Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:39

avaluna schreef:
Hier ook legmeel (nu van Garvo, korrels worden hier ook echt niet gegeten) en best veel graan, heb ook helemaal geen dikke kippen. Verder meelwormen d'r bij, eens wat kippensnoep e.d.
Hier legt nu ook 1 van de kuifhoenders, eerste ei wel heel erg bebloed :(:) , tweede nog maar een heel klein beetje, prachtige grote, gladde, glanzende bijna witte eieren, die hadden we nog niet, hahaha, dus dat is wel leuk. Ben benieuwd wanneer de andere twee kuifhoenders aan de gang gaan en dan hebben we nog wat zijdehoenders waar we nog het eerste ei van moeten krijgen. Kan heerlijk veel uitdelen én zelf eten, natuurlijk.

Zo'n opener lijkt me ook wel wat :j , maar wij zijn nog aan het bedenken om een nieuwe kippenstal te maken, dus dat eerst maar even afwachten.

O, ja, biologisch meel had ik ook, maar is toch wel vrij prijzig, ben dus overgegaan op Garvo, heb wel nog biologisch graan, dat vind ik iig optisch beter uitzien en daar doen we ook wat langer mee.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:50

Als de kippen in een rennetje zitten en dus totaal geen fatsoenlijke beweging hebben, dan wordt er over het algemeen anders geadviseerd qua voer dan graan.
Maar als ze buiten veel te scharrelen/lopen/rennen hebben en dus de gewone kippenbeweging hebben, dan vind ik dat graan vele malen beter dan ondefinieerbare korrel. (maar nogmaals, ik ben een muts met voeren)

Ze eten dan de hele dag door zelf gras en zaden uit de grond en beestjes en zijn ook niet gefocust op graan.
Het stond bij mij onbeperkt buiten, ze aten ervan als ze van stok kwamen (maar dat kwam ook omzat ik het graan mengde met wat rozijnen, érg lekker!!!), rond een uurtje of 12 even, en -als ze het niet vergaten- een beetje voordat ze op stok gingen. Hun kroppen zaten boordevol altijd doordat ze de hele dag in de tuin aan het spitten en graven waren.

(en natuurlijk worden er altijd korrels geadviseerd, de fabrikanten willen verkopen)

Amaris

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:54

Is het fazantenvoer beter omdat het eiwitgehalte een stuk hoger is?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:03

Ik geef de alfamix trouwens als snoepvoer, om een paar handjes van door de ren te gooien of de dames uit de hand te laten eten. Best gezellig, 6 kippen tegelijk die uit twee handen eten :-).

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:04

jamaarjamaarjamaar

kippies zijn ALTIJD gezellig!

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:05

Fazantenvoer is (schijnbaar) beter omdat daar erg veel verschillende zaden inzitten. Nog meer dan in torelduivenvoer.
En ik meng het torterduivenvoer met Ardeens graan omdat in dat laatste maïs zit. Als je alleen Ardeens graan voert, dan voer je teveel maïs vandaar dat ik dat duivenvoer erbij heb.

Maar als je fazantenvoer hebt, hoef je niets meer te mengen en ben je klaar (zegt men -> heb zelf geen ervaring)

Eiwitgehalte? je bedoelt dierlijk eiwit? Dat mag niet meer in voer zitten sinds 2006 (?). Toch?
Daarom voer ik levende meelwormen. De gedroogde kan ook, maar die vonden mijn kippen maar suf ;-)

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:05

Amaris schreef:
jamaarjamaarjamaar

Zeker!!!!! *\o/*

(ik mis ze best...)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:07

Hahaha, dat klopt, ik vind het zo gezellig dat hele volk hier door hun tuin op de boerderij. Hebben inmiddels ook 3 hanen := . Elk jaar komen er ook wel weer wat kipjes bij, ook twee eenden, trouwens en in het voorjaar komen er nog twee loopeenden bij. Dochter wordt al vaak het kippenmeisje genoemd, vorig spreekbeurt op school, de kuikens mee en ze heeft dus een kuifhoender waar ze veel mee sleept, arm dier ;)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:09

Amaris schreef:
jamaarjamaarjamaar

Natuurlijk! Maar dat zijn toch wel de extra feestmomentjes :D! Zo vind ik het heen en weer geren als je iets in de ren gooit ook altijd zo hilarisch! Ze willen per sé achter het laatste lekkertje aan rennen en gaan daar dan ruzie om lopen maken!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:11

Heerlijk zo'n dagelijkse bitchfight in je tuin, over die over hun hormonen struikelende hanen nog maar niet te spreken, hahaha, zou je een tv-programma van kunnen maken :')

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:14

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:48

ik geef het allebij strooi voer en het andere. de graan vinden ze hier niet lekker. dat is wel duidelijk. denk dat biologisch of zonder korrel het best lastig voor mij is om alles te geven wat ze nodig hebben. ook geef ik groenten en meelwormen.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:50

mogen kippen ook onbeperkt mais hebben ?

