Puppy erbij 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:30

Oshaa schreef:
Merk wel dat ik wat onzeker ben of we het wel goed doen. De broer van mijn vriend zei dat hij het met een bevriende hondentrainster / eigenaar van een buitenlandse honden stichting het er over gehad en die had gezegd dat we veel te veel met Beer doen. Dat dat helemaal niet goed is en dat hij daarom misschien gedragsproblemen gaat ontwikkelen. Schijnbaar vindt zij ook dat je echt niet elke dag met een hond hoeft te wandelen (mits je geen tuin hebt natuurlijk) en dat als je wandelt je beter hetzelfde rondje kan doen. Dat onderzoek had aangetoond dat je op die manier de laagste stresslevels hebt.

Nu weet ik dat er zoveel stromingen en visies zijn, maar ik merk wel dat ik er onzeker van wordt. Omdat de afstanden soms best groot zijn combineren wij graag dingen. Vandaar het strand + die familie bijeenkomst, het lag dicht bij elkaar en het scheelt weer extra heen en weer rijden. Maar is dat dan teveel? Hij lijkt ook zo blij en enthousiast als we gaan wandelen - maar doen we dat dan teveel?
Had al eerder van iemand gehoord dat we teveel wandelden - maar hij heeft al jaren een heel ander ras. Als ik dan hier lees of in andere topics dan is er wel weer dat je je hond beter mee kan nemen naar dingen dan alleen thuis kan laten. Dat ze mentale en fysieke uitdaging nodig hebben etc.

Kortom, even een onzeker momentje. We blijven hem goed observeren en weten ook dat als straks de vakantie voorbij is het ook weer anders gaat zijn...

Weet je, je gaat het NOOIT voor iedereen goed doen. Maar als ik zie hoe andere mensen met opvangertjes overmatig voorzichtig zijn en hele angstige honden hebben, na jaren nog steeds... Dan ben ik blij dat ik Toby gewoon zoveel mogelijk meegenomen heb altijd. Toby komt uit Portugal, en is via een Nederlandse opvang bij mij gekomen. Hij was ongeveer 7 maanden toen hij bij mij kwam. Vrijwel gelijk is hij dagelijks mee naar stal gegaan. De eerste paar dagen hebben we alleen rondom huis en rondom het huis van mijn ouders gelopen. Maar hij is al vrij snel ook mee gegaan naar evenementen, naar het strand, naar de dierenwinkel. Hij is er niet moeilijk van geworden. In tegendeel: waar ik ga, gaat hij, en dat weet hij. Kan hem eigenlijk overal mee naartoe nemen. De dingen waar we tegenaan lopen zijn dingen die in het type hond zitten en instinct zijn: jagen vooral, en dus niet los kunnen. Maar dat heeft met het type hond te maken dus. Dat hele 'wandelen is overrated', tjah, ik kan daar niet zoveel mee. Toby wordt oprecht dolgelukkig van mee mogen en kilometers vreten.
Het is bij jullie geen jonge pup he, je mag er best wel iets mee doen. Nee, ze hoeven niet mee naar het terras of naar drukke winkels. Maar mee naar het strand, mee naar familie (waar hij wel een plekje kan zoeken om rust te pakken) lijkt mij prima hoor. Lijkt me ook dat je dat niet dagelijks doet en dat er genoeg dagen zijn die voorspelbaar zijn voor de hond? En je hebt een type hond dat gewoon wil en kan bewegen en spelen, dus waarom zou je dat niet doen? Als de hond zelf aangeeft dat het teveel wordt (geen rust meer kunnen pakken ivm overprikkeling, zenuwachtig worden, wat dan ook), zou ik daarnaar luisteren, maar net als dat niet alle kinderen hypergevoelige adhd kindjes of autistische kindjes zijn, zijn er natuurlijk gewoon honden die niet gecompliceerd zijn en die graag mee op pad gaan. (Zo kunnen we Toby dus overal mee naartoe nemen, en kan dat met onze doodle minder makkelijk, omdat die niet tegen drukte kan. Die gaat wel mee naar familie en naar het strand, maar dus niet naar evenementen bijvoorbeeld. Dat trekt hij gewoon niet.)

