Een andere manier van hamsters houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 07:30

Vind je het niet eng om al dat hout op je bodembedekking te zetten? Mij is aangeraden om dat echt op de bodem te zetten of desnoods op een plateau. Stel dat ze nu onder dat hout gaan graven en de boel verzakt, terwijl je hamster er nog onder zit..

Ik heb al het zware spul direct op de bodem staan of op lectuurbakken en daarom heen de bodembedekking gedaan.

Tortilla

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:46

Daar ga ik vanmiddag direct naar kijken, ik heb er nog nooit op die manier over gedacht. Dankjewel!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:49

Bij mij nog nooit voorgekomen, idg niet dat ze er echt onder bleven vastzitten.

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:12

Het hoeft natuurlijk maar één keer te gebeuren en dat kan fataal zijn of gevolgen hebben. Beter voorkomen dan genezen! :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:29

Tja, ik heb het nog nooit gezien of van gehoord, en om nou je hout op de bodem te zetten. Met dertig cm bodembedekking steekt er natuurlijk niks meer boven uit!

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:37

Je kunt een soort tussenschotjes maken zodat je kunt spelen met de hoogte van je bodembedekking, of wat ik zeg..je zet er lectuurbakken in en daarop het hout. Dan zie je alles perfect, maar is wel een stuk veiliger!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:39

Ik gebruik al tussenschotjes inderdaad, da is ook handig met de stabiliteit van het rad etc. :+

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:58

Ik heb het hok voor mijn gerbil gister weer anders ingericht. Ze heeft het alweer helemaal ondersteboven gegraven, maar ik zal vanmiddag even een foto van maken. :P

Ik heb nu 1 80x40 bak over, deze bewaar ik voor mijn toekomstige hamster. :o Ik heb nu even gerbils gehad, ook een syrtje maar ik merk dat mijn hart toch ligt bij de russische dwerghamster. :o

Dus ik wacht op een leuk nestje van een fokker. :D Zijn er mensen die een fokker kunnen aanraden? :P

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:04

AlwaysH schreef:
Tja, ik heb het nog nooit gezien of van gehoord, en om nou je hout op de bodem te zetten. Met dertig cm bodembedekking steekt er natuurlijk niks meer boven uit!

Ik heb het helaas al meerdere keren gehoord, hamsters die onder water of zandbak geplet werden en dat niet overleefd hebben...
Bij een vriendin zat er ook 1 klem onder een houten huis, die was er gelukkig snel genoeg bij dus die hamster heeft het overleeft..

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:11

water, zandbak of huisjes zijn toch geen kurken of houten takken? Die staan bij mij namelijk ook gewoon op een dunne laag zodat het niet kan worden omgegooid.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:42

Het gaat niet om het omgooien maar om eronder te graven. Dan gaan de spullen zakken en kan de hamster klem komen te zitten. Dus jawel, het is wel hetzelfde. Kurk misschien niet, dat is niet zo zwaar. Takken zou ik doodeng vinden.
Better safe than sorry zou ik zeggen..

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:49

Takken en kruk wegen toch ongeveer hetzelfde? Idg mijn hazelaartakken wel. :o

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:42

Hooooi,

Ik heb even een beetje het topic door zitten bladeren. Maar wat heerlijk hoe jullie hamsters het hebben!

Ik heb vroeger hamsters gehad en zit te denken om er weer aan te beginnen, samen met mijn vriend (gezinsuitbreiding ~~}> )

Genoeg inspiratie in dit topic in ieder geval! Nou vraag ik me wel af, is het noodzakelijk om een breed terrarium (of kooi) te hebben? Ik snap dat hamsters graag graven, maar graven ze niet liever de diepte in? Dus ipv een terrarium van 80 lang bijvoorbeeld een van een meter diepte (even voor de vorm)

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:50

Het is ook echt nodig om een lang terrarium te hebben, hoe groter hoe beter. Een hamster moet ook kunnen rennen als hij dat wil :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 18:26

Of ga voor allemaal ... ;) Een meter diep is wel onhandig, maar naast diepte hebben ze inderdaad ook ruimte nodig.

Een territorium van een Syrische hamster in het wild zit rond de 1.20 bij 1.20 en ruim 80 tot 1m diep.

Dus veel graven is belangrijk. Maar ik maak liever de keus om iets minder te kunnen graven en wel genoeg bewegingsruimte te hebben :)

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:41

Hmmm okee. Jaa daar zat ik dus een beetje tussen te twijfelen, of veel ruimte om te rennen of veel ruimte om te graven. Een hok zo groot als hun territorium gaan we niet redden denk ik :')

Dan ga ik maar eens op zoek naar wat moois!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:45

Dan houd je het bij een laag van +/- 30cm en een bak van +/- 45 tot 50cm hoog en geef je het diertje de ruimte.

Ik zal de keus zeker niet andersom maken.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:48

xDenies schreef:
Dan houd je het bij een laag van +/- 30cm en een bak van +/- 45 tot 50cm hoog en geef je het diertje de ruimte.

Ik zal de keus zeker niet andersom maken.

Jaa precies daar ga ik nu naar kijken. Ik keek eerst naar diepe kooien, met name tralies op een andere bak (gerbilkooien). Maar met deze info ga ik op zoek naar een andere bak!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:51

Verbrand die maar gelijk :P

Lekker voor een aquarium of terrariumbak gaan! Dan kan je diertje optimaal genieten.
Of je moet zo gek zijn zoals ik om een hamsterkast te bouwen maar hee ...

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:53

Dat is de volgende stap... Klein beginnen om de kerel gerust te stellen he, en dan langzaam uitbreiden <<)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:55

Hihi .. langzaam uitbreiden .. :')

Queen B is ondertussen hoog zwanger .. ben benieuwd wanneer die ontploft. Had alleen niet verwacht dat ze zwanger zou zijn na één nacht op date te zijn geweest.... :Y)

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:05

Die laat er geen gras over groeien :+

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:12

Nouja, toen ik haar koppelde was het inderdaad de bedoeling om eenzelfde nestje met dezelfde man te krijgen. Een ander koppeltje vond elkaar te gezellig. Maar toen dat koppel uit elkaar was en de dame ineens enorm groeide dacht ik van sheisse ... drie nesten is iets te veel. Dus Queen B weer bij man lief vandaan gehaald (na die nacht).
Ondertussen is het ene nestje geboren en al ruim 11/12 dagen oud en Queen B is nog druk aan het bakken daar binnen in en wordt steeds groter en ronder ... poeh poeh.

Maar ik ga fijn offtopic, excuses.

Voor de sier dan maar even een foto van de nieuwe hamsterkast (1m x 58) en idd .. niet super diep qua graven. Al zijn die ukken toch echt verdwenen ... :')

Afbeelding

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:25

Ik zie er een hoor, Denies! Rechts in het midden!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:02

Jaa die zat op t huisje :')