De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laughterline

Re: De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:13

Ja... m’n vriend en bijnamen :')

Ziggy begint wat donkerder te worden Volgensmij! Toen ik dr net had was ze een stuk lichter. Maar op deze foto is het misschien de schaduw van het hek, zou ook kunnen haha.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:52

Bwahaha :') Die foto (z'n gezicht inderdaad! :') ) en die bijnaam hahaha _O-

Hier ook alles overleeft :D Voor kerst allemaal een haychunk gekregen, waren ze erg blij mee :')

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 07:36

Sylke104 schreef:
Nee :Y)

[ [url=m/CSI21W.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha geweldig!!

Kerst hebben ze hier overleefd, de storm van gisteren heeft wel het hok kapot gemaakt -O-

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 09:00

Ah nee -O- ...

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:34

Oh nee! Dat is flink balen! Is het te repareren?

Hahaha, zigbat :')

Lekkere verrassing voor de konijnen, Utopia!

Hier zit al een tijd het plexiglas voor het gaas van het cavia hok. De caafs staan nu ook lekker onder de overkapping. Lekker beschut :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:02

Plexiglas is ook een goed idee! Ik heb van dat doorzichtige tafelzeil er voor gemaakt.

Wel balen, misschien is het wel te repareren. De scharnieren zijn verbogen van 1 deurtje. Gisteren niet goed gekeken want het was echt rot weer. Vandaag maar eens doen :)

Maakt niet zo heel veel uit want er zou toch een nieuw hok komen i.v.m. nieuw konijn.

Wat betreft het nieuwe konijn weet ik alleen niet goed hoe ik het moet doen. Ik zit nog al klem met mijn gedachten.

Stel ik koop een ram, net bij de moeder weg. Dan is hij nog niet vruchtbaar maar moet hij na zo'n 2 maand gecastreerd worden. Koppel je dan direct als hij komt en haal je hem daarna weg of wacht je tot na het castreren?

Dat zou dan betekenen dat het nieuwe konijn een tijd apart moet zitten. Ik heb niet echt die mogelijkheid behalve in een hok. Dus dan zou ik hem een tijd in een, te klein, hok moeten zetten of speciaal voor de gelegenheid een nieuw hok moeten kopen.

Dan het koppelen waar ik geen ervaring mee heb en ook niemand ken in mijn omgeving. Op een neutrale plek, dan zou het in huis hier moeten. Hoe ga ik een plek afzetten :')? En dan koppelen met 1 voedster, de dominante.
Mijn konijnen houden er niet van om opgepakt te worden en ik houd er ook niet zo van, haha.
Of is koppelen niet nodig omdat ze een ruimte hebben van 40m2?
En kan ik een baby konijn wel direct buiten houden of beter wachten tot het voorjaar?

Zoveel vragen... En het klinkt als een hele onderneming waar zoveel fout kan gaan.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 10:37

Uh, wij hadden Blik wel bij Stoffer, maar dat was omdat we dachten dat het een meisje was... Helaas had ie ballen :') .
Dus vanwege vruchtbaarheid hoefden die niet uit elkaar, maar hebben wij Blik laten castreren toen ie 5 maandjes was.
Het ging pas echt goed toen we zijn verhuisd. Want toen rook het huis nog niet naar konijn.

Ik zou wel koppelen op een neutrale plek. Wij deden de badkamer. Flink wat oude handdoeken erop, zodat ze niet weggleden en koppelen maar :D.
Afbeelding
Blik houdt nogal van gesandwitched worden...

Onze konijnen hadden 60m2 huis, maar konden ook gewoon jagen hoor.. Pas toen we zijn verhuisd ging het echt 100% goed, en we zaten al te denken dat 1 van de 2 weg moest... Maar omdat we gingen verhuizen (nee, niet voor konijnen) rook het nieuwe huis niet naar 1 van de konijnen en hadden ze gezamelijke stress. Klinkt gemeen, maar dat hielp echt :') .

Mijn tip is wel om je ruimte even schoon te maken, als je hebt gekoppeld en je zet ze terug in het hok dan ruikt het wat minder naar je eerste konijn.

