Border collie topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:27

Vraag me de laatste tijd af wat ik met Max zal doen.
Hij is eerlijk gezegd wat een teleurstelling. Veel enthousiasme, maar geen hersenen, itt zijn vader.
Ook (te) weinig "biddable", hij lijkt vnl om zijn eigen lol te denken, en is veel te weinig onder de indruk van correcties. Om door zijn dikke schedel te komen moet je hem harder corrigeren dan ik acceptabel vind.

Ik merk aan mezelf dat ik constant excuses blijf verzinnen voor zijn slechte prestaties. Ik begin echter langzaam het gevoel te krijgen dat hij gewoon niet goed genoeg is.

Het plan is nu als het weer hier het toelaat (en dat kan nog wel tot na de lammertijd duren, er ligt een halve meter sneeuw buiten) hem nog een aantal weken op de schapen te trainen.Als er dan geen duidelijke verbetering is binnen een aantal weken, hem op te geven.

Ik moet eerijk zeggen dat ik niet veel hoop heb voor hem; hij is nu al ruim twee jaar oud en zou veel verder moeten zijn dan hij is.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:44

Kuggur schreef:
Vraag me de laatste tijd af wat ik met Max zal doen.
Hij is eerlijk gezegd wat een teleurstelling. Veel enthousiasme, maar geen hersenen, itt zijn vader.
Ook (te) weinig "biddable", hij lijkt vnl om zijn eigen lol te denken, en is veel te weinig onder de indruk van correcties. Om door zijn dikke schedel te komen moet je hem harder corrigeren dan ik acceptabel vind.

Ik merk aan mezelf dat ik constant excuses blijf verzinnen voor zijn slechte prestaties. Ik begin echter langzaam het gevoel te krijgen dat hij gewoon niet goed genoeg is.

Het plan is nu als het weer hier het toelaat (en dat kan nog wel tot na de lammertijd duren, er ligt een halve meter sneeuw buiten) hem nog een aantal weken op de schapen te trainen.Als er dan geen duidelijke verbetering is binnen een aantal weken, hem op te geven.

Ik moet eerijk zeggen dat ik niet veel hoop heb voor hem; hij is nu al ruim twee jaar oud en zou veel verder moeten zijn dan hij is.

Weet je, een hond moet niet persee met 2 jaar al veel kunnen, als het een goeie is kun je daar vanaf een bepaalde leeftijd nog snel mee vooruit komen.

Hangt er ook vanaf wat je ermee wil en wat ie moet kunnen voor het dagelijkse werk.

Wat kan ie dan wel, en doet ie dat goed?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 01:20

Inderdaad, als het een goede is, en als hij tot die tijd weinig tot geen training heeft ontvangen. Ik zou er niets tegen hebben met een tweejarige van goede afkomst die nog niets kan te starten.

Probleem is Max heeft al heel wat training achter zich. Het gaat verontrustend langzaam. Het kwartje van de richtingscommando´s is nog niet gevallen.

Als je hem op outrun stuurt dan gebeurt het nog veel te vaak dat hij er gewoon recht inknalt, dus helemaal niet flankt. Natuurlijk is dan de conclusie ok, dus te ver gezonden, maar enigszins afstand zou allang mogelijk moeten zijn imo. Soms gaat het goed soms, is het totale chaos, ok voor een net gestarte hond, niet ok voor een hond die al maanden getraind wordt.

Mijn conclusie momenteel is dat hij volledig onbetrouwbaar is in het werk, ik heb hem dus nog helemaal niet gebruikt in de roundup van afgelopen herfst, Gláma heeft alles gedaan. Als hij volgende herfst niet bruikbaar is dan is verder trainen gewoon tijdverspilling. Zoals gezegd, hij is al meer dan twee, hij zou toch meer capaciteit moeten laten zien dan dit.

Ik ben dus niet van plan hem tot die tijd te trainen, tenzij hij een significante en consistente verbetering laat zien, de eerste weken dat we de traineing weer oppakken. En dat betekent, richtingcommando´s gehoorzamen, dus óók (speciaal) off balance, snel tot minstens 100 meter outrun komen met flanks die acceptabel ruim zijn (hoef geen perfectie te zien).

