De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jolmer20

Re: De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:31

Ahh Blikkiee <3

Ahh balen zeg Gigixponys. Das ook niet echt handig.. gekke kleintjes eigenlijk..

Apart hoor Utopia.. als je dan kijkt hoeveel je er dan kwijt kan... haha. Liever meer ruimte!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:50

Ja toch! Ik begrijp 't echt niet :') Maargoed.. misschien denk ik ook niet genoeg als fokker-fokker, en meer als hobby-fokker :P Ik zie ze toch altijd eerst nog als huisdiertjes dan gebruiksdieren... Er ligt ook voor elk konijntje een cadeautje onder de boom _O-

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:52

Super dat jij ze meer ruimte geeft utopia!

Suus komt bij een fokker vandaan, de had een "flat" van 3 hokken boven elkaar, waren misschien 2 meter breed, best groot en om alle hokken stond een grote ren, daar liepen overdag alle voedsters bij elkaar (de kleintjes bleven in het hok) en ze had nog 2 aparte rennen waar de rammen liepen. Echt zo fijn om te zien dat daar ook zo goed voor ze gezorgt werd! <3

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:47

Ohhh dat klinkt ook super inderdaad!! Gelukkig zijn ze er wel! :D Mooi ook dat ze alle voedsters bij elkaar had :D Dan moet de ren wel groot genoeg zijn geweest, anders krijg je heibel :=

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 13:51

_Tarzan schreef:
Super dat jij ze meer ruimte geeft utopia!

Suus komt bij een fokker vandaan, de had een "flat" van 3 hokken boven elkaar, waren misschien 2 meter breed, best groot en om alle hokken stond een grote ren, daar liepen overdag alle voedsters bij elkaar (de kleintjes bleven in het hok) en ze had nog 2 aparte rennen waar de rammen liepen. Echt zo fijn om te zien dat daar ook zo goed voor ze gezorgt werd! <3

Ah das tof!

Ik had vroeger een konijntje (Nijntje) die ook van de fokker kwam. Was echt een super lief dier <3 .

Deze 2 komen niet van een fokker, Stoffer is achtergelaten door een jongen en zijn huisgenoten hebben hem toen gevonden. Zijn oude baasje was ook aan de drugs en ze konden hem niet aan z'n lot over laten. Maar omdat de huisgenoten net een kind hadden en vrienden van ons net een kitten vroegen ze of wij Stoffer (toen Epi) wilde hebben. Maar natuurlijk, ik heb mn konijn *\o/* . Nog steeds super dankbaar voor mn lieve Stof, blijft toch je kindje ofzo.

Afbeelding
Hier hadden m echt net. 400 gram te licht (voor een konijn heel veel).

Afbeelding
En nu is ie lekker rond ( 2kilo volgens de dierenarts), dus goed op gewicht en lekker verwend :'). En ja, hij leeft hier _O-

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:47

Nou ik wou al zeggen _O- weet je zeker dat het goed gaat met Stoffer :+

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 14:57

_KiMbErLeY_ schreef:
Nou ik wou al zeggen _O- weet je zeker dat het goed gaat met Stoffer :+

*Checkt just in case*
Ja! Hij leeft nog :') .

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:35

Hahah lieve stoffer <3
Utopia die mensen hadden de halve tuin omheind en was net een klein parkje Haha, zo leuk! Ze hadden rammen ook samen zitten en ook dat ging goed. Ze zijn er dus zeker. Je merkt ook echt aan Suus dat ze liefdevol grootgebracht is <3

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:14

Ahhh stoffertje. Zielig he als t zo gaat met ze..
Sneu

Hier ook 3 opvangers in principe, begon met een dierenwinkel konijn haha.

De konijntjes op mn werk liggen wel weer super schattig <3
Afbeelding
Collega van me zijn moeder is helemaal gek van konijnen. Die heeft ook een soort van konijnheuvel zegmaar. Super leuk haha

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:47

Lol...

