daar is ze echt zo rustig in en slaapt ze snel