Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cocodox

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 20:40

Wat gebruiken jullie voor bodembedekking over het algemeen? Ik zie veel mensen die enkel lakens of iets dergelijks gebruiken? Zoals Mira bijvoorbeeld. Werkt dat beter dan bijvoorbeeld hennepvezel of zaagsel ofzoiets? (Verschoon je dan gewoon de lakens elke dag?)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 20:46

Ik heb ze ook een tijdje op alleen fleece gehad, maar elke dag de keutels verwijderen (anders ziet het er niet uit) en ik vond ook dat het erg snel ging stinken. Verder kwamen er érg veel haren op het fleece en dat vond mijn wasmachine ook niet zo leuk.

Riverdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:15

Die v ons staan gewoon op zaagsel! Bevalt super, hebben het al hun hele leven! :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:22

Succes Isabel! Hopelijk valt het mee.

Hier zitten ze op Plospan zaagsel. Ik maak de kooi een keer per week schoon, in de zomer soms een keer per twee of drie weken als ze veel buiten zijn.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:37

Ik heb als bedekking geperst papier. Super makkelijk, absorberend en allergie vrij. Ideaal.

Met ross en peralta gaat goed! Ze zijn happy maar wel veel te jong (baal. Net 300 gram) en behoorlijk verkouden. Dus allebei aan de antibiotica
Afbeelding

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:44

Hier zitten ze vanwege mijn gezondheid op fleecd/dekens. Ben aan het kijken wat goed werkt. Wil zsm ook onderleggers maken. Klop om de dag de dekens uit en dat gaat prima. Katoen is wel makkelijk ook met de haren

@isabrl sterkte met de twee ukjes hopelijk zijn ze er snel af

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:07

Ach wat sneu Isabel :(:) Wel kenmerkend voor dierenwinkels helaas. Hoe oud zeiden ze dat ze waren, en heb jij of de dierenarts de geslachten gecontroleerd?

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:16

Ja, ik heb het gecontroleerd :)

Zeker kenmerkend. Maar tja zeer onverwacht na veel zeuren gekregen. En dat broertje wilde ik toch niet achterlaten :D verder vond de dierenarts ze heel goed qua vacht huid etc. Allemaal gelijk laten checken

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:09

Ze zijn wel heel leuk Isabel! Hopelijk knappen ze snel op.

Ik heb de caafs half op beukensnippers en half op geperste papierkorrels :) lekker gemengd dus

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:15

Ja snap ik hoor! :D
Gelukkig zien ze er verder helemaal goed uit, dan komt het vast helemaal goed met ze.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:30

Ik heb er alle vertrouwen in :D

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:24

Mira283 schreef:
Beterschap met je cavia yenni

De bakken zijn eindelijk klaar! En ja er zit ductape aan de buitenkant, is gewoon puur ter versteviging voor het geval dat. Ze zitten op fleece omdat ik door mijn zware hooikoorts echt overal allergisch voor ben. En wil ze niet weg doen, dus dan maar zo. Wil zsm op maat gemaakte dekens maken, zit laminaat met vinyl erop onder de dekens. En daar puppy trainer matjes

[ [url=m/VgIllN.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Z45Xtz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Flash en Pikachu
[ [url=m/D199h2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gaan zij niet tegen je muur aan plassen? Bij mij zit aan de zijkanten van de bak vaak ook urine plekken.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:15

Wat sneu voor Ross en Peralta, Isabel! Hopelijk worden ze snel weer helemaal beter. Bedankt voor de foto, ik vind ze zo cute <3 .

Wie is Flash en wie is Pikachu op de foto, Mira? Ik vind de cremekleurige cavia met donkerbruine oortjes zo mooi!

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:36

Hoi, ik kom hier graag meelezen. In november ga ik verhuizen en ik wil dan graag voor twee cavia's gaan zorgen. Wil het hok zelf gaan maken. Ik ben me nu vast over alles aan het inlezen.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:20

@Floorsyl heb nog geen plasjes tegen de muur gehad, ze plassen netjes op de plekken waar ze het altijd doen. Hokjes en waar het hooi ligt.

