Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:28

Wat een fijn aanbod banjer!

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:41

Ik zit in een dilemma!
Ik heb nu nog 4 vrouwen en 2 mannen. Het plan was om de 2 heren straks te laten castreren zodat ze bij de vrouwen erbij kunnen.
Maar zodra bij elkaar komen (met tralies ertussen) beginnen ze vrouwen onwijs te vechten. Dan doen ze hun pootjes erdoor en proberen te bijten.

Komt dit omdat er tralies tussen zitten? Is het dan wel slim om ze te castreren?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:45

Je moet ratten nooit door de tralies heen contact met elkaar laten maken, dit roept frustraties op omdat ze niet bij elkaar kunnen. En er zijn gevallen van een traliebevruchting bekend.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:52

Thanks! Ja ze zitten allemaal in een savic royal suite die in tweeën is gedeeld.
Dus als ik het deurtje open doe en even een andere kant op kijk kan het gebeuren dat ze
bij elkaar komen. :)

Maar dan moet ik ze dus castreren op de gok..

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:55

Bedankt voor het aanbod Banjer.
Ik hou het even in gedachte, want het is wel een flink stuk rijden :=

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:56

Ik heb hier nu een bak water staan met pasta en rozijntjes, met de gedachte: 'dan hebben ze wat te doen en hebben ze het ook niet zo warm.'. Helaas is er maar 1 die daadwerkelijk het water ingaat, z'n broertje wacht gewoon tot hij terug is en gapt dan de pasta/rozijntjes van 'm af :(:) :')

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:20

Aaaahh :(:) dat is gemeen van zijn broertje :')...maar wel heel slim :D

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:29

Kom even binnenvallen hier als een wildvreemde :D
Ik heb afgelopen tijd jullie topic helemaal doorgelezen en ben zelf nog aan het twijfelen of ik ratjes ga nemen ja of nee.

Vraag me vooral wat kleine dingetjes af zoals, jullie laten de ratjes loslopen en dat wil ik ook graag uiteraard maar hoe hebben jullie dat gedaan met bijv kleine gaten, stroomkabels e.d?

en hoelang en hoeveel doen jullie met jullie ratjes, hoelang laten jullie ze rondlopen, nemen jullie ze ook mee ergens naartoe?.

Twijfel vooral of ik ze genoeg aandacht kan geven, eigenlijk weet ik zeker van wel aangezien ik verschillend over de dag werk en dus bijna altijd overdag thuis ben, maar af en toe ben ik ook wel een avondje bij mijn vriend slapen oid.
Nu wilt mijn zusje zelf ook graag een ratje dus die zou dan sowieso ook al aandacht kunnen geven.

Oke, alsnog erg lang verhaal geworden :+

En dan nog iets, zou ik beter ergens voor opvangers kunnen kijken ivp jonge ratten aangezien het mijn eerste ratten zouden worden?.
Wel al gerbils en muizen gehad maar dus nog onervaren met ratten.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:09

xJurdyWonanx: Leuk dat je je eerst zo inleest erover :D

Ik laat mijn ratten elke dag los lopen, als ik thuis kom zet ik als eerste het deurtje open en vervolgens ga ik gewoon dingen doen. Ondertussen hou ik ze wel in de gaten. Ik heb het geluk dat mijne (tot nu toe) niet aan mijn computerkabels komen maar wel veel papierwerk stelen. Maar dat vind ik altijd netjes terug in hun hok :).

Af en toe neem ik ze wel eens mee in de auto dan zitten ze in me jas of naar een vriendin. Maar dat doe ik alleen als ik maar even wegga. En als ik dan thuis kom moeten ze nodig hun behoefte doen want dat doen ze ook netjes alleen in hun eigen hok. Na een week of 2 waren ze al zindelijk.

Zelf vond ik het leuk rittens te nemen omdat ik die vanaf baby al helemaal zelf kan tam maken en mee kan rommelen.

(Ik was toevallig dit weekend 2 nachten weg dus hebben ze 1 hele dag in hun hok gezeten, maar dat vind ik niet erg als ze 1 dag er niet uitkomen. Gaan ze niet aan dood en kijk eens hoeveel ratten er wel niet helemaal nooit uit hun hok worden gehaald)

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:19

Hee!, bedankt voor je reactie :D

Leuk om te lezen dat die van jou toch wel braaf zijn haha, en nog leuker dat je ze ook echt ergens mee naartoe kunt nemen en ze dus lekker aanhankelijk zijn.

