Bokkers met een Friese Stabij!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oshaa

Re: Bokkers met een Friese Stabij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:43

Wat een schatje! Nu maar aftellen tot september :).
Wij hebben een tuigje. Eigenlijk vanaf het begin wilden we dat al, deels met oog op het hiken later (speciaal een tuigje met handvat), maar ook omdat ik geen lijn aan iets om zijn nek wilde doen. Vaak genoeg met honden gewandeld met een halsband en dat ze dan plots een sprintje trekken en dan een ruk in de nek krijgen. Dus eigenlijk altijd alleen maar naar tuigjes gekeken.
Zag wel dat op de hondenschool halsbanden mogelijk wel verplicht zijn, moet daar nog eens naar kijken...

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:52

Ik hoop dat mijn 3e friese stabij begin okt geboren word. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:24

Ha wat lief! <3
Ik ben wel pro tuigje. Misschien als pup inderdaad even een halsbandje, maar als ze groter zijn is een tuigje wel echt beter. Google maar eens.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:46

Sepke heeft nu ook een tuigje, maar met pups heb ik liever halsbandje.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:16

Oshaa schreef:
Wat een schatje! Nu maar aftellen tot september :).
Wij hebben een tuigje. Eigenlijk vanaf het begin wilden we dat al, deels met oog op het hiken later (speciaal een tuigje met handvat), maar ook omdat ik geen lijn aan iets om zijn nek wilde doen. Vaak genoeg met honden gewandeld met een halsband en dat ze dan plots een sprintje trekken en dan een ruk in de nek krijgen. Dus eigenlijk altijd alleen maar naar tuigjes gekeken.
Zag wel dat op de hondenschool halsbanden mogelijk wel verplicht zijn, moet daar nog eens naar kijken...

Dan zou ik heel hard op zoek gaan naar een andere hondenschool als ik eerlijk ben.

Lui gefeliciteerd wat een schatje! Ik ben ook voor tuig maar snap best dat je bij een pup nog geen duur tuig aan gaat schaffen omdat je er toch zo weer uit bent.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:58

We willen in principe bij een hondenschool waar dit absoluut niet het geval is.
Alleen hebben die zeer waarschijnlijk pas in november plek en we twijfelen of dit niet te lang is.
Vandaar dat ik naar andere zat te kijken. Er zijn er maar 2 hier in de buurt en bij de andere was een halsband verplicht. Alleen heeft deze wel in september plek.
Vandaar dat ik er nog eens naar wilde kijken :). Hij heeft op dit moment geen eens een halsband, we doen alles met zijn ruffwear tuigje.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:09

Bedankt allemaal! Ik ga dan toch even kijken naar een halsbandje, en als hij wat ouder en groter is opzoek naar een tuigje eventueel :)

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:10

Ik zou liever wachten tot november tot de hondenschool van mijn keuze dan naar hondenschool waar eerder plek is waar ik niet pas. Maar nou hebben wij een keer wat mee gemaakt op een honden school (hond aan de slipketting opgehangen omdat ze uitviel) dus ben daar wel wat moeilijker in geworden.

Heb je nu problemen dan waardoor je prese nu naar de hondenschool moet? Of is het meer dat je graag wil dat je wat kunt doen met de hond en dat hij daardoor beter gaat luisteren is dan mooi mee genomen.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:10

Wij hebben vanavond een lesje doggydance. Ik ben echt heel benieuwd hoe mevrouw het gaat doen. Of ze überhaupt wat gaat doen. Want is natuurlijk met allemaal nieuwe honden en een nieuwe juf dus geen idee of ze aandacht voor mij heeft.

Ik weet ook nog niet goed wat ik er van moet verwachten maar heb het altijd al eens willen proberen.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:53

Veel plezier maj0! Klinkt leuk! Kijken of jullie dat ook vinden haha!

Wij gaan eerst beginnen met puppy training. Hebben jullie dat gelijk gedaan zodra je de pup had? Of eerst nog even gewacht?
Na de trainingen is kijken wat we leuk vinden om te doen, mij lijkt behendigheid erg leuk!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:58

Bij ons waren ze 6en 1,5 toen ze kwamen dus al pup af haha.
Behendigheid hebben we ook gedaan maar ivm niet in de groep en het verhuizen van de juf zijn wij balans en coördinatie gaan doen.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:54

maj0 schreef:
Ik zou liever wachten tot november tot de hondenschool van mijn keuze dan naar hondenschool waar eerder plek is waar ik niet pas. Maar nou hebben wij een keer wat mee gemaakt op een honden school (hond aan de slipketting opgehangen omdat ze uitviel) dus ben daar wel wat moeilijker in geworden.

