[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 07:09

lor1_1984 schreef:
Ik neig steeds meer naar een tropisch bakje erbij.
Wellicht een custom bak van 80x60cm aangezien ik een kast heb waar dat perfect op past, anders een standaard bak van 80 à 100cm met meubel.
Inrichting vrij natuurlijk:
Filterzand, stuk hout, paar stenen, veel planten.

Qua vissen: veel kleur. :#
Zit momenteel hiernaar te kijken:
15x neon tetra (evt uit te breiden naar 20-30)
1x borstelneus goud/albino
4-5x gup man/harem
4-5x ballonmolly
2-4x zoengourami
2-4x colisa lalia
5-8x Corydoras peru gold stripe
5-8x Corydoras emerald green
1x L 046
1x L 081
5-6x luipaard danio longfin albino

Voordat iemand denkt dat ik al deze vissen tegelijk wil hebben:
Ik wil 1 soort gourami, 1 soort algeneter (mss 2 maar dan van elke soort 1), 1 soort levendbarend en 1 soort Corydoras.
Bovenstaande soorten zijn degenen die ik zo van plaatjes erg mooi vindt, aan mij om uit te zoeken wat er past. :)

Qua slakken denk ik aan:
2x asolene spixii
2x neritina waigiensis
2x tylomelania yellow/orange
2x ramshoornslak
Ook hier wil ik nog uitzoeken wat past.

Lor1_1984,

Per vis uitgelicht:

Neon tetra: voor een 80cm bak is 15 een mooi aantal, max 20.

Ancistrus: Past gezien de waterwaarden goed bij de Neon's, zijn wel slopers dus pas in het aquarium toevoegen als alle planten geworteld hebben.

Ballonmolly's: waarom kijk je in hemelsnaam naar ballonmolly's? Weinig vissen zie zo misvormt zijn en snel sneuvelen als zij, omdat ze (helemaal de vrouwtjes) niet de juiste lichaamsvorm hebben om jongen fatsoenlijk op de wereld te zetten. Dat is nog een voordeel van de misvormde goudvissen, die schieten kuit en dat schiet er altijd wel uit, anders dan hele jongen uit moeten poepen.

Zoengoerami: Worden met 15cm per stuk veelste groot voor een 80cm bakje. Daarnaast hebben ze voor een koppel/twee koppels minstens 150cm lengte zwemruimte nodig. Ook worden ze op oudere leeftijd aggresief naar andere vissen = stress in de bak.

Guppen: Erg druk en aanwezig, de temperatuur die de tetra's nodig hebben is op lange termijn te hoog voor guppen. Ze branden op. Daarnaast zit je wel met een overschot, aangezien tetra's jonge guppen niet eten met hun kleine bekjes. Zoengoerami's zouden dit wel doen, maar die zijn dus te groot voor je bak.

colisa lalia (officieel Trichogaster lalius): Ga je niet lang plezier van hebben, door de hoge graad aan inteelt en het feit dat veel van hun het Iridovirus bij zich dragen sterven ze vaak jong. Daarnaast zijn zij niet geschikt om samen met guppen te houden, die houden niet van het drukke gedrag van de guppen. Met Neon tetra's zou dit wel weer kunnen, al houden neon tetra's van iets zuurder water. De bovengrens van Neons is zeg maar de optimum voor deze goerami's.

Corydoras; worden max 6,5cm, dus als je ze al zou willen toevoegen dan zou ik max 6. Liever zie ik een kleinere corydora soort waar je meer van neemt, nu zit je op de minimale groepsgrootte.

L046 (en de L066 die werd genoemd): Heeft een temperatuur nodig tussen de 25 en 30 graden, hiermee brand je alle andere vissen op in het aquarium. Daarnaast zul je ze door hun schuwe aard vrijwel niet zien.

L081: wordt met zijn 18 tot 23cm (afhankelijk van welke bron je pakt) veeeulste groot voor zelfs een 100cm bak. Heeft ook een temperatuur tussen de 25 en 30 graden nodig, wederom opbranding van je andere vissen.

luipaard danio longfin albino: Zijn subtropisch, dwz: zonder verwarming houden. Ze hebben de fluctuaties van het seizoen nodig om niet op te branden (Hetzelfde als met de guppen). Daarnaast hebben ze een bak van minimaal een meter nodig, zijn ze ontzettend druk en kunnen, naast hun temperatuurseis en temprament, niet met een gourami, de corydora en de neon tetra's. Ook zijn ze zwak door inteelt.

asolene spixii: Subtropisch (dus zonder verwarming houden/alleen de verwarming in de winter) houden. pH wens zit bij deze slak in de bovengrens van in elk geval Neon's.

neritina waigiensis: Hebben veel alg nodig, dus als je moeite wil doen, stenen in een bakje water in de zon laten staan om ze dit te voeren of bewust bepaalde delen van je aquarium laten bealgen, zoals een achter- op zijraam. Blijven niet in het water, moet een kap op het aquarium zitten.

tylomelania yellow/orange: Hebben alkalisch water nodig, dat wil zeggen; Hoge pH (7+) en veel kalk om hun schelp mooi heel te houden.