Merk dat ik toch eigenlijk nog wel wat vraagjes heb haha, mocht ik dus voor rittens gaan dan vraag ik me af hoe krijg je ze nu eigenlijk zindelijk?, of denk ik hier al te moeilijk over :+ , en hoe weet je nu eigenlijk hoelang ze het volhouden om het dus 'op te houden' , want bij een hond is dat wel makkelijk maar een rat is toch al heel anders. Lopen die van jou ook zelf terug richting hok als je ze los hebt en ze hun behoeften moeten doen?
En zijn ze makkelijk handtam te maken als ritten zijnde?, met mijn muisjes ging dat eigenlijk vanzelf en geloof dat ik ook hier weer een beetje te moeilijk over denk weer hihi :o

En ik heb me natuurlijk al redelijk ingelezen en heb zelf het idee dat mannetjes meer geschikter zouden zijn, omdat ze wat rustiger en aanhankelijker zouden zijn.
Daardoor lijkt mij een mannetje voor mij als beginner logischer, maar is dat ook zo?

Oke, weer heel wat vragen maar wil er inderdaad gewoon goed over nadenken en me erin verdiepen voor ik dieren aanschaf want het is toch een grote, maar aan alle reacties hier te lezen ook een hele leuke :D, verantwoording.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:00

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:07

Bedankt voor de tip, ga ik morgen meteen eens even rondneuzen :)

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:36

xJurdy vrouwtjes zijn ook heel leuk en aanhankelijk. Maar als je wilt dat ze echt continu bij je zitten, dan kan je beter voor een mannetje of anders een castraat gaan.
Mijn ratjes heb ik geleerd om op de bank te blijven, en daar mogen ze doen wat ze willen. Dan sneuvelt er af en toe wel een kussentje ;) Maar ach dat zijn maar ikea's :)
Als je naar de opvang gaat, wees dan wel streng voor jezelf. Neem alleen de ratjes mee die tam genoeg zijn. Je begint net en dan is een 1e ratje dat heel schuw is best lastig.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:50

Daar heb je gelijk in, wilde het me zo wat makkelijker maken om te beginnen maar even niet aan gedacht dat daar juist ook veel minder makkelijke en wat oudere niet goed tamme ratten kunnen zitten. Dat word nog even een punt om over na te gaan denken dan.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:03

Je kunt bij de opvang hele lieve ratjes halen hoor. Maar ik heb zelf in het begin een keer per ongeluk een ratje mee gekregen dat eigenlijk niet tam genoeg voor me was als beginneling. Later kreeg ik er een die veel minder tam was, maar omdat je dan meer ervaring hebt is het geen probleem.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:12

De ROLL heeft in Weert een nestje rittens met hun mama zitten... dat is volgens mij wel te doen voor jou?
Ze staan alleen nog niet op de forums, degene die dat doet heeft haar pc stuk en is in geval van opvangers updaten afhankelijk van haar buurvrouw met bijbehorende pc... :P

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:32

Wat leuk dat je ratjes wilt nemen!

Ik laat ze nooit loslopen. Ja af en toe op de bank als mijn moeder even niet oplet of op mijn bed. ;) Daarnaast gaan ze ook overal mee heen. Vinden ze erg gezellig! :D

Ik haal ze er iedere avond uit. Mannetjes zijn over het algemeen véél rustiger dan vrouwtjes. Heb zelf 4 vrouwen en 2 mannen en het verschil is echt zo groot!

Als je net begint aan ratjes, zou ik persoonlijk niet naar een opvang gaan. Er zitten ongetwijfeld hele lieve ratjes maar veel hebben ook een verleden en kunnen wat schuw zijn. Ik zou dan eerder voor 2 leuke rittens gaan. :)
Kijk eens rond naar een goede rattenfokker in jou buurt!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 00:02

Wat een vooroordelen weer Dribbel! Ik nodig je uit om eens met mijn ratten te komen knuffelen... Groot deel komt uit de opvang en ik durf te garanderen dat jij qua gedrag niet merkt wie een opvanger is en wie bij een rattery wegkomt... :)

Een GOEDE opvang vertelt of een ratje makkelijk genoeg is voor beginners of liever een wat meer ervaren baasje nodig hebt.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:44

xJurdyWonanx schreef:
Hee!, bedankt voor je reactie :D

Leuk om te lezen dat die van jou toch wel braaf zijn haha, en nog leuker dat je ze ook echt ergens mee naartoe kunt nemen en ze dus lekker aanhankelijk zijn.