Heb je nu problemen dan waardoor je prese nu naar de hondenschool moet? Of is het meer dat je graag wil dat je wat kunt doen met de hond en dat hij daardoor beter gaat luisteren is dan mooi mee genomen.

We hebben wat problemen en de hondenschool is daarvoor wel aangeraden.
Hij heeft nu 2x tegen mijn vriend gegromd - waarvan we 1x volledig kunnen begrijpen. De tweede keer was een paar dagen geleden toen hij op de bank was gesprongen (wat niet mag / nooit heeft gemogen). In eerste instantie wilde hij er niet af, maar met het herhalen van het commando kwam hij er grommend van af. Daarnaast is hij met vlagen heel reactief aan de lijn naar andere honden / koeien / schapen etc. Wel alleen als hij of al wat hyperactief is, of als ze "iets doen". Van blaffen tot bewegen (bij een koe bijvoorbeeld), dan gaat hij blaffen en een soort van springen (wel met het lichaam laag en in sommige gevallen in een soort speelboog) en soms ook grommen (vooral bij kleine hondjes). Los is het echt een watje met andere honden - dan hangt hij er een beetje bij, maar echt spelen vindt hij spannend.
In het puppy 2020 topic hebben we onder andere het advies gehad om hem minder naar dingen toe te nemen tot hij wat stabieler is en om niet meer met de bal te spelen (naast andere adviezen, zet het hier nu nog al kort door de bocht neer ;) ). Eigenlijk vooral werken aan hem leren tot rust te komen en met prikkels om te gaan. Vooral dat laatste is denk ik deels via de hondenschool, om gecontroleerd met prikkels van andere honden om te gaan.

Doggydance? Kan me er weinig bij voorstellen, behalve die scene uit de film Marley and Me waar ze samen dansen ;)

Wij moesten dit weekend ergens heen wat vlakbij het strand lag, dus daar even geweest.
Volgens mij is bos meer zijn ding, maar hij heeft wel veel rond gekeken ;).

Afbeelding

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:53

Oke dan snap ik dat je graag naar een hondenschool wil. Alleen denk ik dat met deze problemen beter naar iemand kunt die ook gedragstherapeut is. Al weet ik natuurlijk niet wat voor een hondenschool jullie op het oog hebben.
Maar 1 waar ze voornamelijk bijvoorbeeld alleen maar lessen zoals gehoorzaamheid behendigheid enzo doen ga je met deze problemen juist alleen maar meer problemen krijgen.
De tips die je gekregen hebt zijn wel goed in ieder geval. Maar je moet natuurlijk wel doen waar jij je goed bij voelt, het is wel jullie hond ;)

Nou wat ik er van weet is dat je gewoon kunstjes met de hond doet dus tussen de benen door lopen en dat soort dingen. Maar hoe en wat precies weet ik ook niet Wordt vervolgd haha. Maar dat soort dingen vind ik heel leuk om met Toontje te doen en zijn normaal ook met mij dus we gaan het zien.

Oeh strand!! Wij willen ook nog een keer. Dieks vind strand echt helemaal geweldig. Nouja vooral de golfjes haha. Die loopt de blaffen en te happen op de golven en komt schor weer thuis geweldig gewoon.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:12

De hondenschool doet ook gedragsbegeleiding, dus ze zitten wel een beetje in die richting. De oprichtster heeft meerdere opleidingen in oa gedragstherapie gevolgd.

We vinden het soms wel echt lastig in te schatten. Vooral omdat als we ergens met hem zijn hij eigenlijk ook gewoon lekker gaat slapen enzo. Hij lijkt niet super veel last te hebben van prikkels en ook echt wel te genieten van wandelen (vaak na een wandeling een stuk chiller dan ervoor). Maar ja, misschien zien wij het gewoon niet goed genoeg ofzo?

Ben benieuwd naar de doggydance!

Beer vindt het strand wel oké. Heeft een beetje in het water gewandeld. Maar kort na aankomst kwamen er mensen met een klein hondje en hij is daar door gefascineerd. Weet niet helemaal wat het is met kleine hondjes. Op de losloopwei wil hij het liefst met kleinere spelen (durft hij wel), maar hij mag dat vaak niet vd andere eigenaren.... Maar hij wil er altijd heel graag naar toe ;).
Wat leuk dat hij de golven zo leuk vind!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:38

Dat scheelt dan zit je niet in de verkeerde hoek in ieder geval. Ja dan zou ik toch gewoon eens gaan kijken en eens gaan overleggen hoe hun er in staan. Misschien kun je eens een les gaan kijken hoe het daar gaat. Dan krijg je toch al een beeld van hoe hun les geven en dan kun je wel beslissen of je het wat vind.