Ramshoorn: Planten zich erg snel voort, is een koudwatersoort (komen hier ook gewoon in de sloot voor, maar dan alleen in de saaie bruine kleur). Brandt op op de temperaturen die de meeste vissen van je wensenlijstje staan.

De enige L-nummer die lange termijn in de 80cm bakje kan worden gehouden is de L010a, hier kun je er dan 3 van in je bak hebben. Past qua temperatuur- en pH eisen prima bij de Neon tetra's en veel corydora soorten.
Zoals je ziet heb je nog wel wat werk te doen voor een passend bestand :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 08:25

die danio zou ik inderdaad nog eens over nadenken.
ik heb dan de chinese danio, die zijn wel heel mooi.
maar ze zitten nog steeds achter de rasbora galaxy aan dus die zou je dan alleen met eigen soort moeten houden
wat me dan daar op brengt.
er zijn veel leuke rasbora soorten.
is dat iets om naar te kijken en dan op de bodem een leuk groepje corydoras?
ancistrus zijn inderdaad vrij schuw.
die van mij zie ik savonds wel,dan raced hij van zijn stukje courgette of tabletje weer terug naar zijn hoekje met hout en dat is het dan :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:50

Mijn ancistrussen zijn niet schuw. Zitten vaak op of voor het raam. Ook op planten met groot blad of nu in hun kokosnoot. Is dat per soort dan weer verschillend?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:37

Spruit schreef:
Lor1_1984,

Per vis uitgelicht:

Neon tetra: voor een 80cm bak is 15 een mooi aantal, max 20.

Ancistrus: Past gezien de waterwaarden goed bij de Neon's, zijn wel slopers dus pas in het aquarium toevoegen als alle planten geworteld hebben.

Ballonmolly's: waarom kijk je in hemelsnaam naar ballonmolly's? Weinig vissen zie zo misvormt zijn en snel sneuvelen als zij, omdat ze (helemaal de vrouwtjes) niet de juiste lichaamsvorm hebben om jongen fatsoenlijk op de wereld te zetten. Dat is nog een voordeel van de misvormde goudvissen, die schieten kuit en dat schiet er altijd wel uit, anders dan hele jongen uit moeten poepen.

Zoengoerami: Worden met 15cm per stuk veelste groot voor een 80cm bakje. Daarnaast hebben ze voor een koppel/twee koppels minstens 150cm lengte zwemruimte nodig. Ook worden ze op oudere leeftijd aggresief naar andere vissen = stress in de bak.

Guppen: Erg druk en aanwezig, de temperatuur die de tetra's nodig hebben is op lange termijn te hoog voor guppen. Ze branden op. Daarnaast zit je wel met een overschot, aangezien tetra's jonge guppen niet eten met hun kleine bekjes. Zoengoerami's zouden dit wel doen, maar die zijn dus te groot voor je bak.

colisa lalia (officieel Trichogaster lalius): Ga je niet lang plezier van hebben, door de hoge graad aan inteelt en het feit dat veel van hun het Iridovirus bij zich dragen sterven ze vaak jong. Daarnaast zijn zij niet geschikt om samen met guppen te houden, die houden niet van het drukke gedrag van de guppen. Met Neon tetra's zou dit wel weer kunnen, al houden neon tetra's van iets zuurder water. De bovengrens van Neons is zeg maar de optimum voor deze goerami's.

Corydoras; worden max 6,5cm, dus als je ze al zou willen toevoegen dan zou ik max 6. Liever zie ik een kleinere corydora soort waar je meer van neemt, nu zit je op de minimale groepsgrootte.

L046 (en de L066 die werd genoemd): Heeft een temperatuur nodig tussen de 25 en 30 graden, hiermee brand je alle andere vissen op in het aquarium. Daarnaast zul je ze door hun schuwe aard vrijwel niet zien.

