lor1_1984 schreef:Ik neig steeds meer naar een tropisch bakje erbij.
Wellicht een custom bak van 80x60cm aangezien ik een kast heb waar dat perfect op past, anders een standaard bak van 80 à 100cm met meubel.
Inrichting vrij natuurlijk:
Filterzand, stuk hout, paar stenen, veel planten.
Qua vissen: veel kleur.
Zit momenteel hiernaar te kijken:
15x neon tetra (evt uit te breiden naar 20-30)
1x borstelneus goud/albino
4-5x gup man/harem
4-5x ballonmolly
2-4x zoengourami
2-4x colisa lalia
5-8x Corydoras peru gold stripe
5-8x Corydoras emerald green
1x L 046
1x L 081
5-6x luipaard danio longfin albino
Voordat iemand denkt dat ik al deze vissen tegelijk wil hebben:
Ik wil 1 soort gourami, 1 soort algeneter (mss 2 maar dan van elke soort 1), 1 soort levendbarend en 1 soort Corydoras.
Bovenstaande soorten zijn degenen die ik zo van plaatjes erg mooi vindt, aan mij om uit te zoeken wat er past.
Qua slakken denk ik aan:
2x asolene spixii
2x neritina waigiensis
2x tylomelania yellow/orange
2x ramshoornslak
Ook hier wil ik nog uitzoeken wat past.
Lor1_1984,
Per vis uitgelicht:
Neon tetra: voor een 80cm bak is 15 een mooi aantal, max 20.
Ancistrus: Past gezien de waterwaarden goed bij de Neon's, zijn wel slopers dus pas in het aquarium toevoegen als alle planten geworteld hebben.
Ballonmolly's: waarom kijk je in hemelsnaam naar ballonmolly's? Weinig vissen zie zo misvormt zijn en snel sneuvelen als zij, omdat ze (helemaal de vrouwtjes) niet de juiste lichaamsvorm hebben om jongen fatsoenlijk op de wereld te zetten. Dat is nog een voordeel van de misvormde goudvissen, die schieten kuit en dat schiet er altijd wel uit, anders dan hele jongen uit moeten poepen.
Zoengoerami: Worden met 15cm per stuk veelste groot voor een 80cm bakje. Daarnaast hebben ze voor een koppel/twee koppels minstens 150cm lengte zwemruimte nodig. Ook worden ze op oudere leeftijd aggresief naar andere vissen = stress in de bak.
Guppen: Erg druk en aanwezig, de temperatuur die de tetra's nodig hebben is op lange termijn te hoog voor guppen. Ze branden op. Daarnaast zit je wel met een overschot, aangezien tetra's jonge guppen niet eten met hun kleine bekjes. Zoengoerami's zouden dit wel doen, maar die zijn dus te groot voor je bak.
colisa lalia (officieel Trichogaster lalius): Ga je niet lang plezier van hebben, door de hoge graad aan inteelt en het feit dat veel van hun het Iridovirus bij zich dragen sterven ze vaak jong. Daarnaast zijn zij niet geschikt om samen met guppen te houden, die houden niet van het drukke gedrag van de guppen. Met Neon tetra's zou dit wel weer kunnen, al houden neon tetra's van iets zuurder water. De bovengrens van Neons is zeg maar de optimum voor deze goerami's.
Corydoras; worden max 6,5cm, dus als je ze al zou willen toevoegen dan zou ik max 6. Liever zie ik een kleinere corydora soort waar je meer van neemt, nu zit je op de minimale groepsgrootte.
L046 (en de L066 die werd genoemd): Heeft een temperatuur nodig tussen de 25 en 30 graden, hiermee brand je alle andere vissen op in het aquarium. Daarnaast zul je ze door hun schuwe aard vrijwel niet zien.
L081: wordt met zijn 18 tot 23cm (afhankelijk van welke bron je pakt) veeeulste groot voor zelfs een 100cm bak. Heeft ook een temperatuur tussen de 25 en 30 graden nodig, wederom opbranding van je andere vissen.
luipaard danio longfin albino: Zijn subtropisch, dwz: zonder verwarming houden. Ze hebben de fluctuaties van het seizoen nodig om niet op te branden (Hetzelfde als met de guppen). Daarnaast hebben ze een bak van minimaal een meter nodig, zijn ze ontzettend druk en kunnen, naast hun temperatuurseis en temprament, niet met een gourami, de corydora en de neon tetra's. Ook zijn ze zwak door inteelt.
asolene spixii: Subtropisch (dus zonder verwarming houden/alleen de verwarming in de winter) houden. pH wens zit bij deze slak in de bovengrens van in elk geval Neon's.
neritina waigiensis: Hebben veel alg nodig, dus als je moeite wil doen, stenen in een bakje water in de zon laten staan om ze dit te voeren of bewust bepaalde delen van je aquarium laten bealgen, zoals een achter- op zijraam. Blijven niet in het water, moet een kap op het aquarium zitten.
tylomelania yellow/orange: Hebben alkalisch water nodig, dat wil zeggen; Hoge pH (7+) en veel kalk om hun schelp mooi heel te houden.
Ramshoorn: Planten zich erg snel voort, is een koudwatersoort (komen hier ook gewoon in de sloot voor, maar dan alleen in de saaie bruine kleur). Brandt op op de temperaturen die de meeste vissen van je wensenlijstje staan.
De enige L-nummer die lange termijn in de 80cm bakje kan worden gehouden is de L010a, hier kun je er dan 3 van in je bak hebben. Past qua temperatuur- en pH eisen prima bij de Neon tetra's en veel corydora soorten.
Zoals je ziet heb je nog wel wat werk te doen voor een passend bestand