Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:37

Wij hebben alleen maar jerseys, nog een aantal kruislings (die zullen er uit gaan, want we willen volledig jersey), maar met geboortes echt zo weinig problemen! Zo fijn!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:43

lisaaahtjuuh schreef:
inowa schreef:
Met hoeveel maanden insimineren jullie?

Mijn Alie is nu ook drachtig,30 december uitgerekend van Eclair.
Ze is nu 18 maanden dus ze kalft mooi vlak voor haar 2de verjaardag.

Ik doe ze bij de stier of insemineer ze vanaf 1 jaar en 2 mnd. Dat betekend dat de meeste wat ouder zijn. Op het moment hebben wij voor de pinken ook een stier.

Maar ik kijk eigenlijk niet naar de leeftijd maar naar hoe ze zich ontwikkelen. Gisteren hebben we een pink van 1 jaar en 5 maand bij de stier gedaan. Die liep gewoon achter met de groei.

Hetzelfde ongeveer als hier idd.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 20:01

Jaan81 schreef:
En wanneer is het een "goede" koe? Wat zijn de eisen daarvoor?

Pinken die gaan eerste poging allemaal BS, als het daarna niet lukt gaan ze 3e poging BB
Bij de melkkoeien gaat het om de lactatie waarden

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 20:54

Eloya schreef:
Jaan81 schreef:

Pinken die gaan eerste poging allemaal BS, als het daarna niet lukt gaan ze 3e poging BB

Euh wat?? :D O:)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 07:37

welke lactatiewaarde hou je aan? boven de 100, 120 of nog meer. ?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 13:13

Eloya schreef:
Jaan81 schreef:

BB op pinken? gaat dat wel goed met afkalven?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 13:16

Polly:

Lactatiewaarde is een waarde die bij alle koeien word berekend aan de hand van hun productie.

100 is gemiddeld alles daaronder is onder gemiddeld en daarboven is boven gemiddeld.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:47

Jaan81 schreef:

Bij de melkkoeien gaat het om de lactatie waarden[/quote]

BB op pinken? gaat dat wel goed met afkalven?[/quote]

We gebruiken een pinkenstier van bb, eigenlijk nooit problemen.
Maar het komt maar heel weinig voor dat een pink bij ons bij de eerste 2 pogingen niet drachtig raakt.
3e wordt dan met bb en lukt dan ook niet houd het op en gaat ze op de wei tot ze dik genoeg is. Dit jaar hebben we nog maar weinig bb op pinken gehad

Edit: aangezien wij met een robot melken moeten wij de melkkoeien aantal rond het zelfde aantal houden. daarom wordt er nu geselecteerd met Brownswiss gesekst en belgisch blauw. zodat we niet ineens mega veel jongvee tegelijk gaan krijgen
Vorig jaar hadden we een eigen BS stier, die heeft tussen de pinken gelopen die niet via inseminatie drachtig wouden raken. dit jaar geen eigen stier.

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 18:36

Wat een super interessant topic! Kwam hem vandaag pas tegen maar heb hem dan ook bijna helemaal gelezen :o

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:54

lisaaahtjuuh schreef:
Polly:

Lactatiewaarde is een waarde die bij alle koeien word berekend aan de hand van hun productie.

100 is gemiddeld alles daaronder is onder gemiddeld en daarboven is boven gemiddeld.

Dankjewel maar ik doelde eigenlijk op de (afkortingen??) bb en bs.
Verder vind ik het echt een super leuk en interressant topic om te lezen _/-\o_

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:56

BB is Belgisch blauw (vleesrund) en BS is Brown Swiss :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:00

Ahaaaaa :)*

Thnx

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 23:14

Hoe gaat het met de jou en jullie beesten ts? Wij moesten voor school ooit eens koeien scheren. Ik vroeg me af doen jullie dat ook en zo ja wanneer beginnen jullie daar mee? Kun je misschien iets uitleggen over hoe dat precies in zijn werk gaat? Volgens mij vertelde onze leraar toen dat dat was omdat het anders te warm werd voor de koeien die een dikke vacht krijgen voor buiten en ineens met zijn allen dicht bij elkaar in een schuur staan?

