Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
cursebreaker schreef:Bedankt voor de tips en het delen van ervaringen. Dat doet me wel even goed op het moment, thanks![]()
De beheerder van de Vermiste Honden pagina had het toevallig ook over die Tracktive net en daar zou ze me straks over bellen om wat meer over te vertellen. Dat ding kan denk ik geen kwaad. Je hoopt het natuurlijk niet nodig te hebben, maar het is idd wel verdomde handig ja.
dierenfan schreef:Qua loslaten is altijd moeilijk... De herders hier zijn zo giga baas gericht daar nooit echt problemen mee gehad. Maar kom sowieso nooit in losloopgebieden en laat al jaren niet spelen met onbekende honden tenzij op het werk in afgezette omgeving.
Kymo, op en tot jachtterrier in gedrag was zeer zelfstandig. Heb hem enkel los gelaten waar vrijwel geen controle nodig was. Hem laten doen tot kilometers afstand (die hind is zoooo snel) en enkel stevig beloond als hij zich kwam melden. Ben ze (4 vd roedel) 3x kwijt geweest toen er zeer onverwachts wild bleek te zijn. Alle keren kwamen ze terug. Die keren niet beloond overigens, wel heellll kwaad geweest. 3de keer ging kymo niet mee met de rest overigens en hem toen de hoofdprijs gegeven uiteraard.
Nu is hij 14 maanden en zeer zelfstandig maarrr zoekt mij altijd terug op en blijft binnen kilometer. Hier nu al flink aan het jagen en regelmatig vuurwerk maar gelukkig lijkt hij amper te reageren dit jaar.
Zou dus proberen ipv haar los lopen te regelen te gaan maken dat de rollen sowieso omdraaien. Dus niet jij die haar mee roept maar hond die ziet dat baas vertrekt en zelf de baas op zoekt. Hetzelfde resultaat maar dan ipv de regelaar wordt je het bekende vaste, lekkere punt. Zal haar zelfstandiger maken en zelf verzekerder. Daardoor waarschijnlijk ook minder snel in paniek.
Heb 1x mee gelopen bij een doggy dating maar vond het absoluut niet voor herhaling. De samengestelde groep vond zich al vlot erg sterk en joegen andere honden in losloopgebied op. De mijne deden net zo hard mee helaas. Dus was eerste en laatste keer. Heb een eigen vaste roedel en soms loopt er iemand met honden extra mee maar verder 0 contact eigenlijk met vreemde honden. Heeft hier ook geen meerwaarde en kan het ontlopen gelukkig
KimD schreef:Mocht je het 'bulderen' willen trainen zouden we altijd een keertje samen kunnen gaan wandelen. Die van ons blijven als roedel bij elkaar maar bulderen, spelen en rennen wel, maar kunnen goed negeren.
Als je het prettig vind kun je Ayra gewoon aan de (lange) riem houden, maar dan ervaart ze wel een keer op een positieve manier het energie niveau.
dierenfan schreef:Oh bij weg rennen in blinde paniek zou ik ook noiit kwaad worden hoor. Absoluut overladen met knuffels enz zodra ik ze terug zou hebben. Maar bij bewust gaan jagen en mij totaal vergeten dat is wat anders. Op 2 vd 3 locaties lopen ze nog steeds niet los en zal niet meer gebeuren ook. Jagen zit er helaas zo erg in dat ik geen risico neem. Er op trainen is vrijwel onmogelijk dus voorkomen is enige optie.
Zou overigens nooit een 20 meter lijn gaan gebruiken. De eerste en beste jolige labrador gaat er met de lijn vandoor zou ik vrezen... Gewoon kijken wat ze qua reactie geeft de eerste keer weer daar en met heel lekkers elke keer belonen zodra ze bij jou komt. Groot worden en dingen leren zonder kleine en grote misstappen gaat zelden
Simoonzel schreef:Eng hoor Cursebreaker! Had je natuurlijk niet aan kunnen zien komen. En wat loslopen betreft moet je natuurlijk altijd blijven oefenen. Voor je eigen zekerheid kun je er inderdaad altijd een lange lijn aan doen en dan gewoon heel veel oefenen. Met Popo zorg ik ook dat het aan mijn zij altijd feest is. Daardoor komt hij ook naar mij als hij iets eng vindt. Blinde paniek heb ik gelukkig nog nooit bij hem gezien. Hij is wel een keer achterna gezeten door een hele roedel van een uitlaatservice (bijna 20 honden) maar toen kwam hij gelukkig ook terug. Daar was ik niet zo van gecharmeerd ook.
@ dierenfan met een hele roedel zou ik ook niet zo snel een doggydate opzoeken! Voor Popo is het een fijne tool om toch samen te kunnen wandelen. Gelukkig nog geen last gehad van een losgeslagen roedelgevoel maar als we andere honden tegenkomen in een grote groep roep ik Popo altijd bij me, dat vind ik wel zo netjes.
Kaus schreef:Ik neem ook weleens balletjes mee naar losloopgebied. Neem er wel altijd een stuk of vier mee, als andere honden dan mee willen doen is er een balletje voor iedereenMaar wel alleen als baasje zegt dat het mag en de honden niet bezitterig zijn op het balletje. Geen zin in gewonde honden
Anna79 schreef:Heftig cursebreaker! Kan me voorstellen dat je er even helemaal af bent.
Ik ben Mila een keer kwijt geweest toen ze in het park een fietser achterna vloog, 3 straten verder was ze en ik zag haar niet meer. Gelukkig kwam ze uit zichzelf weer terug, maar jeetje wat was ik toen ook geschrokken.
Vorige week in een losloopgebied is ze achterna gezeten door 2 grote Zwitserse Sennen honden. Ze vloog er jankend vandoor een bossage door en een fietspad op en uit het zicht. Toen stond ik ook aardig te bibberen. Gelukkig kwam ze toen vrij snel weer terug samen met die andere honden en wou ze ermee spelen![]()
Wat is dat trouwens met die mensen die in een losloopgebied met hun hond balletje gaan gooien en dan chagrijnig worden als jouw hond het balletje van hun hond vangtLaat dat balletje toch thuis!
Kaus schreef:Ik neem ook weleens balletjes mee naar losloopgebied. Neem er wel altijd een stuk of vier mee, als andere honden dan mee willen doen is er een balletje voor iedereenMaar wel alleen als baasje zegt dat het mag en de honden niet bezitterig zijn op het balletje. Geen zin in gewonde honden