Het is ook lastig, wij zijn met Toontje natuurlijk al jaren bezig en nog denken we af en toe wat doen we nu weer verkeerd.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:57

We hebben al goed overleg gehad met onze voorkeurshondenschool en eigenlijk willen we daar ook gewoon heen. Het sluit echt goed aan met wat wij willen, alleen dus die wachtlijst. Maar we gaan gewoon wachten. Heb vanochtend de andere nog eens goed bekeken en zij zijn heel sport en prestatie gericht en dat willen we niet (en lijkt ons geen goed idee ook).

We zitten nu vooral ook met de balans tussen rust / thuis en dingen ondernemen / naar plekken toe gaan.
Hoe doen jullie dat?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:21

Denk dat je dan een goede keuze maakt. Helemaal als ik jou verhalen zo hoor.

Ze gaan bij ons eigenlijk niet mee naar plekken toe behalve het wandelen en de lessen. Voor Toontje is dat te veel prikkels en die trekt dat toch niet, daar doen we haar geen plezier mee. Dieks is Dieks en dat is echt een huishond en die ligt het liefste gewoon languit op de bank. Wij hebben het dus gewoon opgegeven om ze overal mee heen te nemen.
Wij zitten dan ook elke vakantie nog weer in discussie wel of niet met honden op vakantie. Want aan de ene kant is het heel leuk en mijn man wil ze graag mee hebben. Maar aan aan de andere kant is het gewoon heel lastig want Toon kun je eigenlijk nergens mee naar toe nemen. Even op een terras zitten kan al niet met haar.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:25

Dat is lastig inderdaad. Al is het natuurlijk prima als ze gewoon lekker met zijn 2en thuis kunnen blijven en dat oké vinden. Hoe merken jullie aan Toon dat ze de prikkels niet trekt?

Met Beer zijn we vorige week op een terras geweest en hij kijkt wel wat om zich heen, maar gaat ook heel gemakkelijk op zijn botje kauwen en een beetje rusten / slapen. De volgende dag is hij ook niet lastig of iets. Dus ik denk dat hij het best goed kan hebben, maar ja, opnieuw - herkennen we het wel?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:37

Toontje valt echt uit. Die blaft en bijt en trekt aan de riem dus die is heel duidelijk. Daar wil je ook niet bij in de buurt komen.

Dat rustig liggen doen ze hier beide niet. Dus wees daar echt blij mee. Als ze dat doen valt het kwa prikkels daar wel mee. Wat ik zo lees zijn bij jullie juist kleine honden de prikkels die hij moeilijk vind.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:55

Daar zijn we ook echt heel blij mee :). We waren 2 dagen geleden eten bij mijn schoonouders, die wonen een aardig eindje weg dus hem meegenomen. Na een rondje gesnuffeld te hebben in de tuin is hij er bij komen zitten / liggen. Tijdens het eten (mag hij niet bij de tafel) is hij lang uit gaan liggen slapen. Hij komt dan ook pas echt als je hem erbij roept. Maar vooral het rond snuffelen afgewisseld met zitten / liggen. Ook als er andere (grote honden) bij zijn, dan gaat hij ook gewoon liggen. Kleine honden hebben we los nog niet echt gehad, buiten de honden weide, maar inderdaad aan de lijn vindt hij die lastig. Tenminste, als ze gaan blaffen - wat ze écht altijd doen.

Bij Toontje klinkt het inderdaad heel duidelijk. Beer wil vooral met iedereen knuffelen. Blaffen doet hij ook echt niet.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:43

Heb vandaag nog even 2 foto's gemaak voor je. Waar je heel mooi haar houding op kunt zien.

Hier zie je een heel bang en onzeker hondje ze voelt zich niet op haar gemak. En weet ook niet goed wat ze ot doen
Afbeelding

Waarbij ze hier echt een stuk real ter is
Afbeelding

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:01

Het was echt leuk! Al best veel gedaan en al een heus 'dansje' gedaan
Afbeelding

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:25

Zelfs op de foto ziet het doggydancing er leuk uit :) fijn dat het leuk was!

Beer had net een walnoot (in schil) in de tuin gevonden, dat was een leuk speeltje!

Dank voor de vergelijkingsfotos. De bange houding herken ik van een ervaring op de losloopwei met een bulldog die niet van hem af wilde. Toen kwam hij zo op ons af lopen.

Normaal loopt hij met een fijne losse staart. Deze foto is van toen hij een andere hond in de tuin zag. Op zich ook niet heel gespannen maar ook niet helemaal zeker.

Afbeelding

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:51

Saar is ‘prive’ ook onzeker en timide, maar in haar werk totaal niet..

Afbeelding

Afbeelding

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:53

Oh wat gaaf Bo! Waar speuren jullie op?