@Gaby de creme kleurige is Flash en is een californian sheltie (mijn trots) en de gladhaar Pikachu. Andere setje is precies het zelfde alleen dan gladhaarx sheltie creme kleur en ook een driekleur gladhaar. En de drie kleuren zijn beide wat oudere heren.

Vanmiddag even de poepjes van de kleden gehaald en was met de andere kooi bezig en Sammie rook het en die werd met meteen lekker bazig met gepprrt en rond waggelen. Toen ik hun kooi ging doen gingen ze heerlijk in de weg zitten en dan boos worden als ik met de veger tegen hun kont aan kom

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 01:51

Hoi! Vraagje, mijn cavia van nog geen jaar oud heeft een plekje op haar rug, nu heb ik al gevraagd aan de fokker wat dit kon zijn, schijnt dus een ‘gebroken rug’ te zijn. Mijn andere cavia heeft het niet. Heeft iemand hier ervaring mee, gaat dit nog weg, en wat kan ik er aan doen of veranderen?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 09:28

Welkom RubyRed! :D

Hoe ziet het plekje eruit Evelien? Heb je er een foto van?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 10:17

Ik heb ook nog nooit van een gebroken rug gehoord, zal wel niet letterlijk bedoeld zijn ???

@RubyRed: welkom. Zoek op google eens naar cavia flats en denk hoe meer ruimte/lengte hoe beter het is voor je cavia's.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:12

Nee het is zeker niet letterlijk bedoeld. :-D Als je googeld, lees je er wat over. Schijnt ook geen schurft of iets te zijn.

Foto:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:18

Oh het is zo'n 'V' vorm? Dat kan de andere cavia doen, maar het kan ook mijt zijn. Die graven gangetjes onder de huid en dat kan zulke plekken veroorzaken. Ik zou even in de gaten houden of ze veel krabben en of het erger wordt. Als dat beide niet zo is zou ik er idd gewoon vaseline oid op smeren.

Gebroken rug had ik nog nooit van gehoord, wat een aparte benaming :P

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:44

genieten van de ochtendzon.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 12:31

In de zon uit de wind is het idd wel lekker, maar ik had na het uitmesten toch best wel koude vingers en tenen :D

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 13:25

DubbelDun schreef:
Ik heb ook nog nooit van een gebroken rug gehoord, zal wel niet letterlijk bedoeld zijn ???

@RubyRed: welkom. Zoek op google eens naar cavia flats en denk hoe meer ruimte/lengte hoe beter het is voor je cavia's.

Mijn plan nu is - maar dat hangt even af van de precieze maten van mijn appartement - om de woonkamer/keuken in tweeën te delen met als afscheiding lage ladekasten en daar bovenop dan het caviahok. Lengte zou dan rond de twee meter zijn en breedte rond de 80 cm. Voor twee cavia's dan. In ieder geval zo groot mogelijk.
Ik ben veel te ongeduldig nu :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 14:25

Dat is lekker ruim, met 60 zouden ze ook al heel blij zijn :D
Mijn binnenbak is deels gemaakt van Ikea keuken(onderkasten), waarvan er 2 op hun kant liggen.
Met 2 rijtjes bovenkastjes (of ondiepe onderkasten) zou je de bak nog aan beide zijden van bergruimte kunnen voorzien ook :)

Hier voor de beeldvorming mijn binnenbak
Afbeelding

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 14:29

Heb ook nog nooit van gebroken rug gehoord. Weer wat geleerd!

@Yvje wat lekker zo in de zon.
@ruby wat een lekker ruim hok voor twee caafjes!

Morgen maar de dierenarts bellen Sammie reutelt als een malle, eten doet ie verder wel goed. Pikachu heeft voor het eerst eten uit mijn hand gepakt! Kwam wel tanden knarsend op mij af maar gewoon tegen hem gepraat en toen ging de witlof er snel in! Hij is een flinke beer, maar wel eentje met een grote bek en klein hartje haha