Het enige waar ik me niet zo´n zorgen over maak bij hem is het drijven, hij houdt zich redeijk probleemloos achter de schapen.

Maar je moet véél te dicht bij hem in de buurt blijven tijdens werk, anders maakt hij er een zootje van....

Ik, heb een zwakke hoop dat het een kwestie is van meer volwassen worden, maar ik zie het duister in eerlijk gezegd, geen van zijn nestgenoten waar ik van weet heeft gepresteerd op dit vlak, de combinatie van ouderdieren schijnt niet een goede te zijn geweest. Ik had gehoopt dat hij naar zijn vader zou aarden; dat is een erg goede werkhond.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 01:50

Mijn ervaring is dat er grofweg 2 types honden zijn, honden die goed zijn op hun flanken en outruns (logisch gevolg), ofwel zijn ze goed in het wegdrijven.
Honden die goed zijn in het wegdrijven hebben vaak moeite met ruimte en op de juiste manier uitflanken.
En ook andersom, honden die mooi flanken (maar wel graag op de koppen werken), hebben vaker moeite met leren wegdrijven.

Ofschoon, mijn Scott liep op een jaar oud hele mooie flanken, pakte zijn richtingscommando's goed (behalve als mijn eigen positie niet goed was) en toch heb ik daar nooit een gedegen outrun op gekregen.
Ik had die als laatste redmiddel nog een paar weken in training willen geven bij iemand met meer ervaring, maar toen gebeurde dat met zijn kruisband.
En bij een hond van 5 jaar is het dan game over...hij is nu alleen nog maar huishond.

Hond die er een zootje van maakte op afstand had ik ook, onze Ted, tot er bij mij een knop omging, vanaf dat moment was het my way or the highway.
Het was of dat, of die hond weg doen. Ik kon hier niet mijn schapen gewond laten raken.
Geen één fout meer laten doorgaan, tot in den treure...als ik die uitstuurde voor een outrun (wat ie overigens wel goed doet, net als netjes rustig liften) en hij ging niet liggen achter de schapen na de outrun, geloof me, ik ben gevoeld wel 500 keer naar hem toe gerend om hem terug op de plaats te leggen. Als die me aan de paal al een voet vooruit zag zetten liet ie zich al neerploffen bij wijze van spreken, die wist precies op een bepaald moment, ohjee...daar komt ze weer aan...en die is not amused.
Leuk was het niet, zo te moeten handlen, en het zal nooit een hond zijn waar ik lekker ontspannen mee het veld inga, maar hij weet nu dat ie met mij mee moet werken, en dat het niet meer zijn eigen feestje is, als ik een paar heel dwarse schapen heb en die tijdens het voeren van ons af wil houden, of ze snel de trailer op wil hebben, ja dat zijn de jobs voor hem.

Is het geen optie dat iemand anders eens probeert verder te trainen met Max?
Of in ieder geval een keer meekijkt...
Jullie zullen toch vast ook wel met collega herders onder elkaar wel eens samen trainen?

Dat wat je schrijft van nestgenoten die niet goed presteren herken ik btw ook wel, van de broers en zussen van mijn Scott heb ik ook nog geen echt overtuigende dingen gezien, de ene halfzus die wel trial loopt is ook niet consistent. Eens een keer goed en dan weer slecht.

Terwijl de nestbroers en zussen van Ted (en mijn overleden Mika) juist wel allemaal goeie werkhonden zijn. Ted was de moeilijkste van dat nest wat trainen betreft, wel een goeie hond maar geen beginnershond. Die had ik moeten hebben als pup als ik al een paar jaar ervaring had gehad.
Trainer waar ik ooit begonnen ben heeft er nu een met dezelfde vader als Mika en Ted, net 2 jaar oud, die doet het heel erg goed, heeft ie al hele hoge verwachtingen van.
Daar weer 2 zusjes van doen het ook heel goed, lopen met net iets ouder als 2 jaar al in de open klasse.
Die reu heeft weinig gedekt, maar vererft consistent. Nakomelingen geschikt voor aan de kudde als ook trials.
Tis dat ik al die epihond had, ik durf er geen meer van te nemen, jammer, maar wel allemaal goede werkers!

