[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:26

in elk geval minder gaan voeren, want planaria doet het goed als je veel voert.
ik heb ook planaria gehad.
je kunt anders zelf ook even een valletje maken?
plastic bakje met dekseltje er op, kleine gaatjes in prikken en even stukje vlees in doen.
dat in je bak leggen en dan kan de planaria er wel in,maar de andere diertjes niet en kun je ze zo vangen.
echt rottig als ze er in zitten.ik heb ze ook gehad -O- .
kreeg ze ook niet weg.
heb die hele bak leeg gehaald en sindsdien was ik alle nieuwe planten echt heel vaak voordat ze in de bak gaan .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:40

en vlak voordat ik het licht uit wilde doen zag ik toch weer een kuhlii
niet scherp,sorry.

Afbeelding

en Helena en garnalen delen samen een tabletje.

Afbeelding

jolmer20

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:18

Pff balen van de planaria zeg..
Vreselijk om dat te bestrijden.

Ahh kuhlii’s <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:31

Ik kreeg ook al de tip van komkommer in de bak als het licht nog uit is en na een paar uur eruit halen.
Manlief is nu naar de Hornbach om te kijken of ze Flubenol hebben. Ze hebben daar veel. de Aqua40 bak is schoon, dus daar kan zo water in met de 2 slakken. Ik kan wel water uit de garnalenbak nemen denk ik hè? We doen er gelijk een grindbodempje in. Kunnen we ‘m later nog eens als kweekbak gebruiken ofzo :+

En ik zoek me suf naar het petrieschaaltje dat ik ergens moet hebben voor garnalenvoer. Ga ik toch ook maar doen, want dat zal ook wel iets met de plaag te maken hebben....
Kan het alleen niet vinden. Ik vond wel dit bakje. Dat kan ik ook wel gebruiken toch? Hoe vaak en hoeveel voeren jullie de garnalen?
Afbeelding

Afbeelding

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:30

Denk dat het met de rand van dit schaatlej moeilijk wordt om het schaaltje uit het water te halen zonder de voedingsrestjes over de randjes heen in hret water te verdelen.
Heel weinig. +-100garnalen een halve stick iedere derde dag en als er de volgende morgen nog iets is haal ik het weg (maar meestal is het dan echt wel op.) en twee keer per week poedervoer, maar alleen zoveel als een rijstkorrel groot is, zeg maar.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:42

Ik heb eventueel flubenol als je echt niet kan wachten.. woon in Apeldoorn.

Ik begin echt trots te worden op mn aquarium. Monte Carlo ging bij mij altijd dood als ik het meteen onder water ging planten en nu is het een prachtig mooi tapijtje <3

Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:11

ja wat word dat mooi zeg.
bij mij kan het niet,denk toch dat mijn corydoras of kuhlii ze los gaan halen met zoeken naar eten?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:45

ellepel schreef:
ja wat word dat mooi zeg.
bij mij kan het niet,denk toch dat mijn corydoras of kuhlii ze los gaan halen met zoeken naar eten?

Nee dat gaat niet werken. Ik raad Monte Carlo echt alleen aan als je een dry start begint... Als het eenmaal vast zit zit het wel écht vast. Heb van de week even iets eraan gezeten en het zit aardig stevig aan de bodem vast :D

Ik geloof ook dat Monte Carlo voldoende co2 nodig heeft. Heb om die reden ook een co2 flesje voor nano bakjes erop zitten. Werkt als een tierelier :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 13:24

Oh mooi zeg Joanieke

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 14:35

Ik heb ook monte carlo in de bak zitten. Geen dry start gedaan, gelijk eronder. Een deel ging dood, maar nu groeit het heel mooi

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 14:45

Monte carlo is een mooi plantje!

Staat mooi inderdaad J0anieke!

Ik ben weer aan t werk gister en vandaag bij mn oude werk. Heeel slecht, want ik zie weer allemaal visjes en plantjes die ik wil hebbennn

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:02

Bedenk me net dat ik hier nog een bakje Monte Carlo heb staan. Tegen verzendkosten (brievenbus €2,73) wil ik het wel naar iemand van hier versturen. :)
Ze hebben al flink wat wortels, dus denk dat planten makkelijk gaat (not sure tho) en ze het makkelijker gaan overleven.

Afbeelding
Afbeelding

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:38

Ben al even niet meer geweest even een tijdje gebaalt van de bak.
Intussen een grotere bak gevonden dus ik ben van 130x50x50 naar 200x60x50 gegaan.
Vond het giga spannend op de houte vloer.
Maar alles is gevuld en staat nog.
De kids kunnen nog rennen in huis.
En ik vind hem echt vet alleen nog even nieuwe latjes halen.
En vissen en planten
Heb nu 2 600 oase pompen draaien en sinds deze bak over op led sera.
Ik ga snel weer even bij lezen.Afbeelding

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:44

Daihyo schreef:
Kak. Ik heb de oorzaak van de dode garnalen gevonden. Planaria.
En ik kan dinsdag de pas naar de dierenwinkel.
En wat moet ik dan doen? We hebben naast de vissen en garnalen ook 2 renslakken in de bak. En in de andere bak 6 helena’s. Die kunnen niet bij elkaar gok ik :=

Slakken zijn gast heer bij planaria

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:56

Mooi J0anieke!

