Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:10

Een jaar al :oo , mooi kalf van zwartje!

Ben benieuwd naar het kalf uit mairy!

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 20:19

Rebecca schreef:
Een jaar al :oo , mooi kalf van zwartje!

Ben benieuwd naar het kalf uit mairy!

1jaar en 2mnd al weer bijna..

16 juni was ze jarig :)

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:53

Wat leuk weer!!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:08

Jemig, is het alweer zo'n anderhalf jaar geleden dat je dit topic startte? Wauw!

Leuk, Jerseykalfje! Wat zijn je plannen daarmee?

hebben jullie alleen maar gesekst sperma? En wat voor rassen? Ook BB? En hoe bepalen jullie welke koe wel of geen gesekst sperma krijgt en/of welk ras er op gaat?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:36

Joh... wat gaat t hard...
Ze s wel aardig op gedroogd ofnie

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:47

Pfoe wat gaat de tijd toch snel zeg

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 21:48

Jaan81 schreef:
Jemig, is het alweer zo'n anderhalf jaar geleden dat je dit topic startte? Wauw!

Leuk, Jerseykalfje! Wat zijn je plannen daarmee?

hebben jullie alleen maar gesekst sperma? En wat voor rassen? Ook BB? En hoe bepalen jullie welke koe wel of geen gesekst sperma krijgt en/of welk ras er op gaat?

Ja de tijd gaat snel!

Jersey kalf ligt eraan wat het is. Word waarschijnlijk ons lievelingetje. (Van mn vriend en ik) hopelijk is het een vaarskalf. Bij jerseys gebruiken ze veel gesekst sperma omdat de stiertjes niks waard zijn. Maar het embryo wat we nu drachtig hebben is niet van gesekst sperma. Dus dat kan ook een stierkalf zijn. Als dat zo is hopen we hem te kunnen verkopen aan een ki organisatie ivm zn goede afstamming.

Als het een vaarskalfje is gaan we hem melken. Niet hier thuis want mijn vader is racistisch tegenover jerseys jammer genoeg.. maar daar verzinnen we wel wat op tegen die tijd. Er is vast wel een boer die gratis een jersey wil melken. En misschien kunnen we haar meenemen naar keuringen. Mocht ze daar geschikt voor zijn.

Ik dek thuis alleen met raszuivere holsteins omdat ik van mening ben dat je binnen dat ras alle kanten op kan. Als je maar goed op let bij het maken van de paringen. We gebruiken geen gesekst sperma en ook geen Belgisch Witblauw. Alle vaarskalfjes houden we en de vaarskalfjes die we teveel hebben proberen we te verkopen als ze drachtig zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:51

Ik lees al vanaf het begin af en toe mee en vind het een leerzaam topic :)
Wat ik mij nu afvraag: waarom is het normaal om een koe van 1 jaar te insemineren terwijl mensen bij een 3 jarig paard al spastisch doen over te vroeg?
Zowel een koe als paard groeien immers tot een jaar of 6 door en beide dieren worden in hun eerste jaar doorgaans geslachtsrijp.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 21:57

CarinaR schreef:
Joh... wat gaat t hard...
Ze s wel aardig op gedroogd ofnie

Ja ze is redelijk goed opgedroogd, maar toch hebben we zat pinken die ik liever zie kwa bouw. Ze is voor onze schuur eigenlijk te groot en te lomp. En ik ben nog steeds niet erg enthousiast over haar benen. Het is niet rampzalig maar het kan gewoon veel beter.

Bovendien is ze vervelend mak (hoe zou dat toch kunnen?) Dat lijkt heel leuk maar is heel vervelend want ze loopt constant achter je aan en ze denkt dat ze je op kan eten en af kan lebberen. En het is ook gevaarlijk want ze kent haar eigen krachten niet en weet echt van geen ophouden.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 22:03

Sizzle schreef:
Ik lees al vanaf het begin af en toe mee en vind het een leerzaam topic :)
Wat ik mij nu afvraag: waarom is het normaal om een koe van 1 jaar te insemineren terwijl mensen bij een 3 jarig paard al spastisch doen over te vroeg?
Zowel een koe als paard groeien immers tot een jaar of 6 door en beide dieren worden in hun eerste jaar doorgaans geslachtsrijp.

Eigenlijk is het antwoord heel simpel.. elke dag dat een pink in de opfok zit zonder melk te geven, kost ze geld. Elke dag.. dus elke dag dat ze eerder kalft en dus melk kan gaan geven, kost weer wat minder.

Bovendien groeien pinken mits je ze goed voert tot een jaar en 2 maand vooral de hoogte in. Daarna gaan ze de breedte in en worden ze vet. Een vet pink is moeilijker drachtig te krijgen. En als een te vet pink afkalft krijgen ze vaak problemen. Ze moeten dan inneens melk gaan geven en gaan teveel vet in 1x verbranden ze komen in een negatief energie balans en hun lever vervet. Door die problemen gaat ze weer niet genoeg melk geven en dat kost weer geld, en dan hebben we het nog niet over de veearts/medicijn kosten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:06

Dat tweede argument klinkt logisch voor mij :j

Dat eerste is dus gewoon net zo'n slecht argument als volbloeden zo vroeg mogenlijk laten rennen :o
Geld...

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 22:52

Sizzle schreef:
Dat tweede argument klinkt logisch voor mij :j

Dat eerste is dus gewoon net zo'n slecht argument als volbloeden zo vroeg mogenlijk laten rennen :o
Geld...