Fluff is echt een monster _O-
Ze zat me vanmorgen aan te staren vanuit de ren, echt zo van... "zie je dat baas? Ik heb vakkundig ALLE strootjes weer tussen het zaagsel uitgeplukt en naar beneden gegooid!" ~~}>

Oow ja en ons eten is op, dus ik heb het bakje ook maar naar beneden gegooid, wel zo makkelijk -O-

Zeg maar dag tegen je net opgeruimde hok 8)7

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:51

Hier is het ook mijn droom om een stukje volledig te omheinen zodat ik gewoon de hokjes open kan zetten <3 In m'n hoofd is het al heel idyllisch haha :D En inderdaad, sommige rammen gaan gewoon hartstikke goed samen! Maar je moet wel je konijnen kennen en gedrag herkennen, want als de hormonen gaan spelen, kan 't zomaar ineens anders zijn...

Straks wordt het laatste kleintje van Noga opgehaald.. dan is ze weer alleen... :(:) Al d'r baby's weg... Altijd zo sneu :')

Whahaha Kimberley :') Lekker dier heb jij :P

En die Stoffer hahaha, kijk 'm liggen dan :') Mooi verhaal <3

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 15:19

Hallo vanuit het koude kikkerlandje :D M'n vriend Jono zorgt nu voor de konijnen en oh wat vind ik het lastig om dat los te laten :o

Ik ben blij dat ze genoeg ruimte bij je hebben utopia, maar daar twijfelde ik niet aan :D In Zuid afrika wordt er ook veel gefokt en mensen proberen dat te stoppen. Aangezien de slechte fokkers daar in de sloppenwijken gewoon konijnen op elkaar gestapeld hebben en ze het natuurlijk voor alleen het geld doen. Er zijn daar al zo veel konijntjes dat de opvangen vol zitten.

Als ik weer in ZA ben dan is Jono weer terug verhuisd naar ons huis en gaan we op zoek naar een ander long term huisje. Zou het zo leuk vinden als ik iets kan maken voor ze dat ze lekker buiten kunnen rennen!

Verder heb ik net een fototopic aangemaakt van m'n eerste fotografie jaar in Zuid Afrika, mocht iemand het leuk vinden! :)
[FK] [FOTO] In 2020 mijn fotografie opgepakt.. in het buitenland!

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 16:21

Mag ik even binnenvallen?

We hebben een verrassingsnestje, een dwergkonijntje dat we in augustus kochten als zijnde een vrouwtje maar dus een mannetje is.

We hebben dus sinds zondagochtend een nestje. Het was enorm schrikken, toen ik 's morgens naar de konijntjes ging om te voeren zag ik iets liggen buiten aan de voerbakjes maar ik zag niet onmiddellijk wat het was. Dit was ook niet iets wat je verwacht en het duurde even voor ik besefte dat het om een konijntje ging.
Ik heb mijn dochters er bij gehaald en toen zijn we gaan kijken in het hok. Er lagen heel veel haartjes maar we zagen niks bewegen en één van mijn dochter ontdekte nog 2 dode konijntjes achter het hok dus toen dachten we dat alle konijntjes waarschijnlijk dood waren. Maar dan toch besloten om de haartjes in het hok voorzichtig weg te nemen en ja hoor, daar vonden we ze, nog eens 3 konijntjes.

Ik heb mij ondertussen wat ingelezen over de groei van konijntjes en zo, maar ik heb ook gelezen dat er al snel na een bevalling opnieuw een dekking kan plaatsvinden. We hebben het rammetje wel apart gezet omdat we bang waren dat hij iets aan de babies zou doen maar we weten natuurlijk niet precies wanneer de babies die nacht/ochtend geboren zijn. De kans is dus groot dat ik binnenkort al weer opnieuw een nestje heb terwijl deze konijntjes nog maar 4 weken oud zullen zijn.