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:32

Wat fijn dat jullie zo dichtbij het strand wonen, Roos & Warboel. Dat lijkt mij wel echt heerlijk. Als het weer iets minder warm is wil ik ook graag een keer met Melle naar het strand. Ik ben erg benieuwd hoe hij dat gaat vinden.

Ach, die Yoshi helemaal uitgeteld. <3 Wat leuk om te lezen dat jullie zoveel plezier beleven aan het suppen.

Gefeliciteerd KimD!

Oshaa: Ik herken me heel erg in de twijfels en onzekerheden, vooral omdat iedereen wel een mening ergens over heeft en/of het beter weet. Ik probeer dat zoveel mogelijk los te laten en mijn gevoel te volgen en goed te blijven kijken naar Melle. Dat is in mijn ogen het belangrijkste. Overal is wat voor te zeggen. De een vindt het belangrijk altijd hetzelfde rondje te lopen in verband met voorspelbaarheid terwijl een ander weer aangeeft dat je juist verschillende rondjes moet lopen om het uitdagend te houden. Uit je berichten maak ik op dat je erg in het belang van Beer denkt, dus ik denk als je goed naar hem blijft kijken en je gezonde verstand gebruikt dat echt wel goedkomt.

Mensen vinden écht overal wel wat van hoor. Melle komt minimaal een keer per dag in het bos waarbij hij los mag lopen. Daar vinden mensen ook wat van. Heel eerlijk gezegd trek ik me daar niets van aan. Ik lach vriendelijk naar ze en vervolg mijn weg. Gelukkig zijn er ook mensen die het wel kunnen waarderen en dan kunnen we gezellig even een praatje maken en de honden kennis laten maken. Negen van de tien keer is het alleen even snuffelen en dan kunnen we weer doorlopen.

Ik ben ook een slechte pup-eigenaar hoor, want we hebben de bench de deur uit gedaan. Melle heeft een 'rustkleedje' waar ik hem op kan sturen als dat nodig is en gaat verder uit zichzelf in de mand liggen om te rusten (of op de bank nu hij erop kan). Je wil niet weten hoeveel mensen dat veroordelen. Oh, en hij slaapt ook nog op bed in plaats van in de bench. O:) Voor ons beide was het zo'n verademing toen ik dat ding de deur uit heb gedaan. Ik heb úren gestoken in de benchtraining "omdat dat moet/hoort/anderen vinden dat..." en nu hebben we zoveel meer rust.

Oshaa

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:51

Dankjulliewel allemaal! Fijn om jullie ervaringen te lezen.
Wij doen inderdaad zulke dingen niet elke dag - in tegendeel, nu zijn we weer gewoon 2 dagen rustig thuis. Naar de winkel gaat hij over het algemeen niet mee, al blijft hij denk ik liever bij ons dan dat hij thuis is. Alleen als we naar de dierenwinkel gaan dan mag hij mee ;). Hij pakt best redelijk zijn rust als we ergens zijn. Op een terrasje (tot nu toe 2 keer) gaat hij slapen. Gisteren waren er honden en katten en was hij iets drukker - al heeft hij ook onder mijn stoel geslapen / gelegen. Merk zowiezo dat hij overdag weinig echt slaapt. Hij zit graag voor het raam naar buiten te kijken of te piepen met zijn knuffels. Wij wandelen zelf ook gewoon super graag en om hem dan thuis te laten is ook zo wat ;).
Nu na de hitte de afgelopen tijd wandelen dus heel vroeg en laat op de avond. Halverwege de dag is hij dan niet echt blij - zodra de deur even open gaat rent hij naar buiten om bij de poort te gaan zitten of zijn bal te halen of iets te doen. Maar ja met 35 graden moet hij dan weer naar binnen. Als we dan in de avond zijn tuigje pakken is hij zo blij! En komt hij ook met allemaal speeltjes aan. Ik interpreteer dat dat hij graag wandelt en ook met ons mee gaat.
Maar nogmaals dank voor de bemoedigende woorden iedereen :).

