gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 00:37

Iedereen bedankt voor het warme welkom. :)

Gigixponys: Als hij vanuit het hok op een gladde ondergrond terecht komt kan het natuurlijk heel goed dat hij gaat glijden en dit spannend vindt. Je zou inderdaad een deken of anti-slip-matje neer kunnen leggen om te kijken of het glijden het “probleem” is. Aan de andere kant denk ik dat het ook een kwestie van wennen is, als hij echt uit z’n hok wil dan zal hij dat vast wel doen. Hier heeft het ook wel even geduurd voordat één van mijn konijnen doorhad hoe het trappetje naar het nachthok werkte, maar met wat geduld vinden ze zelf vaak hun weg wel. Ik zou er even een kleedje voor leggen om te kijken of dat wat oplost en verder gewoon even afwachten - en niet teveel pushen door hem eruit te halen.

_Tarzan: Ik heb (gelukkig) geen ervaring met sore socks. Als ik zo lees wat het is zou je misschien kunnen kijken of sudocreme zou kunnen helpen, maar ik weet niet in hoeverre dit veilig te gebruiken is bij konijnen. Wat betreft de ren heb ik ook niet direct tips, maar ik zag dat iemand anders in het topic je al wat op weg geholpen had.

MoppieFilou: Ik heb geen langharige konijnen, dus ook geen last van klitten, maar als ik jou was zou ik de grote klitten er af en toe uit knippen zodat ze daar geen last/pijn van heeft. Verder zou ik toch zo min mogelijk wegknippen omdat ze nu natuurlijk wel in een periode zitten waarin ze hun wintervacht nodig hebben. Is er geen ervaren persoon in de buurt die je op weg kan helpen met de vachtverzorging? Het lijkt me ook zo zonde als je er telkens de schaar in moet zetten en ik kan me ook niet voorstellen dat elke Teddy-eigenaar dit moet doen.

Barbaras: Welkom! Wat leuk zo’n grote groep konijnen. :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 10:59

Gigixponys: Misschien helpt om een soort van brugje te kopen waardoor hij makkelijker uit het hok kan komen? De mijne vond dat eerst ook maar eng maar met een brugje durfde hij wel :D . Is trouwens ook veiliger voor de pootjes, als ze tussen de tralies blijven hangen kunnen ze in het ergste geval hun poot breken.

Herfstwind: Bedankt voor de tips! Ik weet vrij goed hoe je een Teddy konijn moet verzorgen (vacht) want mijn andere Teddy is prima in orde en geeft bijna nooit klitten. Lilly heeft gewoon een rotslechte vacht waardoor ze, al kam je haar elke dag, meteen weer klitten heeft. Vandaar dat ik haar in de zomer kort hou, maar in de winter gaat dat natuurlijk niet. Het probleem is dat er op elke plaats wel ergens een klitje te bespeuren is, en meestal zitten ze vrij dicht op de huid jammer genoeg. Dan moet je er meteen een hele hap uit knippen. Eruit kammen heb ik geprobeerd, maar aangezien ze kammen al niet echt leuk vind blijft ze zelfs niet lang genoeg zitten om één klit uit te pluizen/kammen. Terwijl ze eet blijft ze zitten maar zelfs dan hupst ze nog wat rond. Binnen halen en op tafel zetten doe ik in de winter liever niet ivm temperatuursverschil.

_Tarzan

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 12:14

Moppiefilou, ik denk dat er niets anders opzit dan gewoon de klitten eruit te knippen .. dan maar een minder mooi konijn maar dan kan het niet gaan vilten en is het niet vervelend voor hem.

Gigi, ik was ook al aan een Brugje aan het denken aan het hok zodat het mAkkelijker is voor hem om eruit te komen, voor z'n hok misschien een kleedje leggen zodat ie niet meteen uitglijd en dan moet het wel lukken lijkt mij!

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 12:27

Ja, het kattendeken ligt er dus al voor. Een brugje is mss wel een idee, zal ik na de examens een zoeken in de winkel!
Pushen doe ik hem sowieso niet hoor!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 12:48

Tarzan: Of het er mooi uit ziet of niet vind ik niet zo erg, ben alleen bang dat ie het koud krijgt :brr: .

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:21

Even een foto gemaakt van hoe hij er nu uit ziet. Op de foto's lijkt het nog mee te vallen maar in het echt.. ;( Iemand trouwens een tip hoe ik hem van die vervelende zandneus af help?
Afbeelding
Afbeelding
Kijk naar Lou zijn kop op deze foto :') _O- .