Kuggur

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 02:15

Iemand anders ernaar laten kijken is inderdaad een optie die ik overweeg. Het is hier wat een kwestie van "few and far in between". Maar ik ken een paar mensen die ik het wel zou toevertrouwen.

Jouw Ted lijkt inderdaad hetzelfde type hond qua karakter. En een zekere hardheid is best gewenst hier, maar wél onder controle. Maar zoals je zegt het is niet zo prettig werken met zo´n hond. Ik moet voor mezelf ook de vraag beantwoorden of ik dat acceptabel vind. Vooral omdat ik niet het gevoel heb dat het gepaard gaat met veel talent.

Een gebruiker op een bordercollie forum waar ik meepraat heeft als onderschrift "life is to short to train bad dogs", zit wat in....

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 02:41

Yup, dat is absoluut zo.
En als je honden hebt waar de job gemakkelijker mee gaat neem je die veel liever mee om te werken.
Daarmee dat voor mij met Bill nu een proeftijd absolute voorwaarde was.

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:44

Fijne kerst allemaal! {:)

Afbeelding

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 20:54

dankjewel!!! jij ook :")

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:28

Ik heb een collage van Ziggy gemaakt, dacht dat het wel leuk zou zijn om te laten zien :')Afbeelding

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 13:30

Ah, Leuk, mooie foto's zijn er in verwerkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:37

Cinnepin schreef:
Ah, Leuk, mooie foto's zijn er in verwerkt!

Bedankt :D

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:58

Pfff Bodhi ligt onder narcose voor de MRI! Nog kwartiertje/halfuur!

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:14

Spannend Angelique, is het puur een check om te kijken hoe het er nu voor staat?

Leuke foto's Fyrsta :)

Kuggur, vervelend dat Max op dit moment niet is wat je ervan gehoopt had. Hopelijk ga je toch nog verschil zien in de eerste weken dat je weer gaat trainen, maar ik kan me voorstellen dat je er zo als werkhond niet veel aan hebt.

Hier laatste een fotoshoot gehad van de honden (had m gewonnen :D). Zijn wel hele leuke foto's uitgekomen, waaronder deze:
Afbeelding

Trainen gaat hier met ups en downs. T ging eerst met Gizmo super en ik drong bij Swirl niet door, en de laatste 2 keer ging t bij Swirl een stuk beter en was Gizmo weer erg slordig. Deze week slaan we over en hopen dat t volgende week weer beter gaat :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 19:18

@ Seni, en is hij al een beetje bijgekomen?
@ teszzz wat een ontzettend gave foto!

Zo eindelijk de test uitslag binnen van Sarah! Ze heeft het mdr1 gen NIET *\%/*

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:42

Met onze pup even lopen tobben. Hij wilde niet meer eten en viel snel af. Dus naar DA want ik had het idee dat ie iets in z'n maag of darmen had zitten wat er niet hoorde. Helemaal nagekeken, geen koorts, slijmvliezen mooi roze dus urine op kweek gezet, kwam niks geks uit. Hele buik afgevoeld, geen reactie.

Maar hij was lusteloos en weigerde zijn brok.

Pilletjes tegen de misselijkheid meegekregen, kuurtje AB en een spuit prednison om de eetlust op te wekken.

Daarna ging het snel beter. Maar misselijkheidstabletjes waren op en hij had weer minder eetlust.
Het was kerst en aangezien DA al had aangegeven dat een hond best even zonder eten kan als ie maar drinkt, dus even aangekeken. Tweede kerstdag leek ie wat fitter dus meegenomen op wandeling en bal mee. Hond leefde helemaal op en had weer eetlust.

Hij poepte en ik ben het gaan onderzoeken: het was een drol met riet erin van een tuinstoel. :roll:

Sindsdien is ie weer helemaal honderd procent en eet ie weer als een bootwerker.
Maar hij eet dus alles wat los en vast zit. Meer mensen dit probleem? Hoe leer je dat af? Ik zorg dat er niks ligt maar hij vindt altijd wel iets. Ligt er niets dan begint ie dus aan de tuinstoel. Die staan nu ook in de schuur maar dit wordt zo nog eens zijn dood.

