Een nieuwe kat in 2020, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Re: Een nieuwe kat in 2020, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 16:52

Droogshampoo is ook eng :')

Muis ligt prinsheerlijk op de stoel. Gaat nog steeds goed :)

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 18:36

Isabel, wat leuk! Heel veel plezier met je zoektocht <3

Xoranlover, dat is vermoeiend ja! Heb je bewust gekozen om de 9 weken inenting niet te doen?

Yvanka, oeps := dat koppie zegt genoeg ja haha.

Hoe aanhankelijk Myka eerder was, is zij momenteel wat meer op zichzelf. Pip die normaal veel te druk voor knuffelen was, is nu zo’n knuffelkont! Die spint zo hard dat ze zich verslikt. Buikje aaien, aan voetjes zitten, alles kan en ze vindt het heerlijk! Wel apart hoe die aanhankelijkheid van tijd tot tijd veranderd, hadden jullie dat ook?

Pip was vanmiddag een beetje raar. :+

Afbeelding

Afbeelding

En een vergelijkingsfoto van Myka, de eerste foto is 3/4 weken geleden. De 2e foto was begin deze week. Wat gaat het hard. :oo

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Fair op 25-07-20 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 18:44

Gaat snel he Fair!
Pip lijkt wel een stokstaartje :')

Coco lag er ook prinsheerlijk bij net
Afbeelding

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:05

Wat een schatjes haha een stokstaartje!

Coco is een beetje verkeerd in elkaar gezet?

@fair ja. Momenteel zijn er nogal wat problemen onder fokkers met de 9 weken enting. Veel kittens worden ziek en komen er slecht bovenop.
Bovendien krijgen ze via de moeder melk genoeg antistoffen mee die eerste 12 weken. Nishi’s fokker doet t ook zo en nog geen problemen gehad. Met 12 weken oud kunnen ze veel meer hebben en nog maar zelden zieke kittens. Dus daarom wil ik pas op 12 weken enten.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:15

xoranlover schreef:
Wat een schatjes haha een stokstaartje!

Coco is een beetje verkeerd in elkaar gezet?

@fair ja. Momenteel zijn er nogal wat problemen onder fokkers met de 9 weken enting. Veel kittens worden ziek en komen er slecht bovenop.
Bovendien krijgen ze via de moeder melk genoeg antistoffen mee die eerste 12 weken. Nishi’s fokker doet t ook zo en nog geen problemen gehad. Met 12 weken oud kunnen ze veel meer hebben en nog maar zelden zieke kittens. Dus daarom wil ik pas op 12 weken enten.

Zou ik ook doen. Puur uit interesse: waarom niet de kopers adviseren te titeren ipv herhalen na 6 maanden? :) door titeren heb je beter inzicht in wanneer vaccineren slim is

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:29

Klopt maar als ze willen showen moeten ze hoe dan ook enten. En door op een half jaar te herhalen heb je een goede basis. Titteren kan natuurlijk als ze dat willen.
Maar voor veel mensen is dit ook een onbekend iets. Daarom wil ik hoe dan ook adviseren om te enten. Wat ze er dan mee doen is dan aan de kittenkopers. Dit is een advies geheel in overleg met mijn dierenarts die zelf ook tittert maar uit ervaring blijkt dat dit het beste is. :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:37

Afbeelding
Pamuk is klaar voor de vakantie, nu wij nog. Nog 2 maanden wachten.
In het najaar krijg ik er een Turkse Van bij, de fokker heeft 15 kittens en zij gaat kijken of er eentje bij ons past wat betreft karakter. Zij kent Pamuk, want die heeft ruim 3 jaar daar gewoond.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:54

Eventjes ook uit interesse, na een half jaar herhalen, dan moeten ze dan met een half jaar 2x geent worden voor de dekkendheid weer toch?

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:34

Ik ga stuk om die foto van die kat die op zijn achterpootjes staat. _O-

Ik ga zaterdag kennismaken. Heel erg benieuwd. :D

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:40

XxLiEsJuHhxX schreef:
Eventjes ook uit interesse, na een half jaar herhalen, dan moeten ze dan met een half jaar 2x geent worden voor de dekkendheid weer toch?

2x enten wordt als ik het goed heb begrepen eigenlijk vooral gedaan omdat kittens soms nog teveel antistoffen hebben van moeder waardoor de enting de eerste keer niet helemaal lekker aanslaat. Dus door met een half jaar nogmaals te enten loop je dat risico minder.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:35

XxLiEsJuHhxX schreef:

Nee. Gewoon 1 keer. Of titteren om te kijken of het met een jaar (of later kan).

Maar je ent dus op 12 weken en 6 maanden. En dan gewoon elk jaar of je moet gaan titteren.

