Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 08:23

Ik Heb laatst de vleeskippen gewoon overdag los gelaten in het nachthok. Eigenlijk geen enkel probleem ermee gehad. buiten dat de oudste hen van de 5 al die jonge hitsige hanen niet leuk vond en dus veel binnen bleef. Nu die hanen weg zijn loopt ze ook normaal rond. Tussen haar en de hennen nooit een enkel probleem geweest :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 09:39

Hmmm.. Dan zet ik de nieuwe samen met de cochin, wel in het zicht van de rest, en vanavond (in het donker) allemaal samen het nachthok in? :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 09:57

Steek alles behalve de nieuwe uur voor donker in het nachthok, laat nieuwe de ren verkennen en krop vol eten en steek die er vervolgens bij op stok. Dan weet ze de volgende dag beetje waar alles is en hoe weg te komen. Op die basis regelen ze het onderling dan wel verder.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 10:44

Citaat:
Alleen een nieuwe haan bij daglicht erbij gaat goed

Dat gaat ook niet altijd goed. :+

Maar de haan die als etter kwam is wel veranderd in een lieve haan. Maar die heeft flink op zijn donder gehad van de hennen club en dan kunnen ze ineens heel goed samen werken.

Ga binnenkort wat hennen op marktplaats gooien.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 20:03

Ik ben zo verliefsld op onze witte <3
Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 20:24

Het is ook wel een plaatje hoor!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:56

tamary schreef:
Steek alles behalve de nieuwe uur voor donker in het nachthok, laat nieuwe de ren verkennen en krop vol eten en steek die er vervolgens bij op stok. Dan weet ze de volgende dag beetje waar alles is en hoe weg te komen. Op die basis regelen ze het onderling dan wel verder.

Even een update, ik zat gisteren echt in de stress haha.
Ik ben de nieuwe 's ochtends gaan ophalen, en heb haar in de rechtse ren gestopt. Ze heeft daar alles wat ze nodig heeft, ik heb van de vorige eigenaar haar trapbak meegekregen dus die kent ze. Ze eet en drinkt goed en heeft ook al een ei gelegd. 2x zo groot als mijn andere eieren!
Ik heb mijn andere 4 kippen een tijdje los in de tuin gelaten (ik ben er bij gebleven), en mijn witte cochin en grijze Wyandotte zijn aan het gaas kennis gaan maken, met een hoop opspringen, fladderen en gedoe :+ De grijze ging daarna nog eens terug, zonder gedoe. De witte cochin is natuurlijk super grumpy, nog steeds broeds. Als ik haar laat doen zit ze de hele dag binnen - misschien is dat niet eens zo heel slecht, want zij is wel "de felle" van de hoop - hoewel ze dat niet tegen de Wyandottes doet, want die laten zich niet doen haha.

Ik heb uiteindelijk de kippen 's nachts apart gehouden, maar wel vlakbij elkaar. Ik wist gewoon écht niet wat te doen. De Bleu is een stuk groter en zwaarder, vandaar..

Ik heb daarom de rechterkant van het nachthok geïsoleerd en 3 lagen bodembedekking toegevoegd, alsook een zitstok. Net zoals mijn andere 4 kippen negeerde de Bleu de zitstok :')

Afbeelding

Afbeelding

Ze zitten nu ook weer apart, links en rechts.
Ik kàn ze vanavond samen zetten in het nachthok, en dan morgen allemaal samen los in het grote geheel - maar dan kan ik er zelf maar heel even bij blijven, ik moet helaas gewoon gaan werken.
Zouden jullie dat aandurven op die manier? Zo niet, moet ik het samen zetten uitstellen naar donderdagavond, om er dan vrijdag voormiddag bij te blijven (vrijdag vrijaf).

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 17:28

Mooie kip! Ze lijkt meer een Harco of komt dat door het licht? Zelf heb ik ook Bleu de Landes (zie eerdere foto), maar die vind ik er wat anders uitzien.

Als het vannacht en nu niet al te veel herrie is zou ik het denk ik wel aandurven morgen. Die kleintjes moet je ook niet onderschatten en de grote is in de minderheid. Ze hebben wel de ruimte zie ik ook, dus ik denk dat het wel goed komt. Maar bij twijfel moet je het anders donderdag doen natuurlijk :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 18:50

Ik ga gewoon voor donderdag denk ik, dan kan iedereen (dus ook ik haha) rustig wennen.

