Puppy Erbij 2022

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maras

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 09:23

Zou een pup met 13,5 week ook al zindelijk moeten zijn? Ik vind dat best jong, Hessel is nu ook 13 weken, kent het commando " plasje/poepje doen" gaat ook al uit zichzelf zitten voor het brokje wat hij krijgt na het plasje / poepje maar evengoed ruim ik elke dag binnen nog ergens een plasje op. Dan is hij aan het spelen of ergens druk mee bezig en legt hij nog niet de link met naar buiten gaan. Vind ik ook niet erg, het is zo opgeruimd. Onze andere hond had tot 7 maanden leeftijd nog wel eens een ongelukje qua zindelijkheid maar die is nu zo ongelooflijk goed zindelijk dat ik me daar geen zorgen over maak bij Hessel.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 09:43

maras schreef:
Zou een pup met 13,5 week ook al zindelijk moeten zijn? Ik vind dat best jong, Hessel is nu ook 13 weken, kent het commando " plasje/poepje doen" gaat ook al uit zichzelf zitten voor het brokje wat hij krijgt na het plasje / poepje maar evengoed ruim ik elke dag binnen nog ergens een plasje op. Dan is hij aan het spelen of ergens druk mee bezig en legt hij nog niet de link met naar buiten gaan. Vind ik ook niet erg, het is zo opgeruimd. Onze andere hond had tot 7 maanden leeftijd nog wel eens een ongelukje qua zindelijkheid maar die is nu zo ongelooflijk goed zindelijk dat ik me daar geen zorgen over maak bij Hessel.

Fijn om dit te lezen. Ik hoor alleen maar van mensen dat hun hond binnen drie uur zindelijk was en dat ie van half 10 's avonds tot half 10 's morgens sliep vanaf dag 0. Suus is nu 11 weken en het zindelijk maken is een worsteling :). We waren redelijk bezig (20 keer op een dag naar buiten -ik chargeer maar zo voelt het- en dan tijdens het koken toch nog een plasje binnen) en toen ging het stormen. Suus dacht: plas jij maar lekker zelf buiten, ik wacht wel tot ik binnen ben! Nu zijn we weer van voor af aan begonnen en diep gelukkig dat we nog maar een keer ons bed uit hoeven als we de wekker om 5 's nachts uur zetten, ze nog lekker ligt te slapen en niet in haar mand gepoept heeft, dus daar zijn we voor ons gevoel al een heel eind op de goede weg! Vannacht gaan we half zes proberen, en da's eigenlijk al morgenochtend!

Volgens mij heb je gewoon geluk als pups zo snel zindelijk zijn en is het helemaal geen probleem als ze dat nog niet zijn. Ik zou het alleen leuk vinden als ze het een beetje duidelijk aan gaat geven als ze moet, en niet gewoon gaat plassen waar ze staat (bij voorkeur op zachte dingen :D ).

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 09:47

Nee het is absoluut heel normaal hoor dat je een plasje vind of op moet ruimen. Alleen tijdens t slapen omhoog komen om de behoefte te doen en dan weer verder te slapen is iets wat je wel op kan vangen want dan heb je zijn ritme gewoon niet door. En heeft hij dus niet door dat t niet de bedoeling is. Of evt een blaasontsteking.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:08

Het kan zeker tot 7 a 8 maanden duren voor een hond zindelijk is. Heeft ook met oa controle over de spieren te maken.

Coco is giardia vrij *\o/* de controle test was negatief.

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:26

Mag ik mij hier ook melden?
Over 2.5 maand mag ik mijn Berner Sennen pupje Odin ophalen. Ik kan niet wachten!
Hiervoor een Cocker Spaniel mix gehad en wat was dat ook een schat van een hond. Nu inmiddels twee jaar hondloos en het begint toch wel echt weer te kriebelen dus besloten er weer voor te gaan. Heerlijk om hier mee te lezen over alle andere pups van het jaar

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:43

kiwiwitje schreef:
Nee het is absoluut heel normaal hoor dat je een plasje vind of op moet ruimen. Alleen tijdens t slapen omhoog komen om de behoefte te doen en dan weer verder te slapen is iets wat je wel op kan vangen want dan heb je zijn ritme gewoon niet door. En heeft hij dus niet door dat t niet de bedoeling is. Of evt een blaasontsteking.