@simone klopt en vaak krijgen ze zo’n optater van die eerste enting op 9 weken dat ze flink ziek worden. Tot aan het infuus aan toe. En zelfs niet meer beter worden. Heel veel fokkers lopen hier nu tegen aan. Ligt het er ook nog aan met welke entstof er geënt wordt. Maar ik wil t risico niet nemen. Met 12 weken zijn een een stuk sterker.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 18:37

xoranlover schreef:
XxLiEsJuHhxX schreef:

Nee. Gewoon 1 keer. Of titteren om te kijken of het met een jaar (of later kan).

Maar je ent dus op 12 weken en 6 maanden. En dan gewoon elk jaar of je moet gaan titteren.

@simone klopt en vaak krijgen ze zo’n optater van die eerste enting op 9 weken dat ze flink ziek worden. Tot aan het infuus aan toe. En zelfs niet meer beter worden. Heel veel fokkers lopen hier nu tegen aan. Ligt het er ook nog aan met welke entstof er geënt wordt. Maar ik wil t risico niet nemen. Met 12 weken zijn een een stuk sterker.

Begrijpelijk :j Lijkt me net zo goed (nouja, beter dus eigenlijk :) )

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 18:41

Ja nou vind ik ook. Er zijn fokkers die het anders zien en doen en dat is ze goed recht. Maar ik vind dit wel prettig. Fijn 1 keer enten en hopelijk geen zieke kittens.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 18:26

Zijn er dierenartsen die daarmee akkoord gaan? Wij waren met Origan dit jaar 2,5 maand te laat met de jaarlijkse en toen moest hij al meteen overnieuw gedaan worden.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 18:38

XxLiEsJuHhxX schreef:
Zijn er dierenartsen die daarmee akkoord gaan? Wij waren met Origan dit jaar 2,5 maand te laat met de jaarlijkse en toen moest hij al meteen overnieuw gedaan worden.

Serieus? Dat heeft echt geen enkele zin volgens mij... Mijn dierenarts heeft me toen uitgelegd dat de dubbele enting helemaal niet gaat om een “booster” effect, maar meer zodat je dus minder het risico loopt dat een van de entingen niet aan sloeg wegens maternale antistoffen.

Vind dat dus ook ietwat overdreven. Met corona nu zei DA ook dat het echt niet zo’n drama is als je eens 2 maandjes later ent.

Maar goed, iedere DA zn eigen methode denk ik dan.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 18:58

Ik weet het verder ook niet, onze andere kat was ook een maand te laat door corona en dat maakte niet uit. Max was ik dacht 2 maanden ofzo en daar zaten wij overheen.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 19:59

Waarmee akkoord met enten op 12 weken en 6 maanden?

Jazeker. Mijn dierenarts gaat daarmee akkoord. Mijn beide dierenartsen moet ik zeggen. Alleen als ik met Nishi te laat zou zijn zou ze voor show wel moeten kijken. Want daar mag ik niet te laat zijn met enten.
Maar verder is dit een voorstel van mijn dierenarts zelf. Kito was vorig jaar ook ruim een maand later geënt dan normaal omdat Zika te ziek was. En als ik niet zou fokken had ik hem ook niet geënt. En ik weet dat hij waarschijnlijk genoeg werkzame stoffen heeft maar ik wil geen risico lopen met de kittens.
Mijn dierenarts ent de cocktail ook maar eens in de 3 jaar. Elk jaar niesziekte meen ik.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 20:20

Na nog even te zoeken hangt het volgens mij ook af van het type vaccin. Dus of er is gevaccineerd met "dood" vaccin, of levend verzwakt. Die laatste heeft geen booster nodig, maar bij de eerste kan het nog wel eens handig zijn.

Dus dan zal het er een beetje vanaf hangen waar je DA mee ent XxLiEsJuHhxX :)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 12:49

Morgen is het zo ver. Dan ga ik kijken bij wat - als de klik er is - mijn poezenbeesten gaan worden. <3

Nu zijn dit niet mijn eerste katten of kittens, maar wel voor het eerst dat ik degene ben die 100% verantwoordelijk is. Het is dus allemaal niet nieuw, maar wel anders.

Wat zijn in jullie ogen nou echt dé tips als katten voor het eerst in het nieuwe huis komen? En - wat vinden jullie echt essentieel voor binnenkatten? Ik heb nog nooit een kat 100% binnen gehad, maar met het oog op de enorme hoeveelheid loslopende bozige terriërs en de super drukke weg achter mijn appartement vind ik naar buiten gaan een erg slecht idee. :o

Ik ga - mocht ik besluiten voor deze kittens te gaan - uiteraard op zoek naar een krabpaal en een lekker plekje om te slapen. :j Maar zijn er dingen die ik over het hoofd zie?

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 12:52

Isabel_k schreef:
Morgen is het zo ver. Dan ga ik kijken bij wat - als de klik er is - mijn poezenbeesten gaan worden. <3

Nu zijn dit niet mijn eerste katten of kittens, maar wel voor het eerst dat ik degene ben die 100% verantwoordelijk is. Het is dus allemaal niet nieuw, maar wel anders.

