Het grote gerbiltopic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rosie

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:33

Hoi! Je foto's doen het niet helaas.
Ik zou mijn gerbils zelf nooit pepernoten geven, ik denk niet dat dit goed voor ze is door de suikers en toegevoegde 'rommel'.

Ik ben benieuwd naar je foto's, misschien even een andere uploadsite gebruiken?

Diaana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:33

@Magrathea: ik heb toch maar gekozen voor 2 vrouwtjes, wat meer actie lijkt me toch wel wat leuker. Hoewel de fokker zei dat het per koppel echt verschillend is.. dat ze ook vrouwtjes heeft die zich als jut en jul gedragen en een mannenkoppel dat ADHD verschijnselen had :))
@EskeGirl: ja ik had inderdaad gelezen veel zaagsel en hooi.. welk soort zaagsel gebruiken jullie want ik las ergens dat het ook erg stoffig is en dat dit niet goed is?
@LuckyLuna: ik kan jou foto's helaas ook niet zien!

Mijn vriend was trouwens eerst tegen onder het mom van: "nee, we zijn geen dierentuin en ik hoef die stomme ratten niet". Hij is nu al wel de hele dag bezig met een huisje bouwen :)) _O-

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:51

Oh ja hier echt wel mucho dierentuin hoor! :D Als we groter wonen komt er ook een goudhamster (die zijn knuffeliger dan de gerbils, is toch ook wel leuk) en twee katten (katten want dat missen we allebei nu, twee omdat we toch best veel weg zijn :) ). En eigenlijk ben ik nog steeds op zoek naar iets gaafs, een exotisch zoogdiertje ofzo :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:21

Diaana schreef:
@Magrathea: ik heb toch maar gekozen voor 2 vrouwtjes, wat meer actie lijkt me toch wel wat leuker. Hoewel de fokker zei dat het per koppel echt verschillend is.. dat ze ook vrouwtjes heeft die zich als jut en jul gedragen en een mannenkoppel dat ADHD verschijnselen had :))
@EskeGirl: ja ik had inderdaad gelezen veel zaagsel en hooi.. welk soort zaagsel gebruiken jullie want ik las ergens dat het ook erg stoffig is en dat dit niet goed is?
@LuckyLuna: ik kan jou foto's helaas ook niet zien!

Mijn vriend was trouwens eerst tegen onder het mom van: "nee, we zijn geen dierentuin en ik hoef die stomme ratten niet". Hij is nu al wel de hele dag bezig met een huisje bouwen :)) _O-

Ik heb gewoon zaagsel uit de dierenwinkel/intratuin gemengt met No smell en hooi. En daarnaast krijgen ze een paar keer in de week een pluk hooi :).

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:32

@Diaana Ik gebruik Mini Hemp ipv zaagsel ivm de giftige stoffen inderdaad. En daarnaast gooi ik er Supasoft Bedding, Eco-nest en een beetje Cotton Comfort doorheen :) En uiteraard elke dag/om de dag krijgen ze vers hooi. (http://www.gerbilshopqueenies.nl/bodemb ... g-en-hooi/)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:51

Queenies is een goede zaak. Behalve dat mijn gerbil van hun alles behalve tam wordt :=.
Zal wel precies een uitzondering zijn, heb er flink wat tijd aan besteed, maar echt zo tam als m'n vorige is ze niet geworden.
In ieder geval is ze wat minder angstig dan eerst.

Mijn oom heeft nu nog 1 gerbil over (van 5!), die zal binnenkort, net als zijn vriendje vorige week, ook dood gaan. Hij wil geen nieuwe meer, dus misschien kan ik zijn kooi wel overnemen (is groter dan de mijne). Hoop dat het lukt, deze kooi is voor het mooi net iets aan de krappe kant.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 22-01-14 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:59

@ Eskegirl: Je 1? :P Zou fijn zijn als je die over kunt nemen!
@ Luckyluna: Ik kan je foto's ook niet zien helaas, ben wel benieuwd naar ze. Zou ze idd geen pepernoten geven, die zijn niet gezond! Op de vorige pagina staat een link met tussendoortjes die ze wel/niet mogen hebben, daar staat vast wel iets tussen dat jouw gerbils ook lekker vinden.
@ Diaana: Ik gebruik Cotton Comfert met een half pak Supasoft Bedding. Ik had er eerst zaagsel in maar nu niet meer; het schijnt giftig te zijn en mijn hele kamer zat onder het stof _O-

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:59

Oom, even verbeterd :')

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:04

Ah, oke :D

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:10

Uhm ohw, zaagsel giftig? Dat wist ik niet, heb het eigenlijk altijd gebruikt.. Bij de Welkoop hebben ze ook wel hennep, en no smell. Is hennep wel een goede bodembedekking? Eventueel samen met een beetje zaagsel?
Hooi hebben ze hier ook altijd, en regelmatig een pluk erbij :)

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:13

Ja er zit in het meeste zaagsel giftige stoffen doordat het van naaldbomen is gemaakt. De meningen zijn wel verdeeld maar ik neem liever geen risico. Hennep is prima ipv zaagsel :j

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:16

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:33

Ah dankje Karlijn :) Ik gebruik het al zo lang en nooit problemen mee gehad, maar denk dat ik het maar ga mengen met hennep :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:41

Mijne staan al 5 of 6 jaar op zaagsel, nog geen problemen mee gehad.

