Puppy erbij 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:00

IMJ schreef:
Je hebt ook gelijk skippie! Ik vind het soms alleen behoorlijk denigrerend over komen, zegt mogelijk meer over de ander.. of ligt aan mezelf, hoe ik het opvat.. kan ook. In ieder geval is het de toon die de muziek maakt ;-) Leven en laten leven!

Ik heb zowel rashonden als kruisigen gehad.. mijn vriend had hiervoor toevallig ook een border. Maar ik ben nooit discriminerend geweest. Ik ben wel tegen broodfok, van wat voor dier dan ook.

En ook vanuit hier uiteraard iedereen met goed nieuws van harte!!

Ik heb inderdaad rashond mét papieren gehad, mijn ouders nu een bewuste kruising (ALD, formeel niet erkend natuurlijk), en ik een kruising podengo en dan óók nog geïmporteerd uit Portugal ;)
En al die honden zijn mij even lief, en de meeste pech heb ik met mijn rashond gehad uiteindelijk (defect in z'n koppie). En mijn Portugese 'zandhaas', zoals mijn vader Toby noemt, heeft een hele schare menselijke vriendjes die héél graag 'ook zo eentje' willen inmiddels :j
Lekker naast je neerleggen, loslaten en genieten hoor :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:06

IMJ schreef:
Je hebt ook gelijk skippie! Ik vind het soms alleen behoorlijk denigrerend over komen, zegt mogelijk meer over de ander.. of ligt aan mezelf, hoe ik het opvat.. kan ook. In ieder geval is het de toon die de muziek maakt ;-) Leven en laten leven!

Ik heb zowel rashonden als kruisigen gehad.. mijn vriend had hiervoor toevallig ook een border. Maar ik ben nooit discriminerend geweest. Ik ben wel tegen broodfok, van wat voor dier dan ook.

En ook vanuit hier uiteraard iedereen met goed nieuws van harte!!

Jij bent tegen broodfok, ik ben o.a. tegen broodfok en tegen designerrassen, daar valt o.a. de doodle onder. Imo kunnen ze de praatjes nog zo mooi maken, het maakt het geen ras. En ik heb inderdaad een hele sterke zwart-wit mening, geen grijs gebied en ik sta achter de dingen die ik zeg of schrijf, ik maak het niet mooier dan dat het is en het is en blijft een openbaar forum dus die mening mag en kan ook gewoon gedeeld worden. Als je er niet mee overweg kunt of niet tegen kunt ben je zeker vrij om gewoon door te scrollen en me te negeren, doe ik ook met bepaalde bokkers. Of me op de foei-lijst te zetten, daar heb ik ook bokkers opstaan en dat werkt prima. +:)+

Daarnaast zal ik nogmaals aanhalen dat wij ook gewoon twee honden hebben rondlopen die niks waard zijn, herplaatsers waarvan ik van één het stamboom niet wilde want broodfok en dus nutteloos en de andere is stamboomloos en rasloos. Houd ik daarom minder van ze, nee hoor, sterker nog, Puk is de beste en fijnste werkhond die we in de collectie hebben en de beste roedelleider die ik me kan wensen0.

Maar of er nog eens zoiets bij ons bij komt, absoluut niet. Daarvoor heb ik de afgelopen jaren de waarde leren kennen van een goed gefokte stamboomhond en het daarbij behorende papier.

Die discussie zal eeuwig blijven bestaan en zoals benoemd, feel free om gewoon te negeren en door te scrollen. :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:18

Maar jij haalt steeds aan dat het geen ras is. Wie zegt dat dan? En Who cares anyway?
Ik noem het een kruising met een naam.. ik heb het nooit een ras genoemd. Niemand hier volgens mij en ja.. het blijft een kruising.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:26

IMJ schreef:
Maar jij haalt steeds aan dat het geen ras is. Wie zegt dat dan? En Who cares anyway?
Ik noem het een kruising met een naam.. ik heb het nooit een ras genoemd. Niemand hier volgens mij en ja.. het blijft een kruising.

