gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 15:52

Ja, dat kan wel hoor. Wel zsm, vandaag bijv nog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 15:55

Eoweyn_x schreef:
Ja, dat kan wel hoor. Wel zsm, vandaag bijv nog

Moet ook zeggen dat de ram er constant bovenop kruipt, heel zielig.
Maar prima, ram zit inmiddels buiten. Ik houd ze even gescheiden totdat de ram is gecastreerd. Plaats ze een maand na castratie weer bij elkaar :) Hopelijk gaat dat dan ook goed, ze zitten al een aantal weken samen!

Heb de voedster zolang even een knuffel gegeten en de man een bal om mee te spelen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:55

Hoe oud is de voedster?

Na castratie moet je wel weer opnieuw koppelen, het is niet zo dat je ze bij elkaar kunt zetten en klaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 17:49

Eoweyn_x schreef:
Hoe oud is de voedster?

Na castratie moet je wel weer opnieuw koppelen, het is niet zo dat je ze bij elkaar kunt zetten en klaar

Voedster is 14 weken. Allebei op een vruchtbare leeftijd dus als ik het hier zo lees? Op basis van de info op internet is er verder geen uitsluitsel over te geven. De ene zegt 3 maanden, de ander 6.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 17:57

Voedsters zijn later vruchtbaar maar dat word imo ook steeds vroeger. 14 weken vind ik echter wel heel vroeg, voor een voedster. Het enige wat je kunt doen is afwachten, want haar laten helpen kan echt nog niet. Duimen dus dat het niet is gelukt.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 18:02

Goed dat je ze apart hebt gezet (late reactie had weekenddienst :z )

Duimen dat je voedstoer nog niet vruchtbaar is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 18:13

Ja ik hoop dat het niet is gelukt. Er zijn genoeg konijnen die nog een huisje zoeken.
Man laat ik aankomende week helpen en hoop dat het koppelen daarna goed gaat!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:25

Heeft iemand hier ervaring met een trio bestaande uit twee exrammen en een (weliswaar zeer felle en pittige) voedster?

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 22:36

Eoweyn_x schreef:
Heeft iemand hier ervaring met een trio bestaande uit twee exrammen en een (weliswaar zeer felle en pittige) voedster?

Wel met een trio. Bestaande uit 2 voedsters (eentje van 1 jaar en 5 maanden en eentje van 16 weken) en een gecastreerde ram (1 jaar en 2/3 maanden). Gaat heel goed! Ze hebben nooit ruzie :)

Ik weet niet of het met 2 rammen goed gaat...

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:48

Er valt er ook geen buiten boord? Dat is mijn ervaring met trio's.

Ik vraag dit omdat ik een beetje radeloos wordt van een van mijn koppels. Gecastr ram Flip x gecastr voedster Fiona. Voedster is halftam, een pittig ding die graag bezig. Flip is een rustige goedzak. En dit botert dus niet. Het ging iets beter, maar nu bijt ze weer in zijn poten, ze jaagt hem op, hij heeft een scheur in zijn oor...

Ik dacht aan een ram omdat ze daar beide goed mee boteren. Fiona niet met voedsters.

Ik heb nog 2 andere koppels maar ik kan niet wisselen, anders had ik dat gedaan. 6 konijnen is ook genoeg vind ik maarja.. Het laatste wat ik wil is er een herplaatsen...

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:23

Hier wordt m'n oudje (dik 8 jaar) woensdag chemisch gecastreerd, durf geen operatie meer aan maar wil hem wel een fijne oude dag geven .. ben benieuwd!

Iemand ervaring met chemische castratie van een konijn?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:29

Chemisch gecastreerd? Ik weet dat het bij paarden en honden kan, bij konijnen is er nog niet voldoende onderzoek naar gedaan voor zover ik weet.

Is castreren onder plaatselijke verdoving niks?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:55

Ik heb gebeld met de kliniek en hun doen het vaker .. heb ook de plaatselinge opvang gevraagd en zij heeft mij ook nog een kliniek doorgegeven die dit doet dus lijkt mij dat ze er wel raad mee weten.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:10

Ik zou het niet durven. Blijkbaar zitten er meer voordelen aan operatief castreren, aangezien dit vrijwel altijd operatief gebeurt. Dit wordt ook bij oudere rammen gedaan. Plaatselijk verdoofd dus. En dat overleven ze prima.

Denk niet dat je mensen met ervaringen zult vinden, vraag anders die kliniek om ervaringen?

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:45

Eoweyn_x schreef:
Er valt er ook geen buiten boord? Dat is mijn ervaring met trio's.

