Puppy erbij 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ZoZenn

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:04

gefeliciteerd Zoë!

Leuk Kim! Wel creepy dat hij nu pas al die testen doorloopt. Hoe snel zijn de resultaten er? En wat als hij niet door de testen komt, dan moet je last-minute schakelen?

Wij zijn wel gecontroleerd toen we met hond naar Zweden gingen, maar we hadden ook gewoon pech en werden eruit gepikt. Alles werd gecontroleerd. Alles was gewoon in orde natuurlijk :j.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:05

Leslie is nu ruim 9 maanden en wat is ze knap.
Hoop eigenlijk wel dat ze nog iets groter wordt xD
Afbeelding
Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 14:43

ZoZenn schreef:
gefeliciteerd Zoë!

Leuk Kim! Wel creepy dat hij nu pas al die testen doorloopt. Hoe snel zijn de resultaten er? En wat als hij niet door de testen komt, dan moet je last-minute schakelen?

Wij zijn wel gecontroleerd toen we met hond naar Zweden gingen, maar we hadden ook gewoon pech en werden eruit gepikt. Alles werd gecontroleerd. Alles was gewoon in orde natuurlijk :j.

Je “moet” altijd een reu achter de hand hebben voor als het allemaal anders loopt. We hebben sowieso Boellie achter de hand en de reu eigenaar heeft meer reutjes zitten die wel een leuke combi kunnen zijn.

Als je officieel laat testen krijg je iedere maandag de uitslag (alleen HD en ED. Die van PL krijg je gelijk.) maar hij gaat onofficieel. Dus de dag van testen is de uitslag er al

Knapperd hoor AL. Ze lijkt zo best flink

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:47

Wauw eindelijk Kim! was zal je blij zijn. En nu duimen maar :D :D

Mag ik vragen waarom de testen niet officieel gaan ?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:56

hopelijk snel chick pups :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 14:56

xLaraaj schreef:

Ja hoe blij kun je zijn met bloed haha!

Omdat ik de testen zelf moet betalen. En ik vind dat ik niet op hoef te draaien voor iets waar de eigenaar van de reu de rest van zn leven plezier van heeft.
En omdat met testen de dekprijs van de reu omhoog gaan voor de gene die hem na mij gebruikt terwijl de eigenaar van de reu daar dan niks voor heeft hoeven doen omdat ik de testen dan al betaald heb.
En juridisch gezien is onofficieel ook gewoon goed. Dus daarom de keuze gemaakt om t onofficieel te doen. Dan is het voor mij een stuk goedkoper en heeft de eigenaar van de reu er verder geen voordeel aan.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:14

Maar dan heb je er zelf toch geen voordeel aan? Zo kun je geen puppies verkopen met officieel goedgekeurde ouders. Als ik zelf opzoek ben naar een pup en de ouders zijn niet officieel getest, dan zou ik zelf verder kijken. Zo schrik je wel de echt goede mensen af, die vaak het beste met de honden voor hebben en dat zou toch jammer zijn?

Ik snap dat het wrang voor jou voelt dat de reu-eigenaar er ook voordeel aan heeft, maar zo benadeel je jezelf imo ook nogal.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:15

kiwiwitje schreef:
xLaraaj schreef:

Ja hoe blij kun je zijn met bloed haha!

Omdat ik de testen zelf moet betalen. En ik vind dat ik niet op hoef te draaien voor iets waar de eigenaar van de reu de rest van zn leven plezier van heeft.
En omdat met testen de dekprijs van de reu omhoog gaan voor de gene die hem na mij gebruikt terwijl de eigenaar van de reu daar dan niks voor heeft hoeven doen omdat ik de testen dan al betaald heb.
En juridisch gezien is onofficieel ook gewoon goed. Dus daarom de keuze gemaakt om t onofficieel te doen. Dan is het voor mij een stuk goedkoper en heeft de eigenaar van de reu er verder geen voordeel aan.

Goh, wat een interessant geval. Waarom wilt de reu eigenaar het niet zelf laten doen? Want ze (of hij)0 kan er dan wel onofficieel mee 'te koop' lopen op jouw kosten. Je betaalt dus de testen èn de dekprijs? Of is dekprijs ook gewoon pupprijs?