Qua buiten houden heb ik geen ervaring mee, ik heb binnen konijntjes.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:02

Wat een schatjes komen er weer voorbij <3

Mjetterd.
Ik zou in jouw geval naar een opvang gaan en daar je huidige konijn(en) een reeds gecastreerd mannetje laten uitzoeken! Hun helpen je ook met koppelen en dan zit je niet met 2 aparte hokken/rennen. Wel thuis dan een weekje op neutraal terrein houden.
OF je gaat voor een gecastreerde ram van MP oid maar dan zit je wel met het koppelen en wat doe je dan als het geen match blijkt te zijn?!

Hier leven de konijnen ook nog allemaal :Y)
Afbeelding

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:17

Bedankt voor de tips! Badkamer is een optie maar die is wel maar 2m2, misschien wat klein.

Konijn uit opvang of marktplaats heb ik al naar gekeken. Opvang had en heeft nog steeds mijn voorkeur, maar ik wil graag een Vlaamse reus dus dan moet ik echt geluk hebben.

Als het geen match blijkt te zijn? Een vierde konijn erbij denk ik :')?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 11:27

_Tarzan schreef:
Wat een schatjes komen er weer voorbij <3

Mjetterd.
Ik zou in jouw geval naar een opvang gaan en daar je huidige konijn(en) een reeds gecastreerd mannetje laten uitzoeken! Hun helpen je ook met koppelen en dan zit je niet met 2 aparte hokken/rennen. Wel thuis dan een weekje op neutraal terrein houden.
OF je gaat voor een gecastreerde ram van MP oid maar dan zit je wel met het koppelen en wat doe je dan als het geen match blijkt te zijn?!

Hier leven de konijnen ook nog allemaal :Y)
[ [url=m/76LTB2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die kop _O- .

Je hebt nooit genoeg konijnen Mjetterd! Al is mijn vriend het daar niet mee eens :')

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:20

Hahaha ja Suus heet mij altijd van harte welkom _O-

Mjetterd, dan misschien toch kijken bij een fokker en zelf koppelen, ik kan je op afstand wel wat helpen (Heb ik bij LL ook gedaan :+ )

En ik ga met Esther mee, konijnen heb je nooit genoeg :')

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:27

Tarzan wat heb je een tof verblijf! Hoe hoog is het? Kun je er zelf een beetje in lopen? En qua schoonmaken, veeg je het eens in de zoveel tijd aan?

Ik heb geen haast met een nieuw konijn en ben ook een beetje aan het rondvragen bij fokkers hier in de buurt. Maar ik wil wel een vlaamse of duitse reus. Zo ik een beetje lees is de slagingspercentage voor het koppelen van aan gecastreerde ram ook wel redelijk hoog toch?
Of afstand koppelhulp klinkt goed! :j

En hoe zit het met een jonge ram, eerst koppelen, dan castreren en daarna er weer bij of eerst een tijd apart en koppelen na het castreren?

Konijnen nooit genoeg geloof ik direct, ik denk alleen dat mijn man mee gaat in de mening van de vriend van Esther :j
En ik wil ook nog cavia's, dus ik moet hem te vriend houden :Y)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 15:29

Wat balen dat je hok kapot is Mjetterd! Hopelijk is het nog te repareren! Wat betreft buiten/binnen: als de konijntjes nu buiten zitten, ook baby's die bij hun moeder weggaan, kunnen ze gewoon buiten blijven. Deze kunnen evt. ook naar binnen, als ze niet direct naast de verwarming komen te staan, en zullen dan hun wintervacht verliezen. Maar andersom kan niet, als de konijntjes nu binnen zitten, zul je tot de lente moeten wachten met weer buiten zetten..

Voor het wanneer castreren en wanneer wel/niet koppelen ben ik zelf ook nog zoekende := Dus als iemand hier de gouden tip daarvoor heeft... luister ik graag mee! :D

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 01:23

Oooh nee wat zonde van je hok! -O-

Hier geen ervaring met koppelen, dus kan je niet helpen...

Och tarzan wat een leuke foto en wat hebben ze een ruimte! <3

Ook schattige foto van stoffer en blik _O-
Ik blijf die namen geniaal vinden haha

Hoe is het met de beebies??