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:52

Lou lijkt zo hard op Chester. :P

Oei het ziet er idd niet zo goed uit. Ben je zeker dat die neus zand is, lijkt op snot? Ik knip dat er bij Chester ook uit, maar is wel nooit zo erg als bij die van jouw..

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:56

Het is een combinatie van de twee. We hebben hem een maand terug behandeld met antibiotica, maar het heeft helaas niet geholpen. De volgende stap was 6 weken aan een stuk om de twee dagen spuiten met een sterkere antibiotica. Maar hij is nog zo jong, en om dat kleine beestje zo vol te proppen met antibiotica.. Ik weet niet of het hem goed zal doen. Ik ben trouwens ook echt niet goed in spuiten zetten :') , alles spuit er altijd naast. Daarnaast blijft Lilly ook geen twee seconden stil zitten dus dat helpt ook niet mee. Ik zou het eigenlijk wel graag willen proberen want het lijkt me echt niet fijn voor haar. Toevallig iemand die in de buurt van Turnhout (België) woont en spuiten kan zetten? M'n moeder wilt niet om de twee dagen naar de DA rijden voor een spuit en dat begrijp ik wel..

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 14:23

Is er geen konijnentrimmer bij jou in de buurt? Dat was voor mij ook de reden om geen teddy te nemen. Als je ze buiten houdt is het zo lastig die vacht te onderhouden! Ik wikkel de konijnen altijd strak in een handdoek. zodat ze geen kant op kunnen. Dan spuit je heel makkelijk vloeistof naar binnen!

Konijntjes hebben een nieuwe tunnel, helemaal blij zijn ze :+

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 14:51

Trimmer zit er in de buurt en van zodra het warmer wordt staan we daar voor de deur! :j Maar omdat ze daar wrs helemaal kaal gaat vind ik dat nu nog niet zo'n goed plan..

Misschien moeten we het toch maar eens proberen dan..

Zo schattig altijd als ze nieuw interessant speelgoed krijgen <3.
Edit: Van waar heb je die tunnel? Ik ben al even op zoek naar een goede tunnel maar vind er niet zo snel één .

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 14:54

MoppieFilou schreef:
Het is een combinatie van de twee. We hebben hem een maand terug behandeld met antibiotica, maar het heeft helaas niet geholpen. De volgende stap was 6 weken aan een stuk om de twee dagen spuiten met een sterkere antibiotica. Maar hij is nog zo jong, en om dat kleine beestje zo vol te proppen met antibiotica.. Ik weet niet of het hem goed zal doen. Ik ben trouwens ook echt niet goed in spuiten zetten :') , alles spuit er altijd naast. Daarnaast blijft Lilly ook geen twee seconden stil zitten dus dat helpt ook niet mee. Ik zou het eigenlijk wel graag willen proberen want het lijkt me echt niet fijn voor haar. Toevallig iemand die in de buurt van Turnhout (België) woont en spuiten kan zetten? M'n moeder wilt niet om de twee dagen naar de DA rijden voor een spuit en dat begrijp ik wel..

Ik kan het wel, maar zit tegenwoordig op kot dus ben enkel in het weekend thuis.. Mijn konijnen blijven wel goed zitten met spuiten zetten tegenover dat ze iets in de mond moeten krijgen. Kan je het niet gewoon samen met je mama proberen? Ene houd konijn vast en de andere zet de spuit? En dan proberen niet al te duwen voor de spuit er effectief inzit.

Met Chester heb ik dat idd ook dat ik er liever geen AB meer in heb.
Dit is hem nu:
Afbeelding
Je ziet dat zijn neusje ook wat zwart heeft, maar dat knip ik er altijd uit, word eigenlijk nooit meer als dit.
En dan heeft hij nog klitten aan zijn linkeroogje, welke ik ook regelmatig moet wegknippen. Dat oogje blijft namelijk maar tranen..