We zijn vandaag met het rammetje naar de DA gegaan om te laten castreren en heb mijn bezorgdheid geuit en meer informatie hierover gevraagd en die zei dat de kans dus inderdaad heel groot is. Al maakte hij er helemaal geen probleem van. Hij zei dat de 4 weken oude konijntjes dan best voor zich zelf kunnen zorgen en ook bij de voedster kunnen blijven.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik geraak er helemaal van in paniek, mijn oudste dochter zegt dat ik hieraan nu nog niet moet denken en we wel zullen zien wat er binnen enkele weken gebeurd. Maar ik slaap er niet goed van, ik hoop echt niet dat er nog een nestje komt.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 16:22

Ahhh Utopia, alle baby’s weg!

Hahaha fijn he Kimberley..
Net hier ook het hok schoongemaakt. Ben benieuwd hoe het er zo uit ziet haha.

Ohh lekker hoor Laughterline, Nederland! Haha
Maar wel moeilijk om het los te laten..

Wat een mooi topic trouwens! Nu je toch in Nederland bent he.. hinthint.
Nee hoor grapje haha.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 16:24

Oef,ik heb hier geen verstand van, maar Utopia hier fokt wel konijntjes :D! Misschien dat zij hier antwoord op kan geven?

Jeee, LL in Nederland *\o/*

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 17:21

Haha dat kan ik me heel goed voorstellen! Zag al aardig Nederlandse tafereeltjes op je insta :=

Wordt er in Zuid-Afrika ook veel gefokt ja?! Echt stom, maar ik zie Afrika echt als land/continent waar zulke dingen niet gebeuren ofzo :') Daar fokken ze gnoe's! Maar geen konijntjes! :') Daar jagen ze nog!! En zijn geen pizzaria's ofzo _O-

Waarom moesten jullie ook alweer tijdelijk uit je huis?! Zou leuk zijn ja, als je ze lekker kan laten rennen! :D <3 Hier net ook weer wat konijntjes in de ren gezet, want 't is echt heerlijk weer!! En dan zie je de meest rare binkies voorbij komen! :') :):)

Oehh leuk, fototopic :D Ik ga even een kijkje nemen :+:

Deze lieverd is net opgehaald <3 Zo lief, die mensen rijden 2.5h om hem hier op te kunnen halen, omdat ze weten dat ze het hier goed hebben :+: Vind ik toch zo bijzonder!! Zelf ben ik ook het hele land door gecrosst om m'n konijntjes te verzamelen. Liefst dichter bij, want het is wel heel lang reizen, maar stiekem kunnen ze dat best wel hebben :j Ben dan zó blij dat ie zo goed terecht komt :+:

Afbeelding

Omgedoopt tot Otje :D

Edit:
Ik had even wat reacties gemist :')

Wat schrikken herous!! Goed dat je ze gelijk apart hebt gezet, nu ook nog even apart houden hè, want ondanks dat het rammetje gecastreerd is, is hij nog wel enige weken vruchtbaar.. mocht het vannacht niet al gelijk weer zijn gebeurd, want inderdaad.. die kans is wel aanwezig... Goed onthouden welke datum het is, dan kun je in aanloop naar de (misschien volgende) bevalling indien nodig maatregelen nemen. Ongeveer een week van tevoren kunnen ze een nestje gaan maken, maar meestal vlak van tevoren gaan ze haartjes van de buik plukken om een echt nestje te maken. Dan weet je dat er meer aan zit te komen. Waar je haar nu vooral goed mee kan helpen, is genoeg voeding geven: lekker veel hooi, verse groenten en wat extra brokjes (ik geef mijn net bevallen voedsters onbeperkt brokjes), maar hier moet je wel mee uitkijken, dus goed de poepjes in de gaten houden :)

