Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:28

Nps gefeliciteerd met je verjaardag

Morgen neem ik het meubel mee en wellicht kan mijn collega het schroefdraad tappen, maar moet het dan wel zeker weten anders vervalt de garantie. Dus misschien is terug sturen dan wel de beste optie.

Wat betreft de co2, kan ik dat voor de monte carlo aanvullen met vloeibare vorm of moet ik echt zo installatie hebben (was dat eigenlijk niet van plan)

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:44

L_Rivaldo schreef:
Wat betreft de co2, kan ik dat voor de monte carlo aanvullen met vloeibare vorm of moet ik echt zo installatie hebben (was dat eigenlijk niet van plan)

Vloeibare CO2 doet niet hetzelfde als CO2 uit een fles met een diffuser, helaas. Ik gebruik ook vloeibaar, en ik merk iets beter groei, maar echt niet zoals het zou zijn als met een fles en diffusor.

Monte carlo kan het nog wel gewoon doen in een bak zonder CO2, maar CO2 zorgt bijvoorbeeld voor compactere groei, zonder CO2 zal het meer strekken, dus het 'tapijt'-effect dat je in veel foto's van monte carlo vindt kan je dan niet bereiken.

Gewoon proberen of je monte carlo het doet, en anders kijken voor iets anders leuks :D

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:37

Je kan het ook zelf maken met petflessen en gist en suiker. Heb toevallig afgelopen weekend een batch gemaakt. Zitten wel nadelen aan tov een CO2 fles, maar is wel een stuk goedkoper.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:39

J0anieke schreef:
Je kan het ook zelf maken met petflessen en gist en suiker. Heb toevallig afgelopen weekend een batch gemaakt. Zitten wel nadelen aan tov een CO2 fles, maar is wel een stuk goedkoper.

Vet cool!!! Hoe heb je dat gedaan?!

Ik hou van experimenteren. :') maar dat doe ik dan eerst in een speciekuip haha!!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:44

nps schreef:
@fleurtjeh over goerami's - de honingoerami is ook een hele leuke en gemakkelijke goerami. Ik heb ze eerder gehad en ga ze denk ik ook weer nemen. Ze worden niet heel groot maar zijn heel mooi en leuk qua gedrag. Knorgoerami's zijn ook héél leuk. Je hebt ook nog de prachtgoerami (https://www.aquainfo.nl/artikel/parosph ... htgoerami/), die blijft heel klein maar is lastig verkrijgbaar en niet heel makkelijk. De colisa lalia zou ik afraden, die zijn vaak vreselijk doorgefokt en gaan erg snel dood.

Thanks voor de tips!
Ik had al wat gelezen dat ze snel dood zouden gaan ja :(
Ik wil graag een koppel of klein schooltje die of specifiek zwart wit zijn, of juist een mooie felle kleur rood en/of blauw hebben.
En ze moeten snel genoeg zijn om de kreeft te ontwijken.

Leuk om Zoo&zo een paar keer genoemd te zien worden. Als ik het zo lees kan ik daar prima spullen halen maar kan ik voor de vissen beter naar Veenendaal?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:45

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:57

Kan er mij iemand vertellen hoe het komt dat mijn water gelig eruit ziet? :(
Ik heb dat nog nooit gehad, het hout zit er al 5 jaar in dus dat kan al niet.

Ik heb wel een goeie week geleden eens nieuwe sponzen erin gedaan.
Ook heb ik mijn koolstoffilter eruit gedaan en vervangen door Matrix filtersteentjes.
De dagen erna was het extreem helder, dus ik was super blij. Maar nu sinds 3 dagen is dat compleet omgeslagen.

Ik ben nu bezorgd want het was ervoor echt glashelder -O- .

Ik vind er weinig over op het internet ook ...

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 20:56

Omany, heb je een foto van je bak?
Heb je misschien catappa bladeren of elzenproppen ofzo in je bak? Denk dat het tannine zijn. De koolstoffilter haalt die eruit. En nu jij die vervangen hebt zie je het gelige weer terug.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:24

@ann thx! Ziet er al leuk uit, ben benieuwd hoe het over een paar weken eruit ziet.

@L_Rivaldo dank en gewoon proberen idd! Ik heb 'm in mijn vorige aquarium gehad, daar sloeg hij echt totaal niet aan, vond het echt een lastig plantje. Kan goed zijn dat hij het bij jou gewoon goed doet :)

@fleurtheuh dan is denk ik de dwerg goerami wel het mooist qua kleur... misschien kijken bij een goede aquazaak?