Ik weet niet of geld echt zo'n slecht argument is. Boeren moeten ook geld verdienen. Ik denk dat jongvee opfok al snel richting de 1.50 tot 2euro per dier per dag gaat. Nouja in ons geval hebben we ongeveer 25 stuks jongvee als je die een jaar langer moet opfokken is dat dus al 13350 euro per jaar. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het bouwen van nieuwe stallen. Want ouder jongvee betekend meer jongvee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:08

Ik begrijp wel dat het een drijfveer is, maar het mag natuurlijk nooit de enige drijfveer zijn.
Dat is namelijk ook de basis voor plofkippen.

Ik ben vandaag langs een groep koeien gelopen die intens zwart met koperbruin waren. Echt prachtig.
Iemand een idee wat voor ras dat kan zijn? (Vermoedelijk een vleesras aangezien het in de bergen liep).

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:38

Met hoeveel maanden insimineren jullie?

Mijn Alie is nu ook drachtig,30 december uitgerekend van Eclair.
Ze is nu 18 maanden dus ze kalft mooi vlak voor haar 2de verjaardag.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:49

Onze pinken lopen samen met een stier, na de eerste keer kalven worden ze ge insemineerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:58

Doet oude werkgever ook , een eigen gefokte stier tussen de pinken laten opgroeien en bij 2de keer inseminatie .

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 07:33

ik hoop dat het nog lukt met je Jerseys! ik had vorig jaar mijn vriend ook eindelijk zover om een hf met een Jersey te insemineren. Helaas is dat kalf dood geboren. Daarna niet meer geprobeerd eigenlijk.
Ik hoor ook wel berichten dat Jerseys en HF samen in een stal niet goed samen gaan. Ze zijn toch een stuk kleiner he.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:32

Gaat prima samen hoor, wij hebben 30 jersey's tussen 170 holsteiners en ong 30 fleckviehs staan. De jersey zoeken elkaar wel veel op en maken gewoon geen ruzie met de grotere koeien.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:15

Sastaic schreef:
Gaat prima samen hoor, wij hebben 30 jersey's tussen 170 holsteiners en ong 30 fleckviehs staan. De jersey zoeken elkaar wel veel op en maken gewoon geen ruzie met de grotere koeien.

oké, dat is mooi om te horen. maar goed, dan heb je er 30. het was mijn bedoeling om er 1 tussen ca 100 HF en Fleckviehs te gaan houden.. maar dat is dus helaas mislukt.
Misschien nog eens proberen. Het lijkt me wel leuk om ook eens een 'eigen' koe te fokken. Jersey lijkt me erg leuk, maar bijvoorbeeld een witrug of lakenvelder lijkt me ook wel grappig in de kudde. Helaas is vriend niet zo van het experimenteren.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:26

Bij ons worden de pinken met 18 maanden geinsimineerd, de "goede" pinken gaan onder gesekst Brown Swiss stier, en de andere onder de bb stier Barack. Ook onze melkkoeien gaan nu alleen de "goede" onder BS. Dit omdat wij heel veel BS stierkalven kregen en deze zijn heel weinig waard helaas nu

Verder hebben wij paar holstein, aantal fleckvie en fleckvie/holstein kruisingen lopen maar voornamelijk BS.

@TS, ik vind het kalf van dit jaar van zwartje wel super mooi hoor <3

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:19

En wanneer is het een "goede" koe? Wat zijn de eisen daarvoor?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 12:57

Sizzle schreef:
Ik begrijp wel dat het een drijfveer is, maar het mag natuurlijk nooit de enige drijfveer zijn.
Dat is namelijk ook de basis voor plofkippen.

Ik ben vandaag langs een groep koeien gelopen die intens zwart met koperbruin waren. Echt prachtig.
Iemand een idee wat voor ras dat kan zijn? (Vermoedelijk een vleesras aangezien het in de bergen liep).

Het is ook niet de enige drijfveer maar wel de voornaamste. Maar in het wild worden de pinken nog eerder gedekt. Dus daar valt ook weer wat van te zeggen. En bovendien kan een koe gewoon doorgroeien ookal is ze drachtig of geeft ze melk. Dat doen ze ook gewoon.

Bij een paard ligt het natuurlijk anders omdat je hem op zn rug wil gaan zitten. Dat is bij koeien niet het geval.

Hmmm zwart met een bruine gloed.. hadden ze veel vlees?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 13:01

inowa schreef:
Met hoeveel maanden insimineren jullie?

Mijn Alie is nu ook drachtig,30 december uitgerekend van Eclair.
Ze is nu 18 maanden dus ze kalft mooi vlak voor haar 2de verjaardag.

Ik doe ze bij de stier of insemineer ze vanaf 1 jaar en 2 mnd. Dat betekend dat de meeste wat ouder zijn. Op het moment hebben wij voor de pinken ook een stier.

Maar ik kijk eigenlijk niet naar de leeftijd maar naar hoe ze zich ontwikkelen. Gisteren hebben we een pink van 1 jaar en 5 maand bij de stier gedaan. Die liep gewoon achter met de groei.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 13:04

juval schreef:
ik hoop dat het nog lukt met je Jerseys! ik had vorig jaar mijn vriend ook eindelijk zover om een hf met een Jersey te insemineren. Helaas is dat kalf dood geboren. Daarna niet meer geprobeerd eigenlijk.
Ik hoor ook wel berichten dat Jerseys en HF samen in een stal niet goed samen gaan. Ze zijn toch een stuk kleiner he.

Jerseys hebben karakter die redden het vaak wel tussen de grote holsteins.

En ik wil even geen horrorverhalen over doodgeboren jerseys horen oke? :') we zijn al zenuwachtig genoeg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:39

Lisatjuuh, ben er inmiddels achter, was en Eringer :)

Ze liepen in een gemengde groep met andere rassen.