gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aco

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:26

Succes hoor MoppeFilou! Koppelen staat me ook ooit nog te wachten, heb daar stiekem toch ook wat schrik voor, voor een situatie zoals jij nu vertelt.

Zijn jullie nijnen ook zo kabel-verslaafd? En dan bedoel ik niet de kabels die je kan wegmoffelen, maar z
de kabels die er gewoon soms moeten zijn.
Zoals daarnet, was ik aan het stofzuigen, dus ja een kabel in de woonkamer, vind Dreus dit zoooooo geweldig :D

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:06

Oei, nee mijn konijn loopt weg van de stofzuiger.. Een van de enige dingen waar hij bang van is. :P

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:19

Bedankt Aco :) .

De mijne zitten buiten dus dat weet ik niet :P .

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 00:15

Blik is bang voor de stofzuiger, maar Stoffer moet je echt wegduwen, die blijft gewoon zitten :’).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:34

De stofzuiger eet konijnen :+

Syb en Nyn even gecheckt ,Ze worden wat magertjes en Syb heeft een korst op zijn neus en een kaal plek in zijn nek met nieuwe haartjes .

Ze worden ook 7 dit jaar , misschien toch maar aan de science selective voor oude konijen ..

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:39

MoppieFilou: Het is natuurlijk ook niet de meest makkelijke vacht om te onderhouden, zeker niet als ze buiten zitten en dus ook wat sneller vies worden. Als ik jou was zou ik inderdaad wel direct naar de trimmer gaan op het moment dat het wat minder koud wordt, klitten kunnen namelijk ook pijn doen omdat het gaat "trekken".

Wat betreft de antibiotica: ik ben ook geen voorstander van (veel) antibiotica in zo'n klein beestje spuiten, maar als ik het op de foto's zie is het best een flinke snotneus. Mocht je besluiten om toch voor het prikken te gaan, is het misschien handig om je konijn in een handdoek te wikkelen zodat de bewegingsvrijheid wat beperkt wordt. Eén persoon kan het konijn dan goed vasthouden en de ander kan dan de antibiotica naar binnen spuiten.

Ik heb even teruggelezen en begrijp uit je berichten dat je twee rammen hebt die op dit moment nog niet samen zitten? De reden dat ze binnen waarschijnlijk wel leuk doen tegen elkaar is omdat dat neutraal terrein is. Alleen speelgoed eruit halen en het zand een beetje omploegen is echt niet voldoende voor een neutrale koppeling, zeker niets als het om twee rammen of twee voedsters gaat.

Toen ik mijn konijnen ging koppelen (voedsters, dus ook een lastigere kwestie) heb ik het complete nachthok + de ren gedesinfecteerd met Dettol. Vervolgens heb ik zoveel mogelijk zand weggeschept/omgeploegd en vervolgens veel nieuw zand hierop gelegd. Daarnaast heb ik al het speelgoed, de drinkflessen, de voerbakjes, e.d. in een badje met Dettol gelegd. Ook de bodembedekking en het hooi moet je er uiteraard uithalen. Vervolgens ben ik begonnen met de koppeling op een andere plek omdat ik daar makkelijker kon ingrijpen, maar als jij makkelijk in/bij de ren kan kun je vervolgens prima starten met het koppelen in de ren.

Het is echt van essentieel belang dat álle geurtjes uit het verblijf verdwenen zijn omdat je anders gaat krijgen dat konijnen alsnog hun territorium gaan verdedigen en er dus onenigheid ontstaat. Zolang je het verblijf niet grondig schoonmaakt gaat een koppeling nooit lukken, zelfs niet na een koppelvakantie. Als ze namelijk terugkomen na zo'n vakantie en in een ren worden geplaatst waar nog geuren in zitten, zullen ze altijd hun territorium weer gaan verdedigen en kunnen ze weer gaan vechten.

Jannickee: Wat leuk dat ze zo blij zijn met hun nieuwe tunnel. :)

truus1970: Ik heb mij altijd laten vertellen dat de grootte van een konijn niet uitmaakt voor een geslaagde koppeling. Belangrijk is wel dat de geur van het konijn dat je nu nog hebt (en het overleden konijn) uit de ren verdwijnen omdat ze anders hun territorium gaan beschermen. Als je nog geen ervaring hebt met groepskoppelingen zou ik je eigenlijk willen adviseren naar een konijnenopvang te gaan, een groepskoppeling is vaak een stuk complexer dan een koppeling tussen twee konijnen.

Aco: Mijn konijnen zitten buiten, dus geen last van een kabel-verslaafd konijn. :')

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:05

Herfstwind: Bedankt voor de uitgebreide reactie!! Ik heb veel aan je tips! Ik denk dat ik komende vakantie dan maar eens de hele ren ga "ontgeuren" :') . En als m'n moeder akkoord is gaan we toch voor de antibiotica.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 19:16

MoppieFilou: Het is echt even een vervelende klus en kost wat tijd, maar uiteindelijk is het het vast waard, zeker als het koppelen in een neutrale ruimte wel gewoon goed gaat. :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 20:33

Idd :) . Maar stel dat het nu niet goed zou gaan, dan moet ik de volgende keer dus weer alles "geurloos" maken :O ? En hoe weet ik of ik die twee mormels wel kan vertrouwen met elkaar?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 21:01

Als het niet gaat dan gaat het niet.
Je hebt 2 mannetjes toch? De koppel kans is daar als kleiner dan wanneer je mannetje / vrouwtje hebt.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 21:04

Klopt. In de berging waren ze wel lief voor elkaar dus normaal zou het moeten lukken maar ik vind het toch maar eng ze meteen een hele nacht bij elkaar te laten..