De fitbit lag net te synchroniseren op de grond naast de telefoon die aan de lader ligt. Beer, de horder die die is, heeft die meegenomen naar zijn "nest". We vonden het horloge terug tussen zijn verzamelde knuffels en sokken :')

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:52

Ik zit met een dingetje..

Wij krijgen af en toe een jongetje van 5 jaar over de vloer. Hij vindt het super leuk om met Jinn te spelen maar op beide zit geen rem.
Ze gaan dom door en als ik niet in grijp dan gaan ze gewoon door. Ook Jinn z'n schuld hoor. Niet alleen van t jochie.
Als ik nu weet dat hij komt breng ik Jinn naar mijn ouders maar ik ben bang dat hij ineens komt zonder dat ik t niet weet en er dus niet bij ben en niet kan ingrijpen.

De vader van t jochie grijpt wel in maar jochie luistert ook niet altijd en binnen no time spelen ze weer.
Gelukkig grijpt mijn broer wel in alleen die moet straks ook weer werken na de vakantie.

Ik vind t moeilijk...

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:56

@jesdajinn als het jochie niet luistert, dan wordt er niet meer gespeeld met de hond toch? Gewoon héél hard daarin zijn. Mijn ouders krijgen geregeld de buurkinderen over de vloer. Die willen ook spelen met de honden. Kids zijn jong (6 en 8) en luisteren dus vaak niet naar hun ouders. Tjah... Dan zijn mijn vader en ik héél duidelijk: spelen volgens de regels en anders niet spelen. Neem aan dat dat kind alleen komt als er een volwassene bij jullie thuis is? Zie niet in hoe dat kindje anders binnen komt ;) Alle volwassenen duidelijk instrueren dus. En die mogen dan bést even een keer goed boos worden. Lijdt dat kind uiteindelijk niks van hoor, duidelijkheid is voor zowel de hond als het kind gewoon fijn...

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:01

Oshaa schreef:
De fitbit lag net te synchroniseren op de grond naast de telefoon die aan de lader ligt. Beer, de horder die die is, heeft die meegenomen naar zijn "nest". We vonden het horloge terug tussen zijn verzamelde knuffels en sokken :')

Dit is zó herkenbaar. Ik wist 100% zeker dat ik schone sokken in m'n schoenen had gedaan omdat ik zou gaan wandelen, maar ze waren echt spoorloos verdwenen. Paar dagen later vond ik ze vakkundig weggewerkt tussen het dekbed in de mand van meneer. :')

JesdaJinn: Ik grijp in dat soort situaties wel in, maar dat doe ik ook bij spel tussen onze honden. Mijn jongste neefje vindt het ook fantastisch om met de honden te spelen, maar op een gegeven moment is dat gewoon genoeg. Melle heeft zelf echt nog geen rem om aan te voelen wanneer het spelen klaar is (ook niet in spel met honden) en Suus gaat door zolang je het van haar vraagt. Wat ik dan doe is dat ik het m'n neefje (of andere kinderen rustig uitleg), werkt dat niet dan haal ik ze gewoon uit elkaar.

Komt het jongetje speciaal over de vloer om met Jinn te spelen of moet je oppassen? Als hij komt om met Jinn te spelen zou ik hem op een gegeven moment gewoon naar huis sturen. "Jinn is nu moe en gaat even slapen, tot de volgende keer".

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 11:28

Ik ga mee met blijnijn en skippy.
Duidelijke regels stellen, zo niet is het spelen afgelopen. voor beide partijen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:39

kiwiwitje schreef:
Ik ga mee met blijnijn en skippy.
Duidelijke regels stellen, zo niet is het spelen afgelopen. voor beide partijen.

Hier sluit ik me bij aan :j

Kinderen en honden moet je echt tegen elkaar in bescherming nemen en met mate 'gecontroleerd' laten spelen, vind ik dan :j Heeft 1 van beide er genoeg van? Stoppen. En als ze er beide Juist Geen genoeg van krijgen? Ook stoppen voor een van de 2 of beide overprikkeld raakt want dat wil je echt vermijden, hoe lief en leuk ze misschien ook zijn samen.

