Ben benieuwd naar het kalf uit mairy!
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jaan81 schreef:Jemig, is het alweer zo'n anderhalf jaar geleden dat je dit topic startte? Wauw!
Leuk, Jerseykalfje! Wat zijn je plannen daarmee?
hebben jullie alleen maar gesekst sperma? En wat voor rassen? Ook BB? En hoe bepalen jullie welke koe wel of geen gesekst sperma krijgt en/of welk ras er op gaat?
CarinaR schreef:Joh... wat gaat t hard...
Ze s wel aardig op gedroogd ofnie
Sizzle schreef:Ik lees al vanaf het begin af en toe mee en vind het een leerzaam topic
Wat ik mij nu afvraag: waarom is het normaal om een koe van 1 jaar te insemineren terwijl mensen bij een 3 jarig paard al spastisch doen over te vroeg?
Zowel een koe als paard groeien immers tot een jaar of 6 door en beide dieren worden in hun eerste jaar doorgaans geslachtsrijp.
Sizzle schreef:Dat tweede argument klinkt logisch voor mij
Dat eerste is dus gewoon net zo'n slecht argument als volbloeden zo vroeg mogenlijk laten rennen![]()
Geld...
Sastaic schreef:Gaat prima samen hoor, wij hebben 30 jersey's tussen 170 holsteiners en ong 30 fleckviehs staan. De jersey zoeken elkaar wel veel op en maken gewoon geen ruzie met de grotere koeien.
Sizzle schreef:Ik begrijp wel dat het een drijfveer is, maar het mag natuurlijk nooit de enige drijfveer zijn.
Dat is namelijk ook de basis voor plofkippen.
Ik ben vandaag langs een groep koeien gelopen die intens zwart met koperbruin waren. Echt prachtig.
Iemand een idee wat voor ras dat kan zijn? (Vermoedelijk een vleesras aangezien het in de bergen liep).
inowa schreef:Met hoeveel maanden insimineren jullie?
Mijn Alie is nu ook drachtig,30 december uitgerekend van Eclair.
Ze is nu 18 maanden dus ze kalft mooi vlak voor haar 2de verjaardag.
juval schreef:ik hoop dat het nog lukt met je Jerseys! ik had vorig jaar mijn vriend ook eindelijk zover om een hf met een Jersey te insemineren. Helaas is dat kalf dood geboren. Daarna niet meer geprobeerd eigenlijk.
Ik hoor ook wel berichten dat Jerseys en HF samen in een stal niet goed samen gaan. Ze zijn toch een stuk kleiner he.