De dame van wie ik haar heb zei dat het een Bleu is..
Vandaag duidelijkere foto's kunnen maken!

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 19:40

Denk dat het gewoon een gezellige huis tuin en keuken kip is.

Even wat verkoop kippen en hanen op de foto gezet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hennen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 19:41

Leuke dame maar volgen mij ook geen bleu, die zijn namelijk grijzig/blauw.

Hier van de week de eerste keer gehad dat alle dames een ei legde. Maar pff hopelijk niet te vaak 8 eieren per dag is toch wel veel.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 19:52

Hmm. Ik heb net wat gegoogled, en ik kom Bleu's tegen waar ze héél erg op lijkt.. Maar ik ben absoluut geen expert, eerder het tegenovergestelde haha.

Ik dacht vandaag een nies te horen bij één van mijn 4 andere kippen. En net hoorde ik het weer, vanuit het nachthok. Ik heb wat middeltjes toegevoegd aan hun water die ik preventief alvast had klaar staan.

Kippen zijn ingewikkeld :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 20:01

De blauwe hennen van mij lijken ook een beetje op blue, maar de vader is toch echt een marans haan.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 21:23

Afbeelding
Hier ook 2 bleekjes, een donkere en een lichte. Volgens mij zijn ze hierop wel te zien, ik heb eigenlijk geen goede foto 's, morgen maar eens recente maken, de lichte heeft net een nieuwe jas.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 13:07

Zo, verrassing vanochtend!
Het luik tussen de 2 hokken is 's nachts open gevallen. Iedereen zat nog wel waar ik ze gezet had, maar dus met een open luik tussen hen in. Ik weet niet of ze 's nachts van plaats zijn gewisseld oid.

Ik heb dan maar doorgebeten :j Alle deuren open laten staan, ze hebben 36 vierkante meter, genoeg schuilhokken/bakjes, er staan meerdere drink- en eetbakjes in de rennen, dus ik dacht "duw nu maar ineens door, schijterd" :') Rechtse ren is niet overdekt, en ik vond het (voor ik het open luik gezien had) al geen fijn idee dat Flora de hele dag in de regen zou moeten zitten/lopen. Ze kan wel schuilen, maar nou ja, links is de ren wel overdekt.

Ik heb op de camera een boze Taytay gezien vroeg in de ochtend, een hoop gefladder (ze zat dus eens niet binnen!), ondertussen zit ze weer koppig te broeden. De rest loopt zo ongeveer samen rond. Vanochtend hebben ze samen wormpjes gegeten. De kleintjes vertrouwen haar nog niet helemaal, maar ik zie geen dingen waar ik van moet huilen (ik ben echt een zwakkeling hahaha), dus volgens mij komt het wel goed!

Afbeelding

't Is net een grote waakhond haha!
Overigens geen niesjes meer gehoord, maar alvast wel wat spul besteld :)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 13:10

Meestal als ze in het donker samen worden gezet gaat het goed. De pikorde hou je altijd dat slijt wel, maar als het zo goed gaat dan lekker zo laten. Er zal echt nog wel eens een pik worden uitgedeeld, maar dat hoort erbij.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 13:12

Mer1980 schreef:
Meestal als ze in het donker samen worden gezet gaat het goed. De pikorde hou je altijd dat slijt wel, maar als het zo goed gaat dan lekker zo laten. Er zal echt nog wel eens een pik worden uitgedeeld, maar dat hoort erbij.

Ja het ging dus echt per ongeluk. En toen dacht ik, doe nou maar ineens verder, stap 1 is al gezet..
Ik vind het nog steeds eng, maar het moest er toch eens van komen, ze hebben ruimte genoeg, en iedereen kan fijn schuilen als ze willen :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 09:50

Update!

Het gaat oké hier.
De kleintjes zijn nog steeds wantrouwig, maar ik zie ze regelmatig bij elkaar in de buurt. Nog niet op hun gemak, dat wel. Flora durft mijn lieve cochin al eens te pakken krijgen, maar doet niet gemeen ofzo. Ze laat de cochin weer los, en dan gaat die er vandoor. Ik zie haar niet gemeen pikken oid, dus ik denk dat ik niet mag klagen, er lopen vast gemenere kippen rond.