M'n ouders willen geen grotere kooi :(.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:07

Ik denk dat ik een Anorexiagerbil heb :')
Terwijl Esya van m'n hand zit te eten, rent Syndra als een idioot door het renrad. Ik kan der echt niet verleiden met heerlijke zonnebloem pitjes. Ze zit al meer dan een uur regelmatig in het renrad. Soms vliegt ze bijna over de kop :+

Diaana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:49

Ik speel maar op safe en heb Hemp, Supa- soft bedding en Econest besteld (hoef ik hopelijk ook niet iedere dag te stoffen +:)+ )
De vrouw waar ik ze over 3 weekjes mag halen gebruikt corbo, dat zijn maiskernkorrels omdat zaagsel idd te stoffig is.. over giftig zijn zei ze niks verder.. Ze stuurt van het weekend als het goed is weer foto's *\o/*

hahah dan heb je in ieder geval twee leuke tegenpooltjes Madelon!

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:22

Ik ga zondag het terrarium bij Queenies ophalen! :)
Ik had een 15 kg mini hemp gekocht en toen ging mn konijn dood :( maar die kan ik straks mooi voor de gerbils gebruiken :)
Zou ik wel iets van soft bedding moeten hebben? Ik heb ergens gelezen dat gerbils ook hun eigen bedding 'maken' door papier, karton etc in stukjes te knagen :)
Hooi krijgen ze uiteraard, als bodembedekking en kruidenhooi om te eten.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:36

@Diaana Zeker :D
@Albion Hoeft niet, geef ze wc-rollen en wcpapier/tissues en zemaken hun eigen bedding wel maar het kan natuurlijk nooit kwaad om er nog een pak supasoft bedding bij de kopen. Daar doe je heel lang mee :j

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:51

ik vind het altijd lastig om iets van wc papier erin te doen. ons wcpapier is namelijk niet helemaal wit (maar blauwe lijntjes staan erop). de rolletjes gaan wel altijd het hok in! verder weet ik niet goed wat ik in het hok kan doen, aangezien ik gelezen had dat kleurstof niet goed is? dus verpakkingen van evergreens enzo gaat niet toch?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:14

Ik heb hier ook twee van die piep dames zitten :') Die kunnen enorm met elkaar klooien en af en toe heel erg piepen. Uiteindelijk valt het altijd wel mee :=

@Albion: Supasoft vind ik wel heel fijn om als extra te gebruiken. Hier krijgen ze een pak zaagsel als bodembedekking en daarbij een paar handen supasoft. Dat wordt dan altijd tot op het laatste sprietje opgezocht om een nestje van te maken. Daarnaast krijgen ze ook wc rollen, doosjes, wc papier, hooi etc als nestmateriaal. Het karton gebruiken ze niet echt, dat wordt alleen maar helemaal versnipperd. Maar wc papier wordt meteen het nest ingesleept, verscheurt en vakkundig in het nest bewerkt :')

xMyrth: Zulk soort wc papier hebben wij ook en dat is altijd goed gegaan. Over het algemeen eten gerbils het papier/karton niet op dus ze zullen geen schadelijke stoffen binnen krijgen. Hier krijgen ze juist doosjes zoals verpakkingen van evergreens, cup a soup, mueslirepen etc...

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:24

Oke dan zal ik ook de verpakkingen van evergreens & cracottes enzo er eens indoen haha :D

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:54

Ja ik doe dat zelf ook altijd hoor :) De bak wordt ook lekker kleurrijk door al die verschillende karton snippertjes haha. Ik geef ze vaak ook een doosje met iets lekkers er in, een paar zonnebloempitjes oid en dan daar boven op hooi en/of wc papier. Dan zijn ze weer even zoet :+

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:28

oliebol, parasietendruppel in Syndra der oog.. Ze heeft der oog wel gewoon open maar zal ik hier iets mee moeten?
Edit: Inmiddels met lenzenvloeistof uitgespoeld. Gebruiken we ook altijd bij onze hond als ze vieze ogen heeft.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:58

Hallo allemaal, zou ik met jullie mee mogen praten?
Ik ben sinds vanochtend eigenaar van twee gerbil vrouwtjes. :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:00

Tuurlijk, welkom!