@Cupcakes,
Vanuit mijn ervaring: Zorgen dat je elk moment van de dag speeltjes bij de hand hebt en ze die geeft ter vervanging nadat je Nee zegt en de pup ook gestopt is. Dat is echt veel werk in het begin, want ze happen gewoon veel, maar niemand zei ooit dat puppies makkelijk waren, lol. Sommige zeggen dat je Nee niet moet gebruiken (zoals bij mij op de vorige hondenschool bij de puppy cursus werd verteld, want daar was het idd meteen speeltje geven en alles negeren wat je niet wilt qua gedrag) maar ik vind dat Nee best aangeleerd mag worden - helpt hier toch wel enorm hoor. Ook bij m'n vorige hond gewoon het woordje Nee gebruikt en die wist echt wel wat dat inhield. Ik combineerde het dus met Nee geven en dan een speeltje geven waar ze Wel op mag bijten.
Op een gegeven moment zijn wij ook begonnen met het introduceren van LOS (als ze nog wel eens iets pakt wat niet mag bv) en RUSTIG (als ze opgelaten is van iets en nog wel eens hapt als uiting van stress, als je d'r aait. Dat wil ze nog weleens doen als ik d'r aai als ze ligt en dan in de zij of in de buurt van d'r bek kom en dan gaat ze uit reactie soms nog eens happen) en gebruiken we die woorden nu in de situaties waarin het toepasselijk is en dan stopt ze ook. Of ik zeg, als ik zie dat ze zich echt even moet afreageren of last heeft van de tandjes, dat ze haar SPEELTJE moet pakken en dan gaat ze dat 9/10x ook al doen bv en daarmee verder. Maar dat kun je niet verwachten van een pup die pas 1/2 weken bij je is en zelfs erna nog niet. Daar zijn wij pas na ruim een maand mee begonnen omdat je ook maar 'zoveel' commando's ineens kunt leren natuurlijk. Is denk ik ook zeker nog niet van toepassing op jouw situatie.
Maar die eerste paar weken hebben wij dus vooral gezorgd dat op zulke momenten, als ze happerig zijn, Arya iets kreeg waarin ze Wel mocht bijten; haar speeltjes dus. En op een gegeven moment leggen ze de link. Als Arya wil bijten in iets als ze last heeft vd tandjes, dan gaat ze nu meteen een van dr speeltjes opzoeken
Arya deed het ook met in de kuiten hangen bv. en buiten in de jas. Was vooral de eerste 2 weken best een dingetje, vooral mijn zoon vond dat niet leuk, maar nu doet ze dat helemaal niet meer. Het enige wat ze hier nog wel eens wil doen, wat heel irritant is, is happen naar 't gezicht als mensen bukken. Daar ben ik nu wel echt even gefocust mee bezig, want dat wil ik echt afgeleerd hebben. Komt soms uit het niks, want meestal zit ze gewoon heel braaf bij me als mensen d'r aaien bv. en wil ze wel eens kusjes geven maar soms komt er dan toch zo'n 'knabbel' tussendoor
EDIT
@xDenies
Leuk filmpje!!
@Ianthe
Gave foto zeg! Mooie momentopname.
@Diandra
Supergaaf om zo’n foto dan tegen te komen.
Het is ook een prachtige foto van een prachtige hond!
En die safe stick lijkt idd echt op een dildo ja
. Was ook mijn eerste gedachte toen we die in de winkel zagen. Mijn man keek me ook al meteen lachend aan met een 'WTF is dit' blik en dacht dat het product in de verkeerde winkel bezorgd was en naar een seks shop had moeten gaan
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 04-11-19 10:59, in het totaal 2 keer bewerkt