Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:59

Bestaat er een topic over caviakasten? Voor het nieuwe huis wil ik een nieuwe maken en de lastige punten van de huidige verbeteren. Wellicht is er al een topic waar ik ideeen op kan doen, vandaar de vraag :o

DubbelFun

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 12:22

Nee, ik dacht het niet. Volgens mij is dit het enige topic over cavia's.
Er is -meen ik- wel eens een topic geweest over 'show je cavia huisvesting', maar ik twijfel of dat hier was of op het cavia-forum.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:58

Ah ja, ik zie hem. Niet helemaal wat ik zoek, ben echt specifiek op zoek naar cavia kasten. Wil graag een fijne plek voor ze, die mooi opgaat in de woonkamer. Daarnaast moet het kat-proof zijn. Mijn kat gaat graag bij ze liggen slapen namelijk. :')

Heb voor de huidige kast een computerkast van 120x65 omgebouwd. Dat bevalt heel goed. Ze zitten op ooghoogte, dus heel gezellig! De bodem vind ik echter lastig. Had plakplastic, maar na 1,5 jaar gaat het erdoor heen. Zit nu te denken om de bodem met plexiglas te bekleden en de zijkanten/plafonds met plakplastic. Is alleen wel een flink dure optie. Dus was benieuwd wat anderen hebben gedaan bij hun kast.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 13:03

Ik heb een stuk zeil bij de kwantum gekocht en dat ligt al jaren op de vloer en 10 cm hoog tegen de wanden aan. De rest van de wanden zijn in dezelfde kleur als het zeil geverfd, net als de muur erachter zodat het hele hok ook niet zo massief over komt.
Voor kasten kun je best op Marktplaats kijken. Dan zie je meteen of het in je interieur past.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:08

Helaas.. morgen vroeg wordt Ibby ingeslapen.. ik zag daarnet dat een heel stuk van haar darm eruit ligt en ik heb met de dierenarts assistente gebeld en zij zei dat ik morgenvroeg meteen kom komen....

Dan heb ik alleen nog mijn beertje Muk en mijn zeugje Pip..

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:17

Ach jeetje wat sneu Yenni, veel sterkte morgen :(:) Heeft ze er geen pijn van? Dan zou ik toch proberen om nu naar de dienstdoende dierenarts te gaan..

Ik heb vinyl op de bodem liggen, dat maakt heel fijn schoon :)

Een van mijn kneuzen heeft een bult op zijn rug. Ik verwacht een talgbult of abces. Drie van mijn dames hebben iets met hun oog (rode 'gezwelletjes' in het ooglid) dus we zouden deze week toch al naar de dierenarts gaan, dan kan hij mooi mee. Het zou zo fijn zijn als ze eens gewoon allemaal gezond zouden zijn..
Laatst bijgewerkt door melody7 op 30-01-18 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:19

Er laat er hier me eentje weer goed schrikken net.. hij gaat nu wat beter, hoop dat hij het red :(

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:21

Wat is er aan de hand Sanso? :(:)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:22

melody7 schreef:
Ach jeetje wat sneu Yenni, veel sterkte morgen :(:) Heeft ze er geen pijn van? Dan zou ik toch proberen om nu naar de dienstdoende dierenarts te gaan..

Ik heb vinyl op de bodem liggen, dat maakt heel fijn schoon :)

Nee ze heeft geen pijn.. we mogen gewoon aan haar zitte overal.. hoop dat ze de nacht haalt en ik dr uit haar lijden kan verlossen. Het ziet er zo vies uit..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 23:23

@yenni: ach wat sneu en voor een zeugje best ongewoon.
Persoonlijk zou ik een dier ook niet zolang nog in leven laten... is er geen nacht-DA voor dit soort noodgevallen ??

Misschien kun je bij degene waar de zeugjes vandaan komen nog een andere krijgen zodat Pip niet alleen zit.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:26

Heb naar de DA gebeld en daar nam niemand op en toen ben ik verbonden met de spoed en toen zeiden ze zolang ze geen pijn heeft (we mogen overal aankomen, ook aan de darm) dan was het geen echte spoed. Dus nu bel ik morgen om 8 uur en maak een afspraak....

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 00:41

@yenni sterkte morgen
@melody sterkte bij de dierenarts, hopelijk blijven ze gezond na dit bezoek.

