Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:25

Oh wat fijn dat dxe 2 kipjes elkaar gevonden hebben <3 tsja je moet er altijd een lastige bij hebben. Bij mij is de zijdehoender Momzilla (lang verhaal maar in het kort: ze was een slechte moeder waardoor met 5 weken alle kuikens onder de bruine zijdehoender zaten die had er dus opeens 15 en dat paste eigenlijk niet maargoed). Die loopt dus meestal apart, al hebben we nu nog een buitenbeetje en dat is Moortje de zwarte bejaarde Brahma hen die gedumpt was in het bos en nu bij mij oud mag worden.

Heb nu wel een probleempje. Heb dus 4 hanen en dat gaat prima op 34 hennen. Soms een beetje ruzie, maar niet ernstig. Alleen 2 van de 4 slapen NIET in het nachthok maar bovenin de boom op 4 meter waar ik ze dus niet uit kan vissen om binnen te doen. zucht. Resultaat: 2 heren die lekker op tijd de buurt op stelten zetten. De andere hoor je niet omdat ik op zich ver genoeg zit en in het nachthok hoor je ze gewoon zachtjes. Dus vrees met grote vrezen dat 2 heren op wintersport moeten.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:32

't Is een leuk kipje hoor, de broody cochin, maar zo vaak broeds dat de andere cochin vaak alleen loopt. Nu heeft ze een super grote waakhond bij haar hahaha. Ben blij voor haar, zo laag in de pikorde wordt ze nu hopelijk minder vaak gepikt :)

Oh da's idd een Momzilla haha, gelukkig had je een ander moedertje zitten!
Lastig, die hanen! In de winter is het wel later licht, of beginnen ze al vroeger aan hun concert?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 20:17

Ik heb ook 2 cochins en nu het bijna winter is lopen ze pas rond, de rest van het jaar zijn ze broeds := ach ja. ik laat ze maar.

Tsja ik hoorde van de buurvrouw die een 100 meter verderop woont dat ze om 3 uur s'nachts al bezig waren...

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 20:21

Mer1980 schreef:
Ik heb ook 2 cochins en nu het bijna winter is lopen ze pas rond, de rest van het jaar zijn ze broeds := ach ja. ik laat ze maar.

Tsja ik hoorde van de buurvrouw die een 100 meter verderop woont dat ze om 3 uur s'nachts al bezig waren...

Oh hier hadden we van de zomer met Taytay ook al prijs. Ik heb haar er toen wel op een dag of 3 vanaf gekregen, en Brodiechicken ook. Maar ondertussen is Taytay weeral weken bezig, maar met Flora erbij krijgt ze meer beweging en eet/drinkt ze ook terug uit zichzelf :)

Oei, ja 3u is wel heel vroeg!
Je kan er ook moeilijk je bed naast zetten om ze elke avond zelf binnen te duwen..

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 15:08

Nou ik wil ze er best induwen in de avond alleen ze zitten 4 tot 5 meter hoog in een boom, kan moeilijk die boom omzagen. Overdag kan ik ze wel vangen maar dan moeten ze de halve dag binnen en de nacht dat is ook niet handig. Heb ze wel eens binnen gezet hoor, maar ze weten het nu en dan gaan ze dus nog hoger die verrekte boom in :=

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:15

Ik zit hier helaas in de kippenellende. Mijn geredde legkip was duidelijk niet fit en heeft waarschijnlijk de welbekende problemen met de eileiders. Antibiotica en Metacam meekregen en ze knapt wel iets op, maar ze slaapt wel veel de hele dag door. Lastig hoor, hoe ver ga je.. Ze heeft nog wel een heel mooi jaar bij mij gehad, maar je wilt ze liever ook nog niet missen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 16:59

Het is inderdaad dweilen met de kraan open bij de bekende legkippen. De oudste is bij mij 5 geworden en dat is al heel wat. Wil best iets dokteren maar ik wil nooit meer een legkip juist door de ervaringen die ik ermee heb. Sterkte maar ik zou deze naar de volgende wereld helpen en met het bespaarde geld kun je 20 andere 'redden'.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 18:33

Ik ben de eerste 150 al kwijt, maar goed wil best even proberen. Maar als de antibiotica niet aanslaat dan is het wel klaar. Ze hebben al genoeg ellende gehad en toch nog wel een mooi jaar inmiddels gehad hier. Ik merk dat ik toch wel erg verdrietig word als ik mijn brutale kipje zo zwak zie. Voor mij hierna ook geen legkippen meer.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 14:57

Ketly, wat vervelend zeg! :( Voor mij wel een reden om niet aan oude industrie kippen te beginnen ze zijn gewoon niet gemaakt om langer te leven dan dat ze in de industrie doen, zo jammer. Ik denk dat 90% van die kippen ook gewoon beter af is om geslacht te worden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 22:51

Hello! Nog een wellicht domme vraag: maar ik trek net een pak volkoren rijst open en er zitten beestjes in. Mogen de kippen volkoren rijst? En dan zo uit het pak of beter gekookt?

Vast bedankt weer. :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 01:14

Ja zo ongekookt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 14:41

Dan krijgen ze dat ook erbij. Dank je wel!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:37

Vonden die van mij heerlijk.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 15:08

Ik heb een life-hack gevonden! :D

Ik zit met een hernia in mijn rug. Bukken is pijnlijk. Het enige kraantje in de tuin zit laag (achter lavabo nog net zichtbaar), en de 3 waterbakken schoonmaken was echt een gedoe. Ons terras loopt ook scheef af, en jullie zien ook de achterdeur - al het water komt dus voor de deur terecht tijdens het schrobben van de bakken, en dat loop je dan mee naar binnen.