Bij mij zitten de panda's er inmiddels ook in (6 stuks) en zijn de blauwoogjes aangevuld met wat mannetjes en ze doen het goed :) Er was 1 zielig blauwoogje bij waarvan ik dacht hij het niet zou overleven (hing de eerste dag zielig achterin de bak en zwom niet echt) maar ongeloflijk maar waar heeft hij zich hersteld. Hij is nog iets beschadigd maar zwemt inmiddels wel vrolijk mee met de rest. Echt de eerste keer ooit dat de plantjes het lekker doen en de vissen (tot nu toe) ook.

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:53

Veriye schreef:
Omany, heb je een foto van je bak?
Heb je misschien catappa bladeren of elzenproppen ofzo in je bak? Denk dat het tannine zijn. De koolstoffilter haalt die eruit. En nu jij die vervangen hebt zie je het gelige weer terug.

Wel neen, die planten heb ik niet staan. Ik moet er wel bijzeggen dat die koolstoffilter er al 2 jaar ofzo inzat, dus niet meer werkzaam.
Dus dat kan het ook niet zijn -O- .

Ik heb dan ook eens een glas kraantjeswater vergeleken met een glas aquariumwater, en das heel weinig verschil :o? .

Ik heb er een foto van, maar het gele is niet zichtbaar op de foto...

Afbeelding

Het verschil is gewoon héél groot op die paar dagen, het was echt glashelder :\.
Ik snap het echt niet :?

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:45

De voorste wortel is mopani hout volgens mij en die geeft over jaren weg tannine af in het water en laat het geel worden.
Dus denk dat dit de oorzaak is. Maar on the bright side. Tannine zijn erg nuttelijk voor je vissen. Zitte. Veel goede stoffen in die bv stressminderend en ontstekingsremmend zijn.

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:13

Veriye schreef:
De voorste wortel is mopani hout volgens mij en die geeft over jaren weg tannine af in het water en laat het geel worden.
Dus denk dat dit de oorzaak is. Maar on the bright side. Tannine zijn erg nuttelijk voor je vissen. Zitte. Veel goede stoffen in die bv stressminderend en ontstekingsremmend zijn.

Het is nep hout :P. Enkel die rechtse blok is hout, en ligt er al jaren in. Of zou dat neppe stuk hout kleurstof afgeven want die ligt er ook nog maar pas in :(

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:16

Oh haha, lijkt net echt.
Als het plastic is denk ik niet dat die kleurstof afgeeft. Maar je weet natuurlijk nooit.

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:23

Veriye schreef:
Oh haha, lijkt net echt.
Als het plastic is denk ik niet dat die kleurstof afgeeft. Maar je weet natuurlijk nooit.

Ja hè, dan is het goed nagemaakt :D . Was van een gekend merk, dus zou wel straf zijn hè ...

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:23

fleurtjeuh schreef:
Leuk om Zoo&zo een paar keer genoemd te zien worden. Als ik het zo lees kan ik daar prima spullen halen maar kan ik voor de vissen beter naar Veenendaal?

Het is echt een super winkel, en ook goede plantselectie voor het aquarium! Kan er goed shoppen!
Alleen de visjes vind ik echt jammer, hoe ze er daar bij zitten.
Ik raad wel aan om of doordeweeks te gaan of zaterdag voor 12 uur smiddags.
Er zijn daar ook reptielen e.d. te koop dus veel gezinnen gaan op 'dierentuinbezoek' in de Zoo&Zo :')

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:28

Bedankt voor de uitleg over het vloeibaar co2. Ik denk dat ik voor nu dan even eerst begin met alleen voeding.