Morgen deel een van de bakken bouwen, deel twee moet pa ff helpen heb geen boormachine in huis dus mag hij de wandjes maken

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:08

Een lusteloze cavia hier, deed echt heel raar. Vertrouwde er niks van toen hij bleef liggen met voeren.
Wat (druiven)suikerwater gegeven en toen knapte hij direct op. Vanochtend liep hij weer wat rond dus denk wel dat hij er bovenop komt. Ze laten je echt schrikken af en toe zeg

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:36

Heh bah nare berichten hier :(:)
Iedereen sterkte en beterschap met de caafjes!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 11:37

@sanseo: dat is idd wel heel vreemd gedrag. Je zou denken dat ie een suikerdipje had.

Riverdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:12

Ah super veel sterkte aan alle caviaatjes waarmee het minder gaat! Yenni, hoe is het gegaan? :(:)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:39

Sta hier nog elke ochtend groente klein te snijden, nu vind Sammy dat ook wel erg lekker kleine stukjes groente. Dus snij extra veel voor de heren

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:59

DubbelDun schreef:
@sanseo: dat is idd wel heel vreemd gedrag. Je zou denken dat ie een suikerdipje had.

Hoofdje ook scheef dus wellicht hersenbloeding/middenoorontsteking.
Knijpte ook met zijn neus/rechteroogje

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 13:59

Ik heb net weer een zak winterwortels voor ze gehaald, die gaan er ook in als koek :D

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:01

Eenhoorni schreef:
Ah super veel sterkte aan alle caviaatjes waarmee het minder gaat! Yenni, hoe is het gegaan? :(:)

Ben vanmorgen om half 9 naar de DA gegaan en zij zei ook van we kunnen het operen maar er zitten ook veel risico's aan omdat het nog z'n kleintje was.. (paste op 1 hand). Dus ik heb haar in laten slapen. Is heel vredig gegaan. Ze is in slaap gebracht in z'n glazen kistje en daarna heeft ze het laatste spuitje gehad. Haar complete endeldarm lag eruit door te hard te persen. De DA had dit in 15 jaar tijd nog nooit gezien bij een cavia. Dus ik heb gewoon pech gehad helaas...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 15:21

Sneu hoor... sterkte !

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:31

DubbelDun schreef:
Ik heb net weer een zak winterwortels voor ze gehaald, die gaan er ook in als koek :D

Ik koop ook een grote zak per week.
Enige nadeel is dat ze er zoveel van moeten plassen. Maar goed dan maar een keer extra het hok verschonen.

Zit er toch sterk overna te denken dat ik eind voorjaar begin zomer opzoek ga naar een fokzeug en beer om 1 nestje te doen en daarna de beer te castreren en alles te houden.

Iemand ervaring met cavia's en kippen bij elkaar? Mijn kippen vonden mijn cavia's gisteren heul eng!

Iedereen sterkte met de zielepootjes. Altijd zo sneu om te zien dat zo'n kleintje wat mankeert.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 16:24

Ik ben altijd bang dat de kippen gaan pikken naar de oogjes van de cavia's.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 16:42

Ja dat is ook de enige reden dat ik het niet helemaal aandurf.
Had het gisteren even geprobeerd en dan waren de kippen bang. Maar durf ze niet alleen te laten. Alhoewel de cavia's genoeg verstopplekken in het kippenhok hebben.
Misschien van het weekend nog eens proberen. Lees wel wat verhalen van mensen die het wél doen.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 17:31

Yenni schreef:
Eenhoorni schreef:

Ben vanmorgen om half 9 naar de DA gegaan en zij zei ook van we kunnen het operen maar er zitten ook veel risico's aan omdat het nog z'n kleintje was.. (paste op 1 hand). Dus ik heb haar in laten slapen. Is heel vredig gegaan. Ze is in slaap gebracht in z'n glazen kistje en daarna heeft ze het laatste spuitje gehad. Haar complete endeldarm lag eruit door te hard te persen. De DA had dit in 15 jaar tijd nog nooit gezien bij een cavia. Dus ik heb gewoon pech gehad helaas...

Sterkte!

@yvje hier vroeger gedaan maar de eerste keer pikte de haan er bijna een oog uit bij een van de cavia's dus nooit weer gedaan