Heb nog nooit een hond gehad die dit deed. Zijn kussen in de bench vreet ie ook op dus hij heeft nu een paar oude dekbedovertrekken in de bench. Bench is nooit dicht, hij hoeft er niet perse in dus daar ligt het niet aan.

Gaat dit nog over, is dit een fase? Meer eigenaren die dit herkennen?

O ja, hij krijgt echt voldoende eten trouwens, het is niet dat ik hem laat verhongeren :')

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:06

Iedere keer als je het ziet aan hem laten merken dat het niet mag. Kent hij het commando nee? Dit zou je hem dan kunnen geven op het moment dat hij het doet.

Hier vreet de hond alleen kleedjes als die in z'n bench liggen dus die heeft hij niet. Verder genoeg kauwspeelgoed zodat hij eigenlijk geen rede heeft om dingen te gaan slopen. En het nauwlettend in de gaten houden wat hij doet.

Grote kans dat het gewoon een fase is en het voorbij gaat, jonge honden hebben veel kauw behoefte :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 20:14

Ja ik herken. Sarah vreet ook echt alles. Nog niet aan meubels begonnen. Maar op straat pakt ze ook alles als ze de kans krijgt. Ook idd bench kussen en heeft ze nu ook dekbed overtrekken in liggen met een fleece deken er over.
Ze eet zelfs stront :=

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:18

Poep eten kan duiden op een tekort aan voedingsstoffen. Deze ruiken ze dan in de drollen die er liggen en eten het dan op. Dat vertelde ze toen waar ik altijd mn voer haalde, overgestapt op beter voer en het poep eten verdween.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 20:24

Klopt daar kan het op duiden.
Het kan er ook op duiden dat ze dit voor de aandacht doet, negatieve aandacht is ook aandacht. Dus is het als ongewenst gedrag.
Het heeft verschillende oorzaken. Volgens mij krijgt ze prima voer. Ik voer brok van Dog lovers Gold

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:34

Poepeten door een tekort is echt van vroeger.
Ze zien het van de moeder ( die ruimt het nest op) dus het is puur gedrag waarvan ze denken dat goed is omdat moeder het ook doet.

Opzich een best positieve uitslag van de MRI scan! de Spondylose zat er natuurlijk al, dus die zit er nog steeds. Maar verder totaal geen afwijkingen, een kleine botwoekering = de spondylose. Maar zelfs de tussenwervelschijven zijn prima!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 20:35

Oh das best goed nieuws dus!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:24

Goede uitslag dus, gelukkig!

Pup gaat altijd mee als ik stallen ga mesten maar paardenpoep vindt hij dan juist weer niet interessant.

Jammer want dat heb ik liever dan dat er bij wijze van complete fietsen uitgepoept worden :')

Hij kent het commando "nee" heel goed en als ik 'm betrap dan luistert ie daar ook braaf naar. Maar ik moet ook werken en kan 'm dus niet constant in de gaten houden.
Ruim netjes alles op maar hij vindt altijd wel weer wat. Bijvoorbeeld de deksel van de jacuzzi, heeft ie ook een compleet gat in gekluifd {:)-:( {:)-

En om 'm nou iedere keer als ik weg ga op te sluiten vind ik ook not done.

Kauwkluiven genoeg trouwens. Van die mergpijpen en die andere die zacht worden als je lang kluift. Maar da's allemaal niet interessant. :roll:

Het zal inderdaad wel een fase zijn. Als ie die fase maar overleeft dan, da's mij grootste zorg.

Verveling kan het ook niet zijn. Zijn zus zit hier ook en heb ook nog een Jack Russel waar ie mee ligt te stoeien de hele dag.

Zus vindt alleen de kattenbak interessant, dus dat is goed onder controle te houden :')

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:52

Laatste spannende dagen. Vanaf aankomende maandag weet ik definitief welke pup er met ons mee mag!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 22:54

Oh das spannend idd

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:01

Spannend, xDenies!

Ik heb vandaag gewerkt en daarna heerlijk lang met de hondjes gewandeld. Flappie was natuurlijk ook mee en heb deze foto gemaakt. Wel gewoon met mobiel.

Afbeelding