Het is niet erkend. Ze zijn dus een kruising en een kruising is per definitie rasloos. Je kunt een look-a-like hebben maar dat maakt het geen ras. Dat ze deze kruisingen een naam hebben gegeven is in eerste instantie een commerciële zet geweest. Iets met een naam verkoopt beter. Een stoel verkoopt ook beter als stoel dan als 'stuk hout met vier poten en rugondersteuning'.

Maar nogmaals, trek het je niet aan als je het er niet mee eens bent, doe je ding en scroll gerust verder. Zoals Skippy zegt, als je maar gelukkig bent, wat zou het jou dan interesseren wat ik denk. Daarvoor is het een eigen mening. Jouw eigen mening is dat je ze wel leuk vind.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:29

Maar wat hamer je toch op rasloos? Alsof iemand hier zegt dat dat anders is?

En een look a like van wat?

Het is een hond.. een kruising dus geen ras. Dat zegt het woord kruising al. Wat bedoel je toch?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:36

IMJ schreef:
Maar wat hamer je toch op rasloos? Alsof iemand hier zegt dat dat anders is?

En een look a like van wat?

Het is een hond.. een kruising dus geen ras. Dat zegt het woord kruising al. Wat bedoel je toch?

Oke +:)+

smurffie

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:50

Uiteindelijk zijn alle honden kruisingen toch? (Bijna?) Alles is ergens in het verleden wel gekruist.
Alleen omdat ze er geld aan wilde verdienen hebben ze er een naam/ras aangehangen en zijn ze gaan fokken op de ( ongezonde) raskenmerken. Dat heb je in vrijwel ieder actief gefokt ras.
Dus omdat we er nu een ras van maken in plaats van een paar honderd jaar geleden is het een kruising en niet goed.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:52

Sorry hoor jongens dit. Ik ga er niet meer op in.
Ik vind het gewoon een beetje neerbuigend over iets waar een ander blij en gelukkig mee is en daar heb ik wat moeite mee..

Zal het er verder niet over hebben!

Oh smurffie! Hoe gaat het met de kleine ziva?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:55

Als je denkt dat rassen zijn ontstaan om geld te verdienen zou ik toch maar even verder studeren voor je je in een discussie mengt _O- designer vuilnisbakkies zijn daarom ontstaan ja. Rassen zijn allemaal met een taak oorspronkelijk ontstaan. Een herder om op de boerderij te werken. Retrievers, staande honden, lopende honden etc voor de jacht. De pekinees bijvoorbeeld voor de voeten van adelijke dames te warmen. Elk ras had een specifiek doel waarvoor ze gefokt zijn.

Mensen zijn ook blij met hun broodfok hond. Moeten we daar dan ook maar voor klappen? Al die honden van marktplaats “eenmalige” nestjes... leuk joh als je hond sterft aan iets dat genetisch te testen was

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:57

smurffie schreef:
Uiteindelijk zijn alle honden kruisingen toch? (Bijna?) Alles is ergens in het verleden wel gekruist.
Alleen omdat ze er geld aan wilde verdienen hebben ze er een naam/ras aangehangen en zijn ze gaan fokken op de ( ongezonde) raskenmerken. Dat heb je in vrijwel ieder actief gefokt ras.
Dus omdat we er nu een ras van maken in plaats van een paar honderd jaar geleden is het een kruising en niet goed.