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:23

Ik denk dat het mij ook zou afschrikken Kim. Niet om jou, maar als iemand met een verhaal aan komt van ja hij is wel getest maar niet officieel. Dan zou dat mijn vertrouwen in de fokker benadelen. Voelt voor mij een beetje hetzelfde als mensen zeggen, ze hebben geen stamboom, maar de beide ouders hebben dat wel.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:30

Ik zou er niet zo veel moeite mee hebben, ik bedoel zij is de opdrachtgever dus ze kan de rekeningen laten zien aan pupkopers, plus het feit dat de dierenarts waarschijnlijk wel op papier de bevindingen kan zetten. Hier krijg ik ook een uitdraai van alle xray's. Die kan je dan ook laten zien, omdat zij de opdrachtgever is krijgt de eigenaar van de hond niks op papier toch?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:47

ZoZenn schreef:
Maar dan heb je er zelf toch geen voordeel aan? Zo kun je geen puppies verkopen met officieel goedgekeurde ouders. Als ik zelf opzoek ben naar een pup en de ouders zijn niet officieel getest, dan zou ik zelf verder kijken. Zo schrik je wel de echt goede mensen af, die vaak het beste met de honden voor hebben en dat zou toch jammer zijn?

Ik snap dat het wrang voor jou voelt dat de reu-eigenaar er ook voordeel aan heeft, maar zo benadeel je jezelf imo ook nogal.

De teef van Kim is wel getest en ook 'via de Raad' als ik mij niet vergis. De reu wordt dus ook officieel getest en krijgt ook een officiële uitslag, die foto's gaan alleen niet naar de Raad. de RvB krijgt dus geen foto's om te beoordelen waardoor het officieel via de RvB staat geregistreerd.

Dus de ouders zijn wel alletwee officieel getest en is ook gewoon prima. Het staat alleen niet achter zijn naam, want de reu is ook met stamboom toch? Ik dacht dat we deze hond al eens eerder hebben zien langskomen of niet?

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:52

KimD schreef:
ZoZenn schreef:

De teef van Kim is wel getest en ook 'via de Raad' als ik mij niet vergis. De reu wordt dus ook officieel getest en krijgt ook een officiële uitslag, die foto's gaan alleen niet naar de Raad. de RvB krijgt dus geen foto's om te beoordelen waardoor het officieel via de RvB staat geregistreerd.

Dus de ouders zijn wel alletwee officieel getest en is ook gewoon prima. Het staat alleen niet achter zijn naam, want de reu is ook met stamboom toch? Ik dacht dat we deze hond al eens eerder hebben zien langskomen of niet?

Als het gewoon officieel is en het kan worden aangetoond, dan neem ik mijn woorden terug. Dan zou ik er ook geen moeite mee hebben

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 16:09

ZoZenn, ik heb er nog steeds voordeel aan. Juridisch ben je ingedekt omdat je getest hebt. Onofficieel of Officieel (via de RvB) maakt hier in niets uit. En ik weet alsnog of de hond gezond is.

KimD; hij heeft duidelijk aangegeven dat ik alles mag testen wat ik wil, maar alles gaat wel op mijn kosten. Dus ik heb een arts uitgekozen en daar gaat de reu naar toe voor de testen. Zeker als de reu in het buitenland gaat dekken heb je geen voordeel aan onofficiele testen want die worden gewoon niet geaccepteerd. Het enige wat hij weet, maar daar gaat hij nu ook vanuit, is dat de hond daadwerkelijk gezond is (of niet natuurlijk.. dat is altijd maar de vraag..)
Ik betaal inderdaad de testen en de dekprijs. In dit geval is dat lager dan de pup prijs. Maar verder ga ik daar openbaar niet op in :D

De mening over afschrikken deel ik niet om meerdere redenen;
- Bij de Engelse Stafford word aan testen niets verplicht. Enkel 2 DNA testen en als de ouderlijnen bewezen vrij zijn hoef je die zelf ook al niet te testen. Dit is via de rasvereniging. Via de Raad van Beheer is er niets verplicht.