@Daihyo heb je toevallig een xenos in de buurt?
Heb daar toen mooie bakjes gehaald als voederschaal (voor thee zakjes).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:59

wend2009 schreef:
Daihyo schreef:
Kak. Ik heb de oorzaak van de dode garnalen gevonden. Planaria.
En ik kan dinsdag de pas naar de dierenwinkel.
En wat moet ik dan doen? We hebben naast de vissen en garnalen ook 2 renslakken in de bak. En in de andere bak 6 helena’s. Die kunnen niet bij elkaar gok ik :=

Slakken zijn gast heer bij planaria

Okee. Maar ik zal toch de 2 renslakken er uit moeten halen om te behandelen.

lieszje: nee heb ik niet. Maar wel een Blokker, Hema en Action. En anders bestel ik het wel online :j
Maar ik moet er nog 1 hebben. Morgen nog eens goed zoeken.

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 20:03

Slakken zijn gast heer bij planaria[/quote]
Okee. Maar ik zal toch de 2 renslakken er uit moeten halen om te behandelen.

lieszje: nee heb ik niet. Maar wel een Blokker, Hema en Action. En anders bestel ik het wel online :j
Maar ik moet er nog 1 hebben. Morgen nog eens goed zoeken.[/quote]

Maar de gastheer blijft in het huisje zitten de kans is groot dat als je ze terug plaatst het weer komt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 20:14

O serieus? Dat is balen. Maar hoe ga ik dat oplossen dan?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:25

Hoi!

Mag ik hier wat vragen? Naast meelezen :D

Mijn ex heeft in december voor onze kinderen wat goudvissen gekocht in een postzegel aquarium. Hij was een week in Tilburg en had eigenlijk gehoopt dat ze wel dood zouden zijn als hij terug kwam. Nu ging hij deze keer 2 weken, dan zouden ze toch zeker wel dood zijn. Afin, 5 minuten later had ik plotseling 3 goudvissen. Het is 1 zwarte telescoop vis (?) en 2 'gewone' goudvissen. Jullie lezen het al, ik heb echt totaaaaaal geen verstand van vissen.
Nu zouden ze eventueel bij een vriendin in een vijver kunnen die diep genoeg is, maar nu met de corona gaat dat nog wel even duren. Ik kan voor weinig geld een groot aquarium overnemen (160 liter) voor de overbruggende tijd. Tot dit tijd bekijk ik even of ik er zelf plezier van krijg en anders gaan ze alsnog richting vijver :)

Maar wat nu? Bij dit kleine aquarium zit een sponsfilter, is dat voldoende ook bij een grotere bak? Er zit geen deksel op de bak, is dat belangrijk? (we hebben geen katten :D ). En waar moet ik op letten wbt plantjes etc? Kan ik zomaar alles er in zetten?
Zijn die 'vlokken' goudvissenvoer voldoende? En hoe vaak voer je ze? En hoe is de zuurstof werking in het water voor die vissen? Ik ben vooral bang iets verkeerd te doen waardoor het alsnog einde verhaal voor de vissen is, terwijl ik ze juist hoop een pijnlijke dood te besparen :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:44

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:31

Voor tijdelijk is de bak prima, wel zou ik er een nieuw filter (liefst extern) bij regelen want zo'n sponsfilter raakt direct verstopt vrees ik.
Ook zou ik 2-4x per week minimaal 50% water wisselen.
Planten: waterpest, gemengde bosjes, valisneria, javavaren.
Echter houden goudvissen van slopen en tuinieren dus ga er maar vanuit dat het meeste opgegeten wordt.
Geen decoratie op een dun laagje filterzand na (al is dat ook niet nodig), goudvissen zijn lomp en je telescoopoog heeft kwetsbare ogen.
Voeren doe ik 1-5x per dag, let er wel op dat het telescoopje voldoende voer krijgt aangezien die minder snel is en je er vanuit kunt gaan dat die slechtziend is.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 10:22

Oh no echt? Mijn ex zei 1-2 keer per week voeren.. elke dag dus. Arme beestjes.

Bedankt voor alle informatie! Zouden ze voor langere tijd ook in die bak kunnen blijven? 160 liter?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:19

Dat zou ik niet doen, goudvissen hebben minimaal 200cm en 100l water per vis nodig.
Sluierstaarten kan wel, mits de bak 100cm of langer is, die hebben minimaal 50l water nodig per vis dus daar zou je er evt nog 2 bij kunnen doen.
En 2x per week is echt veel te weinig, vrees dat de vissen nu ook behoorlijk mager zijn. -O-
Krijg je wel weer rechtgetrokken met goed voeren hoor.
Goudvissen (en verwante soorten) hebben geen spijsvertering zoals wij, wat erin gaat komt er binnen een half uur ofzo aan de achterzijde weer uit.
Dat maakt dat je ze beter vaak kleine beetjes kunt voeren maar ook dat het enorme varkens zijn.

Edit, aanvulling:
Qua voer zou ik een hoogwaardige korrel kiezen, dr Bassleer, Hikari oid.
Kost wat meer maar is qua samenstelling een stuk beter dan vlokken. :)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:02

Afbeelding

Het zijn sluierstaarten, ik vond op internet dat ze inderdaad 50 liter nodig hebben, dus ik dacht dat dat voor hen 3 dan genoeg zou zijn. Zijn dat geen goudvissen dan? Kijk zoveel verstand heb ik er dus van :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:13

Sluierstaarten zijn een variant van goudvissen.
Je kunt ze voorlopig dus houden, wel zou ik als de nieuwe bak kleiner is dan een meter op termijn een grotere bak kopen. :)
Het grind zou ik vervangen voor een dun laagje filterzand, de planten zou ik in lage bredere potten steken met daarin een laag filterzand, lood en schuim moeten eraf omdat dat de waterwaarden negatief beïnvloed en goudvissen vreten alles dus de kans dat ze het schuim aanvreten is nogal aanwezig. :+