Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:01

Jorex schreef:
Welkom! Voor een syrtje raden we aan om een kooi van minimaal 100x50 te hebben, maar meestal zitten ze nog liever in 120x50. Het is wel al een hele goede stap dat je haar nu in een aquarium bak hebt zitten. Ik zou gewoon marktplaats bekijken voor een lek aquarium en tot dan de kooi zoveel mogelijk vol proberen te doen met bodembedekking. Voor een wiel heeft een syrtje een doorsnede van 30 cm nodig en eentje met een dicht loopoppervlak, dus geen tralies/hokjes. Van een loopwiel met tralies kunnen ze namelijk hele pijnlijke voeten krijgen.

Hier ga ik helemaal in mee! :j

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 12:56

Floki is laatste tijd overdag veel wakker.

Afbeelding

Ga denk vrijdag zijn scape weer aanpassen. Deze zit er al super lang in maar heb echt het idee dat Floki zich goed vermaakt. Zie steeds nieuwe holletjes

Jorex

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:07

Mango wil de laatste veel uit zijn hok, we kunnen hem nu gewoon oppakken en dan rent hij even los rond door de badkamer dat vindt hij geweldig. Ik zal zijn indeling veranderen als we verhuisd zijn. Ik ga namelijk samenwonen.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:38

Ohh gefeliciteerd Jorex! Wat leuk dat Mango los kan.

Lieve foto JesdaJinn!

Beer is nu +/- een week bij mij, en die maakt ook al goede sprongen vooruit. Hij graaf lekker veel en heb hem al een paar keer in zijn radje zien lopen. Hij is nog wel erg angstig maar vanochtend zat hij zowaar al op mijn hand! Hij knabbelt graag wat aan je vingers, maar bij onverwachte bewegingen schiet ie gelijk terug in zijn hol of huisjes. Hij komt dan wel snel weer terug om toch weer te kijken. Lief ding.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 21:18

Welkom Libra, natuurlijk mag jij je melden! Wel ga ik mee met Jorex wat betreft de huisvesting. De bak die jij nu hebt is geschikt voor een dwerghamster en helaas niet voor een syrische hamster. Voor verdere informatie voor geschikte producten en dergelijke verwijs ik je graag naar de website www.HamsterScaping.info

Van de week de Roborovski bak op mijn werk weer onder handen genomen
Afbeelding

En vandaag voor een nieuwe bewoner deze SAMLA ingericht. Uiteraard een Rusje.
Afbeelding
Links boven heb ik al opgevuld na de foto (sorry). Fotos van een SAMLA blijft een kriem haha.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 11:15

Mooie bakken hoor Denise!

Hier Mango filmpjes spam!
Dit is wat hij denkt van zijn nieuwe zandbak, het zand moet alsnog bij zijn wiel liggen ipv in de zandbak _O-

Dit was Mango op mijn hand:

En dit Mango die rondloopt en op mijn hand klimt <3

Hij is zo'n heerlijke hamster, ik moet alleen even zien hoe ik hem zaterdag ga verhuizen. Waarschijnlijk in zijn transportbakje.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 11:23

Ohh heerlijke filmpjes! Welk zandbakje heb jij?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 11:28

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 12:25

En dat met zo'n zandbak, oh oh Mango :')
Verhuizen gewoon in een transportbox ja! Als je hem te groot verhuisd kan die zichzelf verwonden.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 12:50

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 16:54

Hoi allemaal, ik lees hier altijd mee maar wil toch even hier posten nu om jullie te waarschuwen.

Jullie kennen ze wel: die houten trappetjes. Handig als bruggetje, trappetje, afscheiding. Dacht ik ook. Ging ook jaren goed. Maar nu is mijn hamstertje (Rusje) er al 2x in vast blijven zitten met haar pootje. De eerste keer was ze tussen zo'n gleuf gegleden met haar voetje toen ze eroverheen probeerde te klimmen. Ik vond haar 's ochtends hangend naar beneden aan 1 been. Ik schrok me rot, heb dus daarna heel goed gecheckt of er geen kleine gleufjes meer tussen de stokken zaten. Was niet zo. Ging 2 maanden goed, en nu vond ik haar vanochtend alweer, wild spartelend met haar pootje vast tussen 2 houten stokjes.