Klopt, 's nachts waren we gewoon iedere keer te laat en piepte ze pas als ze het al gedaan had. Dus toen zijn dochter en ik de wekker gaan zetten, eerst twee uur ertussen, toen langzaam uitgebouwd naar drie uur en nu gaat dat eigenlijk super met nog 1 keer de wekker. Dus dat was gewoon onze fout. En eerst wilde ze absoluut niet buiten poepen, dat gaat nu ook prima. En dat zie ik ook aankomen, dan gaat ze snuffelen en draaien, dus dat kan ik voor zijn. Plassen verrast me nog, al gaat het overdag best vaak goed. Het is in de avond als ik ga koken en man en kinderen komen thuis. En vaak als ik denk: ik ga mijn schoenen aandoen om haar uit te laten, dan gaat ze zitten :D.

Spannend Forbiddenpie! Wachten duurt lang :j .

Wat fijn SusanH! Gelukkig ben je daar vanaf, fijn voor Coco! En lekker naar het bos geweest, als het zaterdag lekker weer is, wil ik met Suus ook gaan. Heb een 15-meterlijn gekocht, dan hoeft ze niet los maar is ze toch los.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:57

eventueel schreef:
En vaak als ik denk: ik ga mijn schoenen aandoen om haar uit te laten, dan gaat ze zitten :D.

Als ik voor elke keer dat we dat hier gehad hebben een euro kreeg was ik nu millionair denk ik :+
Het komt goed, echt waar :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 15:16

Eelmo schreef:
eventueel schreef:
En vaak als ik denk: ik ga mijn schoenen aandoen om haar uit te laten, dan gaat ze zitten :D.

Als ik voor elke keer dat we dat hier gehad hebben een euro kreeg was ik nu millionair denk ik :+
Het komt goed, echt waar :)

:')
Hier in de puppytijd ook gerust ongelukjes.

Maar wat er tot nu toe hier als pups geweest is de afgelopen jaren is zelf gefokt. En ik gebruik in t nest een indoorpet toilet. En die laat ik ook de eerste weken in de ren staan. Zodat ik snel een ritme op kan pakken. Dat scheelt mega.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:40

Hier ook overdag vooral ongelukjes de eerste weken, ondanks ritme wat we erin hadden maar het duurde vooral even voor we echt haar gedrag goed konden lezen en erop konden anticiperen, lol. Je bent zo snel te laat :') poepen deed ze gelukkig niet binnen, heeft ze geloof ik 1x gedaan in de eerste dagen ergens.

Arya was met 3,5 week zoiets overdag goed zindelijk, snachts al vrijwel meteen maar dat was gewoon geluk hebben :)

Sorry als ik even niet op alles reageer verder, zit mobiel.

Gister fotoshoot gehad - Arya mocht portfolio model zijn voor Anne van Dijk - en kreeg gisteravond de eerste foto’s binnen. Krijg er 3 gratis en deze 2 stuurde ze al:

Afbeelding
Afbeelding

Echt, ik ben zo verliefd <3 Wat ziet ze er alweer een stukje volwassener uit ineens, m’n lieve meisje.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:44

Wat is ze prachtig vastgelegd, Melissa <3 Wauw wauw wauw! Zoals ik zei op FB, echt, zou er eentje (minimaal _O- ) aan de muur hangen.

Hier ging zindelijkheid ook wel snel voor mijn gevoel. Maar heb ook ervaren dat het nóg sneller kan. Maar iedere hond is anders en zou me er niet zo druk om maken dat het nu nog niet zo ver is.

Forbiddenpie, spannende tijd voor jou dus, leuk! :D

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:57

cursebreaker schreef:
Hier ook overdag vooral ongelukjes de eerste weken, ondanks ritme wat we erin hadden maar het duurde vooral even voor we echt haar gedrag goed konden lezen en erop konden anticiperen, lol. Je bent zo snel te laat :') poepen deed ze gelukkig niet binnen, heeft ze geloof ik 1x gedaan in de eerste dagen ergens.

Arya was met 3,5 week zoiets overdag goed zindelijk, snachts al vrijwel meteen maar dat was gewoon geluk hebben :)

Sorry als ik even niet op alles reageer verder, zit mobiel.