Merk dat ik toch eigenlijk nog wel wat vraagjes heb haha, mocht ik dus voor rittens gaan dan vraag ik me af hoe krijg je ze nu eigenlijk zindelijk?, of denk ik hier al te moeilijk over :+ , en hoe weet je nu eigenlijk hoelang ze het volhouden om het dus 'op te houden' , want bij een hond is dat wel makkelijk maar een rat is toch al heel anders. Lopen die van jou ook zelf terug richting hok als je ze los hebt en ze hun behoeften moeten doen?
En zijn ze makkelijk handtam te maken als ritten zijnde?, met mijn muisjes ging dat eigenlijk vanzelf en geloof dat ik ook hier weer een beetje te moeilijk over denk weer hihi :o

En ik heb me natuurlijk al redelijk ingelezen en heb zelf het idee dat mannetjes meer geschikter zouden zijn, omdat ze wat rustiger en aanhankelijker zouden zijn.
Daardoor lijkt mij een mannetje voor mij als beginner logischer, maar is dat ook zo?

Oke, weer heel wat vragen maar wil er inderdaad gewoon goed over nadenken en me erin verdiepen voor ik dieren aanschaf want het is toch een grote, maar aan alle reacties hier te lezen ook een hele leuke :D, verantwoording.

Om hier nog even op te antwoorden :).

Zindelijk worden ze vanzelf. Uiteindelijk vinden ze het zelf fijn om op vaste plaatsen hun behoefte te doen en meestal is dat in hun eigen hok. Ook omdat ze daar merendeel van hun tijd in leven. Ik zou niet weten hoelang ze het op kunnen houden. Die van mij in ieder geval een paar uur. Maar als ze wel echt moeten dan laten ze het gewoon gaan :D. Als ze bij mij loslopen dan gaan ze inderdaad zelf terug naar hun hok om te plassen etc of als ze honger hebben om wat brokjes te halen :D. Die van mij zijn makkelijk tam geworden. Ik heb ze vanaf de 2de dag in hun hok 2keer per dag opgepakt en eerst aan mij laten wennen. Mee in me vest/badjas wat ik ok aanhad :P. En vanaf toen langzaam echt los laten lopen. Nu zijn ze gewend dat ik of hun hok de veilige haven is. Dus als er gevaar dreigt .. :+ (in hun ogen) blijven ze of bij mij of gaan ze hun hok in. Dat is perfect :D

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:51

Nu ik het zo lees zouden rittens sowieso wel te doen zijn. En heb toevallig even gegoogled en zie dat er bij mij in de buurt een rattery zit, ratzoo, kent iemand die?

En over het nestje in weert, denk dat dat niet gaat lukken, aangezien ik me sowieso nog verder wil inlezen en alles klaar wil hebben en aangezien ik over 2 weken op vakantie ga wil ik daar dus uiteraard eerst op wachten zodat ik lekker veel tijd heb om de ratjes te verwennen.

Hoe zit het trouwens met warmte, en ook kou eigenlijk? Las dat ze niet goed tegen warmte kunnen, hoe erg is dit. Ik heb namelijk mijn eigen verdieping thuis, maar dit is wel op zolder en daar word het soms best wat benauwd op dagen als deze.. Komt trouwens wel nog een extra raam boven in het dak dus kan dan wel meer door luchten.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:02

Als het warm echt warm is dan zet ik vaak een ventilator in de buurt. Niet recht op de kooi, maar een paar meter er vanaf en dan erlangs. Zodat het niet te warm wordt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:03

Je wil je Rittens over twee weken hebben? Of juist na je vakantie?

Ik en liesje gaan over 2/2,5 week onze rittens ophalen. *ongeduldigggggg*

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:29

Dat van die ventilator is inderdaad ook een goed idee, heb nog een klein torentje staan dus dat komt wel goed.

En wil de eventuele ratjes juist pas over een tijd, heb er geen haast mee en dan kan ik me van te voren goed in lezen en alles klaar hebben, en daarbij zal ik bij een rattery ook wel een wacht tijd zijn maar dat maakt niet uit.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:17

xMarieke schreef:
Bedankt voor het aanbod Banjer.
Ik hou het even in gedachte, want het is wel een flink stuk rijden :=

Marieke je mag de dames of dame ook hier onderbrengen.

Ik ben vooral een stille meelezer hier.

Heb zelf op dit moment 18 ratten van mezelf en 1 oude dame in vakantieopvang.
Verder ben ik knuffelproject voor diverse opvangen en neem hele oude of bange/getraumatiseerde ratten in huis of nestjes.

Woon ook meer in de buurt dus dat is waarschijnlijk beter te rijden voor je!

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:20

S_en_Z schreef:
Je wil je Rittens over twee weken hebben? Of juist na je vakantie?

Ik en liesje gaan over 2/2,5 week onze rittens ophalen. *ongeduldigggggg*

:') jij ook :=
Ik zit hier maar na de kooi te staren van dat ie zo leeg is...kan niet wachten! :D

Jurdywonan:Even belen met een opvang of mailen en vragen wat hun advies is.
Misschien zitten er wel leuke jonge rittens in de opvang die je over een paar weken kan halen en anders weten hun misschien een goeie en betrouwbare rattery.