Dus ik wilde jullie even waarschuwen: bij mij is het goed afgelopen, maar straks vind je het hamstertje níet 's ochtends of breekt hij/zij zijn pootje...

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 17:02

Bedankt voor je waarschuwing Sheran, deze is echter al jaren bekend en is al vaker naar voren gekomen. Tevens staat dit ook als waarschuwing bij de FAQ. Vergeet niet dat dit niet alleen voor de houten bruggetjes geld maar letterlijk voor ieder product dat jij gebruikt bij je dieren. Alles moet gecontroleerd worden op mogelijke gevaren. Dat geld ook voor huisjes, loopwielen, stukjes hout/plastic in de bodembedekking enzovoort.
Er worden al standaard adviezen gehanteerd om de ladders met mos op te vullen of te beplakken. Ik let er in de groep heel erg op dat men de ladders gebruikt waar ze voor 'bedoeld' zijn en er geen klautertaferelen van maken (dus echt bodembedekking aanvullen tot/net over de rand enzovoort). Maar een ongeluk zit in een klein hoekje, helaas met alles.

Ik hoop dat jouw rusje er niets aan overhoud, veel sterkte! :knuffel:

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 17:05

Fijn om te lezen Denies, ik denk toch: beter een keer te vaak gewaarschuwd dan te weinig. Dat bodembedekking opvullen deed ik al, maar blijkbaar lukt het ze dan alsnog :(

Edit: ook omdat bijna alle foto's die hier langskomen van die trappetjes hebben, op de gevaarlijke manier...

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 17:11

Vandaar dat de melding ook wordt gegeven. Het gebeurd gelukkig meer niet dan wel, maar het gebeurd. Zo zijn er ook gevallen bekend die door het te kleine raampje van een huisje dachten te kruipen. Je kan helaas niet alles voor zijn & het zijn en blijven dieren.
Vandaar ook in mijn bericht te lezen dat veel mensen de ladders beplakken. Het is je eigen keus natuurlijk of je dit wel of niet wilt doen. Als ik een ladder niet vertrouw dan gebruik ik deze gewoon niet of kijk of het voldoende is om deze om te draaien.

Wat bedoel je met je laatste zin? Iedereen is vrij om het op een andere manier te doen maar door het gebruik van de ladders kan je effectief je bodembedekking opbouwen. De ladders kan je zelf 'veiliger' maken als je daar behoefte aan hebt :) Tevens is het ook aan iedere eigenaar om zijn spullen goed te blijven controleren. Verder nogmaals, een ongelukje zit in een klein hoekje wat ontzettend vervelend is maar niet altijd te voorkomen. Een verkeerde ladder natuurlijk wel of extra beveiligen als je twijfelt, maar ik val in herhaling - sorry.

Een beetje het zelfde idee als je paard in bubbeltjesplastic omwikkelen, haha.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 17:13

Ik bedoelde dat ik dacht dat de waarschuwing op zijn plek was omdat ik veel foto's zie van bruggetjes die dus mogelijk een gevaar vormen :). Ik wilde dat ik me daar meer van bewust was geweest, dus wil het anderen besparen. Ik dacht ook dat er geen spleten meer tussen zaten, maar een hamstervoetje is echt mini :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 17:18

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik denk zelf dat iemand pas echt gaat opletten wanneer het ze is overkomen. Niet alleen met laddertjes, ook met plateaus in een terrarium bijvoorbeeld. Gelukkig gaat het, zoals ik lees, bij jouw hamstertje nu gelukkig goed - maar sommige komen er ook op een hele tragische manier achter.

In ieder geval op mijn website staat het er in zowel het engels als het nederlands :) En voor mijn idee valt het duidelijk genoeg op.
Edit: Ik zal eens kijken of ik er nog een extra kopje aan kan besteden. In de hoop dat dit wellicht nóg een extra stap is om men er attent op te maken.