Probleem opgelost! :D
Afbeelding

Gedaan met bukken en water overal haha. Ik moet de leiding nog aan de kraan bevestigen, en onder de lavabo zit een uitrekbare darm die tot in het putje geraakt. Ik kijk er naar uit om bakken te gaan schrobben :')

Had ik dit jaren geleden maar al bedacht op mijn vorige stal haha, het had mijn leven daar vast ook makkelijker gemaakt!

Oh, en de Fab Five hebben sinds kort ook een schommel:
Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 17:16

Lekker bezig hoor! Ik heb helaas geen stromend water uit een kraan, ze drinken dus regenwater wat ik opvang in IBC tanks, gaat ook al jaren prima :D

Leuke schommel zitten ze er ook al op? Bij mij doen ze er niets mee helaas. geen van de 36.

Mijn boomzittende hanen hebben beide een eigen toom gekregen :D dus niet in de vriezer dit keer.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:37

Wij hebben ook een IBC vat, maar daar zit het kraantje nog lager, en ik vind het altijd zo'n gespetter - vreselijk, zeker in de winter :')

Voorlopig nog geen geschommel gezien. Ik smeer komend weekend pindakaas (voor kippen) op de tak haha, ze zullen het dan wel snappen :D
Van de playhouse moesten ze eerst ook niet weten, tot ik daar een handvol wormen in gooide. Nu chillen ze daar als het regent haha, op een rijtje op het vensterbankje of op de tak :)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:54

Ik heb mijn IBC vat op meerdere pallets gestapeld om hem een stuk hoger te krijgen, ideaal, maar gewoon kraanwater is een stuk makkelijker.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 19:28

Ik heb een automatisch deurtje en nog nooit problemen gehad met de kippen. Gister zat er 1 kip voor het deurtje (die al dicht was), de andere twee zaten binnen.
Vandaag zaten alle drie de kippen voor het gesloten deurtje. Ze willen dus wel naar binnen, waardoor kan het zijn dat ze ineens ‘te laat’ zijn?

Ik heb een kunststof hok maar wel houten zitstokken. Ik kan/wil uit voorzorg bloedluisbakjes gaan monteren maar zie niet direct aanleiding daarvoor omdat ze dus wel gewoon naar binnen willen.

Hebben jullie dit ook wel eens gehad?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 19:33

Mijn automatische luikje gaat om 18:00 uur dicht dus wel al ruim na zondondergang nu, maar heb ook een enorm vos werend hek. Ook behandel ik mijn kippen 3 x per jaar preventief met Exzolt dus geen bloedluis bij mijn kipjes.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 21:39

Je kan ook dikke laag vet op de stok smeren gelijk ook extra verzorging voor de poten.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 21:53

Mijn luikje gaat automatisch, heb al overwogen om het op tijd te gaan instellen of handmatig. Maar de kipjes zijn hier nu 1,5 jaar en dit nog niet eerder gehad.

Wat een goed idee van dat vet! Kan het niet te ‘veel’ worden voor de poten als ze daar elke nacht opzitten? En wat voor vet gebruik je dan? :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 21:58

Als het goed is "zakken¨ ze door de poten zodat alles beschermd is door de veren, dan zou er dus vet op de veren komen? Lijkt mij een smeerboel te worden en niet iets wat je wil dat de kippen binnenkrijgen bij het er af poetsen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 22:22

Vet op de kip nog nooit gehad wel dat uiteindelijk hele mooie poten ervan kregen.

Gebruik het trouwens ook niet constant.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 16:00

Ik kom even (opnieuw) inbreken in jullie topic. Ik wil al jaren kippen, we wonen landelijk en hebben voldoende ruimte en middelen, maar mijn man is geen fan. Nu ben ik onlangs jarig geweest en had manlief een beetje ongelukkig cadeau en zei ik gekscherend gisteravond, ik had liever een paar kippen gehad.

Noem het toeval, maar ik ben vanmorgen mijn dochter haar haren aan het doen roept ze ineens: hee mama kijk een kip! Loopt er een krielkipje op de veranda. Na wat rondvragen in de buurt de eigenaar gevonden maar die hoeft m niet per se terug dus nu hebben we ineens onvoorbereid een kip.

Inmiddels zit ze in de paardenstal op een vlasbed, heb ik voer gehaald bij de welkoop en heb ik creatief een grote wilgentak gemonteerd zodat ze op stok kan. Er staat dus water en voer en er ligt een autoband voor als ze een nest wil maken. Ze ziet er prima uit maar ze voelde wel wat mager toen ik haar oppakte, maar geen idee of dat altijd zo is. Het blijkt dat ze met nog 2 andere krieltjes ergens zat dus ik probeer nu om die 2 er ook bij te krijgen.

En nu? Er is weinig bekend. Ze heeft geen ring. Ik weet niet hoe oud ze is maar ze schijnt nog wel eieren te leggen. Moet ik iets doen qua enten, ontwormen etc?

Helaas kan ze bij ons niet los scharrelen ivm honden, marters en roofvogels, maar we kunnen wel een hele grote ren maken, maargoed die is er nu nog niet. Ik hoop dat een stal voorlopig even voldoende is.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 16:09

Wat leuk, ik ben dol op verhalen van aanloopbeestjes :D