- Er zijn maar weinig fokkers die in dit ras meer testen dan alleen die 2 DNA testen. Dus PL, HD en ED getest kom je al niet heel veel tegen. En fokkers die officieel testen op PL, HD en ED zijn echt letterlijk op 1 hand te tellen.

- Ik test voor mijzelf. Ik wil weten of de honden waar ik mee fok gezond zijn. Als het mijn eigen reu geweest was was hij officieel getest. Maar dan inderdaad o.a. omdat er dan meer gedekt mee zou kunnen worden en omdat je daar het leven lang plezier van hebt.

Dus ik heb de afweging gemaakt; ga ik 350/400 betalen om alles officieel te laten doen, want we moeten dan naar verschillende artsen of je betaalt de hoofdprijs (a 700 alleen voor HD-ED), of test ik voor mezelf en ga ik naar een orthopeed en laat ik daar voor ongeveer 120,- alles testen (PL, HD en ED). Dus ik heb gekozen voor het laatste.
In dit geval krijg je ook gewoon ''certificaten'' van de arts waarop de uitslag beschreven staat en daar gaan ook kopietjes van mee naar de pupkopers. Ik kan dus aantonen dat de reu straks getest is en wat daarvan de uitslagen zijn. Alleen is dit dus niet via de RvB als tussenkomst. In dit geval is dat een prijstechnische en voor mij een principe kwestie geweest. En Chick is inderdaad helemaal via de RvB getest :j

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:12

Duidelijke uitleg :j alsnog hebben kopers dus goede duidelijkheid over de gezondheid

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 16:14

KarmaChansy schreef:
Duidelijke uitleg :j alsnog hebben kopers dus goede duidelijkheid over de gezondheid

Jazeker! Ik test omdat ik zeker wil weten dat ze (op dat moment) gezond zijn. Maar ik wil dat wel kunnen bewijzen. Anders heb ik er juridisch ook niets aan.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:20

Ah okay, Dan begrijp ik je!

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:25

Vind het wel erg dat de RvB niets sua testen vraagt. Als je naar sommige andere rassen kijkt .. wel fijn dt je het zelf doet!

Kaus: moest meteen aan jou denken :D
Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 20:26

Bij de meeste rassen word vanuit de Raad van Beheer niets verplicht helaas.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:54

Ik zou inderdaad ook prima een pup kopen zonder officiële testen. Is de moeder van Dexter ook niet. Gewoon foto's met beoordeling van DA. Hond gaat niet opeens gezonder worden door goedkeuring van RvB.

Jaaa Lara :D Ik hoop nog eens bij een herder terecht te komen waar Dexter echt mag doen waar hij voor gemaakt is. Hij moest laatst een stel schapen in een pen drijven en wilde er maar al te graag bij in. Maar daar zijn deze schapen niet aan gewend/niet van gediend :=

We kwamen toevallig vandaag in de Ikea een leuke mand tegen voor Dexter, was €10,- en volgens mij is ie helemaal goedgekeurd <3

Afbeelding

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:56

ohh heeft NL ikea dieren spullen dus? :D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:03

Ja! *\o/* Super leuke en handige dingen ook. Voerbakken, riemen, kussens, balletjes. Alleen de frisbees vind ik erg jammer. Dat zijn plastic schotels die met één keer bijten breken. Hartstikke gevaarlijk dus :n Is al veel commentaar op geweest maar tot dusver niks aan gedaan.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:12

Ik vond eigenlijk alle hondenspullen bij de ikea troep :'), wel zo'n elastische riem gekocht om te proberen.

Ik heb een schapendrijftrainer aangeraden gekregen die werkt o.a. met schotse collies & koolies. Ben benieuwd.
Laatst bijgewerkt door ZoZenn op 12-12-18 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:13

700 euro voor officiele HD + ED foto's? Dan word je wel opgelicht waar je bij staat ;)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:13

oh hier hebben ze niks :+ stomme ikea lol

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:15

Machie schreef:
700 euro voor officiele HD + ED foto's? Dan word je wel opgelicht waar je bij staat ;)

Dit. Hier kan het voor 300 met rvb erkenning.