L081: wordt met zijn 18 tot 23cm (afhankelijk van welke bron je pakt) veeeulste groot voor zelfs een 100cm bak. Heeft ook een temperatuur tussen de 25 en 30 graden nodig, wederom opbranding van je andere vissen.

luipaard danio longfin albino: Zijn subtropisch, dwz: zonder verwarming houden. Ze hebben de fluctuaties van het seizoen nodig om niet op te branden (Hetzelfde als met de guppen). Daarnaast hebben ze een bak van minimaal een meter nodig, zijn ze ontzettend druk en kunnen, naast hun temperatuurseis en temprament, niet met een gourami, de corydora en de neon tetra's. Ook zijn ze zwak door inteelt.

asolene spixii: Subtropisch (dus zonder verwarming houden/alleen de verwarming in de winter) houden. pH wens zit bij deze slak in de bovengrens van in elk geval Neon's.

neritina waigiensis: Hebben veel alg nodig, dus als je moeite wil doen, stenen in een bakje water in de zon laten staan om ze dit te voeren of bewust bepaalde delen van je aquarium laten bealgen, zoals een achter- op zijraam. Blijven niet in het water, moet een kap op het aquarium zitten.

tylomelania yellow/orange: Hebben alkalisch water nodig, dat wil zeggen; Hoge pH (7+) en veel kalk om hun schelp mooi heel te houden.

Ramshoorn: Planten zich erg snel voort, is een koudwatersoort (komen hier ook gewoon in de sloot voor, maar dan alleen in de saaie bruine kleur). Brandt op op de temperaturen die de meeste vissen van je wensenlijstje staan.

De enige L-nummer die lange termijn in de 80cm bakje kan worden gehouden is de L010a, hier kun je er dan 3 van in je bak hebben. Past qua temperatuur- en pH eisen prima bij de Neon tetra's en veel corydora soorten.
Zoals je ziet heb je nog wel wat werk te doen voor een passend bestand :)

Dank je voor de informatie. :)
De L010a vind ik echt niet mooi. :o
Verder gaf ik al aan in een latere post dat de tetra of de danio evt geskipt kan worden.
Bealgen is geen probleem, ik poets buiten de ruiten waar je recht tegenaan kijkt zowiezo zo min mogelijk en stenen tijdelijk in de tuin in een bakje water zetten is evt ook een optie. :)
Ik had overigens begrepen dat de danio in 60cm kan.
Bakmaat staat nog niet vast, het kan ook een meterbak worden of groter.
Voor nu dacht ik echter aan 80-100cm. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:55

En de ancistrus gold? https://www.gdaquarium.nl/a-28218738/tr ... escription
Doet het bij ons prima op 24 graden in het gezelschapsaquarium. Wij hebben er 2 (koppel) in 100cm bak.
En nu een baby, maar die gaat op termijn naar de 80cm bak bij de garnalen. Hij/zij mag eerst even groeien.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:43

Volgens mij had ik die in het oorspronkelijke lijstje staan.
De gouden met blauwe oogjes en de albino. :)

Edit: even teruggekeken en jup, onder de naam borstelneus. :D

dierenfan

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:58

Afbeelding

Zou deze plant het nog gaan doen?

Afbeelding

Deze woeker plant (belgisch groen ofzo??) gewoon regelmatig de geel wordende stukken af knippen?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:09

Alleen de zoektocht is al leuk Lor1! :D

Dierenfan bedankt voor je reactie <3

Jolmer20 wow wat een joekels! :D Super tof!

Melyoramel een baby! Leuk :D

Ik heb vandaag voor 3 tientjes een juwel rio 180 gescoord, daar stond ie niet voor te koop maar iets met een brutaal mens en de halve wereld... Ik ben zo blij als een klein kind ermee :D Nog een fijn filter scoren, wat extra planten en bodembedekking en dan kunnen de 3 koningen (zo hebben de kinderen ze genoemd) in hun nieuwe paleisje :D
Zou ik er eventueel 2 slakjes bij kunnen zetten? Of is de bak daar dan weer te klein voor?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:53

Kleine slakjes worden opgesnoept.
Appelslakken zou evt kunnen maar die vragen ook 50l per slak geloof ik en vervuilen nogal plus dat een bak op kamertemperatuur nogal aan de ondergrens is voor ze.
Wellicht is een moerasslak een optie, die kunnen in koud water en worden ook behoorlijk groot, ik weet alleen niet hoeveel liter je per slak moet rekenen. :)