En als het kind niet wilt luisteren en niet aan kan passen, afspreken dat hij dan voorlopig even niet komt bv.
Maar meestal als je even goed met ze erover praat en het uitlegt, kom je al heel ver. Vaak op het moment supreme is het voor een kind ook moeilijk luisteren; vergelijk het met een jonge hond die hoog in emotie zit. En dan grijp je ook zelf in als dat te lang doorgaat om ze tegen zichzelf te beschermen en die overprikkeling te voorkomen. Dus als er niet meer te praten valt, dan gewoon echt afkappen en beide uit de situatie halen. Als kindlief dan nog niet wil luisteren, zou ik met ouders overleggen en 'm naar huis sturen.

Mocht het kind de hele dag bij jou zijn ivm oppassen bv, dan zou ik kijken of je de hond ergens een rustig plekje kunt geven waar je tussendoor rust kunt geven en het kind dan duidelijk maken dat hij de hond daar Echt met rust moet laten.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:55

Curse ik maakte gewoon een samenvatting van jouw essay, haha.

Skippy volgens mij is Toby een ontzettend blije hond. Zelf zou ik het echt jammer vinden als loslopen niet kan, maar aan de andere kant is dat ook echt niet het einde van de wereld. Zeker als hij toch lekker aan zijn kilometers komt :) Is dan juist extra belangrijk.

BlijNijn nou dichtbij is misschien een groot woord, het is wel een half uur met de auto en wij gaan echt alleen als het rustig is anders sta je in de file. Maar op zo’n avond is het wel heeeeel lekker.

JesdaJinn ik weet niet helemaal de context en hoeveel invloed je hebt op de situatie, maar bij mij is het heel simpel; er wordt niet met de hondjes gespeeld door kinderen, punt. Ik maak een uitzondering voor kinderen waarvan ik weet dat ze honden gewend zijn en er goed mee omgaan, bijv. het dochtertje van de uitlaatdienst, mijn nichtje en neefje en de kinderen die met ‘de kudde’ meelopen in het bos. Die laat ik gewoon gaan. Maar wat je ziet is dat zij dus ook helemaal niet uit zichzelf spelen met de honden. Ze geven een aaitje en een knuffel en dat is het, zij weten dat ze niet gek moeten doen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:02

@roos ja, hij is ook echt heel blij. En wat je zegt: het is oprecht heel jammer dat hij niet los kan hoor, dat vind ik ook! Als ze hem zouden kunnen 'recreëren mét een recall knopje' zou ik echt altijd voor hetzelfde gaan :)) Helaas, bij alles waar podengo/podenco in zit is het in 90% van de gevallen zo dat loslopen geen optie is, dus daar moet je wel rekening mee houden als je eraan begint. Je kunt geluk hebben, maar ga er maar niet vanuit, zeg maar. (Voor mij ook de enige reden dat ik bij een volgende hond voor iets anders zou gaan, want het is gewoon heel lastig werken met een hond die instinctief jaagt en daarmee ook niet stopt, een goede recall is voor sport / training gewoon wel een vereiste in mijn ogen - vooral voor de veiligheid)

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:35

Ik zou daarin ook wel echt heel duidelijk zijn qua spelen. Kindje moet ook leren dat het niet altijd kan. Onze pup geeft het zelf heel duidelijk aan gelukkig. Die loopt weg en gaat ergens in een hoekje liggen.

Gisteren waren wij ook uiteten. En ben echt verbaasd over de brutaliteit van hondeneigenaren. We zaten buiten op het terras, langs de winkelstraat. Het was na 20 uur en relatief rustig dus. Fietsers etc reageerde Morax niet op, maar er kwamen ook mensen met honden langs. Daar reageerde hij natuurlijk wel op, maar op een gegeven moment ook niet meer. Maargoed, dan heb je mensen die met hun hond bij Morax stoppen: "even snuffelen" of "oh ze wil alleen maar spelen hoor!". Zelfs een keertje toen Morax in t begin keurig bleef liggen (dat heb ik uiteraard uitbundig beloond) en dan laten ze hun hond snuffelen aan em. Ja tuurlijk staat ie dan op en trekt ie weer aan de lijn. Waarom doen mensen dit >;) Naast het feit dat ik mijn pup dus wil leren rustig te blijven liggen ongeacht wat er langskomt, wil ik op dat moment ook gewoon eten :x

Nadat ze weer weglopen gaat ie overigens weer lief liggen en heb je geen kind/pup aan hem.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:43

@detroit vervelend is dat ja! Op een terras kun je ook niet gewoon stoïcijns doorlopen, wat op straat prima kan... Lastig!
Veel mensen zijn ervan overtuigd dat honden altijd maar met alle andere honden moeten kennismaken.
Moet wel zeggen dat ik vaak gewoon zeg 'doe maar niet, die van mij is niet altijd aardig', en dan lopen mensen wel door. Sommigen niet, die vinden 'dat ik daar als eigenaar iets aan moet doen'. Hoezo dan? Ik vind ook niet iedereen aardig, waarom zou de hond dat dan moeten haha. Maar bij de meeste mensen is dat wel voldoende om ze te laten doorlopen. (Misschien met een pup nog niet echt geloofwaardig alleen...)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:08

Ik reageer zo even uitgebreid want heb mijn stukje terug gelezen en die is niet erg super duidelijk.

Even wachten tot ik vrij ben

nereids

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:16

We zijn al een paar keer wezen kijken naar de pups en elke keer steeds meer verliefd op ze <3
We zijn nu langzaam de spulletjes bij elkaar aan het zoeken wat de pup moet hebben.
Hebben jullie tips voor leuke dierenwinkels in Limburg? (Petsplace zijn we al geweest). Zie dingen toch liever in het echt dan op de gok online.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:29

nereids schreef:
We zijn al een paar keer wezen kijken naar de pups en elke keer steeds meer verliefd op ze <3
We zijn nu langzaam de spulletjes bij elkaar aan het zoeken wat de pup moet hebben.
Hebben jullie tips voor leuke dierenwinkels in Limburg? (Petsplace zijn we al geweest). Zie dingen toch liever in het echt dan op de gok online.

Waar in Limburg?

In Kerkrade bv. Bij het Roda stadion, ligt nog een grote Jumper, vlak daarbij ligt een Avève waar je ook vanalles krijgt en verder kom ik zelf grotendeels bij een in eigen beheer bedrijfje in Landgraaf (die steun ik graag wanneer ik kan omdat ze natuurlijk moeten opboksen tegen de grotere ketens) waar ze voor het formaat winkel een heel leuk assortiment hebben en altijd klantvriendelijk zijn en ook voor je bestellen zonder problemen: Dobey Landgraaf.

En dat soort winkeltjes zijn natuurlijk overal wel te vinden in de omgeving maar je moet er net bekend mee zijn. Misschien op Google ook eens opzoeken? Dan zal je ook vast nog meer tegenkomen :)

nereids

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:42

Dankje! Precies de regio die ik zoek haha ‘t zuiden. Ik zoek inderdaad meer de lokale ondernemers dan de grote ketens, vind dat die vaak ook net wat leukere dingen hebben (meestal) en ook altijd erg klantvriendelijk en behulpzaam. Dat is mijn ervaring dan bij andere soort winkels die lokaal zijn.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 16:23

Detroit: Oh, dat is zo herkenbaar. Ik snap ook oprecht niet dat mensen met nota bene zelf een hond niet begrijpen dat dat echt niet prettig is. 8)7 Toen ik laatst met een vriendin op het terras zat was er ook een vrouw die constant van die lok-geluiden aan het maken was. Melle was dusdanig diep in slaap dat hij er niet op reageerde, maar de hond van die vriendin werd er wel erg onrustig door.

nereids: Wat leuk dat je al een paar keer bent wezen kijken. Hoe lang moeten jullie nog wachten? Ik kom niet uit de omgeving van Limburg, dus kan je met winkels niet verder helpen.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 16:37

Goed, ik heb even de laptop gepakt zodat ik uitgebreid kan reageren.

De situatie.
Ik woon samen met mijn broer. Als je dat ook interessant vind dan mag je een PB sturen want dat is niet zomaar ontstaan. Mijn broer heeft een kameraad die gaat scheiden en is voorlopig bij ons ingetrokken. We hebben het prima na ons zin met z'n 3en en hij heeft een zoontje van 5 jaar. Die was redelijk onderste boven van de de scheiding maar went nu langzaam aan hoe de situatie nu is.

Eens in de zoveel tijd komt het jochie bij ons. Super gezellig, doen leuke dingen samen. Echt geen vervelend kind en over het algemeen luistert hij wel goed.
Dan hebben we Jinn. Mijn Border Collie van 7 jaar die kinderen eigenlijk helemaal niet zo super leuk vind.
Het jochie heeft zelf geen huisdieren maar vind huisdieren wel erg leuk en zoekt denkt ik daarom Jinn ook erg op.
Jinn zoekt hem ook op om te spelen. Dan komt ie ineens met een bal aan die die weer ergens heeft gevonden en die pak ik dan af. Dan vind ie ineens ergens een flostouw of weer wat anders. Ik pak alles af om het jochie en Jinn maar niet in de verleiding te brengen om te spelen. Wel moet ik er bij zeggen dat ze best wel mogen spelen alleen niet nu ivm de hitte. Als het straks wat kouder is dan mogen ze wat mij betreft gewoon spelen tot ik ze weer uit elkaar haal. Alleen nu met de hitte gewoon niet.

Het punt is nu eigenlijk dat je tegen het jochie zegt dat hij niet mag spelen met de hond ivm de hitte. Hij snapt dat want hij zegt vaak tegen de hond, ga maar lekker slapen, veel te warm. Alleen Jinn heeft dan weer een takje of dingetje gevonden en brengt dat naar het jochie. Ik kan het dat jochie niet kwalijk nemen dat ie dan weer gaat spelen. Hij wordt eigenlijk uitgenodigd door Jinn. Ook dat pak ik weer af.

Ik moest vandaag werken van 6uur tot 13uur en heb Jinn vanmorgen naar mijn ouders gebracht omdat ik bang ben dat de vader en mijn broer er niet zo mee bezig zijn en het sneller goed vinden want dan worden hun 'niet lastig gevallen' en vermaakt het jochie zich prima. Alleen ik vind dat niet fijn en daarom breng ik Jinn weg. Nu heeft Jinn het prima bij mijn ouders maar wat nou als dat jochie er ineens overwachts komt en ik werken ben of waar dan ook.
Ik ga nog wel met de jongens om de tafel want wil het wel duidelijk hebben alleen dat doe ik natuurlijk niet waar het jochie bij zit. Dat komt vanavond wel.

Het niet luisteren heeft denk ik ook te maken omdat hij bij zijn moeder meer mag. Dat is niet om zwart te praten maar is wel gewoon zo en omdat hij eigenlijk in het huis van mijn broer en mij is vind ik dat ie zich gewoon aan de regels kan houden van ons.
Tuurlijk het is een kind van 5 dus speelgoed en alles dat is helemaal prima en heeft ie ook gewoon hier.

Iemand nog tips wat zou kunnen helpen? :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 16:42

Ahh ok dat is idd een andere situatie als wat ik voor ogen had haha. Gaat zich dus gedeeltelijk nu ook om de hitte dan?

Daarvoor zou je misschien het jochie samen met Jinn wat hersenwerk kunnen laten doen; snoepjes verstoppen bv. Dat vind onze zoon altijd erg leuk om te doen met Arya. Even een andere manier laten zien aan ze dat ze toch nog wel op een leuke manier interactie kunnen hebben, op een manier wat met warm weer nog prima te doen is. Of met water iets doen buiten?

Maar denk voor de rest dat het zeker goed is om ook met je broer en de vader van het jochie eens om tafel te gaan zitten idd en dingen door te spreken ja, ook voor als jij er niet bent.

EDIT:
Wat kiwi zegt idd. Duidelijke regels gaan opstellen en ze allemaal toch minder vrijheid geven met bepaalde momenten/situaties. Duidelijkheid en consequent zijn is voor alle partijen denk ik wel het fijnst. Dan weet iedereen al snel waar ze aan toe zijn. Kan me voorstellen dat het voor iedereen dus even zoeken is naar wat het beste werkt allemaal. Succes!
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 13-08-20 16:50, in het totaal 7 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 16:43

Dan zit er vooral maar 1 ding op. Een vaste plek maken voor speelgoed en iedere keer dat jij weggaat al t speelgoed opruimen en weghalen. En duidelijke afspraken maken met de overige volwassenen in huis.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 16:45

@jesdajinn ah, dan heeft het jochie ook te wennen aan een thuissituatie die nog vorm moet krijgen dus. Dat verandert (emotioneel) de zaak een beetje: duidelijkheid is sowieso belangrijk, maar dan snap ik dat er niet iets harder wordt opgetreden: je wil voor dat jochie net zo zeer een fijne stabiele plaats als voor de hond. Het is dus niet 'zomaar' een bezoekend buurkindje. Lastig! :(:)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 16:50

Gelukkig is het niet altijd zo heet ;-) en wat fijn dat ze dit jongetje duidelijk wel leuk vindt.

Misschien kan je afspreken dat hij bijv 15 min (als het niet zo warm is) met hem spelen mag en dat het daarna klaar is. Je zou hier een kookwekker bij kunnen gebruiken.
Mijn dochter van 5 begrijpt het prima!

Mijn ervaring met kleuters is ook, dat dingen niet zo heel lang duren, dus mogelijk is dat jongetje het na 10 min ook gewoon zat en bij weinig hitte lijkt me dat niet zo erg?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:55

cursebreaker schreef:
Ahh ok dat is idd een andere situatie als wat ik voor ogen had haha. Gaat zich dus gedeeltelijk nu ook om de hitte dan?

Daarvoor zou je misschien het jochie samen met Jinn wat hersenwerk kunnen laten doen; snoepjes verstoppen bv. Dat vind onze zoon altijd erg leuk om te doen met Arya. Even een andere manier laten zien aan ze dat ze toch nog wel op een leuke manier interactie kunnen hebben, op een manier wat met warm weer nog prima te doen is. Of met water iets doen buiten?

Maar denk voor de rest dat het zeker goed is om ook met je broer en de vader van het jochie eens om tafel te gaan zitten idd en dingen door te spreken ja, ook voor als jij er niet bent.

EDIT:
Wat kiwi zegt idd. Duidelijke regels gaan opstellen en ze allemaal toch minder vrijheid geven met bepaalde momenten/situaties. Duidelijkheid en consequent zijn is voor alle partijen denk ik wel het fijnst. Dan weet iedereen al snel waar ze aan toe zijn. Kan me voorstellen dat het voor iedereen dus even zoeken is naar wat het beste werkt allemaal. Succes!

Hoe het werkt wanneer het niet zo warm is weet ik niet. Jochie is hier nu zo'n 3 keer geweest en die 3 keren was het super warm.
Wanneer het koeler is dan mag hij natuurlijk gewoon met Jinn spelen.

Dat hersenwerk is idd wel erg leuk idee!
Water vind Jinn niet zo leuk, als je doelt op een tuinslang.

Het is idd een wennen met elkaar. Zowel voor het jochie als natuurlijk voor ons maar ook voor Jinn.

kiwiwitje schreef:
Dan zit er vooral maar 1 ding op. Een vaste plek maken voor speelgoed en iedere keer dat jij weggaat al t speelgoed opruimen en weghalen. En duidelijke afspraken maken met de overige volwassenen in huis.

Speelgoed in de kast leggen? Zodat jochie en Jinn er niet bij kunnen.
Dat doe ik idd nu ook alleen Jinn die vist nog wel es wat uit de tuin ofzo en dan komt ie terug met een takje. Die pak ik natuurijk ook af en als ik er bij ben dan pakt Jinn nu niks meer maar als de jongens er zijn dan begint ie weer opnieuw. Slimme hond natuurlijk.

Skippy01 schreef:
@jesdajinn ah, dan heeft het jochie ook te wennen aan een thuissituatie die nog vorm moet krijgen dus. Dat verandert (emotioneel) de zaak een beetje: duidelijkheid is sowieso belangrijk, maar dan snap ik dat er niet iets harder wordt opgetreden: je wil voor dat jochie net zo zeer een fijne stabiele plaats als voor de hond. Het is dus niet 'zomaar' een bezoekend buurkindje. Lastig! :(:)

Misschien was het idd beter geweest om meteen duidelijk te zijn want dat is wat makkelijker natuurlijk.
Jochien snapt wel wanneer Jinn drinkt of ligt dat hij er niet bij mag komen en dat doet ie ook niet.
Van de week pakte jochie zelf de flos en toen heb ik wel even iets strenger gezegd van wat hadden wij afgesproken over spelen met de hond. Toen zei die oja, het is warm en hij legde het speeltje terug, dus ergens snapt ie het wel.

Het is zeker geen buurkindje. Daar gaat Jinn echt niet heen, daarom verbaasd het mij ook zo erg dat Jinn jochie wel opzoekt.

IMJ schreef:
Gelukkig is het niet altijd zo heet ;-) en wat fijn dat ze dit jongetje duidelijk wel leuk vindt.

Misschien kan je afspreken dat hij bijv 15 min (als het niet zo warm is) met hem spelen mag en dat het daarna klaar is. Je zou hier een kookwekker bij kunnen gebruiken.
Mijn dochter van 5 begrijpt het prima!

Mijn ervaring met kleuters is ook, dat dingen niet zo heel lang duren, dus mogelijk is dat jongetje het na 10 min ook gewoon zat en bij weinig hitte lijkt me dat niet zo erg?

Van beide kanten!

Met deze hitte laat ik ze liever niet spelen want Jinn kan er niet zo heel goed tegen.
Wanneer het koeler is mag hij natuurlijk wel spelen. Niet de hele tijd maar dan vind ik het iets minder erg dan met de hitte.
Wanneer het koeler is en we gaan met Jinn spelen dan leek het mij verstandig om naar het veldje te gaan waar we altijd spelen en wanneer we dan terug zijn dan stoppen we met spelen. Leek me wel duidelijk maar geen idee hoor, heb zelf geen kinderen en vind het soms maar irritant :P

Ik durf op je laatste vraag geen antwoord te geven. Zo vaak is het jochie hier nog niet geweest en die keren dat ie hier was, was het heet.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:59

Het zal helaas zeker nu in het begin heel vermoeiend gaan zijn omdat je heel veel moet herhalen. Een kindje van die leeftijd zal idd echt niet bewust constant bij alles gaan nadenken over wat afgesproken is (die hebben meestal het concentratievermogen van een garnaal hihi), maar na een tijdje en veel herhaling en gewenning zullen sommige dingen er toch gaan in roesten zeg maar en zul je zien dat het steeds gemakkelijker gaat - maar alsnog zul je dan idd zelf nog steeds ermee bezig moeten blijven. Van wat ik zo lees doet het jochie het idd al heel erg goed met sommige dingen als je bedenkt dat ie inderdaad niet gewend is met honden te leven.

En je kunt het hersenwerk idd zo simpel maken als gewoon snoepjes verstoppn op de grond, en eventueel uitbreiden naar wat moeilijker werk naderhand. Of bv. een snuffelmat met snoepjes volstoppen; zoiets zal het jochie waarschijnlijk ook heel leuk vinden om te doen. En met het verstoppen in de kamer zal ie het ook waarschijnlijk heel leuk vinden om te zien hoe Jinn dan gaat zoeken enz. en dan heb je idd toch een hele leuke manier van interactie dadelijk met kind/hond wat met warmere temperaturen dan ook wel te doen is nog :j Ben benieuwd wat ze ervan zouden gaan vinden. Op facebook in groepen e.d. vind je ook heel veel nog wat je met zoiets kunt doen.

Of samen met jochie en Jinn samen wat oefeningen doen; dat je het jochie gaat leren hoe Jinn te laten zitten, pootje geven enz. icm belonen. Vaak vinden kids het heel erg tof om te zien dat ze zoiets 'voor elkaar krijgen' met een hond en zijn ze supertrots. En voor de interactie tussen kind/hond ook weer heel goed.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 18:06

Thnks voor je tips! Daar kan ik zeker wat mee.
Intussen is jochie weg en ga ik Jinn zo ophalen dus voor vandaag is het klaar maar voor de volgende keer dan kan ik hier wel wat mee :)