[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 23:00

Esther_r20 schreef:
Spruit schreef:
Bedoel je de hyphessobrycon amandae Joanieke? Die heb ik en die zijn ontzettend schuchter.. ik weet dat ik ze heb omdat ik ze elke week wel een keer tel, niet omdat ze zich zo goed laten zien :+

Ik heb deze ook, maar bij mij zijn het juist de meest speelse visjes in de bak. Ze zwemmen overal en nergens en laten zich door niemand afschrikken
Ik vind het heel leuke visjes

Ja die! Ik heb ze zelf nooit gehad, maar waar ik ze zag waren ze in ieder geval niet schuw. :D

DiscoDipp

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 23:46

Ik heb ook vuurtetra’s, bij mij zijn ze ook super actief en helemaal niet schuw! Echt grappige visjes :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 06:15

Ze zaten bij mij bij de heterandria formosa's in, die zouden toch wel als goede ditherfish moeten werken :=

Puntius titteya is ook leuk! Helaas te klein voor haar bakje. Die vis wil ik nog wel eens in een tobbe buiten proberen als er ooit een einde komt aan de Tanichthys albanubes hier :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:49

Pff. 2 corydoras panda dood. Vorige week eentje en vanochtend vinden we er weer 1.
Ik snap er echt helemaal niks van -O-

Vandaag gaat mijn vriend even proberen langs de winkel te gaan en de panda en water weer even na te laten kijken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:51

jij had toch veel alg in je bak en daar een middeltje voor?
kan het daar misschien van komen?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:03

Nee geen middeltje tegen alg.
Heb algeneters tegen alg. En afgelopen zaterdag fosfaat toegevoegd.
Voor de tijd was die panda al dood. Die andere misschien van de fosfaat?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:09

dan zou je al hoog gedoseerd moeten hebben denk ik.
maar ik heb totaal geen verstand van fosfaat en wat het doet.
zou alles even nakijken wat een eventuele oorzaak kan zijn?
als je er al achter komt

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:49

Nee gewoon volgens beschrijving. Zelfs iets lager. :(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:27

Ik heb dat ook eens met een groepje panda’s gehad. 7 gehaald en binnen een maand 3 dood. Alleen die panda’s. Waardes goed, enz.
We hebben er een half jaar geleden 4 bij gehaald bij dezelfde winkel en die doen het nog steeds super. Geen idee waar het aan lag.

Papa is eindelijk uit zijn hol. Vanmorgen de laatste (denk ik) kleine er uit gevist. Er zitten er nu 9 in totaal apart.
Papa’s gewei is echt enorm inmiddels. Mama is heel licht geel, maar hij is juist donker en echt tegen het gouden aan.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:48

Panda's zijn veelal zwakker, inteelt is daaŕ een groot probleem. Vaak heb je een betere kans als je ze bij een particulier weghaald. Dan kun je je vak nog zo goed voor elkaar hebben maar dan gaan ze gewoon :(

Daihyo, wat een kop al ja :D

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:13

Ja had ik begrepen.
Water zag er heel goed uit. Wellicht voerden we de betta wat te weinig.
Dus die gaan we nu 2x in de week ook diepvries voer geven, ipv korrels.

Nieuwe panda's meegenomen. 2 is ook zo sneu. De grootste uitgekozen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:23

Afbeelding

Graag klets ik mee :) Ben beetje aquarium beginner, ooit wel guppies gehad maar nu sinds paar weken een aquarium overgenomen van iemand. Probeer het zo goed mogelijk te doen voor de dieren die er in zaten, me inlezen enz. En algen bestrijden, want dat is wel beetje een plaag.
Daarnaast wil ik het nog een beetje mooier bouwen met misschien nog 1 of 2 extra plantjes. (Of twee die vol algen zitten nog vervangen...)

edit:
Ik heb dus Rode Rio's er in zitten (Hyphessobrycon flammeus) en Koperzalmpjes (Hasemania nana) en er zat één Guppy in en één algeneter (weet niet welke soort).

Nu is mijn idee dat de Guppy graag 1-2 soortgenootjes heeft. En de Koperzalm, die zijn nu met 4, maar op veel websites staat dat ze minimaal met 6 moeten zijn?

Verdere tips ook erg welkom :j
Laatst bijgewerkt door Safiera op 06-05-20 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:30

Welkom! Wat heb je er in zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 06:34

Welkom Safiera!

Extra plantjes zijn altijd goed, ik zou de meest bealgde plantjes zelf wel weghalen. Heb je een idee wat voor algen je hebt? Soms helpt een volledige black-out (enkele dagen volledig duister).
De koperzalmen hebben, om tot hun recht te komen, een aquarium van minstens 80cm nodig. Rode rio's kunnen echte etterbakken zijn, dus ik zou de koperzalmen verkopen/naar een dierenwinkel brengen en hier 2 mannelijke guppen voor terug nemen met een kortere staart. Deze zijn namelijk net als de Rio druk en een korte staart nodigt minder uit om aangevreten te worden.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:10

Bedankt voor jullie feedback op de mogelijke vissen!