Ik ben inmiddels begonnen de paarden op mijn werk te scheren. Dus ik vroeg me af zijn koeien overhet algemeen braaf? Of krijgen ze iets om wat meer "zen" te worden? En scheren jullie zelf of laten jullie dat doen? En in 1x allemaal achter elkaar of sommige wel en sommige niet? sorry als het Veel vragen zijn maar omdat het voor mij bij de paarden nu een actueel thema is was Ik benieuwd hoe dat bij jullie zit.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 06:16

Daar kan ik je ook antwoord op geven.

Scheren doen we idd vanwege de warmte en om de koeien mooi te houden.

Het scheren hier doen we zelf,de koeien helemaal en de pinken ook helemaal.
De kalveren alleen een strook over de rug.
Dit is echter bij de meeste boeren verschillend.

Vaak zijn de oudere koeien wel braaf omdat ze het al kennen al heb je er altijd wel wat eigenwijze dames bij zitten.

Pinken en kalveren kunnen nog wel eens trappen en paniek hebben.
Een trap van een koe kan erg hard aankomen,ze zijn ook veel flexibeler dan een paard dus dichtbij staan om een trap te ontwijken heeft niet veel zin.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 13:01

Mayasfrenk schreef:
Hoe gaat het met de jou en jullie beesten ts? Wij moesten voor school ooit eens koeien scheren. Ik vroeg me af doen jullie dat ook en zo ja wanneer beginnen jullie daar mee? Kun je misschien iets uitleggen over hoe dat precies in zijn werk gaat? Volgens mij vertelde onze leraar toen dat dat was omdat het anders te warm werd voor de koeien die een dikke vacht krijgen voor buiten en ineens met zijn allen dicht bij elkaar in een schuur staan?

Ik ben inmiddels begonnen de paarden op mijn werk te scheren. Dus ik vroeg me af zijn koeien overhet algemeen braaf? Of krijgen ze iets om wat meer "zen" te worden? En scheren jullie zelf of laten jullie dat doen? En in 1x allemaal achter elkaar of sommige wel en sommige niet? sorry als het Veel vragen zijn maar omdat het voor mij bij de paarden nu een actueel thema is was Ik benieuwd hoe dat bij jullie zit.

Hoi!

Met mij en de beesten gaat het goed!

Even over je vragen, het meeste is al wel uitgelegd denk ik. Wij scheren thuis niet alle koeien helemaal. We scheren alleen de uiers en de staarten en de achterkant. Dat doen we puur voor de hygiëne. Koeien die heel lang in het haar zitten scheren we wel helemaal maar dat zijn er maar een paar.

Pinken scheren wij wel helemaal omdat die anders erg zweten. De kalfjes alleen een baan over hun rug en de staarten. Kalfjes krijgen het weer snel te koud. Maar om de warmte toch kwijt te kunnen dan een baan over hun rug.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 13:05

Mairy is woensdag 14 september geinsemineerd met Rubicon gesekst. Dus ze is inmiddels al weer door de 3 weken heen. Ik heb dus een stille hoop dat ze in 1x drachtig is. Maar ik juig nog niet.

Mn grote meid <3

Afbeelding

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:07

Wauw het schattige kalfje is al een hele koe! !! Wat een mooi beest is het ook. Succes met de dracht! Ik duim mee voor in 1x raak

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:15

Wat gaat dat snel he!

Mijn Alie is inmiddels rond 31 december uitgerekend,die was ook in 1x drachtig.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:33

Omg, waar s dat kleine kalfje gebleven.
Ben erg benieuwd

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 14:54

Ze is nog steeds heel schattig hoor :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:30

Ik heb hier in het verleden ook wel eens wat gepost, maar dat is al weer een tijd geleden. De vraag zal ook vast vaker gesteld zijn, dus mocht er ergens al een antwoord staan dan alvast excuses.