Gister fotoshoot gehad - Arya mocht portfolio model zijn voor Anne van Dijk - en kreeg gisteravond de eerste foto’s binnen. Krijg er 3 gratis en deze 2 stuurde ze al:

[ [url=m/QBmJEN.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6I3C1k.jpg]Afbeelding[/url] ]

Echt, ik ben zo verliefd <3 Wat ziet ze er alweer een stukje volwassener uit ineens, m’n lieve meisje.

Prachtige foto's van een hele mooie hond!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 15:59

Wauw!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:18

Gave foto's Melissa!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:40

Echt mooi!

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:03

Een pup hoeft inderdaad met die leeftijd nog niet helemaal zindelijk te zijn maar plasjes in de bench zijn wel heel lastig. Obi moest in het begin ook 20x per dag naar buiten (sommige dagen letterlijk, andere figuurlijk) en hij heeft regelmatig binnen gepoept maar nooit wat in de bench gedaan (behalve 2x snachts diarree maar daar kon hij niks aan doen).

Hij is nu 4 maanden en aardig goed zindelijk, thuis plast hij helemaal niet meer binnen en geeft hij goed aan wanneer hij moet. Als ik hem dan niet direct uitlaat houdt hij het ook nog wel een kwartiertje op. Zelfs van de week bij de buren gaf hij het aan en heeft hij geen ongelukjes gehad :) Alleen vorige week met de storm durfde hij buiten niet te gaan zitten poepen dus had hij een keer binnen gepoept. Overigens lieten wij hem de tuin in, dan kon hij eerst naar buiten en ik nog schoenen en jas aandoen. We werken nu toe naar vaker uitlaten en minder in de tuin.

Mooie foto's van Arya!

Wij zijn van de week naar de heide in Ede geweest om te wandelen en daarna geluncht bij het pannekoekenrestaurant. Obi luistert vrij goed tijdens het loslopen alleen moet hij alle honden even begroeten. Als hij dat heeft gedaan komt hij ook netjes weer terug. Wil binnenkort ook met de 10meter lijn gaan oefenen om zijn recall wat te verbeteren wanneer hij andere honden ziet.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:13

Wij hebben in de bench een kattenbak staan voor de nacht en dat gaat prima, zijn er dus snachts nooit uit gehoeven, heel vaak gebruikt hij de bak niet maar ik vind het fijn dat hij er gebruik van kan maken als het nodig is.
Verder is hij af en toe wel echt extreem druk tot het in de gordijnen hangen toe, dat gedrag vind ik vele malen lastiger dan het zindelijk maken :o

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:54

Hele mooie fotos van Arya Melissa!

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:53

Ik volg dit topic al een tijdje. Hier geen puppies, wel een 9jarige herplaatser, een fantastisch leuk corgi-meisje... Helemaal gek zijn we op haar.

Maar uiteraard hebben we ook wel wat van bovenstaande uitdagingen doorgemaakt, want het duurt gewoon even voor je op elkaar bent ingespeeld en elkaar goed begrijpt. En zelfs nu nog wel eens ongelukje in huis. Ik maak me daar niet heel druk om; vaak is dat omdat ons ritme is verstoort en daar reageert zij dan op.

Maar als ik al jullie verhalen zo lees, dan ben ik wel nieuwsgierig. Waar halen jullie de puppies vandaan?
Ik zou tzt best wel een nieuwe Corgi willen nemen, als ons meisje er niet meer zou zijn.

En dat gaat natuurlijk nog jaaaren niet van toepassing zijn, maar als ik nu zo rond kijk wordt er best wel wat aangeboden op marktplaats, van echte particulieren met een zo nu en dan nestje of maffe kruisingen tot broodfokkers en handelaren en andere niet-zuivere koffie. De prijzen gaan ook van een kleine 1000 tot een dikke 2500 Euro aan toe. En dan zijn er nog de rasfokkers die wel of niet zijn aangesloten bij een rasvereniging, maar daar moet je volgens mij echt nog flink gaan zoeken om daar de juiste contacten te leggen.

