Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:59

Beertjes zijn inderdaad vaak wat aanhankelijker vanuit zichzelf, maar zeugjes kunnen dat ook zijn hoor! Ik vind het voordeel aan zeugjes dat ze niet kunnen sproeien :+

Gefeliciteerd Nientsje!! En dat kan natuurlijk ook :D

DubbelFun

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 19:00

Ik vind dat zeugjes minder ruiken, beertjes zijn wel wat beweeglijker en door hun geluiden meer aanwezig. Maar de kans dat het mis gaat is ook groter.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:18

Thnx Melody :D

Herman is wat makkelijker/mensgerichter dan Ewok. Maar Herman heb ik ook als baby en Ewok was al wat ouder (en nauwelijks in handen geweest)
Maar ze zijn wel allebei even lief :)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:37

melody7 schreef:
Het oogje ziet er al een stuk beter uit!

2 beren, 2 zeugjes of zeug + castraat kan alle drie. Een beer van minimaal 1 jaar oud met een beertje van 4-6 weken is een goede combi. (Twee jonge, of twee oudere beertjes koppelen gaat wat vaker fout) Bij zeugjes heb je wel eens botsende karakters, maar dat gaat ook meestal wel goed. Soms heb je er felle tantes tussen zitten die écht een vent nodig hebben :P Castraat met zeug gaat eigenlijk altijd goed, maar ik zou geen rustige zeug alleen bij een felle castraat zetten. Dat is zeker in het begin niet leuk voor het zeugje.

Ik zou zelf voor zeugjes of een zeugje + castraat gaan. Mocht er een overlijden dan heb je niet perse een jonkie nodig voor een makkelijke koppeling.

Ik heb hier vier heren zitten, en eerst drie maar een oude beer en twee broertjes van dezelfde leeftijd en hetzelfde nest. Maar die kregen zo'n oorlog op den duur dat ik ze uit elkaar heb gehaald. Nu die overgebleven gekoppeld aan een beer van 1,5 jaar oud. En dat gaat beter ook al was het jonge beertje al een half jaar oud. Maar de karakters die moeten ook matchen. Arrow en Sammie van 7 zijn allebei rustige beren. Flash en Pikachu actief en ook dominant, ondanks dat ze dominant zijn beide gaat het wel goed. Flash bind wat meer in nu. Maar ik geef zelf de voorkeur castraat met twee of meer zeugjes.

En de meiden bij pa zijn wat minder aanhankelijk dan de castraat en mijn heren. Kan ook zijn dat ik twee fles caafjes heb die met de hand zijn groot gebracht. En borstels zijn ook een slag apart met karakter haha

Nientsje gefeliciteerd!

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:43

Wij hebben een castraat en twee zeugjes (1.5 jr en 7 maanden) en dat gaat prima. Ze zijn weleens fel naar elkaar maar dat is meestal voer-gerelateerd ;-) Onze castraat is het makkelijkst en braafst, maar ook de grootste luilak haha!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:46

De castraat bij mijn vader ook dat ik een verschrikkelijke luilak, beetje vreten en wat rondlopen en voor de rest lekker pitten tot de dames weer een ruzie krijgen :')

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:27

Ik heb op dit moment van alles wat. 2 beren bij elkaar, castraat met dames en 3 dames samen.
De dames bij elkaar zonder castraat is de meeste onrust in het hok.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:37

3 of meer beren gaat bijna altijd fout. Daar zou ik niet aan beginnen. Vroeger hebben we die fout wel gemaakt, uiteindelijk konden die alle drie apart want het voormalige koppel ging daarna ook niet meer. Ik was toen 9, dus dat was niet mijn idee.

Ik heb twee broertjes bij elkaar. Een van de twee is heel dominant en pest de andere wel eens, maar zonder elkaar kunnen ze ook niet. Ze hebben wel veel ruimte, dat scheelt een hoop.