Tot nu toe nog niet :D

Ze liggen vaak met z'n drieën tegen elkaar aan. En eten gaat ook goed met z'n drieën uit 1 bakje!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:50

Dat is wel fijn. Hoor veel wisselende verhalen.
Denk dat ik het toch eens ga proberen, om te koppelen bij een opvang. Wil eerst alles geprobeerd hebben voor ik aan herplaatsen ga denken. 7 konijnen, oke, maar ik ga geen 4 koppels houden...

Heb ook al een gedragsdeskundige ingeschakeld, door haar tips ging het even beter, maar zodra ik weer minder aandacht voor haar heb en minder met haar bezig ben is het weer drama. Nu kan ik die aandacht wel geven maar als ik straks weer naar school ga... En ik vind het voor hem zo zielig.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:07

Hallo!

Ik wil graag 2 konijntjes aanschaffen. Aangezien het verblijf voor de konijnen helemaal klaar is was ik vandaag op konijnenjacht gegaan om mijzelf te oriënteren. Ik had zelf besloten dat ik 2 vrouwtjes konijnen wilden, maar in de dierenwinkel viel mijn oog op een koppeltje wat 2 mannen bleek te zijn. In de dierenwinkel gaf zij aan dat je nooit op voorhand een goed koppeltje kan aanschaffen zowel 2 vrouwtjes als 2 mannetjes of een vrouwtje met een mannetje samen kan problemen geven. Ik heb nu dus een optie gezet op de 2 mannetjes samen.

Alleen nu lees ik op internet dat die eigenlijk vrijwel altijd fout gaat. Op BunnyBunch las ik dat de combinatie van een jonge ram met een jonge voedster vaak goed gaat. Alleen dan zit je natuurlijk met het punt dat je het mannetje moet laten Casteren, maar tot die tijd en 2 weken daarna kunnen ze natuurlijk niet samen..

Ik dacht dat de combinatie van 2 konijnen van het zelfde geslacht wel goed zou gaan. Kan iemand mij een advies geven? Ik wil graag twee konijnen op het zelfde moment kopen en het liefst nog jonge konijntjes.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:18

Niet doen :n
Twee vrouwtjes kan soms goed gaan, 2 mannetjes heb je geheid heibel op kleine uitzondering na. Het beste is gewoon een voedster en een geholpen ram.
Bij cavia's gaan 2 geslachten vaak wel samen, bij konijnen niet.

Heb je al eens bij de opvang gekeken? Daar hebben ze vaak al koppels zitten en het is beter dan de dierenwinkel: vaak komen die bij broodfokkers vandaan en zijn ze te vroeg bij de moeder weggehaald.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:30

EskeGirl schreef:
Niet doen :n
Twee vrouwtjes kan soms goed gaan, 2 mannetjes heb je geheid heibel op kleine uitzondering na. Het beste is gewoon een voedster en een geholpen ram.
Bij cavia's gaan 2 geslachten vaak wel samen, bij konijnen niet.

Heb je al eens bij de opvang gekeken? Daar hebben ze vaak al koppels zitten en het is beter dan de dierenwinkel: vaak komen die bij broodfokkers vandaan en zijn ze te vroeg bij de moeder weggehaald.

Ik sluit me hier volledig bij aan. Veel kant en klare gezonde koppels, hoef je niet te koppelen en ze niet zoveel weken te scheiden ivm castratie. Dierenwinkelkonijnen zijn over het algemeen doorgefokt, te jong en ongezond.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:40

Ik heb mijn koppel trouwens uit de opvang (waren al volwassen, bewuste keuze), maar ze hebben er ook jongere konijnen.

Afbeelding
En Billy is ook schattig <3

Ik ken maar 1 vrij goede dierenwinkel die z'n dieren ook zelf fokt. Andere heeft kleine beestjes (week of 5) in zo'n glazen knaagdiereiland, vaak vies water enzovoorts. Beste die ik ken verkoopt helemaal geen dieren :D

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:12

Hier een koppeltje vrouwtjes wat wel goed gaat...
2 zusjes...
het kan dus ook wel goed gaan...

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:21

Dat zeggen we toch ook? Hier 2 voedsters, zusjes, die niet samen kunnen. Hoe je het ook wendt of keert, 2 rammen of 2 voedsters gaan 9 vd 10 keer fout. Niet zo verstandig om dat aan te raden dus

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:23

Ik hier ook voedsters bij elkaar wat super gaat.
Toch zou ik het niet aanraden. Idd omdat het vaker fout dan goed gaat.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 07:48

Konijnen mogen wilgentakken, dus treurwilg is ook goed? Of is dit juist weer giftig? Wil ze niet iets verkeerds geven ;)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:57

Alle soorten wilg mogen ze hebben.

Wat is bunnybunch een *pieeep* forum zeg.. Pfff