Hoe hebben jullie dat gedaan?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:54

wauw!! wat een mooie foto's van Arya!!

gisteren hebben we Romy laten scannen, en... ze is DRACHTIG!! Eind maart verwachten we dus puppies. Kruising Friese Stabij x Australian Shepherd/Heidewachtel. Helemaal leuk!!
De dierenarts kon niet goed tellen omdat Romy een volle blaas had, maar in ieder geval heeft ze er 3 gezien.
Veel zin in weer klein grut in huis. Morgen is het een jaar geleden dat haar eerste nestje werd geboren.
Afbeelding
Afbeelding

vorige nest waren 8 pups.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 17:19

greendragon schreef:
Ik volg dit topic al een tijdje. Hier geen puppies, wel een 9jarige herplaatser, een fantastisch leuk corgi-meisje... Helemaal gek zijn we op haar.

Maar uiteraard hebben we ook wel wat van bovenstaande uitdagingen doorgemaakt, want het duurt gewoon even voor je op elkaar bent ingespeeld en elkaar goed begrijpt. En zelfs nu nog wel eens ongelukje in huis. Ik maak me daar niet heel druk om; vaak is dat omdat ons ritme is verstoort en daar reageert zij dan op.

Maar als ik al jullie verhalen zo lees, dan ben ik wel nieuwsgierig. Waar halen jullie de puppies vandaan?
Ik zou tzt best wel een nieuwe Corgi willen nemen, als ons meisje er niet meer zou zijn.

En dat gaat natuurlijk nog jaaaren niet van toepassing zijn, maar als ik nu zo rond kijk wordt er best wel wat aangeboden op marktplaats, van echte particulieren met een zo nu en dan nestje of maffe kruisingen tot broodfokkers en handelaren en andere niet-zuivere koffie. De prijzen gaan ook van een kleine 1000 tot een dikke 2500 Euro aan toe. En dan zijn er nog de rasfokkers die wel of niet zijn aangesloten bij een rasvereniging, maar daar moet je volgens mij echt nog flink gaan zoeken om daar de juiste contacten te leggen.

Wij hebben ons ook behoorlijk vergist bij de eerste aankoop. Nr 2 was de herplaatser en nr 3-4-5 en 6 zijn zelf gefokt(waarvan 2 uitgeplaatst)

Voor corgi’s vraag de bokker achter Jarvis de corgi eens. (Of heet ze zelf ook jarvis op bokt)

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 18:43

Kennismaken met fokkers en hun dieren en jezelf vast op een wachtlijst laten plaatsen bij diegene die je aanspreken, als ze geen wachtlijst hebben in elk geval aangeven dat je geïnteresseerd bent. Je moet er ergens tussen komen en geduld hebben. Tenminste dat is mijn ervaring bij mijn ras momenteel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 19:18

Wij hebben een hond via een bij de rasvereniging aangesloten fokker. Dat zou ik als je een rashond wilt altijd doen. Ik zou zelf nooit via marktplaats een hond kopen. Wij hadden geluk dat mijn ouders vroeger Heidewachtels gefokt hebben en zo nog een goede fokster wisten.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 19:20

@ Juval, een interesse vraag. Maar waarom fokken met zoveel krusingen eigenlijk? :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 19:24

kiwiwitje schreef:
greendragon schreef:

Wij hebben ons ook behoorlijk vergist bij de eerste aankoop. Nr 2 was de herplaatser en nr 3-4-5 en 6 zijn zelf gefokt(waarvan 2 uitgeplaatst)

Voor corgi’s vraag de bokker achter Jarvis de corgi eens. (Of heet ze zelf ook jarvis op bokt)

Tigress :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 19:27

CupCakes_ schreef:
@ Juval, een interesse vraag. Maar waarom fokken met zoveel krusingen eigenlijk? :)

nou, mijn teefje was een ongelukje. De moeder is een ras Aussie, en die is perongeluk gedekt door een heidewachtel. Maar het heeft heel goed uitgepakt, alle honden uit het nest waren erg goed gelukt.

Ik had voor de reu op zich natuurlijk ook weer voor een Heidewachtel kunnen kiezen, (aussies zijn onvindbaar, die dekken alleen binnen het ras). Maar ik liep toevallig tegen de Stabij aan, en ik vind dat ook wel goed passen. Mijn teefje heeft een goed ontwikkeld jachtinstinct wat heel praktisch is bij ons op het erf, we zijn zo goed als rattenvrij, en ze vangt ook veel muizen en verjaagd ganzen. Vandaar dat ik in de jachthondenrichting wilde blijven.