Zijn vacht ziet er voor de rest wel gewoon goed uit:
Afbeelding

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 15:00

Denk dat ik het toch maar ga proberen.. Als ze hier haar hele leven mee moet zitten.. :(:)

Chester lijkt idd heel erg op Lou! :P Zijn neusje ziet er idd véél beter uit! En de vacht is ongeveer zoals Lou, daar heb ik niet zo'n problemen mee. Maar met Lilly... :(

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 16:09

Hallo, ik ben nieuw in dit topic,

Ik had een vraag over ons konijntje. Voor 2 weken terug is ons konijn doodgaan, gebroken rug. Nu is ons ander konijn volgens ons steeds aan het zoeken. Steeds uit de ren.
Nu mogen er nieuwe konijnen bij. Maar we willen grotere konijnen. De ren is 6 bij 10 meter. Delen ze met 8 kippen.
Hoe pak ik dat aan om er nieuwe konijnen, Vlaamse reuzen of franse hangoren bij te zetten?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 16:42

Welkom :) .

Sterkte met het verlies van je konijntje! :(:) Ga je jonge konijntjes aanschaffen of uit een opvang? Als je er uit een opvang neemt kun je ze daar laten koppelen zonder dat je met de "problemen" van castratie en sterilisatie zit. Dan zijn ze ook meteen gekoppeld voor ze bij jou komen.

Als je jonge konijntjes neemt, zal je ze eerst apart moeten houden tot ze gecastreerd (en gesteriliseerd) kunnen worden, en dan gaan koppelen op een neutrale plek, ... Met twee konijntjes valt dat mee, met vier is dat een stuk moeilijker.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:06

Net weer even bij de konijnen bezig geweest, en geprobeerd ze nog eens samen te zetten. Al het speelgoed eruit gehaald, het zand een beetje "omgeploegd" zodat de geur wat minder zou opvallen en een grote doek gelegd die ook "neutraal" was. Twee keer raden, Lou moest zonodig weer venijnig doen.. :\ Als we ze binnen samen zetten is er geen probleem en zijn ze zo lief als wat. Ik denk dat ik alles maar eens stap voor stap ga doen. Eerst Lilly van haar snot afhelpen, tegen de lente helemaal kaal scheren en nadien op koppelvakantie. Ik ben het wel een beetje beu aan het worden al die "problemen".. :( (Er zijn natuurlijk veel ergere dingen maar dit is ook niet leuk.)

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:54

Ze hebben nu wel duidelijk hun eigen territorium hé... Speelgoed eruit halen en zand omploegen haalt helaas de geur niet weg. Ze weten overduidelijk dat het hun terrein is en de ene kan dat beter afstaan dan de ander ;).

@truus1970

Welkom! Grote konijnen zijn fantastisch. Ik zou ze koppelen op neutraal terrein, of laten koppelen bij een opvang. Daar zitten vaak ook een heleboel leuke konijnen. Hier blijven de "grote" konijnen vaak zitten in de opvang, omdat de mensen liever kiezen voor kleinere konijnen.

heel veel succes en hou ons op de hoogte!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:56

Helaas helpt het niet idd.. :( Maar hoe krijg ik ze buiten dan in godsnaam weer samen? De ren verplaatsen gaat zomaar niet jammer genoeg..
Lou is echt een venijnig ding geworden de laatste tijd :+ . Hij vindt mij ook niet meer leuk dus dan zal ik maar eens moeten samenspannen met Lilly }> .

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:59

De ren helemaal uitsoppen en alles eruit halen, van voerbakje tot knuffel. Zand dan flink omspitten of eventueel nieuwe laag erop, zodat er geen of weinig geur achterblijft :).

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 18:36

Ik had echt alles eruit gehaald, zelfs de drinkflesjes, maar het zand was blijkbaar nog niet helemaal in orde :) .

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 18:48

Andere plek?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 18:50

Wou ik liefst ook doen maar ze zullen op een dag toch samen moeten in die ren, dus of dat veel uithaalt weet ik niet..

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:31

Natuurlijk haalt dat uit. Nieuwe plek,ander territorium :).

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:57

Als ik de ren permanent verplaats wel, maar dat is zo goed als onhaalbaar op deze moment ;) .

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:16

Wij hebben ze gekoppeld op de badkamer :') .
Rest van t huis schoongemaakt, hokken schoongemaakt en toen ze gekoppeld waren liepen ze samen in huis.
Toen rook er vast wel iets naar Stoffer, maar Blik taalde er niet naar.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:32

Wij hebben ze een tijd geleden ook gekoppeld in de berging :') . Daar ging het prima, echt twee heel andere konijnen in vergelijking met buiten. Er komt in het voorjaar een grotere en betere ren (vooral voor m'n hoofd zal het beter zijn _O- ), ik hoop dat die er vrij snel is waardoor we ze gewoon daarin kunnen koppelen.