Planten kun je op aquaplantsonline bestellen, ik zou het bij valisneria (wat je al hebt), javavaren, echinodorus (de argentinensis wordt groot maar kan ook deels boven water gedijen en trekt kamertemperatuur redelijk goed), waterpest, Belgisch groen en mosballen houden.
Hou er wel rekening mee dat sluierstaarten alles opvreten als je pech hebt. :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:58

dierenfan, probeer es wat uit met die plant?
puur om wat ervaring op te doen ook.
knip een stuk af, steek het in het zand en kijk of het opnieuw groeit.
ander stuk zet je misschien op een iets donkerder hoekje.
soms moeten planten op een ander stukje staan, sommige planten kun je gewoon afknippen.
andere weer lichter op donkerder zetten

en sommige planten willen gewoon niet.
ik heb ook zoiets gehad,maar dat wilde niet

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:04

Het Belgisch groen al eens gestekt. Dat groeit volgens mij letterlijk overal. Dit plantje heeft er geen zin in maarrr staat nog maar 2 weken. Heb nog niet echt lichte of donkere plaatsen. Al doet het drijfplantje het erg goed

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:38

Ik ga eens op slakken onderzoek uit :D Thanks!

Hoe bevestigen jullie de plantjes zodat ze op de bodem blijven? Ik kwam iets van lijm tegen maar ook loodjes? Zijn er nog andere mogelijkheden?

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:45

Ligt eraan welke planten.

Javavaren en anubias kan je het beste of vastlijmen (cyanoacrylaat lijm) of vastbinden met visdraad aan een steen of stuk hout. De wortels van deze planten moeten ook vrij zijn en niet volledig bedekt.

Voor andere planten die wortelen zou ik denken om ze in terra cotta potten o.i.d. vast te zetten. Misschien terra cotta pot vullen met substraat voor aquarium en de plant erin steken.
Geen idee of dit een goed idee is, maar dat is wat in me opkwam :)

Loodjes e.d. zoveel mogelijk voorkomen, ik geloof dat deze je waterwaardes en kwaliteit negatief kunnen beinvloeden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 19:25

ik heb hout in de bakken en prop meestal de wortels van anubias gewoon tussen takjes in of in gaatjes.
heb ook een anubias met een zuignap op de achterwand van een van de bakken zitten.
dat kan dus ook.

verder stop ik alles gewoon in het zand met de wortels
kijk hier even voor filmpje

https://monkeybizzz.wordpress.com/2011/ ... -aquarium/

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 19:37

Ik zou een lage schaal met afgeronde randen gebruiken om daar de planten in filterzand in te steken.
Op de bodem vd bak een heel dun laagje filterzand is meer dan voldoende om ze te laten grondelen.
Je hebt een telescoopoog en die zijn nogal gevoelig op de ogen (en meestal slechtziend tot blind), stenen, hout en andere decoraties zou ik daarom niet plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:33

Daihyo schreef:
Mijn ancistrussen zijn niet schuw. Zitten vaak op of voor het raam. Ook op planten met groot blad of nu in hun kokosnoot. Is dat per soort dan weer verschillend?

L-nummers en Ancistrus lijken op elkaar, maar worden vaak wel apart genoemd. Veel echte L-nummers zijn ontzettend schuw, bij Ancistrus hangt het af van het soort.

Lor1_1984, Daarom heb ik beid vissoorten wel meegenomen in het overzicht, ondanks dat je ze misschien toch niet wil :) Als je danio's echt goed bezig hebt gezien, zul je zien hoeveel zwemruimte ze nodig hebben.

De Chinese Danio waar Ellepel het over heeft is overigens een van een totaal andere familie (Tanichthys ipv Brachydanio). Deze heb ik in mijn 80cm maar ook die gebruiken het totale aquarium al en die zijn rustiger dan de Brachydanio! De Chinese danio is ook een subtropische vis, komen uit de hooggebergten in China en kunnen temperaturen tot 14 zonder pijn verdragen, daarna wordt het wat lastiger. Ik heb ze samen met Petruichthys sp. Rosy, maar die zijn net zo vervelend terug en vaak zwemmen ze in 1 groep :D

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:55

Snap ik, alsnog bedankt. :)
Ik heb de luipaard Danio albino sluier enkel ooit bij de dierenwinkel om de hoek gezien en vond ze erg mooi, er werd toen ook gezegd dat 60cm hun minimum bakmaat is en andere info kon ik toen ook zo gauw niet vinden.
Vindt het zowiezo best tegenvallen wat je aan info tegenkomt, er staat vaak van alles over afkomst, temperatuur, ph etc maar minimum bakmaat is best vaak gewoon maar gissen. :o
Ook op aquainfo en dat soort sites.
Dat maakt het uitzoeken van een geschikt bestand ook best lastig soms, nu kom je met de volwassen maat van een vis icm activiteit al een eind maar soms stuit je alsnog op dat je bak te klein is, winkels verkeerde adviezen geven en je dan door echte kenners de wind van voren krijgt omdat je je beter had moeten inlezen. :+