Exact mijn gedachte ja: iemand heeft rassen ooit ook maar 'bedacht' en uitgewerkt tot een 'finale versie' voor een bepaalde functie. (En die functie was er ver voor het papiertje, ze hadden het ook op functionele types kunnen houden ipv te sluiten tot rassen.)
En dan zijn er nog de 'landraces' en de niet-erkende rassen. Die in veel gevallen al veel langer bestaan dan welk FCI ras dan ook.
Laatst bijgewerkt door Skippy01 op 24-08-20 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:01

Zoe_97 schreef:
Mensen zijn ook blij met hun broodfok hond. Moeten we daar dan ook maar voor klappen? Al die honden van marktplaats “eenmalige” nestjes... leuk joh als je hond sterft aan iets dat genetisch te testen was

Dus alle kruisigen zijn per definitie niets?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:02

IMJ schreef:
Sorry hoor jongens dit. Ik ga er niet meer op in.
Ik vind het gewoon een beetje neerbuigend over iets waar een ander blij en gelukkig mee is en daar heb ik wat moeite mee..

Zal het er verder niet over hebben!

Oh smurffie! Hoe gaat het met de kleine ziva?

Joh, neem eens een korthaar collie in huis of een MHD. Dan krijg je zo'n vijfentwintig keer per dag te horen "Oh, die is lelijk". Ik ben er ook blij en gelukkig mee. Wat interesseert het mij dan wat een ander vind. :Y)

Godzijdank hebben we niet allemaal dezelfde smaak en principes.

IMJ schreef:
Zoe_97 schreef:

Over het algemeen niet nee, tenzij er écht over nagedacht is. Maar dat merk je snel genoeg. Die fokkers hebben ook goede beweegredenen om te kruisen of om een bepaalde kruising te maken. Maar over het algemeen is het allemaal prut ja. Wat heeft een BC eraan om gekruist te worden met een Stafford, bijvoorbeeld.

Met dank aan Curse dit prachtige voorbeeld.

Afbeelding

Edit: Als we het toch over Curse hebben, Arya is een mooi voorbeeld. Officieel is de ODH ook (nog) geen erkend ras maar de fokkers van Arya weten wel waar ze mee bezig zijn en alvorens ze gingen fokken is daar duidelijk over nagedacht. Curse heeft op haar beurt ook haar huiswerk gedaan en de fokkers bezocht en kritische vragen gesteld. Daar hoor je mij ook niks over zeggen, nog niet één keer als ik me niet vergis.

Curse & ik hebben het er gisteren nog over gehad toevallig. Hoe anders tegen fokken en het houden van honden werd aangekeken zo'n 10 tot 15 jaar geleden en hoe snel zoiets ontwikkeld en vooruit gaat.
Laatst bijgewerkt door KimD op 24-08-20 20:15, in het totaal 3 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:03

IMJ schreef:
Zoe_97 schreef:

Lees jij wel wat ik schrijf? _O-

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:04

@KimD godzijdank niet haha. Border collies sla ik op karakter echt over bijvoorbeeld.
Maar korthaar collies vind ik dan juist wél weer mooi. Heel karakteristieke honden. (Ook die passen me qua karakter overigens vást onvoldoende)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:13

Zoe_97 schreef:
Lees jij wel wat ik schrijf? _O-

Jij haalt het aan als reactie op mij :')

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 21:22

Een labradoodle stond echt wel op mijn shortlist maar ben daarop afgehaakt door de aanpak van veel fokkers; geen ouderdieren mogen zien, maar 1 keer op bezoek mogen komen, 11 nesten tegelijk, bizar hoge boetes op niet castreren/steriliseren, castreren met 7 weken, sowieso de idiote prijzen. En dit is allemaal waar, uit directe omgeving meegekregen. Mijn bloedeigen moeder heeft een Australische labradoodle :o

En...

Ik snap echt niet waarom je dan geen (konings)poedel neemt.

En...

Er bestaan bearded collies die nog veel leuker zijn 8-) Daar is ook verre van iedereen het mee eens. Geen enkele reden voor mij om niet super trots en blij te zijn met mijn strikjes <3 Ieder zijn type toch?