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:03

ze kunnen er dik van worden. maar bij mij mogen en ze eten wat ze willen. doe het alleen niet verversen elke dag als het bakje op is dan krijgen ze pas nieuw voer

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:29

Tante Bets en Resie hebben ook niet echt het licht uitgevonden hoor! Vandaag zaten ze op de staldeur van de paarden. Durfden er niet af. Manlief heeft ze in het nachthok gezet. Ze hebben wel een kwartier buiten gespeeld, toen ik er ook was, en renden toen snel weer de stal in. hihi.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:49

Gisteren had ik iets doms gedaan…. (bleek achteraf)

Ik heb de ramen van de schuur helemaal beplakt met vuilniszakken zodat het ’s ochtends langer donker blijft.

Nu wilden de mini-kips gisteren niet de schuur in, Bets zat al op dr plekje maar de twee mini’s liepen nog in de regen… dussss ik heb het licht in de schuur aangedaan. Met als gevolg dat Bets weer van dr slaapplek kwam, maar de twee minikips wel naar binnen liepen.

Ik dacht: mooi! licht uit, deur dicht en kips gevangen.

Vanmorgen kwam in in de schuur…. Zat Bets op de grond, Binkie zat op de pallet en Bibi was kwijt. :=

Bets en Binks waren snel genoeg naar buiten, ikke Bibi zoeken, die was ergens op een vreemde plek in een kast gaan zitten…. >;)

Het was dus gewoon te donker gisteren… die konden hun plekjes niet meer vinden in de duisternis… ocharme… -O-

Wat heb ik nu geleerd… deur pas dicht en/of licht pas uit als de kips vast op hun pallet zitten. :)*

maar ik had wel weer drie eitjes! *\o/*

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:53

Ik heb een probleem!

Heb 3 kipjes, sinds gister had 1 kip bloed bij zijn kam. Door het hele hok en ren is bloed te vinden. Super zielig natuurlijk! Dus vanacht alleen in een doos gezet zodat die kon rusten en ik m in de gaten kon houden. Vanochtend wou ik der terug zetten en toen vloog een andere kip gelijk op haar af. Dus die kip heeft haar denk ik gepakt. Die heb ik nu alleen zitten sinds vanmorgen, ga haar nu terug zetten kijken hoe het gaat.

Iemand ervaring en tips wat ik het best kan doen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:58

hihi Amaris!

Wortelsussie, apart zetten hoor! Kippen hebben best lang tijd nodig om te wennen aan elkaar.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:59

Antheman schreef:
hihi Amaris!

Wortelsussie, apart zetten hoor! Kippen hebben best lang tijd nodig om te wennen aan elkaar.

Ze komen uit het zelfde nest, of naja bij de fokker zaten ze al bij elkaar en wij hebben ze nu ruim een half jaar.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:44

Och gerrum... Ik moest vrij onverwachts invallen op mijn werk, had in alle haast oppas geregeld voor de kids. Is er vanmorgen een kip ontsnapt. Ze liep al de hele tijd in de tuin, in dit weer :(:) Gelukkig kan ze de tuin niet uit. Maar er is verder weinig beschutting en ze liep zo klagerig te kakelen...
Volgens mij is ze héél erg blij dat ze weer lekker veilig bij d'r zusters in de ren zit!
Ze hebben kippensnoep gekregen voor de schrik :')

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:47

Oh god ik las in de gauwigheid 'ze hebben kippensoep gekregen voor de schrik' -O-

_O-

Ik denk dah kan nie kloppen nie! en inderdaad :')

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:50

_O- Groentesoep voor pony's en kippensoep voor kippies :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:19

De kippen hadden hun pikorde uit te zoeken gisteren.

De new Hampshires gingen direct op stok, maar Dot-com stuurde ze daar weg. Met veel kabaal gingen ze weer naar de grond en Henk scheurt nog even achter ze aan. Vervolgens gaan Dot-com en Dot-net op de stok van de new Hampshires zitten....(waar ze nooit zitten!) De hempies waren maar in een laag hoekje gekropen.

Enfin, later, toen was t rustig, zat iedereen weer op zijn plek.

De hempies zijn wel watjes hoor, met weer zoals gisteren komen ze vrijwel niet buiten. Ze scharrelen wel heerlijk door de stal en kantine heen, ook gezellig.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:40

Mijn hokopener is gemonteerd vandaag en het dicht doen ging vanavond alvast goed *\o/*. Nu morgenvroeg eens zien of hij ook open gaat :D. Moet hem wel wat anders afstellen qua lichtgevoeligheid, want volgens mij waren de dames vanavond echt net 10 minuutjes binnen toen het hok dicht ging. Ben er blij mee!

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 08:40

@ Antheman
Oohhhh, wat een suffe Hempies heb jij zeg :D
Gewoon binnenspelen als het een beetje miezert, hihi!
Hebben ze je bank al ontdekt????

En hoe is het met Dot-info?

@Speedster
Die hokopener klinkt als een heerlijke luxe!