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 23:08

Ik heb vanavond voor t eerst m'n water gemeten. (Ik gebruik wel een druppel test koffer gezien ik behoorlijk dure garnalen erin wil hebben.. := )

Best wel tevreden met de resultaten :D
NO3 1 mg/l
NO2 0,1 mg/l
NH4 >5 mg/l
KH 0-1
GH 6

NH4 is zo hoog vanwege de ADA Amazonia bodem. Las dat je met die bodem aan t begin eigenlijk meteen grote water wissels moet doen om dat weg te krijgen, dus daar ben ik ook maar meteen mee begonnen.. :') NH4 na waterwissel is nu 0,4. Rest heb ik niet nogmaals gemeten omdat die waarden gewoon goed waren. Komende avonden kijken hoeveel NH4 er dan in zit, als het dan over de 3 is doe ik weer een waterwissel en anders wacht ik af wat de dag erna doet.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 23:11

Wilde het glas van de nano vandaag schoonmaken.
Zit alleen helemaal vol met jongen dus maar even zo gelaten.
Zijn er een stuk of 25-30 :')

Bij de sulawesi garnalen helaas nog geen nageslacht gespot.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:47

Joanike: Ada Amazonia geeft inderdaad veel vrijbde eerste weken. Er wordt ook geadviseerd om 6 ipv 4 weken te laten indraaien. Hier was dat ook echt wel nodig hoor. Maar nu gaat het super goed.
Welke garnalen wil je hebben? (sorry als ik er overheen heb gelezen)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:54

Komt goed hoor! Ik zit technisch gezien al op 5 weken. Ik hou nu gewoon m'n water waarden goed in de gaten en beslis daarmee wanneer ik de garnalen ga ophalen.
Ik ga voor een Taiwan bee blue bolt, panda met red wine mix :D

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:09

Ah mooi, die staan ook nog op mijn verlanglijst. De Crystal reds zijn een testrun :+ ik zei als het met hun goed gaat dan pas wil ik voor de taiwan bee gaan.

Afbeelding
Afbeelding ze worden al groter *\o/*

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:17

Ik vind mijn Taiwan bee aquarium tot nu toe eigenlijk wel makkelijker dan mijn vorige bak.. :')
Met osmose water en het juiste zout heb je eigenlijk meteen het perfecte water. Gebruik een TDS meter om te kijken of ik nog extra zout of water moet toevoegen en gister met druppeltest gecontroleerd of de tds meter de juiste waardes gaf en dat was zo. :D
Ik denk dat vooral een goede start met de juiste benodigdheden (juist filter, juiste bodem en water) het belangrijkste is. Voordeel van deze nano is natuurlijk ook dat er enkel die garnalen in komen :)

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:21

Inderdaad. Wij hebben zo zacht water, ik moet ook mineraliseren :+ maar omdat ik toch zowieso graag crystal reds wou hebben, konden die gelijk als proefjes dienen. Ik vind ze ook makkelijker als mijn neocaridinas, alhoewel dat nu ook vanzelf gaat.
Wij hebben alleen net een pup gekocht, dus nieuw aquarium moet even wachten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:10

lor1_1984 schreef:
Vindt het zowiezo best tegenvallen wat je aan info tegenkomt, er staat vaak van alles over afkomst, temperatuur, ph etc maar minimum bakmaat is best vaak gewoon maar gissen. :o
Ook op aquainfo en dat soort sites.

https://www.planetcatfish.com/catelog/
Alle corydorassoorten, L-nummers, en andere bodemvissen met info over maximale totaal lengte (SL), pH waarde en temperatuur waarop ze in het wild zijn gevonden.

https://www.seriouslyfish.com/
Ontzettend veel vissen met bij elk profiel de minimale afmetingen aquarium, temperatuur, pH, hardheid en geleidbaarheid van het water. Ook is in veel profielen te vinden hoe ze te kweken zijn en hoe de omgeving eruit ziet waar ze in het wild voorkomen.

Veriye schreef:
Ah mooi, die staan ook nog op mijn verlanglijst. De Crystal reds zijn een testrun :+ ik zei als het met hun goed gaat dan pas wil ik voor de taiwan bee gaan.

[ [url=m/M2WBrJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/3XFyCp.jpg]Afbeelding[/url] ] ze worden al groter *\o/*

Heel veel baby's *\o/* :D