Maarre.... dat terzijde, wat een geweldig nieuws vandaag voor Zoe en Kiwi! *\o/* *\o/* *\o/*

En wat fijn dat Jinn niet meer spuugt :)

En ik zag nog lieve foto’s van Curse en Warboel <3

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 21:28

@roos dat zijn echt wel nare verhalen ook. Ik ken juist gewoon fokkers waar je vader en moeder (of in elk geval moeder wanneer vader niet van henzelf is) kunt zien, en de castratie op zo'n jonge leeftijd is ook bij niemand in mijn omgeving verplicht gesteld gelukkig. Ook gewoon drie keer geweest daar (mijn ouders dan, hun hond hè).
Poedel moet het karakter je natuurlijk van passen, dan zou ik sneller naar de barbet gaan, qua karakter zou dat vele malen beter in het huishouden van mijn ouders passen dan een poedel.

Jouw strikjes zijn cool! Maar ik krijg altijd zo de neiging een schaar in zo'n vacht te zetten zelf :Y) O:) (super zonde, godslastering, I know }:) )

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 21:29

RoosvanBlue schreef:
Een labradoodle stond echt wel op mijn shortlist maar ben daarop afgehaakt door de aanpak van veel fokkers; geen ouderdieren mogen zien, maar 1 keer op bezoek mogen komen, 11 nesten tegelijk, bizar hoge boetes op niet castreren/steriliseren, castreren met 7 weken, sowieso de idiote prijzen. En dit is allemaal waar, uit directe omgeving meegekregen. Mijn bloedeigen moeder heeft een Australische labradoodle :o

En...

Ik snap echt niet waarom je dan geen (konings)poedel neemt.

En...

Er bestaan bearded collies die nog veel leuker zijn 8-) Daar is ook verre van iedereen het mee eens. Geen enkele reden voor mij om niet super trots en blij te zijn met mijn strikjes <3 Ieder zijn type toch?

Maarre.... dat terzijde, wat een geweldig nieuws vandaag voor Zoe en Kiwi! *\o/* *\o/* *\o/*

En wat fijn dat Jinn niet meer spuugt :)

En ik zag nog lieve foto’s van Curse en Warboel <3

Zo'n swiffer? >;) Die halen mijn shortlist zeker niet, ze hebben geen short hair. _O-

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 21:35

Maar Kim, bij de fokkers van die Australian Doodles of Cobberdog zijn er ook veel bij die serieus bezig zijn. Er zijn zelfs vaak gewoon stambomen bij, ouder dieren worden netjes getest op van alles en nog wat. Dat soort dingen vind ik dan wel belangrijk mijn broer gelukkig ook. Ja, het is nog geen ras, maar eentje in wording. En zolang fokkers daar dan gewoon eerlijk in zijn en zorgen voor gezond mogelijke pups, lijkt me dat ook prima. Maar je zal bij elke Fokker zelf ook na moeten blijven denken of dat je daar een pup vandaan wil. Maar dat geld voor elke hond die je aanschaft toch?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 21:37

Beardies zijn leuk, maar hier komt er toch echt geen meer in :evaw:
Voor mij te zenuwachtig en blafferig. De laatste hebben we heel duidelijk voor gekozen, terwijl we wisten dat ze zo zou zijn.
Komende zaterdag ga ik haar weer kammen, wilde eigenlijk deze week doen maar overwerken gooide roet in het eten. Ik heb wel even snel de okseltjes gekamd.

Vannacht heeft gioia bij mijn ouders..... rongelopen.
Ze was daar gebleven imdat ik heel vroeg moest werken en ik mijn ouders zo vroeg niet wakker wilde maken. Maar ze heeft de hele nacht rondgelopen en mijn vader wakker gehouden met haar gemiep.
Ze is de hele week veel bij mijn ouders en broer geweest omdat er iemand verdacht was van corona en ik het niet aandurfde om haar op te halen.
Waarschijnlijk miste ze me dus.