Nogmaals sterkte & bedankt voor je waarschuwing.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 18:40

Wat naar voor je hamstertje, hopelijk komt hij er weer bovenop!

De gaten kunnen ook met lijm opgevuld worden, dan hoef je niet meteen het hele ding te beplakken (waar ik persoonlijk te lui voor ben). Uiteraard lijm die geschikt is voor hamsterverblijven.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 19:31

@Sheran Ik heb mijn twee bruggetjes die ik als brug neerzet beplakt met mos, omdat mijn vorige hamster nog niet zo lang geleden is overleden door zo'n brug. Bij de hamsters daarvoor is het jarenlang goed gegaan. Dus ik voel me nu wel degelijk persoonlijk aangesproken door je boodschap ook al snap ik dat dat niet je bedoeling was. Alsnog sterkte voor je hamstertje. Ik ben trouwens vandaag naar de IKEA geweest om samla bakken (een maatje kleiner dan die gebruikt wordt voor hamsters) om hamster spullen in op te slaan. Zijn er hier nog meer mensen met veel te veel spullen? Spullen opslag neemt meer ruimte in beslag dan de hamsterkooi zelf. _O-
Laatst bijgewerkt door Jorex op 24-09-20 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 19:33

Ik hoop toch niet dat jij je negatief aangesproken voelt door mijn bericht? Die zijn overigens niet als wijzend vingertje bedoeld, totaal niet.

Verder heb ik een extra stukje in de FAQ toegevoegd specifiek over de bruggen, moet alleen nog in het engels maar wordt aan gewerkt. Hoop zo jullie 'zorgen' wat weg te nemen maar goed, anderzijds kan ik ook niet iets voorkomen; behalve door het stoppen met gebruiken van de bruggen maar dat zie ik zelf niet direct als een optie.

Ik had teveel spullen, tot ik alles weer had ingericht (meer hamsters nu) dus mijn lades waren ineens leeg ..

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 19:42

Nee het was niet voor jou. Ik heb het verduidelijkt. Maar voor mij voelt het nog steeds als falen dat ik zowel Haneul als Sneaky door een ongeval ben verloren.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 20:41

Je bent een mens Jorex, en mensen maken 'fouten'. In dit geval wil ik het eigenlijk niet eens een fout noemen, het is je gewoon overkomen en het is vreselijk domme pech geweest. Ergens anders heb ik gelezen hoe een nieuwe buurkat in het huis is gekomen en zo een hamstertje door de tralies heen te pakken heeft gehad. Een pensioenhamster van mij is ook ooit door een buurkat meegenomen en de buren van zijn nieuwe eigenaar vonden hem op de deurmat bij de voordeur. Had een deksel en een dichte raam het kunnen voorkomen? Jawel, maar kom op ..

Dus nee hoor, eerlijk waar. Niemand in dit topic hoeft zichzelf iets te verwijten. Ik kan alleen maar zeggen dat ik je/jullie een dikke knuffel wil geven.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 20:29

Ik heb vandaag (eindelijk) een scape in mijn terrarium gemaakt en dit opgenomen. Het was best pittig en ik sterf nu ook van de pijn, maar het is gedaan! *\o/*

Ik hoop dat ik er weer veel mensen mee mag inspireren.

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 23:19

Leuke video, Denies!
Haal ik weer wat inspiratie uit voor mijn volgende scape <3

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:33

ik kom hier ook volgen altijd gezellig hopelijk komt volgende week mijn bak binnen en kan het inrichten beginnen waarna we kunnen gaan kijken voor een dwerg hamster

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 16:45

Gister kon ik eindelijk mijn 100x50x50 terrarium bewoonbaar maken. Helemaal vanuit Zwolle was daar mijn nieuwe Chinese Dwerghamster dame <3
Ze maakt het al erg goed en volgens mij heeft ze het naar haar zin!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding