Wij hebben wel bij verschillende fokkers gekeken om onderzoek te doen ook naar de verschillende honden/lijnen die gebruikt werden binnen het ras en toen ook contact gelegd met verschillende fokkers om kennis te maken met hun persoonlijk (is er dan uiteindelijk niet van gekomen omdat Arya onverwachts in ons leven kwam) en zo te kijken bij wie we dan uiteindelijk op de wachtlijst wilden komen te staan. Bij ons liep het dan zo dat een van de fokkers die bovenaan ons lijstje stonden een annulering kreeg toen de pups al 5 weken waren en omdat het telefonisch contact al heel goed was, zijn we gaan kijken om kennis te maken en om te zien of er met 1 van de 3 beschikbare teefjes een klik was en ook hoe het gevoel was tussen de fokster en onszelf - en ook andersom. Zij had dan wel al eerdere ontmoetingen gehad met de andere pup kopers, maar in ons geval zijn we dus 'maar' 1x gaan kijken voordat we haar opgehaald hadden; met 5 weken en opgehaald met 8. In de tussentijd kregen we wel meerdere malen per week video en foto updates als ook telefoontjes bv. dus konden we de ontwikkeling best wel goed volgen. Het was bij ons ook niet zo dat er maar 1 pup was en je het dan daar maar mee moet doen, dus we konden nog voorkeur aangeven na kennismaking en als er van die 3 pups geen was geweest waar we een goed gevoel bij hadden gehad, hadden we het ook niet gedaan. Arya was niet meer bij ons weg te slaan. De andere pups waren ook heel sociaal en ondernemend, maar Arya was de enige die bij ons alle 3 niet meer weg te krijgen was dus dat gaf ons ook wel echt doorslag nadat we te horen kregen van de fokster wat ze tot dan toe zag qua karakter trekken van haar. De fokster had ook een heel goed gevoel bij ons, dus dat ging allemaal heel snel uiteindelijk in onze zoektocht naar een nieuwe pup.
Afstand - gaf ik laatst ook al aan - vind ik niet belangrijk. Wij hebben 2,5u enkele reis gehad tussen ons de fokster van Arya, maar ik had er ook 4,5 enkeltje voor gereden hoor. Ik vond het ook zo Vreemd dat er een fokker was waar we contact mee hadden gehad dat die ons afwees omdat wij te ver weg woonden - nog geen 2u afstand zat ertussen - en daar ben ik ook echt op afgeknapt. Die kennel zal ik dus ook als de pest vermijden nu en niemand aanraden. Vind dat echt zoiets raars. Buitenland hebben wij eigenlijk niet gekeken, maar lijkt me vooral onpraktisch met vaker kijken als er echt 1000+ km's tussen zitten (al zou ik dat ook ervoor over hebben als ik daar een fokker zou vinden waar ik echt graag een pup van wil). Maar goed, in ons geval hebben we ook niet wekelijks of 1x per 2 weken kunnen gaan kijken omdat wij geheel onverwachts alles hebben gedaan ivm plotseling overlijden vorige hond. Wij hadden verwacht ook eerst een hele tijd op een wachtlijst te komen te staan, maar dat is dan iets anders gelopen door stom geluk. Met de fokster heb ik nog zeer regelmatig contact (ze krijgt updates van mij en ik kan altijd contact opnemen als ik vragen heb, maar zo krijg ik van haar ook updates over de broertjes en zusjes van Arya bv wat ik ook erg leuk vind) en zodra Arya oud genoeg is om wat meer te lopen gaan we ook een wandel date plannen bv. Zij wilde voor die tijd ook graag nog een keer naar hier afreizen om op de koffie te komen, dus dat is ook erg leuk.
Ik vind naar verschillende fokkers kijken ook niet vreemd hoor aangezien er binnen een ras veel verschillende bloedlijnen zijn en je best verschillende lijnen interessant kunt vinden zowel qua karakter als uiterlijk en ik vind het het feit dat je je kunt beroepen tot het recht om nog af te zeggen als jij vind dat de klik er alsnog niet is met zowel fokker als pups, etc. ook niet gek. Uiteindelijk moet je dan wel echt een keus maken en is het ook niet netjes als je daar idd mega lang mee wacht en bv. ook vooraf niet eerlijk over bent door info achter te houden bij fokkers als je niet verteld dat je ook contact hebt met anderen. Ik snap dat fokkers graag zekerheid willen mbt het hebben van kopers, maar ik vind contracten onderteken na 1 bezoek persoonlijk ook wel erg heftig hoor. Wij hebben getekend met ophalen van de pup, wat dan misschien ook laat is aangezien de fokster dus nog met 5 weken een annulering kreeg, wat mensen misschien sneller doen als dat ze dus eerder al een contract getekend hebben. Moet natuurlijk iedereen zelf weten, maar na 1 bezoek - maar met name als je de pups nog niet kent qua karakter en je nog niet hebt kunnen kijken of er een klik is met een pup - een contract tekenen zou ik zelf als koper zijnde niet doen (geen idee wat er precies dan vastgelegd wordt in dat contract @kiwiwitje? Zit zo'n koper dan ook al meteen 'vast' aan een pup, is dat al echt een bindend koop contract bv? Vind het wel slim dat je iets vastlegt met voorkomen dat iemand idd van andere nesten iets mee zou brengen naar jouw nest. Maar ik vind bij verschillende fokkers kijken vooraf ook iets anders natuurlijk als dat je bij verschillende nesten gaat kijken na de geboorte - wat in principe ook raar zou zijn, want de meeste goede fokkers hebben geen pups beschikbaar na de geboorte omdat ze kopers hebben op dat moment. Dus mensen die een pup bij je willen kopen en ergens anders gaan kijken als jij je nest al hebt, vind ik idd ook een afknapper vanuit fokkers oogpunt.
Ik zal de komende dagen even reageren op iedereen, want lig een beetje achter haha. Druk geweest met weekendje weg. Arya heeft zich echt voorbeeldig gedragen bij haar oppas adresje, dus trotse puppen mama hier. M'n schoonzus wilde haar zelfs niet teruggeven (haar man was op dag 2 al bezig om zelf ook weer te kijken voor een pup, lol) terwijl ze normaal niet zo happig is op een pup in huis hebben, dus dat zegt me genoeg haha. Ze heeft het druk gehad; veel gespeeld met andere honden en pups, mee naar een voetbal wedstrijd geweest o.a. Ze is alleen een beetje van slag geloof ik omdat de kitten nog niet thuis was gisteren - die ga ik dadelijk ophalen. En ze slaapt nog erg veel sinds we thuis zijn met d'r, dus die is volgens mij echt kapot van alle indrukken en het druk doen over 't weekend hihi
Nu weer terug naar rust, ritme en regelmaat hier
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 29-10-19 08:43, in het totaal 2 keer bewerkt