Ik vind het voor mezelf een moeilijk idee dat het kalf gelijk bij de moeder weg gaat. Ik snap dat het noodzakelijk is, de stal is er gewoon niet op gebouwd en ook de koe is zo gefokt dat ze te veel melk geeft voor het kalf. Wat doen jullie met de stiertjes? Zijn jullie niet bang dat ze op transport naar het buitenland gaan? De nare praktijken die je op sommige van die vrachtwagens ziet, brr.

Hoe oud is Mairy nu trouwens? Een koe krijgt in 'het wild' neem ik aan ook ieder jaar een kalf? Ik lees dat boeren hun dieren soms weg moeten doen wanneer ze niet drachtig worden, omdat de melk tegenwoordig zo weinig meer opbrengt. Moeten jullie dat ook doen?

Van alle veehouders in Nederland hoor je denk ik het meeste van de boeren met koeien, volgens mij zit het hier wel ok met het welzijn. Wel erg veel nare berichten over oa kippen en varkens. Hoe zie jij dit? Weet niet of je misschien mensen kent met kippen of varkens?

Sorry voor alle vragen, ik eet zelf geen vlees en ik wil gewoon graag een beeld krijgen van hoe het hier in Nederland gaat met de dieren. Niet dat er horror verhalen in mijn hond rondspoken ofzo, maar er zijn hier ook zeker misstanden en dat vind ik erg moeilijk...

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:10

Oh Mairy5 wordt mama!!! Wat gaef!
(En wat vliegt de tijd haha)

Insemineren je zelf?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 22:30

Riraito schreef:
Ik heb hier in het verleden ook wel eens wat gepost, maar dat is al weer een tijd geleden. De vraag zal ook vast vaker gesteld zijn, dus mocht er ergens al een antwoord staan dan alvast excuses.

Ik vind het voor mezelf een moeilijk idee dat het kalf gelijk bij de moeder weg gaat. Ik snap dat het noodzakelijk is, de stal is er gewoon niet op gebouwd en ook de koe is zo gefokt dat ze te veel melk geeft voor het kalf. Wat doen jullie met de stiertjes? Zijn jullie niet bang dat ze op transport naar het buitenland gaan? De nare praktijken die je op sommige van die vrachtwagens ziet, brr.

Hoe oud is Mairy nu trouwens? Een koe krijgt in 'het wild' neem ik aan ook ieder jaar een kalf? Ik lees dat boeren hun dieren soms weg moeten doen wanneer ze niet drachtig worden, omdat de melk tegenwoordig zo weinig meer opbrengt. Moeten jullie dat ook doen?

Van alle veehouders in Nederland hoor je denk ik het meeste van de boeren met koeien, volgens mij zit het hier wel ok met het welzijn. Wel erg veel nare berichten over oa kippen en varkens. Hoe zie jij dit? Weet niet of je misschien mensen kent met kippen of varkens?

Sorry voor alle vragen, ik eet zelf geen vlees en ik wil gewoon graag een beeld krijgen van hoe het hier in Nederland gaat met de dieren. Niet dat er horror verhalen in mijn hond rondspoken ofzo, maar er zijn hier ook zeker misstanden en dat vind ik erg moeilijk...

Ik zal morgenavond zo goed mogelijk proberen te reageren. Het zijn nogal een hoop vragen die je stelt, maar dat mag uiteraard ik zal mn best doen om ze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 22:32

Jaan81 schreef:
Oh Mairy5 wordt mama!!! Wat gaef!
(En wat vliegt de tijd haha)

Insemineren je zelf?

Ik insemineer thuis zelf, maar mairy heb ik laten doen. Zo'n duur rietje daar word ik zenuwachtig van. Nu kan ik de inseminator de schuld geven als ze niet draagt :p

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 07:12

:)) :))

Ik ben sinds een maand zelf aan het insemineren. Heb vijf lessen gehad, waarbij het met de les slechter ging. Drama! M'n vent zei daarna dat ik t maar gewoon moest gaan doen en dan zien we t wel. :oo Veel fouten gemaakt in het begin, maar voor m'n gevoel begin ik er nu wat handigheid in te krijgen.
Maar die pinken, die zijn moeilijk zeg.... Alsof je het in een potlood moet steken, zo smal. (Jersey)