Wel gaat ze nu met regelmaat bij mijn ouders slapen. Er even een gewoonte van maken en gewoon doen. De bench gaat mee en als ze haar plek niet kan vinden mag ze daarin slapen.

Ze is iedere dag de hele dag bij mijn ouders en ze slaapt er regelmatig. Normaal dus geen enkel probleem

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 21:40

Is mij ook verteld dat teckels blaffen :D heb mevrouw alleen nog 2x gehoord in een wild spelletje met de baas en bij m'n schoonouders 1x in een druk spel dus mag niet klagen en dan is het alleen 1 blaf.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 21:41

Skippy01 schreef:
@roos dat zijn echt wel nare verhalen ook. Ik ken juist gewoon fokkers waar je vader en moeder (of in elk geval moeder wanneer vader niet van henzelf is) kunt zien, en de castratie op zo'n jonge leeftijd is ook bij niemand in mijn omgeving verplicht gesteld gelukkig. Ook gewoon drie keer geweest daar (mijn ouders dan, hun hond hè).
Poedel moet het karakter je natuurlijk van passen, dan zou ik sneller naar de barbet gaan, qua karakter zou dat vele malen beter in het huishouden van mijn ouders passen dan een poedel.

Jouw strikjes zijn cool! Maar ik krijg altijd zo de neiging een schaar in zo'n vacht te zetten zelf :Y) O:) (super zonde, godslastering, I know }:) )

Ja idd. een barbet, zou dan ook een goede zijn! Ik ben eerder altijd gewapend met borstels en kammen en clipjes, maar snap de schaar gedachte wel hoor O:) Als ik er klaar mee ben zal ik ook de moeilijkste niet zijn met knippen/scheren maar vooralsnog is het onderhoud te doen.

Kim pffft!! Swiffer? Vanmorgen na het wandelen zagen ze er meer uit als zo’n ouderwetse mop. Ik bedoel, *zucht* zorg dan op zijn minst dat je de goede vergelijking maakt :roll:

Afbeelding

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 21:43

fannetje schreef:
Maar Kim, bij de fokkers van die Australian Doodles of Cobberdog zijn er ook veel bij die serieus bezig zijn. Er zijn zelfs vaak gewoon stambomen bij, ouder dieren worden netjes getest op van alles en nog wat. Dat soort dingen vind ik dan wel belangrijk mijn broer gelukkig ook. Ja, het is nog geen ras, maar eentje in wording. En zolang fokkers daar dan gewoon eerlijk in zijn en zorgen voor gezond mogelijke pups, lijkt me dat ook prima. Maar je zal bij elke Fokker zelf ook na moeten blijven denken of dat je daar een pup vandaan wil. Maar dat geld voor elke hond die je aanschaft toch?

* knutselwerkjes met namen op

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 21:46

Oh Arabella! Ik zag gisteren een bruine beardie én poedeltje in een auto en dacht dat moet jij of je moeder zijn! Maar toen zag ik dat je in Zuid-Limburg woonde dus was daarmee de kans vrij klein dat je bij Gouda op de A12 terecht komt :D

Goed dat je weer gaat oefenen met Gioia. Dat gedrentel kan best irritant zijn :o Hoop dat het een tijdelijk iets is!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 21:50

Silken Windsprites (en Windhounds) zijn ook niet FCI erkend. Wordt het dan automatisch gezien als een kruising? Oprechte vraag hoor trouwens!

Die pitteckel ( :P ) van hierboven zag ik ook langskomen op Facebook in de groep “what in the backyard bred genetic disaster is this” (https://www.facebook.com/groups/7309529 ... ?ref=share) ik twijfel nog ernstig of het Photoshop is. Overigens vind ik dat echt een super interessante groep. Wat daar veel langskomt en waar ik het ook wel mee eens ben “purebred doesn’t mean wellbred”. Komen daar af en toe lelijke mislukte genetische monsters voorbij... echt verschrikkelijk. Soms ook “ras” honden. Horrible.