Wat zijn in jullie ogen nou echt dé tips als katten voor het eerst in het nieuwe huis komen? En - wat vinden jullie echt essentieel voor binnenkatten? Ik heb nog nooit een kat 100% binnen gehad, maar met het oog op de enorme hoeveelheid loslopende bozige terriërs en de super drukke weg achter mijn appartement vind ik naar buiten gaan een erg slecht idee. :o

Ik ga - mocht ik besluiten voor deze kittens te gaan - uiteraard op zoek naar een krabpaal en een lekker plekje om te slapen. :j Maar zijn er dingen die ik over het hoofd zie?

Bij binnenkatten is een goede hoge krabpaal inderdaad geen overbodige luxe. Zorg daarnaast voor een aantal slaapplekjes, zodat daar geen "gevecht" over ontstaat. Daarnaast meerdere kattenbakken. Hier redden we het met 2 (en 2 katten), maar ze zeggen wel eens aantal katten + 1 (je kunt prima eerst 2 proberen lijkt me).
Leuk speelgoed, ook wat "hersenwerk" is leuk, zoals voerpuzzels :)

Heb je een balkon oid bij je appartement? Dan zou je kunnen overwegen die catproof te maken.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 12:58

Ja die slaapplekjes had ik ook bedacht. Net als bij paarden zeg maar. :+ Al zag ik vandaag een foto dat ze letterlijk bovenop elkaar lagen te slapen. _O-

Van de kattenbak vind ik een goede tip. Ik heb geen balkon helaas. Wel een klein stukje grond voor mijn huis, maar dat is helaas niet catproof te maken. Daar heb ik al naar gekeken. :(

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:35

Ik zat in dezelfde situatie, voor het eerst echt eigen katten waar ik helemaal verantwoordelijk voor ben en 100% binnenkatten. Ze zijn hier echt wel dol op de krabpaal, die is echt een must. Veel slaapplekjes, verstopplekjes en speeltjes zijn ze dol op. Als je ze gewoon genoeg verrijking geeft (af en toe nieuw ligplekje, nieuw speeltje etc) dan doen ze het echt heel goed binnen! Wat de mijne ook heel leuk vinden is voor het open raam zitten (zit gaas voor). Kunnen ze toch buiten ‘ruiken’ en lekker in de frisse wind zitten. Mijn raam zit voor een boom en dan kijken ze de vogels uit de boom, haha. Komt goed! :j je kan ook altijd overwegen om ze aan een tuigje te laten wennen en op die manier af en toe naar buiten gaan.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:49

Ja dat tuigje staat op mijn lijst inderdaad. Ik vind het ook heel leuk om te wandelen, dus als zij dat ook leuk vinden is dat meerdere vliegen in een klap. :D

Ik ga inderdaad ook kijken of hersenwerk wat is als ze wat ouder zijn en ik ben op zoek naar een oplossing voor mijn raam zodat ze niet naar buiten kunnen, maar het raam wel open kan. Gelukkig kan ik daar een hele winter over nadenken. :+

Het eerste wat ik aan ga schaffen is inderdaad een krabpaal en ik ga kijken of ik nog stevige planken op mijn muur kan maken zodat ze ook hoog kunnen lopen / klimmen. Maar dat is voor later. :)

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:08

Isabel_k schreef:
Ja die slaapplekjes had ik ook bedacht. Net als bij paarden zeg maar. :+ Al zag ik vandaag een foto dat ze letterlijk bovenop elkaar lagen te slapen. _O-

Van de kattenbak vind ik een goede tip. Ik heb geen balkon helaas. Wel een klein stukje grond voor mijn huis, maar dat is helaas niet catproof te maken. Daar heb ik al naar gekeken. :(

Oh dat doen ze hier ook vaak hoor haha! Maar soms zijn ze elkaar ook helemaal zat en dan zijn die slaapplekjes wel prettig :P
Maar dat had je al bedacht. Volgens mij ben je dan al een heel eind als ik het zo lees :D

Kanji91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:14

Volgends mij is 't meeste al op genoemd hihi.
Spannend hoor! Als er een klik is. Wel showen hé!!

Hier gaat alles goed. Morgen alweer 3 weken bij me. Gaat snel :+ maar man man man wat een energie zit erin xD haha. Heerlijke duiveltjes kunnen het zijn! En af en toe heerlijke kroelmomenten (die soms een half uur duren.... :'))
Afbeelding
(de bange is nu het duiveltje geworden. Geen deur kan open en hij is er door. En een plaid bewegen is op eigen risico)
Afbeelding
(is echt een stuk kleiner en iets meer terughoudend. Al houd hij wel super van knuffelen. En eten... XD)
Afbeelding