Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
lisaaahtjuuh schreef:inowa schreef:Met hoeveel maanden insimineren jullie?
Mijn Alie is nu ook drachtig,30 december uitgerekend van Eclair.
Ze is nu 18 maanden dus ze kalft mooi vlak voor haar 2de verjaardag.
Ik doe ze bij de stier of insemineer ze vanaf 1 jaar en 2 mnd. Dat betekend dat de meeste wat ouder zijn. Op het moment hebben wij voor de pinken ook een stier.
Maar ik kijk eigenlijk niet naar de leeftijd maar naar hoe ze zich ontwikkelen. Gisteren hebben we een pink van 1 jaar en 5 maand bij de stier gedaan. Die liep gewoon achter met de groei.
Jaan81 schreef:En wanneer is het een "goede" koe? Wat zijn de eisen daarvoor?
lisaaahtjuuh schreef:Polly:
Lactatiewaarde is een waarde die bij alle koeien word berekend aan de hand van hun productie.
100 is gemiddeld alles daaronder is onder gemiddeld en daarboven is boven gemiddeld.
Mayasfrenk schreef:Hoe gaat het met de jou en jullie beesten ts? Wij moesten voor school ooit eens koeien scheren. Ik vroeg me af doen jullie dat ook en zo ja wanneer beginnen jullie daar mee? Kun je misschien iets uitleggen over hoe dat precies in zijn werk gaat? Volgens mij vertelde onze leraar toen dat dat was omdat het anders te warm werd voor de koeien die een dikke vacht krijgen voor buiten en ineens met zijn allen dicht bij elkaar in een schuur staan?
Ik ben inmiddels begonnen de paarden op mijn werk te scheren. Dus ik vroeg me af zijn koeien overhet algemeen braaf? Of krijgen ze iets om wat meer "zen" te worden? En scheren jullie zelf of laten jullie dat doen? En in 1x allemaal achter elkaar of sommige wel en sommige niet? sorry als het Veel vragen zijn maar omdat het voor mij bij de paarden nu een actueel thema is was Ik benieuwd hoe dat bij jullie zit.
Riraito schreef:Ik heb hier in het verleden ook wel eens wat gepost, maar dat is al weer een tijd geleden. De vraag zal ook vast vaker gesteld zijn, dus mocht er ergens al een antwoord staan dan alvast excuses.
Ik vind het voor mezelf een moeilijk idee dat het kalf gelijk bij de moeder weg gaat. Ik snap dat het noodzakelijk is, de stal is er gewoon niet op gebouwd en ook de koe is zo gefokt dat ze te veel melk geeft voor het kalf. Wat doen jullie met de stiertjes? Zijn jullie niet bang dat ze op transport naar het buitenland gaan? De nare praktijken die je op sommige van die vrachtwagens ziet, brr.
Hoe oud is Mairy nu trouwens? Een koe krijgt in 'het wild' neem ik aan ook ieder jaar een kalf? Ik lees dat boeren hun dieren soms weg moeten doen wanneer ze niet drachtig worden, omdat de melk tegenwoordig zo weinig meer opbrengt. Moeten jullie dat ook doen?
Van alle veehouders in Nederland hoor je denk ik het meeste van de boeren met koeien, volgens mij zit het hier wel ok met het welzijn. Wel erg veel nare berichten over oa kippen en varkens. Hoe zie jij dit? Weet niet of je misschien mensen kent met kippen of varkens?
Sorry voor alle vragen, ik eet zelf geen vlees en ik wil gewoon graag een beeld krijgen van hoe het hier in Nederland gaat met de dieren. Niet dat er horror verhalen in mijn hond rondspoken ofzo, maar er zijn hier ook zeker misstanden en dat vind ik erg moeilijk...