Ik heb goed nieuws na veel belletjes met de leverancier die wilde dat ik het eerst opstuur zodat ze het kunnen bekijken en dan pas nieuwe toe stuurt komt morgen persoonlijk langs om hem om te wisselen *\o/*

Mijn bedrijfsleider liet het er niet bij zitten en ging er goed tegenin dat ik al zo lang moet wachten. :D

Omany wat vervelend dat je water geel word. Ik heb daar voor nu nog te weinig verstand van. Dat nep hout dacht ook dat dat echt was :=

J0anieke wat leuk dat je dat zelf kan maken, wie weet ooit dat ik me er aan ga wagen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:44

Zelfmaak CO2 installatie is heel makkelijk en werkt echt prima! :D Wel zorgen dat je er een ruime wasfles tussen zet (of een terugslagventieltje) en dat de boel niet om kan vallen. Dan sta je namelijk opeens je aquarium te verschonen in plaats van te werken. :')

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:51

Voor de geïnteresseerden, in verschillende vormen en maten :D : https://www.petsgifts.nl/aquarium-decor ... 28EALw_wcB

Nog een klein filtervraagje, kuisen jullie soms de pijpjes, rondjes uit?
Ik heb dat in die 5 jaar nog nooit gedaan, maar volgens mij zitten die vol met drap -O- . Maar ik durf niet om ze uit te spoelen, straks al mijn bacteriën weg >;) .
Maar mijn filter doet echt lastig, constant staat hij droog te pompen, met alle gevolgen van dien. De sponzen zijn nu al vervangen, maar het probleem is nog niet opgelost...
Dus misschien zijn gewoon de buisjes en "rondjes" ook verzadigd en geraakt het water er amper nog door ....

Het begint hier al te kriebelen voor een buitenfilter, nu telkens met het gepruts aan mijn filter, héél mijn water keitroebel |( .

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 23:03

Bedoel je de witte keramieken pijpjes? Ik had begrepen dat je die om de zoveel tijd moet om spoelen in het water wat je toch weg doet. Ze durfde mij alleen niet te vertellen of je die net zo als de actieve kool om de 6 weken moest vervangen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 23:17

Pijpjes niet vervangen. Als ze echt heel vies zijn kun je wel de helft vervangen, maar de andere helft dan pas weer een paar maanden later.
Wat vangt het meeste vuil op? De sponzen of de buisjes? Want in principe horen de sponzen eerst het grove vuil eruit te filteren en komt er redelijk schoon water langs de buisjes... Zo blijven ze langer goed en hoef je ze eigenlijk bijna nooit te vervangen. En hoe zit het met de slangen (vooral de inlaat)? Maak je die wel eens schoon of vervang je deze? Er zijn speciale dingen voor om die te raggen zegmaar :P

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 01:24

Melyoramel schreef:
fleurtjeuh schreef:

Het is echt een super winkel, en ook goede plantselectie voor het aquarium! Kan er goed shoppen!
Alleen de visjes vind ik echt jammer, hoe ze er daar bij zitten.
Ik raad wel aan om of doordeweeks te gaan of zaterdag voor 12 uur smiddags.
Er zijn daar ook reptielen e.d. te koop dus veel gezinnen gaan op 'dierentuinbezoek' in de Zoo&Zo :')

Ah goed om te horen!
Dan ga ik daar shoppen voor de opstart en ga ik een andere winkel zoeken voor de beestjes!

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:06

Over winkels gesproken...
Hebben jullie ervaring met Spierings Vis in Oss op gebied van advies?
Ik ken nu een paar voorbeelden waarbij het advies bijzonder slecht was. Ik had gehoopt dat het bij mij een 'foutje door de zaterdaghulp' was, maar ik ken dus meerdere voorbeelden..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:52

Ik ben zo blij dat we een vijver gaan maken voor de goudvissen. Maar dan moet ik wel iets met een deksel ofzo maken :')

Ze zijn zo onwijs hyper :') springen door de bak heen. :):)
Allemaal sinds de nieuwe pomp.

Ik geloof dat ze zich als vis in het water voelen :+

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:42

De keramieken balletjes/buisjes/blokjes maak ik schoon wanneer er te veel drek in zit. Het hele idee van poreus materiaal is dat de bacteriën er in kunnen hechten, als ze er niet uit spoelen door de stroming in het filter spoelen ze er ook echt niet allemaal uit wanneer je de vuiligheid er uit haalt.
Ik doe het door een grove vergiet in een emmer aquariumwater te hangen en daar de filtervulling in rond te scheppen. Dan valt de viezigheid door de vergiet en kan je de schone steentjes zo weer in je filter scheppen.

Hier ondertussen aan het genieten van een bak die blijft zoals ik hem maak. :P Wat riccia en javamos op steentjes met gaas gebonden en de riccia begint al uit het gaas te groeien. :D Heerlijk.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:12

Handige tip over het vergiet!

Maralyn heerlijk gezicht he als je beestjes blij zijn.

Net bericht gehad en meubel is geleverd. *\o/*