gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:43

Syb woont hier om dezelfde reden ,baas ging studeren en besloot dat het beste voor het dier verhuizen was

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:43

Coconut: Handig :j !

Fleurvosje: Allereerst, sterkte! :(:) Eén of twee konijnen is voor je moeder niet echt een verschil denk ik :) . Qua tijd scheelt het niks, ze zitten in hetzelfde hok dan dus ze moet alleen wat meer voer geven. Als de konijnen elkaar hebben, hebben ze niet persé aandacht van mensen nodig hoor ;) . Die beesten geven alleen wat om eten :') .

En moest je moeder het echt niet willen, kan je een iets ouder konijn bij de opvang vandaan halen dat geen vijf jaar meer leeft zeg maar. Of een konijn dat je mag terugbrengen als de jouwe overlijdt. Maar als het probleem puur is dat ze niet voor twee maar wel voor één wil zorgen, dan vrees ik dat je er niet veel aan kan doen. Een konijn alleen houden is al zeker geen optie.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:58

Ik heb een konijn op kot, maar ik studeer diergeneeskunde dus hier mag je sowieso wel een dier houden. In andere steden is het vaak al goed zoeken naar een kamer waar het toegestaan is.

Mijn ouders zorgen in de week dus ook voor mijn andere 3 konijnen en willen dus ook dat ik er geen meer bijneem/fok (vooral mijn papa vind dat niet goed). Ik wil dat eigenlijk nog wel doen, zodat ik thuis tenminste een even aantal heb. Ik heb het al wel eerder stiekem gedaan, maar ik weet niet zeker of ze er nu even hard mee omkunnen. Aangezien ik ze toen natuurlijk nog zelf verzorgde.. Mijn argument was idd ook dat ze dan 2 aan 2 zitten, dus dat ze nauwelijks verschil gaan merken..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:29

Een maatje erbij of anders herplaatsen, dat zijn voor mij de opties :)

Een konijn uit de opvang moet overigens altijd terug als er het maatje overlijdt en er geen nieuwe meer bijkomt. Dat is in principe dus altijd een leenkonijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:56

Heb vandag een klus hokje gehaald ,in principe voor Lana maar hoop volgende week weer te gaan koppelen (nu echt neutraal in het hok) . Dan is deze voor Nyn en Syb die hebben een kapot dak momenteel ..

Afbeelding

Zaag de ren eraf (maar wel zo dat ze er ook onder kunnen zitten en eventueel er zo in kunnen ) , dak opnieuw vast maken en dan is het done als het goed is

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 16:58

We hebben net teruggebeld naar de DA omdat Lilly haar medicatie voor haar snot "op" is zeg maar. Maar het heeft nog steeds niet geholpen dus de volgende stap zou zijn dat ze om de twee dagen, zes weken aan een stuk een spuit moet krijgen :oo . We hebben bij ons vorige konijn ook zoiets gehad, en die inspuitingen lukten ons niet, dus zijn we telkens naar de DA moeten rijden. Aangezien we verhuisd zijn en de DA nu op een kwartier rijden zit, zien we het niet echt zitten om om de twee dagen naar daar te rijden. Ze heeft af en toe een niesbui maar ze lijkt er niet echt last van te hebben. Ze eet goed, drinkt goed en is levendig. Zouden we het even zo laten? Wat zouden jullie doen?

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:03

MoppieFilou schreef:
We hebben net een grote zak Science Selective aangeschaft voor de nijntjes, omdat dat toch echt beter voer is en die kleine zakjes van de Delhaize zo op zijn :') . Heb al een paar brokjes gegeven en ze vinden het super lekker! :D

Edit: Een zak van 1,5 kilo kostte € 10,95. Is dat een normale prijs? Als je het vergelijkt met andere zakken kost het wel echt veel geld :') .

Bij Pets Place kost het 9,99
Je kunt beter de volgende keer Cuni Complete kopen. Kost 34,99 voor 8 kg.
https://petsplace.nl/pps-versele-laga-c ... 12507.html

Scheelt je n hoop geld hihi en Cuni Complete is ook een enkelvoudige goede voeding, mijn nijntjes vinden het heerlijk!
Laatst bijgewerkt door Shivatjuh01 op 20-11-17 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:09

Bedankt! :D

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:42

Andere antibiotica een optie?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:08

Dat wil ik wel proberen, maar ik wil hem (hé, ik zeg het juist :D ) niet volproppen met AB op zo'n jonge leeftijd, en omdat ie het al enkele maanden heeft, denk ik dat wel iets sterks nodig heeft.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:59

Bliksem is weer erg opgeknapt na Enrobactin, wellicht kun je dat over een paar weken proberen? Orale AB. Draxxin is ook een goede, injecties ook.

Ik snap het hoor, slimme beslissing want AB is slecht voor de darmen van een konijn.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:44

Ik ben aan het twijfelen om de injecties toch niet te doen. Ik vind het sneu voor hem omdat hij zo met dat snot zit, en ben bang dat wanneer het over een paar maanden/jaren erger wordt, er dan nog weinig helpt. Maar om de twee dagen stress zes weken aan een stuk zonder garantie dat het gaat beteren gaat hij ook geen pretje vinden vrees ik.. Hebben jullie al injecties moeten geven? En hoe deden jullie dat? Wij vonden het al moeilijk bij mijn vorige konijn, echt een tamme.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:04

Het kan ook gewoon overgaan met AB en dan is het stabiel :) dat was bij mijn Ilona zo. Die heeft een paar keer Draxxin gehad en daarna hield ik het onder controle wanneer nodig met propolis. Dat zou ook nog een optie kunnen zijn. Zij at dat gewoon op een stukje cracker.