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:49

Iegh we hebben ratten in het hok.... muizen hadden we al alleen die zijn wel verdwenen sinds we gif hebben neergelegd. Maar nu vond mijn dochter van de week een dode rat.... en er ligt ook rattenpoep op sommige plekken.
Ik heb ook het idee dat ze zitten te wroeten in de poep/plashoeken van de konijnen. Daar ligt strooisel en stro en dat ligt helemaal omgewoeld.
Kan dat kwaad, ratten bij de konijnen?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:16

Mjetterd, het is helaas net niet hoog genoeg om echt recht te staan (Wilden niet boven de schutting van de buren uitkomen omdat hun er anders tegenaan kijken) Maar is zo ongeveer 1.60m hoog dus met je hoofd gebogen kun je er gewoon doorheen lopen.
Ja gewoon elke dag even vegen en dan hou je het goed schoon :)

Ik zou als je voor een jonkie gaat deze apart houden tot je gaat castreren en 2 weken na het castreren koppelen. Dit omdat je jonkie rond 8-10 weken mee krijgt en ze rond de 10-12 weken vruchtbaar zijn en sowieso apart moeten, de meeste kun je tussen de 12-14 weken wel castreren, zodra er ballen zijn kunnen ze verwijderd worden :D En 2 weken na castratie zijn ze niet meer vruchtbaar. En ja rammen zijn over het algemeen makkelijker wbt koppelen!

Dankje kimberley, ze zijn er ook erg blij mee :D Ooit als een van de rammen omkiept wil ik er toch nog graag 1 grote ren van maken! (heb nu een grote en een iets kleinere).

Pearlie, oppassen met ratten! Ze hebben bij mij 2,5 jaar terug het RHD2 virus overgedragen aan mijn konijnen _-:(
Dus ik zou ze even "voeren"

Edit:
Ik had gisteren nog wat foto's gemaakt van m'n fluffies <3

Macho & Puk
Afbeelding

Spetter & Billy
Afbeelding

Suusje
Afbeelding

Saartje
Afbeelding

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:37

Nou hier was de kerst even spannend hoor. De dag na kerst viel Flappie steeds om en kon niet meer zelf opstaan. Dus naar binnen gehaald. En na een tijdje liggen gingen ineens de oogjes open en begon meneer naar een wortel te spartelen. Voorzichtig rechtop gezet en vervolgens is hij de hele dag druk aan het eten geweest. Hij valt elke paar hapjes opnieuw in slaap, maar hij blijft ook weer wakker worden. Hij heeft af en toe hulp nodig met omhoog komen als ie gaat liggen :(:)
Gister overdag toch maar weer even buiten bij zijn vriendinnetje gezet en daar leken ze beide zeer content mee. Zij vindt het geen probleem om als steuntje gebruikt te worden en lopen lukt (al issie hoe ouder hoe krommer geworden, dus soepel is anders :+ ). Ik heb besloten hem voorlopig overdag lekker in de ren te houden, en dan 's nachts met extra eten in het binnenhokje te zetten.

Hij slaapt heel veel en ook verdacht rustig (soms even goed kijken of hij nog ademt). Ik vrees dat hij binnenkort een keertje niet meer wakker wordt, maar tot die tijd mag hij lekker het bejaarde konijntje uithangen :z

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 15:12

Wat een leuke foto's Tarzan! :+:

Iehhhh ratten.... daar zou ik ook niet blij mee zijn! :oo Hier laatst overigens ook poephoekje om gegraven, maar hier kunnen echt geen ratten in komen (was volière ooit, dus rondom gaas en echt geen gaatje open)..

Ach Noeska... dat klinkt wel aardig als laatste stuipjes nog ja... lekker verwennen nog :+:

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:37

_Tarzan schreef:
Mjetterd, het is helaas net niet hoog genoeg om echt recht te staan (Wilden niet boven de schutting van de buren uitkomen omdat hun er anders tegenaan kijken) Maar is zo ongeveer 1.60m hoog dus met je hoofd gebogen kun je er gewoon doorheen lopen.
Ja gewoon elke dag even vegen en dan hou je het goed schoon :)

Ik zou als je voor een jonkie gaat deze apart houden tot je gaat castreren en 2 weken na het castreren koppelen. Dit omdat je jonkie rond 8-10 weken mee krijgt en ze rond de 10-12 weken vruchtbaar zijn en sowieso apart moeten, de meeste kun je tussen de 12-14 weken wel castreren, zodra er ballen zijn kunnen ze verwijderd worden :D En 2 weken na castratie zijn ze niet meer vruchtbaar. En ja rammen zijn over het algemeen makkelijker wbt koppelen!