En dan heb ik 5 zeugjes met een castraat. We hebben er een castraat bij genomen omdat twee dames elkaar niet kunnen luchten :+ Met castraat gaat het wel prima. Mijn dames zijn wel uitzonderlijk fel, in de opvang heb ik pas een keer of drie zo'n pittige tante gezien.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:14

Ik heb nu twee beertjes. Ze zijn nu een beetje aan het puberen dus een hoop gebrom, maar kunnen ook heerlijk tegen elkaar aan in slaap vallen <3

Vroeger ook altijd twee beertjes gehad. Ging altijd goed :j

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:31

Merk wel dat de karakters van de twee broers heel erg botsen als die bij elkaar zitten. Arrow is een luie sul met dominante trekjes en Flash dominant geval.

Nu moet ik wel zeggen Melody dat Sam ze netjes heeft opgevoed toen ze bij elkaar zaten. Het is dat de karakters teveel botsen van die twee.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 08:25

Wat zouden jullie doen als een reactie van de ‘dierenarts’ uit blijft?

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 09:25

Oogje dag 2

Afbeelding

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 09:58

Wat een verbetering!
Ik zou blijven bellen mailen etc

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 10:01

Ziet er heel goed uit. Blije cavia :D
Ik zou je oude mail forwarden en vragen of je voorgaande/onderstaande mail is aangekomen en dat je graag een reactie ontvangt. Mocht dat niet het geval zijn of de reactie is niet bevredenswaardig kun je altijd nog nadere dingen overwegen zoals het posten op Fb-dierenhoekje-in-de-buurt oid.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:23

Heb het bericht gekopieerd en nog een keer verstuurd, werd direct gelezen (net als het andere bericht zaterdag) en heb dit terug gekregen:

Hoi Sanne. Ik vind het erg vervelend dat we dit over het hoofd hebben gezien. De dierenarts zal morgen even contact opnemen. Mvg dierenkliniek Waalwijk

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 10:35

Nou dat is toch een hele nette reactie :)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:59

Ja ben erg benieuwd naar het bericht van de dierenarts.

Eviii_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:28

Wow, oogje ziet er een heel stuk beter uit!
Ben ook benieuwd naar wat de dierenarts te zeggen heeft!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:57

Ja ben heel blij met de vooruitgang, ze knijpt ook niet meer zo met haar oogje

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:17

Wat fijn!

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:48

Super!

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:30

Wát een verbetering met het oogje, fijn! Zal een flinke opluchting voor ‘m zijn dat het er uit is.

Hebben jullie eerder te maken gehad met overactieve talgklieren bij cavia’s?
We pakken zojuist Nibbit uit de kooi en ontdekken een harde bult achteraan z’n rug, richting z’n kontje. Het is hard, niet beweegbaar en heeft er totaal geen pijn aan. Het lijkt haast wel vettig.
Onderzoek op internet en in m’n cavia boek lijkt erop te wijzen dat het om een overactieve talgklier gaat. Kan iemand dit toevallig bevestigen?
We gaan sowieso morgen naar de dierenarts. Maar vooral om mezelf tussendoor even gerust te stellen :j

We hebben het eromheen een beetje kaal geknipt. De rest van de haren zien er wat raar uit, dat komt omdat we net z’n kontje hadden gewassen en dit nog niet droog was.

Afbeelding

Afbeelding

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:53

sanso schreef:
Oogje dag 2

[ [url=m/Xje4QT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een verandering vergeleken met dag een.

@joyce heb het een keer eerder gehad bij een borstel zeugje maar die zat midden op de rug. Kneep hem zelf leeg ala ie te vol werd. Dierenarts had het voor gedaan, met een injectienaald gaatje prikken en dan leeg drukken. Een keer te laat en was ie open gebarsten, geen fijn gezicht.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:53

Herman heeft daar ook wel eens vieze vette stukjes. Haal ik dan wel weg. Maar moet hem nog steeds eens een keer wassen :=

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:56

Arrow liep los in de kamer een van de kanten was omgevallen. Was er vergeten schroeven in de draaien :o?. Sammie zat ij het hokje te wachten op eten die vind het wel prima allemaal haha