De vuurtetra staat ook op mijn lijstje, maar de Boraras brigittae vind ik wat leuker met de streep over de zij.

Als ik in de winkel ben kijk ik ook wel even naar het gedrag, ik denk dat als ze super schuw zijn in de winkel dat het thuis niet veel beter wordt :)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:46

Tof bakje Melyoramel! Ik ga wel mee met het advies van Spruit. Mijn ervaring is wel dat visjes die in de winkel heel schuw lijken nog best wel bij trekken als ze in een aquarium komen in een rustigere omgeving en met meer verstopplekken, heeft vaak gewoon wat tijd nodig :)

Afbeelding

Mijn oudste betta is helaas overleden en zijn 20L bakje staat zoals op de foto te zien is nu dus leeg. Toen ik dit bakje ging inrichten had ik meer ideeën dan ruimte, maar op dit moment ben ik totaal inspiratieloos. Dus ik dacht laat ik het hier eens in de groep gooien, misschien heeft iemand hier een tof idee :D Eigenlijk moet het stuk hout met die (inmiddels gigantische) anubias nana eruit, maar ik vind het zo'n mooi ding.. Wat zouden jullie met zo'n bakje doen, behalve de ruiten een keer goed schoonmaken? :+

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:09

Spruit schreef:
Welkom Safiera!

Extra plantjes zijn altijd goed, ik zou de meest bealgde plantjes zelf wel weghalen. Heb je een idee wat voor algen je hebt? Soms helpt een volledige black-out (enkele dagen volledig duister).
De koperzalmen hebben, om tot hun recht te komen, een aquarium van minstens 80cm nodig. Rode rio's kunnen echte etterbakken zijn, dus ik zou de koperzalmen verkopen/naar een dierenwinkel brengen en hier 2 mannelijke guppen voor terug nemen met een kortere staart. Deze zijn namelijk net als de Rio druk en een korte staart nodigt minder uit om aangevreten te worden.

Ik geloof dat het Bruine Alg is. Heb nu al minder uren licht aan inderdaad, dat lijkt ook wel te helpen.

Dan ga ik de Koperzalmpjes weg doen denk ik, ze zijn ook echt ontzettend druk en ik denk ook wel dat meer plaats fijner is voor ze. Jagen elkaar ook steeds op...
Mijn Rode Rio's zijn juist heel erg rustig? Ze laten alle anderen ook 100% met rust. Zouden ze dan ziek of oud zijn?

Bedankt voor de tip over de Guppen! En daarvan juist twee mannetjes? Niet meer vrouwtjes dan mannetjes zodat ze niet zo opgejaagd worden? (Las ik ergens)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:28

Guppen in verhouding 1 man met 2 vrouwen. Ik heb alleen maar 5 mannen (endlerguppen) omdat wij geen kleintjes wilden. Dat gaat prima in een grotere bak.

Vanillia: kun je het gras niet flink snoeien en de anubias zo laten of hooguit een beetje snoeien? Dan heb je een prima garnalenbak :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:17

vanillia , die anubias kun je makkelijk stekken toch.
gewoon stukjes er af scheuren en dan maak je alles net even anders weer vast :j

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:39

Hoe maken jullie dat vast? Wij houden met houtjes de plant omlaag. Het zat eerder vast met visdraad. Maar de plantjes zijn los geraakt

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:46

Ik zou het mos snoeien en de anubias wat kleiner maken inderdaad. Prima bakje dan toch!

Ik maak het vast met lijm altijd, van superfish bijv. Even steen/hout droogdeppen, dotje lijm erom, vast drukken en klaar

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:12

Echt zo snel? Dan ga ik dat keertje doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:37

Tie wrap heb ik hier gebruikt :P

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:39

Ik ga eens proberen wat het doet om de anubias flink te stekken en het mos wat te fatsoeneren. Als het dan nog niks is kan ik altijd nog alles eruit halen.

Ik bind het mos gewoon vast met wat naaigaren, heb geen visdraad en dat werkt al jaren prima :=

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:10

Mocht je Anubias stekjes teveel hebben, ik hou me aanbevolen :D

---------------

Edit:

Ik was verliefd :o

Afbeelding

Zijn kleuren lijken niet zo fel want de lamp is uit tijdens (druppel)acclimatiseren. Hij zat in een bak met endlers en liet zich wegjagen door die kleine mannetjes, dus lijkt een rustig karakter te hebben.
Mocht het niet goed gaan met de Corydoras en garnalen, dan krijgt hij de 20L voor zichzelf en verhuizen de garnalen daaruit naar de 85L.