Ik las soms een half uurtje "rust" in, dan mag Flora rechts een boel wormen opsmikkelen en installeer ik ondertussen mezelf en de 4 links. De Wyandottes scharrelen vrolijk rond mijn voeten dan, de lieve cochin wilt minutenlang geknuffeld worden en de broedse krijgt dan een bakje eten in het hok.

Ze lopen ook regelmatig in de tuin. Dan zie je 4 kippen hier, en 1 grote kip daar.
Soms komen er bij elkaar uit en is alles rustig, soms schrikken de fantastic four en rennen die snel de andere kant uit.

Flora slaapt liever alleen. Ik ga meestal tegen 19u (vanavond dus 18u, winteruur haha) alles afsluiten, en dan heeft Flora zichzelf in de kattenbak genesteld. Het hok en de geïsoleerde ren staan open en ter beschikking, maar ze lijkt de voorkeur aan de kattenbak te geven. Ze heeft mij dan 's ochtends niet nodig om haar buiten te laten, dat vond ze vandaag met het winteruur wel leuk haha, zij liep al vrolijk rond toen ik het hok ging openen voor de rest. De geïsoleerde ren blijft open staan voor het geval Flora toch liever daar zou willen zitten, maar voorlopig houdt ze het bij de kattenbak. Ze legt alle dagen een eitje, en ziet er wel happy uit :)
Ik hoop dat ze onderling meer rust bij elkaar zullen vinden dan nu het geval is, maar ze zitten morgen pas 2 weken echt samen, dus ik ga er van uit dat dat nog wel zal gebeuren :)

Niesjes: veel minder, ze krijgen al een paar dagen het nieuwe spul in hun water en zien er allemaal tiptop uit.
Broedse Taytay wordt regelmatig uit het hok gehaald door Flora, dus die beweegt weer wat meer haha.
En ze hebben een snacktoren gekregen, om te vieren dat mijn auto een groene kaart had op de keuring :')

Maar al bij al valt het dus wel mee, denk ik! :j

Donderdag komt de vorige eigenaar van Flora op bezoek, ze heeft blijkbaar jaar&dag bij ons in de straat gewoon haha, kleine wereld! Ze woont maar een paar minuten verderop en ik had haar meteen al gezegd "kom eens langs, dan ben jij ook gerust dat ze goed zit". Dus donderdag krijgt Flora visite :D

Foto's zijn van gisteren.
Afbeelding

Afbeelding

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 10:28

Ik baal echt als een stekker.
Mijn mooie kipje is gepakt gister ;(
Ze is (zoals het lijkt) tussen 18.00 en 19.00 gepakt.
We vonden haar later op de avond (na een lange zoektocht) in de sloot zonder kop en poten :r

Arm dier Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 12:00

Zo zuur altijd, bij mij is er laatst ook een kip verdwenen. Ze sliep altijd in de boom met nog 5, maar er was storm die nacht en alleen zij is weg. Nooit meer gevonden, was de liefste van alle 39. Snap er ook niets van hete kippenweide is voorzien van vos werend hek, grote bomen en de rest was er gewoon nog. Ik heb ook een beveiligd binnenhok met automatisch luik, maar sommigen willen daar gewoon niet in. Ondanks meerdere keren in het donker bijzetten. Op een gegeven moment houdt dat natuurlijk ook op. Kunnen geen roofdieren bij de boom komen, alleen roofvogels als ze hun best doen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 12:26

Balen!
Nooit leuk zoiets.

Hier gisteren toevallig weer een aanval gehad, maar de buizerd kwam het net tegen. De ren is inmiddels 100% overdekt. Die aanvallen gaan ook zó stilletjes. Als je roofvogels ziet cirkelen, op een paaltje ziet zitten, hoort krijsen, dan is er niks aan de hand en gaat er niets gebeuren. Een aanval gebeurt altijd vanuit stilte, letterlijk vanuit het niets zijn ze er ineens.

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 14:37

Bij ons helaas een zieke kip...
Sinds gister in elkaar gedoken en veel slapen. Heeft ook groenige poep die dun is.