Dankje kimberley, ze zijn er ook erg blij mee :D Ooit als een van de rammen omkiept wil ik er toch nog graag 1 grote ren van maken! (heb nu een grote en een iets kleinere).

Pearlie, oppassen met ratten! Ze hebben bij mij 2,5 jaar terug het RHD2 virus overgedragen aan mijn konijnen _-:(
Dus ik zou ze even "voeren"

Edit:
Ik had gisteren nog wat foto's gemaakt van m'n fluffies <3

Macho & Puk
[ [url=m/mRv5Nf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Spetter & Billy
[ [url=m/tX2bXT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Suusje
[ [url=m/1Y9Al8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Saartje
[ [url=m/syuL0I.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb even gegoogled opdat RHD2 virus, daar wordt je niet blij van...
De ratten worden al een tijdje gevoerd, hopelijk daarom ook deze dooie die we vonden. Ben benieuwd of er nog meer zitten....

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:47

Nee daar wordt je zeker niet blij van, het heeft mij 4 van mijn 7 konijnen hun leven gekost ;(
Hopen dat ze nu weg blijven!

Ah Noeska, lekker verwennen inderdaad!

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:07

Ooh Tarzan, wat een leuke fotos van je bunnies!

Heftig van de ratten :oo
En tja wat doe je er tegen... -O-

Oooh sneu Noeska, is hij al oud??

Ik weet niet hoe jullie er hier over denken... maar morgen laat ik Brownie dekken! Ik wil heel graag een keer een nestje! De baby's zijn inprincipe allemaal al weg, daar heb ik eerst naar gekeken voor ik het besluit nam.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:23

Oh toch iemand in de buurt kunnen vinden Kimberley!! Leuk! :D Welk rammetje is 't geworden? Ga je d'r bij iemand laten brengen die vaker dekt met de ram? Want het kan heel makkelijk gaan, maar hoeft niet :P Ben nu al benieuwd naar de baby's... en, bevalt ze buiten?

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:51

xXutopiaXx schreef:
Oh toch iemand in de buurt kunnen vinden Kimberley!! Leuk! :D Welk rammetje is 't geworden? Ga je d'r bij iemand laten brengen die vaker dekt met de ram? Want het kan heel makkelijk gaan, maar hoeft niet :P Ben nu al benieuwd naar de baby's... en, bevalt ze buiten?

Ik ga haar laten dekken bij een officiele fokker, ze heeft zoveel dingen gevraagd en het lijkt alsof ze er echt verstand van heeft, dus daar heb ik wel vertrouwen in. Ze heeft me ook allemaal tips gegeven en ik moest wachten tot de vulva roze was, dat is het "beste" moment om te laten dekken, dat is nu het geval :)

Het wordt een blauw rammetje! Kans op blauw of zwarte baby's.

Ik had al een extra hok gekocht voor binnen, ik heb de laatste tijd ook het idee dat Fluff, Brownie veel opjaagt -O- dus die wil ik er niet bij hebben als ze babies krijgt. Sowieso even de vraag wat ik met de dames ga doen, heeft er iemand ervaring met het "ineens" niet meer klikken van een koppel?

Ik denk dat ik Brownie in de bijkeuken zet met de verwarming uit, mijn schuur is best vochtig, donker en koud, dus ik denk dat binnen beter is, wat denk jij?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:53

Als je koppel 2 dames zijn dan kan dat ineens omslaan ja :)
Wat voor konijn was brownie ook weer en wat voor ras zet je erop?
Hou je er ook zelf?

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:55

Wat zouden jullie aanraden, gezien het niet meer klikken? Ik gok een gecastreerde ram erbij?!

Brownie is een hangoor en er komt een hangoor op :))

Morgen ga ik die kant op, dan zal ik vragen of ik een foto mag delen :)

Ik denk dat het wel leuk is om er 1 te houden :)