Verder denk ik dat je dochter een heel goed punt heeft: je kan er nu weinig meer aan doen.. dus geniet ook vooral van dat kleine grut!! Want het is toch zó leuk om die kleintjes te zien groeien!! <3 Je kunt ze gewoon elke dag even uit het nestje halen, misschien eerst even de voedster aaien en met je handen door het haar in het nestje, zodat je de geur wat neutraliseert, maar dit is met huisdieren meestal niet zo'n punt. Dat de moeder ze zou verstoten komt vooral in het wild voor, als je dan het nest zou verstoren. Als je ze even uit het nestje hebt kun je controleren of de buikjes goed gevuld zijn, dus of moeder genoeg voeding kan geven, en of ze allemaal nog leven en goed groeien, dat er niet eentje achterblijft in z'n groei. Als ze wat ouder worden, zul je ook merken dat ze hierdoor makkelijker hanteerbaar zijn, want ze zijn eenmaal al gewend om opgepakt te worden :+:

En ook: spam vooral foto's hier :+: Want we zijn gek op babykonijntjes <3 :D

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 17:32

Ahh dat is inderdaad fijn, als mensen dat doen! Ik ben (door die reden in ZA) zelf niet zo voor het fokken, omdat er al zo veel konijnen zijn en er op vele plekken het niet goed geregeld wordt. Vind het fijn om te zien dat ze het wel goed hebben bij jou, heel goed! :j

Haha Zuid Afrika is best verwesterd hoor :P Ik dacht eerst ook dat alle wegen gravelroads waren, er overal dieren liepen etc. Maar toen ik voor het eerst in Kaapstad kwam, was ik ook verbaasd dat daar ook 'the body shop', h&m etc is. Het enige wat ik mis is een friettent :P Maar dat is heel Nederlands haha.

We moesten het huis uit omdat ze elke December (zomervakantie) het huis verhuren voor vakantiegangers. We gaan op zoek naar een ander huis, maar dat is behoorlijk lastig omdat we in een 'holiday village' wonen. Heel veel vakantie huizen dus. Maarja, blijven proberen!

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 18:11

@ xXutopiaXx: dank voor je reactie.

Het (ex) rammetje zit nu inderdaad nog apart, we hebben even snel een hok bij gaan kopen maar je ziet dat hij het niet gewend is om zo klein te zitten en wil veel liever terug bij zijn vrouwtje zijn. Maar goed, het kan nu even niet anders.

De kleintjes groeien goed, hebben allemaal al haar, maar wat zijn ze springerig. We hebben ze nog niet durven vastnemen.

Ik weet alleen niet wat ik met al die konijntjes moet gaan doen :( , deze 3 zou ik nog kunnen houden, maar nog een volgend nestje echt niet, dat worden er dan echt te veel.

Kunnen konijntjes van 4 weken echt al voldoende zelfstandig eten enzo? Ze hebben dan geen melk van moeders meer nodig?
Zou ik na 3 weken de vader er terug bij kunnen zetten of gaat hij dan alsnog iets aan de babies doen?

4 dagen oud:
Afbeelding

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:31

Met 4 weken oud kunnen ze al vast voedsel eten maar drinken ze ook nog bij de moeder.
Ik pak de baby's nooit uit het nest. Daarna zijn ze ook nog goed tam te krijgen.
Hoe de vader reageert op de baby's is moeilijk te voorspellen. Heb al zowel gehoord dat het heel goed ging als heel slecht.

Friettent is Belgisch toch. :o
Lijkt me ook onhandig als je steeds moet verhuizen en ook niet leuk dat er dan andere mensen in 'jou' huis zijn.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:37

The body shop ook?!?! Wauw haha, dat verwacht ik idd niet, wat je zegt ja: allemaal gravelroads _O- Duidelijk geen globetrotter hier _O-