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:38

Hoe lang duurt dat koppelen eigenlijk?
Is dat 1 maal op een neutrale plaats laten kennismaken en kunnen ze dan samen mocht dat koppelen goed gelukt zijn? Of doen jullie daar een paar dagen over?
Heb nog nooit moeten koppelen en dit is misschien wel interessant om te weten voor in de toekomst.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:42

Dat is ook iets wat ik me al even afvraag. :)

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:47

Ligt erg aan de konijnen zelf.

Het duurde ruim 1.5 week toen ik Guus en Nijn koppelde. Ze accepteerden elkaar vrij snel maar echt dikke mik was het pas na 1.5 week. Nijn vond het spannend...

Guus en Fleur was hilarisch!!! In de koppelren gezet bij het dierenasiel. Fleur erin, daarna Guus. Snuffelen, gelik en tegen elkaar aan liggen. Bleven zo liggen dus na een half uur maar meegenomen :'). Nu nog steeds dikke mik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:49

Idd ligt aan de dieren :P

Nynke en Syb was 1x bij elkaar en nooit meer uit elkaar ,Frits en Lana waren moeilijk pas binnen in huis ging het een beetje

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:50

Ik heb mijn konijnen ook zelf gekoppeld. Weet niet of ik het op de juiste manier heb gedaan, want heb verder geen ervaring. Ik heb ze 's ochtends op neutraal terrein samen gedaan, 's middags samen in de ren van mijn ram en daarna bij elkaar gehouden in de nacht. Ze waren vanaf moment 1 eigenlijk wel lief voor elkaar, de voedster ontweek de ram alleen een beetje

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 23:08

Hier was het advies van het asiel om ze een week lang de nachten apart te houden. Niet gedaan en in een keer gewoon in de ren met nachthokken. Ging prima :).

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 09:34

Dus eigenlijk, als je een beetje geluk hebt, is dat eigenlijk echt niet zo moeilijk :D Had het me helemaal anders voorgesteld eigenlijk.

Nu wachten tot Dreus een 'echte man' wordt, zodat ik hem zijn mannelijkheid kan ontnemen en dan een nieuw nijntje gaan zoeken *\o/*

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:43

Stoffer ging een papa rol overnemen :’).
Waar Blik was, was Stoffer.

Nu kunnen ze prima samen, maar kunnen ze ook prima ergens anders liggen.
Dan ligt Stoffer bij de TV en ligt Blik onder het bureau ofzo.
Maar soms liggen ze echt tegen elkaar aan, tegen mijn benen aan op bed.. verder zijn ze niet verwend :’).

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:53

MoppieFilou schreef:
Idd :) . Maar stel dat het nu niet goed zou gaan, dan moet ik de volgende keer dus weer alles "geurloos" maken :O ? En hoe weet ik of ik die twee mormels wel kan vertrouwen met elkaar?

Misschien heb je iets aan het nieuwe boek van Bernice Muntz? Het heet 'Een konijn erbij' en gaat over het koppelen van konijnen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:28

Esther: Hoe schattig <3 .

Sem: Bedankt voor de tip! :D Ik heb al een boek van haar en ik vind het echt super boeken!

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 13:23

Snel ff schuurtje meegemaakt. Oud konijn wist nu steeds uit de ren te komen.
Nu op neutraal terrein. De 2 rooie zijn de nieuwe. Zijn nog babytjes. Worden nog lekker groot. Vader is franse hangoor.

Afbeelding

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 15:43

Ooh zo schattig <3 Ik ben zo jaloers op jullie meerdere konijnen. Verlang stiekem ook echt naar een vriendinnetje voor Dreusje. Zit bijna dagelijks op de site van het opvang hier in de buurt. Maar ja, zolang Dreusje niet geholpen is, moet ik nog wachten.

Ik heb Dreusje vandaag voor het eerst even buiten gelaten (een stuk van ons terras afgezet, speeltjes geplaatst, dekentje,... Wat was hij lekker zot! Bunnyhopjes, de een na elkaar <3 Zou uren naar hem kunnen kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 21:55

Wat een lieferds <

Awww lieve dreusje hihi

Ik zoek tips voor een gouden plekje voor Lana en Frits ,Frits is vast populair ivm zijn lange haren maar hij moet wel geknipt worden elke maand . Ben zo bang dat alles verklit bij hem omdat men ze niet meer hebben wil ,en ze moeten een ruime ren krijgen saampjes ..

Loslaten is moeilijk := ,Ben zo bang dat ze helemaal niet goed terechtkomen..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 23:31

Ah wat een schatjes!

Doe je ze weg Rebecca? Waarom?