De kip:

Afbeelding

De poep:

Afbeelding

Heb haar spul tegen infecties gegeven en dit ook door het water voor de andere kippen gedaan.

Ze zit eigenlijk de hele dag ineensgedoken als een zielig hoopje kip. Loopt af en toe achter de anderen aan. Vanmorgen at en dronk ze nog wel maar heb het nu niet meer gezien.

Ben aan het overwegen om haar apart te zetten in huis, zodat ze warm is..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 14:38

Veel sla op misschien.

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 09:50

Ze hebben geen sla gehad, en de rest heeft normale poep. Dus ik denk toch iets van een bacteriële infectie.

Ik heb ze vandaag maar naar binnen gehaald. Ze eet en drinkt ook niet meer uit zichzelf dus ik ben nu eitjes aan het koken en ga zo starten met dwangvoeren.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 10:50

Ach, zielig kipje!

Hier nog een update. We hebben Flora ondertussen bijna 4 weken (het lijkt veel langer haha!) en de vriendschappen worden volop gesmeed, zo leuk om te zien!

Ze slaapt nog steeds liever in de kattenbak. Dat mag van mij, maar ik ga niet liegen: ik heb een tweedehands hok op de kop getikt afgelopen weekend, met Flora in gedachten :+ Het is een grooooot hok, ons huidige hok is een stuk kleiner. Het trapje moest vervangen worden, is gebeurd. Ik was uiteindelijk toch niet super blij met de vloer en het dak (de plaat onder de roofing), die kunnen in theorie nog wel een rondje mee maar het hok is zo groot dat we zoiets hadden van "we vervangen die platen ineens nu, nu het hok nog in de garage staat". Platen zijn gekocht & op maat gemaakt, maar we moeten ze nog vervangen, we gaan nogal grondig te werk haha. Het hok is groter dan de deuren van de ren, we gaan dus gaas moeten open knippen om het binnen te krijgen :') Maar 't is een leuk project, en voor mijn eigen gemoed zou het fijn zijn als iedereen voor de vriesperiode onder de pannen wilt slapen :D
Ik heb Flora geadopteerd met Brodiechicken in gedachten, de cochin die het laagste in de pikorde staat. Brodiechicken is echt een suuuper lief kipje, en haar vriendinnetje Taytay kan erg grumpy uit de hoek komen. Zij is regelmatig broeds en daardoor nog grumpy-er (wat een woord) en dan moet Brodiechicken dat ontgelden. Daardoor scharrelt Brodiechicken vaak in haar eentje - Taytay zit binnen, en de Wyandottes zijn vooral in elkaar geïnteresseerd. Ik hoopte daarom dat zij en Flora zouden matchen.

En: dat is dus gebeurd.
Gisterenavond, toen we het hok gingen sluiten, zaten daar maar 3 kipjes. Brodiechicken was bij Flora in de kattenbak gekropen! Lief kipje <3

Flora is "het haantje de voorste" haha. Zij heeft ons 's ochtends niet nodig om buiten gelaten te worden (want kattenbak) en als ik dan het hok van de rest ga openen staat ze vlak bij me, en haalt ze Taytay naar buiten :') Dankzij Flora komt Taytay nu veel meer buiten, en eet & drinkt ze ook zonder dat ik bij haar moet gaan zitten en haar in het hok moet voeren. Om de zoveel tijd gaat ze wel terug naar binnen, maar ik ben veel geruster nu :)

Foto van afgelopen weekend. Dit was 2 weken geleden nog ondenkbaar, zo allemaal samen van hetzelfde hoopje wormen eten! De kleintjes gingen er meteen vandaar wanneer Flora dichterbij kwam, en Brodiechicken werd door Flora ook wel eens gepikt. Ik zag hoe Flora telkens dichterbij kon komen, dat het langer duurde voor de rest er vandoor ging, en dat is zo in stijgende lijn blijven gaan. 't Is een gezellige benden geworden! Helaas zat Taytay weer net binnen, ik zou ze graag met 5 op de foto krijgen haha.
Afbeelding

Rova zit al volop in de rui, ik schrok me een bult :') Staartje ziet er plots heel anders uit!