Ach wat schattig herous! <3 Zou wel heel mooi zijn als je deze drie kleintjes kan houden! Zo te zien allemaal hetzelfde kleurtje ook :+: Hoe zien paps en mams eruit? Als ze 4 weken oud zijn, kunnen ze inderdaad ook al zelfstandig eten. Zodra ze een week of 2 zijn, zullen ze uit zichzelf het nest uit komen kruipen, want dan gaan hun oogjes open, en als ze dan zien dat mama brokjes, groente of hooi eet, zullen ze ook mee proberen te eten :D Evenals het drinken uit het flesje, dat zullen ze ook na gaan doen en met 4 weken zullen ze dan inderdaad allemaal al wel doen. Neemt niet weg dat ze dan nog steeds ook moedermelk nodig hebben... maar als ze dan nóg een nestje krijgt, met weer 3-4 kleintjes, dan moet ze wel erg veel melk geven.... Om de moeder te sparen zou je dan deze drie kleintjes misschien het beste wel bij de moeder weghalen, en zelf wat melk bijgeven. Hier moet je wel speciale konijntjesmelk voor gebruiken, maar het meest ideale is dat ze gewoon zeker nog tot ze 6-7 weken oud zijn bij hun moeder melk kunnen drinken. Even afwachten óf ze een nestje krijgt, en als ze dan toch een nestje krijgt, hoeveel er daar van overleven (het is heel normaal hoor, dat niet alle geboren konijntjes overleven bij de geboorte, mocht je je daar schuldig of iets over voelen). Als over drie weekjes de ram genoeg tot rust is gekomen, geen last meer heeft van z'n hormonen, kun je deze prima weer bij de moeder en het nestje zetten ja :+: Ik ga er vanuit dat ze genoeg ruimte hebben, dan acht ik de kans dat hij ze iets aan gaat doen klein. Zou er wel in het begin zo lang mogelijk bij blijven zitten, om in te kunnen grijpen indien nodig. Wellicht dat de voedster hem dan niet meer accepteert, dus dan zou je deze weer opnieuw moeten koppelen, maar dit zijn allemaal als... als... als... situaties. Je mag mij ook privé een berichtje sturen, dan geef ik mijn nummer, als er dan iets gebeurd of je twijfelt, mag je me altijd appen.

Maar wellicht hebben er nog meer konijnenliefhebbers hier advies!! :D Want er zijn er meer met baby-konijntjes ervaring <3 :D

En oja: als ze net als popcorn zijn, hebben ze honger :P := De voedster zal ze meestal 's nachts melk geven, dus probeer ze eens 's ochtends vroeg uit het nestje te pakken :) Dan zul je ook zien dat ze lekkere volle buikjes hebben :9 :+:

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 20:00

Wij hadden blik toen ie een week of 10 was, toen ie nog klein was. Zo schattig <3 .

Nu wil ik weer een baby konijntje :')

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:21

Dat zijn zo veel als...als...als...
Maar goed, eerst maar eens afwachten of er nog een nestje op komst is. Hopelijk niet.
De brokjes en het hooi staan nu wel een eindje weg van het hok, kan ik dat zo laten of zou ik beter binnenkort als de kleintjes rondlopen in het hok zelf ook een bakje neerzetten?

Dit is de ram (toen zelf nog maar 10 weken oud, heb even geen recentere foto)
Afbeelding

En de voedster
Afbeelding

1 van de babies heeft het zelfde patroon als de moeder, de andere lijken helemaal wit te zijn, maar we hebben het nog niet goed kunnen zien.

Haha, popcorn, zo is het wel een beetje, we vinden het doodeng en durven ze niet vast te nemen

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:24

Ahh wat super schattig de baby’s!
Kan je helaas geen tips geven, maar lees met de tips mee! Altijd handig!

Mams en paps zijn ook mooierds!

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:02

Hieronder een link van een kort filmpje
https://youtu.be/stVeBbTBwIM

@ xXutopiaXx, Zijn dit hongerige konijntjes of doen ze dit omdat wij ze storen of omdat ze het misschien koud krijgen ofzo? Ze liggen echt altijd onder een dikke laag haartjes (Geluid aan voor de grappige geluidjes die ze maken)

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:12

Aaaaaah wat leuk, maar zeker schrikken!
Ik heb ooit een verrassings nestje van een hamster gehad :+

Meer doen dan je best en inlezen kun je niet doen, fijne tips van Natasja :))