Ik injecteer eigenlijk altijd zelf.. Ook het vaccineren heb ik dit jaar zelf gedaan.
Ik prik altijd in het nekvel en als het een lastig konijn is hou ik ze gewoon goed vast. Bliksem gewoon op schoot, die blijft zitten, maar Nala niet. Die is ook groot natuurlijk dus die zet ik vast tussen m'n knieën op de grond. Maar als je kunt prikken is het ook zo gedaan.
Wil je dierenarts het jou niet leren? Als je moeder bijv Lily goed vast houdt zou jij kunnen prikken.

Is er trouwens iets op kweek gezet om te kijken wat het precies is? Dan kun je ook gerichter behandelen daar er verschillende middelen zijn voor de verschillende soorten snot.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:11

De DA heeft het zeker een aantal keer voor gedaan, maar we geraakten niet eens door hun vel :') . Misschien kan ik haar in een handdoek wikkelen zodat het nekvel vrij blijft? En dan prikken? Als je Lily gewoon vast houdt blijft ze spartelen tot ze weer weg mag := . En ik heb geen zin om haar oog eruit te prikken _O- .

Nee, dat hebben ze nog niet gedaan. Ben ik ook op uitgekomen bij m'n opzoekwerk, maar dat kost een hoop geld heb ik ergens gelezen?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:15

Misschien een andere naald proberen? Ik krijg altijd de groene mee maar vind de gele het fijnst. Wil nog wel eens verschillen.
Het is lastig maar echt, als het je eenmaal een aantal keer gelukt is heb je het zo onder de knie.

Ja dat zou ook kunnen. Hij blijft echt spartelen, ook als je 'm goed op de tafel houdt? Wat een eigenwijs :')

Hm dat durf ik niet te zeggen. Volgens mij was dat van Bliksem niet zo duur maar mijn dierenarts heeft me gematst dus daar heb je niet zoveel aan denk ik.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:20

Misschien moet ik toch maar eens op cursus gaan bij de DA :D .

Idd :j . Als ik hem moet verplaatsen kan ie z'n achterwerk niet gewoon even stilhouden, zelfs als hij de lucht in gaat blijft hij maar spartelen :') . En eigenwijs is hij zeker! _O- Het is wel al verbeterd sinds zijn castratie.

Ik kan het natuurlijk altijd eens voorleggen bij de DA.

fleurvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:35

Dankjullie voor de tips!

Mijn amdere konijn zit echt niet lekker in haar vel nu... zo sneu. Eet weinig, zit stil...

Ik hoop er snel een maatje bij te kunnen krijgen maar helaas wil moeders er geen (veel) geld aan uitgeven -O- dus daar moet nog even een oplossing voor worden gezocht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:19

Hoop dat het lukken gaat MoppieFilou ..

fleurvosje je kan het dier ook zelf aanschaffen?

Ik zoek advies voor marters , ze zitten in de straat naast mij en ik ben voor het eerst bang voor mijn bunnies hun veiligheid -O- . En vooral de manier waarop marters ze pakken -O-

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:21

Rebecca schreef:
Hoop dat het lukken gaat MoppieFilou ..

fleurvosje je kan het dier ook zelf aanschaffen?

Ik zoek advies voor marters , ze zitten in de straat naast mij en ik ben voor het eerst bang voor mijn bunnies hun veiligheid -O- . En vooral de manier waarop marters ze pakken -O-

Als een gek binnenhalen / veilig stellen!!! Anders zijn ze deze week nog opgevreten. Dan een ren bouwen met heel fijn gaas wat speciaal voor marters is. Dan zitten ze veilig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:27

Ze kunnen dan alleen het fietsenhok in , raam staat er wel altijd open . Had al lopen denken om ze ergens binnen te halen , dan zijn ze zeker veilig . De eigenaar van nieuwe hokje had mij nog verteld dat de oude bewoner ervan ook door een marter gepakt is , en dat is 2 straten verderop -O-

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:31

Ja direct doen, ze zijn genadeloos. Waar 1 van mijn baby's nijntjes heen is gegaan (Henny) is ook een marter geweest. Hij zat met 1 vriendin en 2 cavia's in een ren. Henny is de enige overlevende en zat blijkbaar 's ochtends heel zielig tegen zijn half opgevroten vriendinnetje aan. %)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:32

Indd gelijk binnenhalen, gemene jagers zijn dat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:34

Ze kunnen niet omhoog door het raam dan ? Zitten tegels in de schuur dus eronderdoor komen ze niet

Heb een binnenkooi gekregen dus Frits en Lana zouden naar boven kunnen waar het altijd koud is

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:35

Rebecca schreef:
Ze kunnen niet omhoog door het raam dan ? Zitten tegels in de schuur dus eronderdoor komen ze niet

Heb een binnenkooi gekregen dus Frits en Lana zouden naar boven kunnen waar het altijd koud is

Raam moet je natuurlijk dicht doen. :)

En kan je niet snel naar de bouwmarkt en wat maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:37

Is even de rennen afbreken buiten en de hekjes herbruiken , wil de dieren niet samen hebben op 1 plaats omdat het dan oorlog is .. zo 1 koppel in het hok en de andere 2 ergens anders